Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen av disse action kameraene som kan ta opp i 4k60p?

 

Pr. I dag er det desværre ingen av de små lette kameraene på consumer markedet som klarer mer enn 30fps i 4K. Du må opp på større kameraer som ikke tåler like mye juling hvis du vil ha det.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Selv har jeg storebroren (4k utgaven med liveview kit), kjøpte det for ca 4000kr for lenge siden.

LiveView kit betyr altså at jeg har en "fjernkontroll" med skjerm på armen, som er veldig greit når man sykler utfor. Ville nok kjøpt 4k utgaven fremnfor AS50, hvis man har penger til det.
Men husk å kjøpe et minnekort UHS-3 (3-tallet er inni en U), for å klare 100mbit i 4k.

Når det gjelder testen her:
Jeg synes kanskje det fikk litt urettferdig slakt, her er mine tanker rundt flere av punktene som var minus:

  • I testen trekkes det for manglende GPS, jeg har GPS i mitt sony actioncam men jeg bruker det ikke. Jeg vet jeg kan legge på gps-overlay enkelt via appen, men for meg er det ikke viktig.
  • Ikke 4k (men fins det noen andre skikkelige 4k kameraer for 2000kr?)
  • Det får trekk for avlang form, men de som foretrekker å ha et kamera side-mount på en hjelm vil foretrekke en slik løsning. Sony sine fester er ganske fleksible og kan settes sammen slik man vil. Man kan også bruke sonyen med chest mount, som jeg pleier å gjøre.
  • Kompabilitets-trekk synes jeg også er rart, ved at det er gjenget skruehull under kamera og under det vanntette huset. Man kan altså bruke third party fester som man kan kjøpe på feks ebay, teknikmanagasinet osv. Selv kjøpte jeg originale fester hos japanfoto.

Jeg hadde nok kjøpt 4K selv og det var jo det jeg gjorde, men samtidig så er det nok fremdeles de som har "nok" med 1080P. Jeg er ellers veldig fornøyd med sony 4k-kameraet.

Det jeg derimot vil ha, er et skikkelig 360 kamera til "ok" pris (type 4000kr +-), da tenker jeg ikke på blurry bilder. Samsung sitt gear 360 kamera gir for tåkete bilder og krever i praksis enten PC eller samsungtelefon. Det er mulig å sideloade appene og bruke andre androidtelefoner, men jeg tenker at det øker terskelen.

 

Jeg vil altså lage "street views" ned fjellet, hvor man kan snu seg, osv :-) Men må kanskje vente litt på et produkt som er verdig pengene. Jeg tror nok jeg hadde gitt HDR-AS50 en 7-8 på terningkasten, det må være lov å lage produkter som ikke alle har 4K :-)

For øvrig er noe av det jeg liker best med sonyen fremfor andre actionkams jeg har (bla.a. contour), er kvaliteten på mikrofonlyden. Særlig høyere toner er veldig "åpne" og gode.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...