Gå til innhold

GUIDE: Her er våre beste tips til hvordan du enkelt kan justere TV-en din bedre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

He he, jeg kunne ikke vært mer enig: "En TV-benk burde være omlag passelig høy." :p

 

Tommelfinger regel her er forøvrig å ha midten av skjerm ca. i øyenhøyde fra der man sitter og ser på skjermen. Sofaer og stoler kommer også i mange forskjellige høyder, og mennesker også. ;)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Har både DVE HD Basics og Spears & Munsil HD Benchmark 2nd Edition. Fordelen med Spears & Munsil sin er at den er i full HD. DVE har 1080p test patterns, men demostasjonsvideoene er for det meste i 720p.

 

Jeg har dessuten hørt mye forskjellig om å få TVen kalibrert av spesialist. Få er fornøyd med resultatet.

Anbefaler at man kalibrerer på egen hånd, det er billigere, mer parktisk og du blir mest sannsynlig mer fornøyd.

Lenke til kommentar

He he, jeg kunne ikke vært mer enig: "En TV-benk burde være omlag passelig høy." :p

 

Tommelfinger regel her er forøvrig å ha midten av skjerm ca. i øyenhøyde fra der man sitter og ser på skjermen. Sofaer og stoler kommer også i mange forskjellige høyder, og mennesker også. ;)

 

Etter mye googling da jeg skulle henge mudern sin tv på veggen fant jeg ut at man skulle måle sin øyehøyde på sofaen, og da ta 1/3 av skjermen over øyehøyde og resten under.

Lenke til kommentar

Spenstig å skrive om kalibrering, ha colorbar som bakgrunn uten å nevne hva den er til, og bare fylle et par sider med vrøvl og svada. Kunne jo like godt bedt folk om å skru til det ser koselig ut. Please tek, om dere skal skrive nok en artikkel om ting dere ikke kan, spør noen voksne.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det finnes mange gode kalibreringer på nettet. Min anbefaling for de fleste som ikke vil betsle er å Søk på google : "tv modell" "calibration settings". Hvis ikke så kan du få din tv Kalibrert på Elkjøp. Jeg har selv lang erfaring med kalibrering av tver i branchen. Dette er vanskelig å få godt til uten god veiledning.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det finnes mange gode kalibreringer på nettet. Min anbefaling for de fleste som ikke vil betsle er å Søk på google : "tv modell" "calibration settings". Hvis ikke så kan du få din tv Kalibrert på Elkjøp. Jeg har selv lang erfaring med kalibrering av tver i branchen. Dette er vanskelig å få godt til uten god veiledning.

Det er IKKE kalibrering!

Edit. (Og meg bekjent er det ikke mulig å få kalibrert en tv på Elkjøp.)

Endret av nor50
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det finnes mange gode kalibreringer på nettet. Min anbefaling for de fleste som ikke vil betsle er å Søk på google : "tv modell" "calibration settings". Hvis ikke så kan du få din tv Kalibrert på Elkjøp. Jeg har selv lang erfaring med kalibrering av tver i branchen. Dette er vanskelig å få godt til uten god veiledning.

Det er IKKE kalibrering!

Lyst til å utdype deg litt mer?
Lenke til kommentar

Feks: Kan man kopiere kalibreringsinnstillinger?

I teorien skal man kunne ta en TV fra samlebåndet på fabrikken, gjøre en perfekt kalibrering, skrive ned innstillingene og deretter bare kopiere dem inn i alle de andre eksemplarene av denne modellen. Men så enkel er dessverre ikke verden. Selv om du stolt har fraktet et eksemplar av markedets beste og dyreste high-end-TV hjem i stua, er det fortsatt ”bare” et forbrukerprodukt beregnet for hjemmebruk. Og i slike produkter vil det alltid være små produksjonsforskjeller fra én TV til en annen.

Dette gjelder spesielt LCD/LED-TV-er, der bildepanelene produseres som store plater som man ”skjærer” de forskjellige, mindre størrelsene ut av. Kvaliteten på disse platene kan variere, og det kan også være små forskjeller i fargegjengivelse og andre ting fra én produksjon til en annen. Ikke noe voldsomt, men nok til at kalibrering med gjenbruk av de samme innstillingene ikke gir særlig mening.

 

https://www.hifiklubben.no/kampanje/2016/06/bildekalibrering-paa-tv-er/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Dette hadde vært en bra artikkel hvis den bare sluttet før "avansert justering" og endret artikkelen fra guide til tips. Det er utrolig mye å hente for de som ikke har endret noe på innstillingene på tven. Å skifte TV modus fra Dymanisk til Film (eller tilsvarende) er jo en enorm forbedring. Nå er dette derimot er betegnet som en guide, og da blir jeg ganske provosert når oppskriften er: skift tv modus og juster innstillingene til det ser riktig ut. Det eneste som til en hvis grad kan justeres uten å ha kalibreringsutstyr er bakgunnslys. Med en kaliberingsplate kan man også justere innstillinger som lysstyke, kontrast og skarphet. Men ingen av disse instillingene kan bare justeres etter øyet sånn uten videre. Da er det bedre å referere til sider som har tatt kalibering av din tvmodell og delt innstillingene. Tror du får et bedre resultat av det enn å justere til det ser riktig ut.

 

Det hadde vært veldig fint om dere faktisk laget en guide for skikkelig kalibrering av tv. Jeg har kjøpt kalibreringsplater, colorimeter og kalibreringsprogram og lært dette selv. Det finnes noen engelske guider, men de er enten veldig uklare eller veldig avanserte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det finnes mange gode kalibreringer på nettet. Min anbefaling for de fleste som ikke vil betsle er å Søk på google : "tv modell" "calibration settings". Hvis ikke så kan du få din tv Kalibrert på Elkjøp. Jeg har selv lang erfaring med kalibrering av tver i branchen. Dette er vanskelig å få godt til uten god veiledning.

 

Men hvordan få elkjøp til å komme hjem og kalibrere?

Dette høres veldig fint ut, men hvis du tror at dette er en proffkalibrering tar du feil. For et optimalt resultat må TV-en uansett stilles inn basert etter forholdene i det rommet den står.

Og aller hels ett par forskjellige modus også. Ett til mørkt rom og ett til opplyst rom.

Lenke til kommentar

Har testet kalibrering levert av Elkjøp og har testet proff kalibrering med firma som kommer hjem. Elkjøp sin kostet 1000 kr og firmat som kom hjem til meg til 3000 kr.

Elkjøp sin var klart den som ga mest naturlig bilde på kvelden men ble litt vag på dagtid. Firmaet som proff kalibrerte tv``n bommet ganske mye på kveldsbelysning men klarte seg greit i dagslys.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

 Skarpheten på flatskjermen skal aldri stå på maks. Dette fører til at du får støy i bildet. Som regel er et godt utgangspunkt å sette denne til rundt 50 prosent. 

 

Nei, nei, og atter nei! Skarphet skal skrus av, siden det får bildet til å virke unaturlig og lager striper rundt kontraster. Skarphetinnstillingen hadde sin nytte på gamle på CRT-skjermer (eller hvis du kobler til gammelt analogt utstyr), men skal ikke brukes på flatskjermer. Dette går også fram av DVE. På enkelte TV-er vil det si 0, men på andre kan faktisk 0 legge til uskarphet, og derfor anbefales det å bruke 1 i stedet, med mindre man kan skjekke innstillingen med en kalibrerings-DVD/BD.

 

http://www.videophile.info/Guide_EE/Page_01.htm

Nei, skarpheten burde stå på rundt 15-20 alt etter som det er fra TV eller PC osv.. Dette har testet mye og jeg også lest det på de aller fleste plasser de gir justerings tips. Men 50 er jo helt latterlig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...