Gå til innhold

Fitbits aktivitetsarmbånd skal nå hjelpe deg som har dårlige søvnrutiner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

2016 og vi har fortsatt ikke noe som bare slår en ut i dyp søv i 8 timer. Jeg vil ha full rulle frem til leggetid uten å måtte sløse bort en masse timer på å bli trøtt. Døgnet har tross alt bare 24 timer. Skulle bare hatt en slags dings man satte på hodet eller en pille og vips så var man ute de neste åtte timene, før man våknet fullstendig uthvilt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aabLQt

2016 og vi har fortsatt ikke noe som bare slår en ut i dyp søv i 8 timer. Jeg vil ha full rulle frem til leggetid uten å måtte sløse bort en masse timer på å bli trøtt. Døgnet har tross alt bare 24 timer. Skulle bare hatt en slags dings man satte på hodet eller en pille og vips så var man ute de neste åtte timene, før man våknet fullstendig uthvilt.

 

Kjipt å være helt borte i 8 timer hvis noe skulle skje, men har etterlyst noe sånt jeg også :)

Lenke til kommentar

 

Skulle bare hatt en slags dings man satte på hodet eller en pille og vips så var man ute.

 

Hørt om melatonin tabletter? Reseptbelagt i Norge, men man har lov til å importere intill 3mnd forbruk, gitt at man er over 18år.

https://en.wikipedia.org/wiki/Melatonin

Melantonin er et hormon som igrunn bare gjør at du blir trøtt, det er ikke en sovepille i tradisjonell forstand som slår deg ut i timesvis. Den bedrer heller ikke nattesøvnen særlig, men kan for enkelte være greit nå som det er så lyst ute, eller hvis man reiser mellom tidssoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Melantonin er et hormon som igrunn bare gjør at du blir trøtt, det er ikke en sovepille i tradisjonell forstand som slår deg ut i timesvis. Den bedrer heller ikke nattesøvnen særlig, men kan for enkelte være greit nå som det er så lyst ute, eller hvis man reiser mellom tidssoner.

 

Stemmer. Takk for fin utdyping om emnet. Fins også sovetabletter "som slår deg ut", men det er ikkje noko eg vil tipse/anbefale fullstendig ukjente diskusjonbrukere om - denslags bør ein diskutere med legen sin, privat.

Lenke til kommentar

At Fitbit er blitt såpass populært kontra de andre smartbånd-produsentene er en gåte... Forteller igjen hvor mye markedsføring og "hype" gjelder.

 

Fitbit er jo blitt et synonym med treningsbånd, på samme måte som GoPro er synonymt med actionkamera. Til tross for at det finnes bedre alternativer/merker i begge produktkategoriene.

Lenke til kommentar

At Fitbit er blitt såpass populært kontra de andre smartbånd-produsentene er en gåte... Forteller igjen hvor mye markedsføring og "hype" gjelder.

 

Fitbit er jo blitt et synonym med treningsbånd, på samme måte som GoPro er synonymt med actionkamera. Til tross for at det finnes bedre alternativer/merker i begge produktkategoriene.

Synonymt med treningsbånd?

WEB_Image%20Powerband%20Treningsb%C3%A5n

Tror ikke det er noen gåte akkurat. Der er nok flere faktorer som har spilt inn, bla. at de har vært tidlig ute med gode produkter som stort sett har holdt det dem lovet, godt gjennomført design, kvalitet og at dem har et enkelt og catchy navn.

 

Det er viktig å passe på at man ikke forveksler aktivitetsmålere med sportsklokker e.l. Fitbit har i stor grad rettet seg mot en litt annen målgruppe enn det sportsklokkene har.

 

Hva som er "best" er ganske subjektivt. Forbrukere har mange preferanser og mye som er trøkt inn gjennom flere kanaler, f.eks. vil gjerne mesteparten tro at et kjøleskap utført i børstet aluminium er mye bedre enn ett "vanlig" hvitt et.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

2016 og vi har fortsatt ikke noe som bare slår en ut i dyp søv i 8 timer. Jeg vil ha full rulle frem til leggetid uten å måtte sløse bort en masse timer på å bli trøtt. Døgnet har tross alt bare 24 timer. Skulle bare hatt en slags dings man satte på hodet eller en pille og vips så var man ute de neste åtte timene, før man våknet fullstendig uthvilt.

 

 

Lysterapi tidlig tidlig på morgenen. Gjerne 6-7 tiden, det burde vel gi deg nok melantoninproduksjon når kvelden lir på. Tilfeldig valgt lampe fra google-images:

 

exido-lysterapilampe.jpg?id=6306247&w=26

 

 

 

 

 

Samt å gå med slike noen timer før du legger deg, da blokker du ut den blå delen av fargespekteret fra lyskilder:

 

red-goggles-2_0.JPG

 

 

Da burde du sovne som en stein. Trener du i tillegg jevnlig nok noen få ganger i uken, så tror jeg du har gjort +++ for søvnhelsen. Noen hevder jo at det å sove med hvit støy gir bedre søvnkvalitet. Styr unna koffein og alkohol i størst mulig grad.

 

 

 

 

 

Skulle bare hatt en slags dings man satte på hodet eller en pille og vips så var man ute.

Hørt om melatonin tabletter? Reseptbelagt i Norge, men man har lov til å importere intill 3mnd forbruk, gitt at man er over 18år.

https://en.wikipedia.org/wiki/Melatonin

Melantonin er et hormon som i grunn bare gjør at du blir trøtt, det er ikke en sovepille i tradisjonell forstand som slår deg ut i timesvis. Den bedrer heller ikke nattesøvnen særlig, men kan for enkelte være greit nå som det er så lyst ute, eller hvis man reiser mellom tidssoner.

 

 

 

Jeg er delvis uenig med deg. Fordi vaner kan like gjerne spille en et puss.

 

Jeg har vanligvis ikke søvnproblemer, og står derfor ikke på melatonin eller sovetabletter. Men, det var en stund jeg hadde litt mildere søvnproblemer. Legen var ikke vanskelig, og foreslo melatonin. Prøvde det ut, men fikk bivirkninger.

 

Jeg fant også ut at det var dårlige vaner mer enn svak melatoninproduksjon i hjernen som gjorde at søvnen var dårlig. Jeg sier ikke at tilskudd av melatonin ikke skal virke for andre for det om. Vil bare tipse om at vaner er sterkt medvirkende til søvnkvalitet.

 

Siden kroppen selv produserer melatonin greit hos de fleste, så vil tiltak som jeg nevner øverst i posten være vel så gode som piller, tror jeg da.

 

 

Anbefaler også folk til å studere følgende:

https://en.wikipedia.org/wiki/Circadian_rhythm

 

1200px-Biological_clock_human.svg.png

Endret av G
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...