Gå til innhold

Her er hardhaus-versjonen av Galaxy S7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Not bad. Men det er fortsatt Samsung og PenTile...

Det finnes ingen andre 1440p skjermer, som ikke har klare negative sider med å gå 1440p bortsett fra Samsung sine. Det er PenTile, men det er fortsatt klart den beste 1440p skjermen, og fortsatt klart bedre pikseltetthet en 1080p.

 

Håper innlegget ditt var troll, for hvis du ser etter noe med bra skjerm så er Samsung førstevalget.

 

Jeg har ikke sett drop-testen, fordi det er lite poeng i det. Alle drop tester er forskjellige. Noen viser iPhone knuser ved selv veldig små fall, mens Galaxy overlever svært høye fall. Andre viser helt motsatt! YouTube drop-tester er bare for folk som vil vise/få vist at deres telefon tåler mye. Det er ikke noe vitenskap bak det. Alle bruker dessuten samme glasset uansett...

 

Er det bare jeg som ikke har fulgt med i timen.. Eller kom aldri S6 Active her i Norge? Spørs om ikke denne lider samme skjebne. S4 Active var uten tvil den mest funksjonelle telefonen jeg har hatt. Kikket lenge etter S6 Active, men fant ingenting. Endte opp med "vanlig" S6 Edge.

S6 Active kom aldri til Norge nei, og veldig sannsynlig at S7 Active heller ikke kommer til Norge.

 

Grunnen til at S6 Active var sent ute med oppdateringer er pga AT&T eksklusiviteten. Amerikanske selskaper elsker å legge på utrolig masse og modifye telefonene sine ganske mye. Dermed må AT&T kommer med oppdatering fra sin side og, som gjør at alt tar lengre tid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det finnes ingen andre 1440p skjermer, som ikke har klare negative sider med å gå 1440p bortsett fra Samsung sine. Det er PenTile, men det er fortsatt klart den beste 1440p skjermen, og fortsatt klart bedre pikseltetthet en 1080p.

 

Håper innlegget ditt var troll, for hvis du ser etter noe med bra skjerm så er Samsung førstevalget.

 

Jeg har ikke sett drop-testen, fordi det er lite poeng i det. Alle drop tester er forskjellige. Noen viser iPhone knuser ved selv veldig små fall, mens Galaxy overlever svært høye fall. Andre viser helt motsatt! YouTube drop-tester er bare for folk som vil vise/få vist at deres telefon tåler mye. Det er ikke noe vitenskap bak det. Alle bruker dessuten samme glasset uansett...

Regner med du tenker på strømforbruk her. Der har de en viss fordel, men det er fortsatt PenTile... Det undergraver poenget med 1440p når oppløningen er kunstig, de kunne like godt gått for 1080p RGB.

 

AMOLED har mange gode egenskaper men uansett hvordan man vrir og vender på det så er det en relativt umoden teknologi, med PenTile... Så slik jeg ser det kan Samsung ta PenTile-skjermene og stikke de opp der sola aldri skinner. Når de lager RGB-varianter derimot...

 

Testene vil selvsagt ha en viss variasjon, men denne testen har en viss vitenskap til det. De slippes med en spesialbygget maskin med worst case hver gang. Resultatet blir en slags sannsynlighetsindikator på hva telefonene tåler. Andre tester der ute er folk som slipper telefonene for hånd, gjerne på baksiden. De bruker kanskje det samme glasset, men konstruksjonen er ulik, og panelet bak er annerledes.

Lenke til kommentar

Jeg tenker ikke på strømforbruket, jeg tenker på bildekvaliteten.

 

LG G3 kom ut med 1440p skjerm, men var dårligere enn forgjengeren, fordi bildekvaliteten var ganske dårlig. Det er bedre nå med G5, men grå vises fortsatt som lyseblå(!). Bortsett fra mange piksler så er ikke G5 i nærheten av å være like god som Galaxy S7 sin skjerm. Se og sammenligning til iPhone 6S Plus sin skjerm. Begge er LG skjermer, men 1080p versjonen har myye bedre bildekvalitet. Har du sett Sony sin 4K telefon? Den har en fargetemperatur på over 9000K. Det er jo helt latterlig. For ikke å snakke om alt annet den gjør dårlig.

 

Av telefoner som har bra fargekvalitet/grayscale osv. er Galaxy S7 den mest high res telefonen på markedet. Alle andre lider av medium til store penalties i forhold til bildekvalitet.

 

Det å kalle PenTile dårlig, og mene at det skal forsvinne er til fordel for 1080p er jo latterlig. For det første, dette er diamond pixel PenTile, det er forskjellig fra hva de brukte før. Etter de byttet til diamond pixel har de aldri hatt problemer med synlige piksler. Og 1440p oppløsningen er på ingen måte kunstig. Les deg opp på definisjonen av 1440p. Galaxy S7 er like mye 1440p som LG G5.

 

Det at du skriver:

"Not bad. Men det er fortsatt Samsung og PenTile.."

Viser jo egentlig at du ikke har noe negativt å utsette på denne. Det at du ikke liker PenTile er veldig ulogisk, og noe du mener subjektivt. Det har ingenting å si om OLED er moden eller ikke, det har ingenting å si hvordan Samsung setter opp pikslene. Jeg skal garantere deg at om at ingen nettsider hadde skrevet om PenTile, hadde du aldri visst det engang. S7 har fortsatt den beste skjermen på markedet, og det er ingen som kan måle seg med Samsungs pikseltetthet eller sub-piksel tetthet, uten at det har klare negative påvirkninger på bildekvalitet. Hvis du har en rasjonell grunn til at diamond pixel PenTile layout er dårlig, kom gjerne med den. Om du bare mener skjermen er dårlig pga PenTile, så får det være din egen personlige, subjektive mening. Siden skjermer kan testes objektiv kan det og lett vises at den påstanden ikke stemmer. Jeg er sikker på at Samsung kunne laget RBG, men da hadde nok bildekvaliteten blitt ofret, som i tilfellet med LG og Sony.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Grunnen til at S6 Active var sent ute med oppdateringer er pga AT&T eksklusiviteten. Amerikanske selskaper elsker å legge på utrolig masse og modifye telefonene sine ganske mye. Dermed må AT&T kommer med oppdatering fra sin side og, som gjør at alt tar lengre tid.

 

 

 

Nå har jo ikke historikken til verken S4 Active eller S5 Active vært allverdens heller da.

Lenke til kommentar

Jeg sliter med å se poenget med disse "tøffingtelefonene" etter at stadig flere av de ordinære modellene er blitt vanntette. Trenger man mer beskyttelse utover mot vann, så kjøper man seg bare et cover. Da har man også muligheten til å velge design og grad av beskyttelse selv (alt fra ripebeskyttelse til "skuddsikkert").

Lenke til kommentar

Jeg tenker ikke på strømforbruket, jeg tenker på bildekvaliteten.

 

LG G3 kom ut med 1440p skjerm, men var dårligere enn forgjengeren, fordi bildekvaliteten var ganske dårlig. Det er bedre nå med G5, men grå vises fortsatt som lyseblå(!). Bortsett fra mange piksler så er ikke G5 i nærheten av å være like god som Galaxy S7 sin skjerm. Se og sammenligning til iPhone 6S Plus sin skjerm. Begge er LG skjermer, men 1080p versjonen har myye bedre bildekvalitet. Har du sett Sony sin 4K telefon? Den har en fargetemperatur på over 9000K. Det er jo helt latterlig. For ikke å snakke om alt annet den gjør dårlig.

 

Av telefoner som har bra fargekvalitet/grayscale osv. er Galaxy S7 den mest high res telefonen på markedet. Alle andre lider av medium til store penalties i forhold til bildekvalitet.

 

Det å kalle PenTile dårlig, og mene at det skal forsvinne er til fordel for 1080p er jo latterlig. For det første, dette er diamond pixel PenTile, det er forskjellig fra hva de brukte før. Etter de byttet til diamond pixel har de aldri hatt problemer med synlige piksler. Og 1440p oppløsningen er på ingen måte kunstig. Les deg opp på definisjonen av 1440p. Galaxy S7 er like mye 1440p som LG G5.

 

Det at du skriver:

"Not bad. Men det er fortsatt Samsung og PenTile.."

Viser jo egentlig at du ikke har noe negativt å utsette på denne. Det at du ikke liker PenTile er veldig ulogisk, og noe du mener subjektivt. Det har ingenting å si om OLED er moden eller ikke, det har ingenting å si hvordan Samsung setter opp pikslene. Jeg skal garantere deg at om at ingen nettsider hadde skrevet om PenTile, hadde du aldri visst det engang. S7 har fortsatt den beste skjermen på markedet, og det er ingen som kan måle seg med Samsungs pikseltetthet eller sub-piksel tetthet, uten at det har klare negative påvirkninger på bildekvalitet. Hvis du har en rasjonell grunn til at diamond pixel PenTile layout er dårlig, kom gjerne med den. Om du bare mener skjermen er dårlig pga PenTile, så får det være din egen personlige, subjektive mening. Siden skjermer kan testes objektiv kan det og lett vises at den påstanden ikke stemmer. Jeg er sikker på at Samsung kunne laget RBG, men da hadde nok bildekvaliteten blitt ofret, som i tilfellet med LG og Sony.

Fikk bluescreen, alt jeg skrev ble borte, så her er en tl;dr på 60 sekund.

 

Bildekvaliteten er som en OLED, og fordelene med OLED følger selvsagt med. Derfor er det synd at de bruker PenTile. Det påvirker skarpheten.

 

At du ikke hadde lagt merke til at det er PenTile om du ikke hadde visst om det, er kanskje sant, men det samme kan sies med 1080p og 1440p. Forskjellen er at skarpheten ikke er som et 1440p-panel.

 

Jeg snakker ikke om OLED-egenskapene, svartnivå, farger, kontrast etc...

 

Jeg har noe å utsette på PenTile, ikke OLED. Selv om OLED er en umoden teknologi. Det er bare slik det er.

 

Bildekvaliteten hadde ikke blitt ofret om de lagde RGB-martix...

Lenke til kommentar

Hvis ikke denne blir lansert i Norge - så kommer jeg til å gi opp Samsung mobiltelefoner altså.

Jeg har en Galaxy S4 Active - og de mengdene med juling, uhell og misbruk den telefonen har blitt utsatt for nå i snart 4 år - og fortsatt har overlevd, det er bare rett og slett imponerende!

Men den dagen den "dør" - da bør S7Active være på plass, ellers blir det et annet merke enn Samsung er jeg redd.

Lenke til kommentar

 

Jeg tenker ikke på strømforbruket, jeg tenker på bildekvaliteten.

 

LG G3 kom ut med 1440p skjerm, men var dårligere enn forgjengeren, fordi bildekvaliteten var ganske dårlig. Det er bedre nå med G5, men grå vises fortsatt som lyseblå(!). Bortsett fra mange piksler så er ikke G5 i nærheten av å være like god som Galaxy S7 sin skjerm. Se og sammenligning til iPhone 6S Plus sin skjerm. Begge er LG skjermer, men 1080p versjonen har myye bedre bildekvalitet. Har du sett Sony sin 4K telefon? Den har en fargetemperatur på over 9000K. Det er jo helt latterlig. For ikke å snakke om alt annet den gjør dårlig.

 

Av telefoner som har bra fargekvalitet/grayscale osv. er Galaxy S7 den mest high res telefonen på markedet. Alle andre lider av medium til store penalties i forhold til bildekvalitet.

 

Det å kalle PenTile dårlig, og mene at det skal forsvinne er til fordel for 1080p er jo latterlig. For det første, dette er diamond pixel PenTile, det er forskjellig fra hva de brukte før. Etter de byttet til diamond pixel har de aldri hatt problemer med synlige piksler. Og 1440p oppløsningen er på ingen måte kunstig. Les deg opp på definisjonen av 1440p. Galaxy S7 er like mye 1440p som LG G5.

 

Det at du skriver:

"Not bad. Men det er fortsatt Samsung og PenTile.."

Viser jo egentlig at du ikke har noe negativt å utsette på denne. Det at du ikke liker PenTile er veldig ulogisk, og noe du mener subjektivt. Det har ingenting å si om OLED er moden eller ikke, det har ingenting å si hvordan Samsung setter opp pikslene. Jeg skal garantere deg at om at ingen nettsider hadde skrevet om PenTile, hadde du aldri visst det engang. S7 har fortsatt den beste skjermen på markedet, og det er ingen som kan måle seg med Samsungs pikseltetthet eller sub-piksel tetthet, uten at det har klare negative påvirkninger på bildekvalitet. Hvis du har en rasjonell grunn til at diamond pixel PenTile layout er dårlig, kom gjerne med den. Om du bare mener skjermen er dårlig pga PenTile, så får det være din egen personlige, subjektive mening. Siden skjermer kan testes objektiv kan det og lett vises at den påstanden ikke stemmer. Jeg er sikker på at Samsung kunne laget RBG, men da hadde nok bildekvaliteten blitt ofret, som i tilfellet med LG og Sony.

Fikk bluescreen, alt jeg skrev ble borte, så her er en tl;dr på 60 sekund.

 

Bildekvaliteten er som en OLED, og fordelene med OLED følger selvsagt med. Derfor er det synd at de bruker PenTile. Det påvirker skarpheten.

 

At du ikke hadde lagt merke til at det er PenTile om du ikke hadde visst om det, er kanskje sant, men det samme kan sies med 1080p og 1440p. Forskjellen er at skarpheten ikke er som et 1440p-panel.

 

Jeg snakker ikke om OLED-egenskapene, svartnivå, farger, kontrast etc...

 

Jeg har noe å utsette på PenTile, ikke OLED. Selv om OLED er en umoden teknologi. Det er bare slik det er.

 

Bildekvaliteten hadde ikke blitt ofret om de lagde RGB-martix...

 

Som jeg skrev, Samsungs skjermer er de skarpeste på markedet blant skjermer som har god fargegjengivelse, greyscale osv. Jeg forstår ikke hvordan det kan være dårlig å være best? 1080 RBG er og lavere skarphet enn 1440p. Det er og en forskjell på PenTile. Det Samsung bruker nå (Diamond Pixel) er klart bedre enn det de brukte før. Så PenTile er ikke PenTile. Akkurat som RBG stripe ikke er RBG stripe. Selv om disse ofte er veeeldig like.

 

Hvordan vet du at bildekvaliteten ikke hadde blitt ofret? Når du ser på den modene teknologien LCD, så skjer akkurat det. Joda, de kan lage små 1440p og tom 2160p skjermer, men kvaliteten lider. Hvorfor skulle den ikke for OLED? Det er en grunn til at Samsung alltid har  brukt denne teknologien. Det er og en forskjell på fargen på sub-pikslene i OLED. LCD er jo bare baklys i en farge og filtere. Hvis du lager alle pikslene i OLED skjermen din like vil du få problemer. Levetid osv. er nemlig ikke likt for alle fargene.Se på bilder av diamond pixel:

http://www.displaymate.com/Diamond_34.html

Her er de grønne klart minst.

  Red 408 SPPI

 Green 577 SPPI

   Blue 408 SPPI

Dette er PPI tallene. Så grønn er likt som PPI, som du ser så er blå og rød klart større enn grønn, der blå er størst. Det er ikke så enkelt som at de bare deler på sub-piksler. Samsung har brukt utrolig mange år og utviklet sine OLED paneler. De har endret på PenTilen sin. De har faktisk kommet ut med skjermer som er RBG matrix også. Disse er 1080p 12" om jeg ikke tar feil. Altså en helt annen tetthet. Hvis du ser på layouten til skjermene så er den alt annet enn tilfeldig om du vet karakteristikkene til rød, blå og grønne dioder. Jeg kan garantere deg at 1440p Diamond Pixel OLED er bedre enn både 1440p RBG matrix og 1080p matrix.

 

Hvis du har en grunn til at du mener RBG matrix hadde vært bedre (altså ikke hatt de ulempene en ser ved RBG matrix 1440p LCD skjermer) eller du har noe bevis eller grunn for at Samsung kunne brukt RBG matrix, men bare ikke gjør det, så kom gjerne med det. Sånn jeg ser det derimot så er diamond pixel en nydelig utnyttelse av forskjellene på subpikslene i OLED (som ikke eksisterer i LCD) og er avgjørende for at Samsung klarer å levere de beste skjermene på markedet, skarphet inkludert.

 

Jeg husker når LG G3 kom ut. Første 1440p telefonen. Skjermen ødela hele telefonen. Kvaliteten var ikke middelmådig, den var under det. Samtidig som batteritiden, som var en av G2 sine lyspunkt plutselig var middelmådig.... Så kom Note 4 ut noen måneder etterpå. Nydelig skjerm, Samsungs beste, og bedre batteritid enn før. Blitt mye bedre nå i G5, spesielt strømforbruket. 

 

Til slutt etterlater jeg to bilder. Det ene er G5 fra LG. Verdens fremste LCD produsent, som lager verdens beste LCD skjermer for mobil. Nexus 5X, iPhone osv. Det andre er Galaxy S7 fra verdens beste og eneste produsent av OLED mobilskjermer. Det ene her er tilnærmet perfekt, så altså slik det skal være. Så trenger ikke referanse. Så får du lov å gjette hvilket bildet som er S7 og hvilket som er G5 :)

 

Bilde1:

TiKRR8M.jpg

 

Bilde2:

SgZKrLc.jpg

 

Kommer nok ikke til Norge. Blir nok AT&T exclusive som S6 Active.

Er det bekreftet? For da blir det like gjerne CAT S60 til meg.

 

Den er AT&T eksklusiv i USA, om den kommer til Norge denne gangen eller ikke tror jeg ikke er bekreftet derimot. Skulle jeg tippe, ville jeg sagt nei. Active serien forsvant fra Norge med S6 og det gjorde Note og med Note 5. Mulig Samsung har endret standpunkt og kommer til å selge nye Note og Active modellene i Norge, men jeg vet ikke.

Lenke til kommentar

 

 

Grunnen til at S6 Active var sent ute med oppdateringer er pga AT&T eksklusiviteten. Amerikanske selskaper elsker å legge på utrolig masse og modifye telefonene sine ganske mye. Dermed må AT&T kommer med oppdatering fra sin side og, som gjør at alt tar lengre tid.

 

 

 

Nå har jo ikke historikken til verken S4 Active eller S5 Active vært allverdens heller da.

 

Mulig det, jeg vet dessverre ikke noe om historien til S4 Active, eller S5 Active. 

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...