Gå til innhold

TEST: Sony Xperia X Performance


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

H Bozz: Xperia X - lillebroren til denne - lever opp til det vi vet om maskinvare. Nemlig at man ikke behøver det aller råeste for å få en god opplevelse. Det har produsentene sagt i flere år, og de begynner altså endelig å få rett i det. Men når man putter litt midt på treet maskinvare inn i en mobiltelefon, forventer vi ikke at den skal være priset som om den hadde det aller heftigste. Den er jo heller ikke vanntett, slik X Performance er.

 

Når vi mener Xperia X er for dyr, til rett under 6000 kroner, handler det om hva du faktisk får for pengene. Når du får tilsvarende maskinvare og brukeropplevelse til en vesentlig lavere pris, er den altså for dyr. Selv om den er billigere enn X Performance.

 

At kravene til ytelse går ned på noen områder er en veldig fin ting. Men da burde besparelsene ved å bruke rimeligere komponenter også komme oss forbrukere til gode :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes ikke at volumknappene ser ut til å være plassert så langt nede eller særlig kronglete. De ser ut til å være plassert samme sted som på min Z5C, og jeg har nada problem med å nå dem, jeg bruker dem også ganske ofte. I tillegg synes jeg at plasseringen av fingeravtrykkssensoren på på-knappen er fantastisk. Klarer alltid å skru på mobilen, uansett om jeg har den i handen eller ikke. Itt'no knussel, som hu sa, Marte Svennerud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På baksiden bytter Xperia X Performance ut glasset fra Z5-serien med børstet metall.

Fantastisk. Skulle ønsket Samsung hadde gjort det samme, ikke nødvendigvis på alle modellene, men på noen. Glass på baksiden er ikke fint. Dette er hovedgrunnen til jeg ikke har lyst å anskaffe meg en Samsung Galaxy S7.

Dog litt for lite batteri på denne.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Kellendil: Det er verdt å få med seg at Xperia-testene på verdensbasis skiller seg litt. For det første har ikke Xperia-telefonene fingerleser i USA. Når alle andre i prisklassen har det blir det et betydelig savn.

 

(edit)

I USA er også mobilbetaling med NFC og Android Pay mer utbredt. Der må man taste PIN om man ikke bruker fingeravtrykk. Å ha NFC-mottakeren på forsiden av en telefon uten fingerleser blir dermed enda mer håpløst i slike tilfeller. Men den norske/europeiske har altså den viktige leseren.

(/edit)

I tillegg virker det også som om den er priset dyrere i USA enn den er her hjemme. Androidpolice oppgir en pris på rundt 700 dollar for X Performance. Normalt sett snakker vi over tigangeren for amerikanske priser til norske - men her på berget koster den altså 6500 kroner. Til sammenlikning kostet S7 Edge ved lansering 750 dollar i USA - her i Norge kostet den 8300 kroner på samme tid.

I tillegg må jeg si meg uenig i påstandene om elendig kamera. Det er ikke det beste i toppklassen, men det er heller ikke dårlig. Samtidig skal det nevnes at vi har sett tegn på litt uryddig oppførsel fra Sonys programvare de siste generasjonene, og det kan hende kameraprestandaen varierer noe fra testprodukt til testprodukt. Da kan man få slike utslag og et sprik mellom omtalene.

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

Hvor lang tid går det før prisen på disse mobilene går ned 1000-1500 kr? Høres ut som en fin mobil, litt dyr, men haster ikke å bytte.

Sony er et selskap som holder prisnivået veldig lenge. I motsetning til spesielt LG som tar ned prisen veldig raskt. Hvis du venter på en Sony mobil skal bli 1000-1500 kr billigere, har du sannsynligvis ventet for lenge. Neste likt som å vente på at et Apple produkt skal bli billigere, kjøp noe annet.

 

 

 

Utifra denne testen ser jeg ikke hvorfor du skulle kjøpt en Sony X performance over en Galaxy S7? Jo den er kraftig, men det er S7 også. Den har bra kamera, men S7 er bedre. Den er vanntett, men det er S7 og. S7 har bedre batteritid virker det som osv. Så den slår liksom ikke S7, eller har noe S7 ikke har som med forrige Xperia vs Galaxy sammenligninger. Så da er det opp til pris, men Xperia er altså dyrere..... Galaxy S7 er og en telefon som kommer til å fortsette å falle i pris, det samme gjelder ikke xperia.

Lenke til kommentar

Utifra denne testen ser jeg ikke hvorfor du skulle kjøpt en Sony X performance over en Galaxy S7? Jo den er kraftig, men det er S7 også. Den har bra kamera, men S7 er bedre. Den er vanntett, men det er S7 og. S7 har bedre batteritid virker det som osv. Så den slår liksom ikke S7, eller har noe S7 ikke har som med forrige Xperia vs Galaxy sammenligninger. Så da er det opp til pris, men Xperia er altså dyrere..... Galaxy S7 er og en telefon som kommer til å fortsette å falle i pris, det samme gjelder ikke xperia.

 

 

Forskjellene er små nok til at begge vil være bra valg. Selv syns jeg Sony sitt OS/menysystem er bedre enn samsung sitt mer tungrodde system. Begge har bra kamera, alt etter hvilken test man leser vil det ene eller andre vinne, tror ikke samsung sitt kamera er best i alle situasjoner. osv.

 

Men en ting er jeg sikker på - og det er at begge to er for dyre for min smak! :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvor lang tid går det før prisen på disse mobilene går ned 1000-1500 kr? Høres ut som en fin mobil, litt dyr, men haster ikke å bytte.

Sony er et selskap som holder prisnivået veldig lenge. I motsetning til spesielt LG som tar ned prisen veldig raskt. Hvis du venter på en Sony mobil skal bli 1000-1500 kr billigere, har du sannsynligvis ventet for lenge. Neste likt som å vente på at et Apple produkt skal bli billigere, kjøp noe annet.

 

 

 

Utifra denne testen ser jeg ikke hvorfor du skulle kjøpt en Sony X performance over en Galaxy S7? Jo den er kraftig, men det er S7 også. Den har bra kamera, men S7 er bedre. Den er vanntett, men det er S7 og. S7 har bedre batteritid virker det som osv. Så den slår liksom ikke S7, eller har noe S7 ikke har som med forrige Xperia vs Galaxy sammenligninger. Så da er det opp til pris, men Xperia er altså dyrere..... Galaxy S7 er og en telefon som kommer til å fortsette å falle i pris, det samme gjelder ikke xperia.

En feil med S7, produsert av Samsung. Samsung = problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Forskjellene er små nok til at begge vil være bra valg. Selv syns jeg Sony sitt OS/menysystem er bedre enn samsung sitt mer tungrodde system. Begge har bra kamera, alt etter hvilken test man leser vil det ene eller andre vinne, tror ikke samsung sitt kamera er best i alle situasjoner. osv.

 

Men en ting er jeg sikker på - og det er at begge to er for dyre for min smak! :p

 

Virker som det klart er flere som sier S7 vinner. Det at det finnes folk som sier Sony sin er langt bak, men ingen som sier det om S7 forteller og litt. Samtidig så bruker jo S7 en bildebrikke fra Sony. Den brikken ble faktisk lansert med S7. Samtidig har Samsung alltid hatt bedre bildebehandling enn Sony.

 

 

En feil med S7, produsert av Samsung. Samsung = problemer.

 

Vel den delen med å like Sony sitt OS bedre og bare "produsert av Samsung" er fair. Det er nå helt greit argument det. Telefonvalg er noe subjektivt, og det er ingenting galt med å foretrekke den ene, eller ikke like den andre.

 

Så om du liker Sony bedre enn Samsung så kjøper du Sony? Spør du meg virker det ikke som noe jeg ville presentert for toppsjefen i Sony! :p Det finnes jo og veldig mye bra som ikke er Samsung da, men da har gjerne Sony et par fordeler igjen, som vanntetthet. Likevel så føler jeg ikke det er en stor gruppe som blir kjøpergruppen for denne telefonen. Samtidig så er det vel ingenting denne generasjonen som kan utfordre S7 med mindre enn ikke like TouchWiz ol, eller liker noe annet bedre. S7 er jo telefonen der Samsung gjorde det folk og anmeldere sa de savnet i S6.

Lenke til kommentar

I testen av Galaxy S7 edge ble det minus pga. manglende USB-C - noe som tydeligvis ikke er så nøye i testen av denne telefonen.

 

http://www.tek.no/artikler/test-samsung-galaxy-s7-edge/193070/4

 

Uansett - jeg har hørt det skyldes IP-sertifisering. Det finnes visstnok ikke vanntette USB-C-kontakter ennå. Er det noen som vet noe mer om dette?

 

Ryktes at Galaxy Note 7 vil få USB-C og fortsatt være vanntett.

Lenke til kommentar

Synes ikke at volumknappene ser ut til å være plassert så langt nede eller særlig kronglete. De ser ut til å være plassert samme sted som på min Z5C, og jeg har nada problem med å nå dem, jeg bruker dem også ganske ofte. I tillegg synes jeg at plasseringen av fingeravtrykkssensoren på på-knappen er fantastisk. Klarer alltid å skru på mobilen, uansett om jeg har den i handen eller ikke. Itt'no knussel, som hu sa, Marte Svennerud.

 

Vanesak det der, personlig liker jeg ay der er såpass langt nede. Gir glimrende mulig til og zoome ved bruk av kameraet uten å bruke fingrene på skjermen :)

Lenke til kommentar

 

Hvor lang tid går det før prisen på disse mobilene går ned 1000-1500 kr? Høres ut som en fin mobil, litt dyr, men haster ikke å bytte.

Sony er et selskap som holder prisnivået veldig lenge. I motsetning til spesielt LG som tar ned prisen veldig raskt. Hvis du venter på en Sony mobil skal bli 1000-1500 kr billigere, har du sannsynligvis ventet for lenge. Neste likt som å vente på at et Apple produkt skal bli billigere, kjøp noe annet.

 

 

 

Utifra denne testen ser jeg ikke hvorfor du skulle kjøpt en Sony X performance over en Galaxy S7? Jo den er kraftig, men det er S7 også. Den har bra kamera, men S7 er bedre. Den er vanntett, men det er S7 og. S7 har bedre batteritid virker det som osv. Så den slår liksom ikke S7, eller har noe S7 ikke har som med forrige Xperia vs Galaxy sammenligninger. Så da er det opp til pris, men Xperia er altså dyrere..... Galaxy S7 er og en telefon som kommer til å fortsette å falle i pris, det samme gjelder ikke xperia.

Er det egentlig en eneste Xperia-artikkel du ikke har spammet med kommentarfeltet med den Samsung-propagandaen din? Du vet mye, og liker nok Samsung for ting som er viktige for deg, men du skriver på en måte som får selv de verste Apple eller Tesla-fanboys til å blekne i sammenligning.

 

Om du har ikke noe lurt å skrive, er det ofte bedre å ikke skrive noe som helst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvor lang tid går det før prisen på disse mobilene går ned 1000-1500 kr? Høres ut som en fin mobil, litt dyr, men haster ikke å bytte.

Sony er et selskap som holder prisnivået veldig lenge. I motsetning til spesielt LG som tar ned prisen veldig raskt. Hvis du venter på en Sony mobil skal bli 1000-1500 kr billigere, har du sannsynligvis ventet for lenge. Neste likt som å vente på at et Apple produkt skal bli billigere, kjøp noe annet.

 

 

 

Utifra denne testen ser jeg ikke hvorfor du skulle kjøpt en Sony X performance over en Galaxy S7? Jo den er kraftig, men det er S7 også. Den har bra kamera, men S7 er bedre. Den er vanntett, men det er S7 og. S7 har bedre batteritid virker det som osv. Så den slår liksom ikke S7, eller har noe S7 ikke har som med forrige Xperia vs Galaxy sammenligninger. Så da er det opp til pris, men Xperia er altså dyrere..... Galaxy S7 er og en telefon som kommer til å fortsette å falle i pris, det samme gjelder ikke xperia.

Det er ikke riktig. Sony sine tlf falller i pris som Alle andre, men ja lg er billigere og faller fortere. Men jeg er en av de som alltid har kjøpt tlf etter prisfall, og der har alltid Xperia blitt vurdert.

 

Jeg kan nevne et par ting som s7 har og ikke har som for meg gjør den uaktuel.

1) dual glass panel, jeg skal aldri ha dobbel glass igjen, det sier seg selv at det er fort gjort å knuse. Og S7 er latterlig dyr pg bytte på. XP hat gått vekk fra det.

2) denne er jeh usikker på, men støtter S7 støyreduksjon på hodetelefoner? Det er ihvertfall en must for meg.

3) Kamera knapp, igjen meget praktisk.

4) vis man er en som vil ha en tlf lenge, altså 2år+ er qonvo batteri teknologien til Sony genial. Den dobbler antall ladinger batteriet tåler. Det er en velkjent problem med "eldre" tlf at batteriet blir dårlig.

5) sist men ikke minst for de det gjelder er støtte til PlayStation. Der er dog ikke relevant for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt at Sony telefoner ikke faller i pris, jeg har sagt de ikke faller like raskt som konkurrentene. I akkurat dette tilfelle er Sonyen helt ny og Samsungen flere måneder. Det gjør at Samsungen er godt i gang med prisfallet, men det tar litt tid før helt nye produkter faller i pris.

 

Støyreduksjon er noe som skjer i headsette, så alle telefoner støtter dette, så lenge de kan drive headsette. Se f.eks på nye QuietComfort fra Bose. Det eneste mobilen trenger er Bluetooth, så er headsettet støttet.

 

Hvis du ser det Qnovo sammenligner med er det ikke teknologien som brukes i Galaxy S7 f.eks. Det er mot andre teknologier  som er langt dårligere. Se og testen, det er ingen beviser som tilsier at det Qnovo sier stemmer engang. Joda, du kan kjøpe telefon basert på hva et selskap påstår, men du vet jo faktisk ikke om det stemmer. Qnovo sin måte å gjøre dette på som skal øke levetiden og lade raskere er ellers akkurat likt som Qualcomm Quick Charge. Noe som Galaxy S7 har. De har enda til gode å sammenligne mot dette, de sier altså ikke at det er bedre enn QC 2.0.

 

Glass på begge sider er jo en begrunnet beskymring.

 

Kamera-knapp er jo fint for folk som liker å ta bilder. Samtidig er jo S7 klart en bedre kameratelefon i seg selv. Så da bytter du kameraknapp mot dårligere bilder essensielt.

 

Det er jo litt begrenset hvor mye Playstation-koblingen hjelper.

 

Du kommer med gode punkter her, uenig i et par. Problemet er likevel at dette er egentlig småting å regne. Så det betyr at noen (som deg?) ser på disse tingene og finner ut at Sony sin telefon er det beste valget. Jeg sier ikke at de er småting på den måten at de er ubetydelige. Jeg sier de er småting i den betydning at det ikke er noe som kommer til å appellere til store kundemasser. Av det folk ser etter i en telefon så vil Galaxy S7 stille langt kraftigere for de fleste.

 

Se bare på det med glass på begge sider. folk har kjøpt massevis av Sony før til tross for det. Jeg har anbefalt folk å kjøpe Z3C til tross for at jeg ser mange sier glasset kan sprekke uten fall engang. Og hva er det folk kjøper mest av i Norge? De kjøper mest Galaxy S7 Edge. En telefon som ved et lite fall på en svak plass på den buede kanten kan sprekke. Den har ingen egentlige fordeler og koster mer enn vanlige utgaven. Likevel selger den mer.

 

Så jeg føler alt i alt Sony stiller litt svakt her, spesielt med tanke på at de har rebranda serien og kommet så sent med nye modeller. De to andre modellene i serien har ikke fått så god kritikk hos tek heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...