Gå til innhold

Nå kan du bruke Mobile Pay og Vipps til enda mer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Hvorfor skal jeg bruke Mobile Pay når jeg allerede har lagret Visa-kortet i begge de to appene? Betaler NSB og Ruter lavere provisjon til Mobile Pay enn til Visa?

Lenke til kommentar

Er flott med mobil betaling, men ulempen er at det ikke er én standardisert løsning. Jeg ønsker gjerne å betale med mobil, men når man må forholde seg til Vipps, MobilePay, mCash, i tillegg til diverse andre apper for betaling, så blir det rotete.

 

Det beste ville vært én løsning for alle iOS-enheter (Apple Pay), og én for alle Andoird-enheter (Google Wallet eller liknende). Men det er ikke så greit å få til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor skal jeg bruke Mobile Pay når jeg allerede har lagret Visa-kortet i begge de to appene? Betaler NSB og Ruter lavere provisjon til Mobile Pay enn til Visa?

Fordelen oppstår for de som legger inn Ruter-appen for første gang nå, og som allerede har MobilePay eller Vipps installert fra før. Jeg betalte selv T-banen i dag med MobilePay bare for å prøve det, og opplevde selvfølgelig ingen fordeler med dette. Tvert i mot måtte jeg faktisk bruke fingeravtrykket for å godkjenne betalingen på kr 32, noe jeg ikke trenger om jeg betaler med kortet i Ruter-appen. Har man ikke Android 6 (eller ios7?), må man trolig inn med kode i stedet for fingeravtrykk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor skal jeg bruke Mobile Pay når jeg allerede har lagret Visa-kortet i begge de to appene? Betaler NSB og Ruter lavere provisjon til Mobile Pay enn til Visa?

 

Hvorfor skal man lagre Visa-kortet i begge de to appene, når du like enkelt kan bruke Vipps eller Mobile Pay?

 

Valgfrihet.

Tom = Rekt

Lenke til kommentar

Er flott med mobil betaling, men ulempen er at det ikke er én standardisert løsning. Jeg ønsker gjerne å betale med mobil, men når man må forholde seg til Vipps, MobilePay, mCash, i tillegg til diverse andre apper for betaling, så blir det rotete.

 

Det beste ville vært én løsning for alle iOS-enheter (Apple Pay), og én for alle Andoird-enheter (Google Wallet eller liknende). Men det er ikke så greit å få til.

 

Hvorfor ville det vært best med en løsning for iOS og en løsning for Android, i forhold til en felles standard for begge?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

 

Er flott med mobil betaling, men ulempen er at det ikke er én standardisert løsning. Jeg ønsker gjerne å betale med mobil, men når man må forholde seg til Vipps, MobilePay, mCash, i tillegg til diverse andre apper for betaling, så blir det rotete.

 

Det beste ville vært én løsning for alle iOS-enheter (Apple Pay), og én for alle Andoird-enheter (Google Wallet eller liknende). Men det er ikke så greit å få til.

Hvorfor ville det vært best med en løsning for iOS og en løsning for Android, i forhold til en felles standard for begge?

 

Dere må ikke foreslå en slik standard, da forsøker noen å lage det... så ender vi bare opp med enda en ny betalingsløsning å forholde oss til.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Her i Danmark kan man også betale regninger med mobile pay, i steden for å få en haug med papir regninger, blir de bare sendt direkte til appen :)

...og her i Norge har vi hatt eFaktura (b2b/b2c) i noen år. Da trenger du ikke appen en gang, en browser er nok.
Lenke til kommentar

 

 

Er flott med mobil betaling, men ulempen er at det ikke er én standardisert løsning. Jeg ønsker gjerne å betale med mobil, men når man må forholde seg til Vipps, MobilePay, mCash, i tillegg til diverse andre apper for betaling, så blir det rotete.

 

Det beste ville vært én løsning for alle iOS-enheter (Apple Pay), og én for alle Andoird-enheter (Google Wallet eller liknende). Men det er ikke så greit å få til.

Hvorfor ville det vært best med en løsning for iOS og en løsning for Android, i forhold til en felles standard for begge?

 

Dere må ikke foreslå en slik standard, da forsøker noen å lage det... så ender vi bare opp med enda en ny betalingsløsning å forholde oss til.

 

 

Så du mener at det er best med et fragmentert marked og mange standarder som er støttet litt sporadisk, med eksklusive avtaler her og der? Sånn ditt syn på en ideell verden.

Lenke til kommentar

 

 

...

Dere må ikke foreslå en slik standard, da forsøker noen å lage det... så ender vi bare opp med enda en ny betalingsløsning å forholde oss til.

 

 

Så du mener at det er best med et fragmentert marked og mange standarder som er støttet litt sporadisk, med eksklusive avtaler her og der? Sånn ditt syn på en ideell verden.

 

Tror kanskje ikke helt du forsto hva Tiltman prøvde å si her.

 

Denne burde klarne det opp: https://xkcd.com/927/

Endret av Constant
  • Liker 2
Lenke til kommentar

MobilePay har da hatt fingeravtrykksleserstøtte på Android en god stund allerede. Vipps, derimot, har det fortsatt ikke på plass.

 

Hvorfor skal jeg bruke Mobile Pay når jeg allerede har lagret Visa-kortet i begge de to appene? Betaler NSB og Ruter lavere provisjon til Mobile Pay enn til Visa?

Det koster penger å oppbevare kortinformasjon, i hvert fall for lovlydige europeiske selskaper. Man må ha en avtale med DIBS, PayEx e.l., sikkerhetskravene de opererer under skal være rimelig strenge. Denne kostnaden slipper NSB og Ruter i dette tilfellet. Vipps og MobilePay må lagre kortinfoen din fra før uansett, så de har jo ingen ekstra kostnad ved å tilby løsningen sin i andres apper. I tillegg kommer transaksjonsavgiften for bruk av kortet. Det er ikke sikkert at NSB eller Ruter sparer noe her, men jeg vil tro at DNB og Danske Bank er såpass store innløsere sammenliknet med mange andre selskaper i Norge at transaksjonskostnaden vil kunne vær en del lavere.

 

Danske Bank og DNB kjemper nok hardt om å bli "standarden" for mobilbetaling, og jeg ville blitt overrasket om de ikke tilbyr løsningen til selvkost, eller under, for å få størst mulig antall brukersteder.

 

En fordel til er at man slipper å legge igjen kredittkortopplysningene så mange steder. Jo flere steder jo større sjanse for at en av disse blir hacket og opplysningene kommer på avveie. Stoler mer på bank-appene i så måte.

 

Kortopplysningene kan ikke lagres av NSB, Ruter e.l. uansett, så det vil nok ikke utgjøre noen ekstra sikkerhetsrisiko. Sikkerhetsrisikoen kommer for fullt i det du legger igjen kortinfo utenfor EU/EØS. I Asia og USA har de en... litt annen holdning til kortsikkerhet.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

 

 

 

...

Dere må ikke foreslå en slik standard, da forsøker noen å lage det... så ender vi bare opp med enda en ny betalingsløsning å forholde oss til.

 

 

Så du mener at det er best med et fragmentert marked og mange standarder som er støttet litt sporadisk, med eksklusive avtaler her og der? Sånn ditt syn på en ideell verden.

 

Tror kanskje ikke helt du forsto hva Tiltman prøvde å si her.

 

Denne burde klarne det opp: https://xkcd.com/927/

 

 

Det var ingen som foreslo å lage en standard, det var en teoretisk diskusjon om hva som ideelt sett ville vert best.

Fult klar over XKCD stripen, endrer ikke spørsmålet om hvorfor det ville vært bedre med to standarder i forhold til en.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...