Gå til innhold

Microsoft har testet sin egen nettlesers strømforbruk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde Edge gjort det dårligere ville ikke testen blitt publisert. Det er sånn PR fungerer. Enten har man noe å skryte av eller så holder man kjeft og later som ingenting. Det som kommer ut er selvsagt ikke nøytralt eller balansert. Det er nøye utvalgt stoff som publiseres. Vi kan heller spørre oss hva som ikke blir publisert og hvorfor. Hvor er for eksempel ytelsetesten, minnebrukstesten, lista over kompatible OS, kompatibilitetslista over må-ha utvidelser, hvor effektivt flere kjerner utnyttes osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er spørs hvor mye det i praksis betyr for batterilevetiden til bærbare. Chromebooks (som jo kjører "alt" gjennom Chrome) har gjerne en levetid på 10-15 timer på en lading for en bærbar til 3-4000 kroner. Tror nok lysnivået på skjermen har langt mer å si for hvor lenge batteriet holder enn hvilken browser man bruker :-)

Lenke til kommentar

Det er spørs hvor mye det i praksis betyr for batterilevetiden til bærbare. Chromebooks (som jo kjører "alt" gjennom Chrome) har gjerne en levetid på 10-15 timer på en lading for en bærbar til 3-4000 kroner. Tror nok lysnivået på skjermen har langt mer å si for hvor lenge batteriet holder enn hvilken browser man bruker :-)

 

Tja, chrome sluker ganske mye ressurser som man har mange faner, og det går definitivt utover levetid. At den største forbrukeren på bærbare (skjermen) har mer å si er nok riktig, men andre ting kan definitivt spille i i praksis.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tek.no skrev: "kloke av skade som vi er etter årevis med påtvunget Internet Explorer."

 

Er dere skadet?

Ja.

 

Om dere blir klokere?

Etter alle diskusjoner jeg har hatt med Microsoft-fanbois som har hyllet IE opp i skyene opp gjennom årene, og på tross av milliard-bøtene fra EU-domstolen som burde fått bjellene til å ringe hos dere, så må svaret definitivt bli NEI.

Nå, i retrospekt, så må vi vel si at IE, browseren som historisk gjorde det dårligst på ACID-testene, var så forbannet mye bedre enn konkurrentene at Microsoft valgte å legge IE ned.

Tilbake står en miserabel gjeng med Microsoft-fanbois som åpenbart må være mer Microsoft-vennlige enn Microsoft sjøl er.

 

Forøvrig konstaterer jeg at Microsoft gir ut slike pseudo-tester som dette av og til, og hvor Microsofts eget produkt kommer best ut. Det pussige er Microsofts test-resultat som regel rimer dårlig med resultatet fra tilsvarende tester utført av uavhengige aktører.

Det er nettopp derfor jeg ALDRI gidder å vurdere testresultater der testeren har økonomiske fordeler av produktet under test (selv om fanboisa elsker å grave frem slike tester til bruk i sin "argumentasjon").

Og det burde ikke Tek.no heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At Chrome er noe som klarer å beslaglegge systemressurser ut av en annen verden er noe jeg har konstanter i både Windows og macOS ganske lenge nå. Er nesten absurd til tider.

 

Er jo fremdeles den nettleseren jeg er mest komfortabel med i bruk. Men har begynt å ta i bruk Safari på macOS da Chrome spiser batteriet til frokost og kan tidvis gjøre hele systemet sluggish.

 

 

På Windows så bruker jeg stasjonær og har derfor ikke samme bryderiet med strømforbruk å ta høyde for. Men selv med 6-kjerner Core i7 og GTX 980 SLI så er det tidvis at Chrome må fire fordi det klarer å tulle til systemytelsen. Gode eksempler er det å kjøre nettleser med et par faner, gjerne med en video på skjerm nr2 i mens jeg spiller på skjerm nr1. Dette fungerer latterlig mye bedre med Microsoft Edge, eller video via apper som UnStream, HyperTube osv fra Windows Store.

 

 

Hadde bare Edge føltes som en oppegående og fullverdig nettleser så hadde jeg droppet Chrome for lenge siden. Skal gi Edge en ny sjanse med Annviersary Update til Windows 10 nå i Juli.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Mine to nærmeste butikker er Rema 1000 og Kiwi. Begge er det mange som kaller billige, men jeg liker allikevel dårlig å handle der, fordi utvalget er så dårlig. Spørsmålet er om ikke den billigste butikken er den hvor du får kjøpt alt du trenger til lavest mulig pris, noe som utelukker både Rema 1000 og Kiwi fra selve testen. 

 

...og det samme gjelder her. Den dagen Edge har de utvidelsenen og funksjonene jeg trenger, DA blir det relevant hvordan ytelsen er i forhold til de andre. En stein trenger hverken CPU-kraft eller batteri, så etter samme logikk som Edge vinner denne testen vinner en stein over Edge igjen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...