Gå til innhold

Denne kommer til å gjøre deg nyforelsket i bilen din igjen (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eiere eller kjøpere av elbilen Nissan Leaf kan bruke Android-appen Leafspy til å sjekke status på alle battericellene, temperaturen og nøyaktig kapasitet på batteriet.

Dette forutsetter at ELM327-adapteren man bruker ikke er versjon 2.1 eller nyere, batteriet på Leaf kommuniserer bare med de eldre versjonene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kan jeg bruke den til å endre hk og dreiemoment?

Da må du nok i så fall endre hvordan komponentene virker. Det høres usannsynlig ut å kunne endre "hk" verdien til 250 i stedet for 200 og plutselig ha 50 hester mer

 

 

Jeg har fått andre til å gjøre det på mine biler men da har jeg betalt for å få det gjort.

Lenke til kommentar

Kan jeg bruke den til å endre hk og dreiemoment?

 

På mange biler kan man omprogrammere motorparametre via samme OBD-kontakten, men da med mer avansert software og muligens via andre pinner eller protokoller enn det brukes for generell OBD-kommunikasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvor mye som kan gjøres med en basic OBD brikke, men tror det er lurt å ikke la den være koblet til konstant. Tenker da på om den kan låse opp dører og starte motoren når den er tilkoblet, og muligheten for at noen på gata utnytter dette. Liten kjangs, men hvem vet.

Lenke til kommentar

Kan jeg bruke den til å endre hk og dreiemoment?

 

Du kan kode bilen via OBD2, men du kan ikke gjøre det via en vanlig OBD2-adapter.

 

Det er stort sett noe begrenset informasjon man får ut av dette oppsettet. Skal du ha mer avansert diagnose eller kode bilen så må man ha en spesialkabel og noe som f.eks VAG-COM eller Ediabas INPA.

Lenke til kommentar

ELM327 adaptere sparer deg også for unødvendige verkstedutgifter. Fusker bilen? Koble på... viser feks gåen kamaksel sensor... bytt den. Går som en klokke :)

 

Litt synd visse biltyper har laga noe anti-greier mot disse tredjeparts OBD2 enheter. Har opplevd på 06 mod mondeo diesel der en ELM327 ikke fikk kontakt med ECU, men apparatet de bruker på verksted funker. Virket på en anna bil i gården da

Endret av Kistesnekker
Lenke til kommentar

 

Kan jeg bruke den til å endre hk og dreiemoment?

 

På mange biler kan man omprogrammere motorparametre via samme OBD-kontakten, men da med mer avansert software og muligens via andre pinner eller protokoller enn det brukes for generell OBD-kommunikasjon.

 

Chip trimming som dette ofte kalles er krever ofte at du bytter eller flasher motorstyring.

Det fungerer fordi mange motorer med ulik ytelse er samme motor med ulik styring

 

Lenke til kommentar

Kan jeg bruke den til å endre hk og dreiemoment?

 

OBD-II-adaptere som denne kan ikke brukes til tuning, som flere nevner i denne tråden. Man kan likevel øke ytelsen via OBD-II. Dette kalles chipping, selv om man ikke lenger trenger å installere en chip men i stedet laster opp ny programvare som blant annet kontrollerer PCM/ECU. Programvaren kjøpes fra en tredjepart (der leverandøren har utviklet programvaren som gir kontrollenhetene i bilen nye verdier), og kabelen for tilkobling til OBD-II-porten følger som regel med.

 

VW var først ute med elektronisk innsprøytning fra Bosch ja, men AMC leverte biler med Bendix elektronisk innsprøytning fra 1957.

 

Takk for informasjonen! Artikkelen er korrigert.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...