Gå til innhold

Elon Musk vil kolonisere Mars ganske snart


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Digger Elon Musk! At jeg får oppleve kolonisering av Mars er helt ufattelig kult! Det er veldig viktig for menneskehetens overlevelse at vi får et skikkelig fotfeste utenfor jorden. Dumt med alle eggene i en kurv.

 

Håper også at vi etterhvert får på plass gruvedrift på asteroider, blir viktig for å bygge infrastrukturen i solsystemet.

 

Har vært gøy å følge utviklingen til SpaceX de siste årene. 
https://www.reddit.com/r/spacex

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg er for at menneskeheten utvikler seg videre, men kanskje vi bør lære oss å leve sammen på denne planeten først... Dessuten er vel ikke teknologien tilstrekkelig utviklet enda for å kolonisere Mars. Jeg mener vi burde utvikle vesentlige bedre energikilder og fremdriftssystemer først, og ikke sende mennesker på en 6 måneders ferd til Mars som de ikke kommer tilbake fra. Ikke nødvendigvis Warpdrive ala Star Trek, men iallefall noe som kan ta oss til Mars i løpet av dager og ikke måneder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

At jeg får oppleve kolonisering av Mars er helt ufattelig kult!

Det får du ikke. Mulig det blir plassert noen få forskere der oppe i løpet av de neste 100 år, men ikke full skala kolonisering. For at det skal bli nyttig må noen skape en fornuftig atmosfære, liv i en type glass-boble er ikke spesielt nyttig eller økonomisk bærekraftig.

Det er veldig viktig for menneskehetens overlevelse at vi får et skikkelig fotfeste utenfor jorden. Dumt med alle eggene i en kurv.

Mars er i samme kurv. Du må til en annen stjerne. Om ca 5 milliarder år er det slutt.

Det er mulig du må enda lenger for om ca 4 milliarder kolliderer (antageligvis) melkeveien med andromeda.

Dog, dette er jo en del generasjoner til da. Kan hende en finner på noe lurt før ting skjer, men sjansen er vel egentlig størst for at vi har utryddet oss selv.

Håper også at vi etterhvert får på plass gruvedrift på asteroider, blir viktig for å bygge infrastrukturen i solsystemet.

Jeg tror det er større sjanse for å skape de grunnstoffene vi ønsker via varme og trykk.
Lenke til kommentar

Jeg er for at menneskeheten utvikler seg videre, men kanskje vi bør lære oss å leve sammen på denne planeten først... Dessuten er vel ikke teknologien tilstrekkelig utviklet enda for å kolonisere Mars. Jeg mener vi burde utvikle vesentlige bedre energikilder og fremdriftssystemer først, og ikke sende mennesker på en 6 måneders ferd til Mars som de ikke kommer tilbake fra. Ikke nødvendigvis Warpdrive ala Star Trek, men iallefall noe som kan ta oss til Mars i løpet av dager og ikke måneder.

Hah! Glem det! Vi kommer til å bedrive faenskap med hverandre og miljøet i lang lang tid fremover. Er for mange sterke interesser som står i mot hverandre til at vi greier å samles om felles mål som gagner alle.

 

Jeg mener ikke at vi ikke skal prøve. Tvert imot. Vi burde arbeide for mer samarbeid og bedre forvaltning av jorden. Om ikke risikerer vi at en global katastrofe som krig, klimaendringer, pandemier osv. knekker samfunnet. Om en global katastrofe er nært forestående og vi ikke har et fotfeste andre steder enn jorden så er det temmelig ille for menneskeheten.

 

Utvikling skjer gradvis og ved å presse grensene for hva som er mulig med teknologien. Slik kommer vi oss til mars. Det er ikke slik at vi ikke er forberedt. Vi har i lang tid testet og utviklet teknologi for mars. Om nok ressurser og vilje settes inn på en koloniseringen så går dette bra. Så klart kan og vil ulykker og uhell skje underveis. Det er en del av prisen vi betaler for å drive utviklingen fremover.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vel, Musk har en plan om å kolonisere. Han har lyktes med målene sine ganske bra hittil. 

 

Her er en god artikkel i flere deler om Elon Musk:

http://waitbutwhy.com/2015/05/elon-musk-the-worlds-raddest-man.html

 

Del 2 tar for seg hvordan og hvorfor han vil kolonisere Mars.

http://waitbutwhy.com/2015/08/how-and-why-spacex-will-colonize-mars.html

 

Og jeg er hjertens enig med han.

 

Anbefaler folk å leser den ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg er for at menneskeheten utvikler seg videre, men kanskje vi bør lære oss å leve sammen på denne planeten først... Dessuten er vel ikke teknologien tilstrekkelig utviklet enda for å kolonisere Mars. Jeg mener vi burde utvikle vesentlige bedre energikilder og fremdriftssystemer først, og ikke sende mennesker på en 6 måneders ferd til Mars som de ikke kommer tilbake fra. Ikke nødvendigvis Warpdrive ala Star Trek, men iallefall noe som kan ta oss til Mars i løpet av dager og ikke måneder.

Hah! Glem det! Vi kommer til å bedrive faenskap med hverandre og miljøet i lang lang tid fremover. Er for mange sterke interesser som står i mot hverandre til at vi greier å samles om felles mål som gagner alle.

 

Jeg mener ikke at vi ikke skal prøve. Tvert imot. Vi burde arbeide for mer samarbeid og bedre forvaltning av jorden. Om ikke risikerer vi at en global katastrofe som krig, klimaendringer, pandemier osv. knekker samfunnet. Om en global katastrofe er nært forestående og vi ikke har et fotfeste andre steder enn jorden så er det temmelig ille for menneskeheten.

 

Utvikling skjer gradvis og ved å presse grensene for hva som er mulig med teknologien. Slik kommer vi oss til mars. Det er ikke slik at vi ikke er forberedt. Vi har i lang tid testet og utviklet teknologi for mars. Om nok ressurser og vilje settes inn på en koloniseringen så går dette bra. Så klart kan og vil ulykker og uhell skje underveis. Det er en del av prisen vi betaler for å drive utviklingen fremover.

 

I like, og nicket ditt spesielt da det er der vi mest sannsynlig kommer til å finne noe interessant i de neste få (ti)årene, med mulig unntak for Europa og Titan.

 

Den største hindringen vi har i dag i forhold til utforskning av universet er denne tullete "no man left behind"-holdningen som kom av Apollo-prosjektet. Selvfølgelig ska, vill og må folk dø under prosessen. Det er en del av det å være pionerer, man må risikere noe for å få uttelling. Vi kom ikke til polene med et enormt sikkerhetsnett under oss, gjorde vi vel? HMS hører hjemme i det daglige liv, ikke i det ekstra-ordinære.

Har dere hørt om Mount Everest og hvor mange liv som må til for at noen få med markeringsbehov skal kunne komme seg dit, og attpåtil late som det er en bragd?

De fleste vet jo at flyindustrien er bygd på et prøve og feile-prinsipp. Hvorfor det skal være annerledes i romfart er for meg en gåte.

 

Som du sier kommer vi til å drive faenskap med hverandre uavhengig av om vi er på jorden eller utenfor. Hvorfor ikke komme oss ut å se hva som skjer'a?

Lenke til kommentar

 

Tesla-grunnleggeren vil sende mennesker til den røde planeten innen få år.

 

Elon Musk vil kolonisere Mars ganske snart

 

Å sende mennesker til Mars er på langt nær det samme som å kolonisere Mars.

NASA koloniserte ikke månen på 60-tallet, akkurat.

Å kolonisere er per definisjon å opprette/befeste en koloni utenfor ens etablere grenser, eksempelvis landegrenser, eller i dette tilfellet jorden. En koloni er da er definisjon et hvilket som helst landområde som befestes eller erobres.

 

Folkene som reiser til mars vil ikke kunne reise tilbake, ergo har de starte koloniseringen av mars.

Lenke til kommentar

I like, og nicket ditt spesielt da det er der vi mest sannsynlig kommer til å finne noe interessant i de neste få (ti)årene, med mulig unntak for Europa og Titan.

 

Den største hindringen vi har i dag i forhold til utforskning av universet er denne tullete "no man left behind"-holdningen som kom av Apollo-prosjektet. Selvfølgelig ska, vill og må folk dø under prosessen. Det er en del av det å være pionerer, man må risikere noe for å få uttelling. Vi kom ikke til polene med et enormt sikkerhetsnett under oss, gjorde vi vel? HMS hører hjemme i det daglige liv, ikke i det ekstra-ordinære.

Har dere hørt om Mount Everest og hvor mange liv som må til for at noen få med markeringsbehov skal kunne komme seg dit, og attpåtil late som det er en bragd?

De fleste vet jo at flyindustrien er bygd på et prøve og feile-prinsipp. Hvorfor det skal være annerledes i romfart er for meg en gåte.

 

Som du sier kommer vi til å drive faenskap med hverandre uavhengig av om vi er på jorden eller utenfor. Hvorfor ikke komme oss ut å se hva som skjer'a?

 

For det første, når man investerer en hel haug med penger (enten private eller statens) i noe som helst vil man helst lykkes. Om folk kommer til å dø - så mye som en person - og døden er av den typen du beskriver, kommer tsunamien av dårlig PR til å bli en skikkelig hindring, samme om det dør rundt 300 personer i Norge pga noe så "uskyldig" som trafikk.

Neste problem, eller rettere sagt ikke-problem, er forutsetningen at folk helt sikkert kommer til å dø i slike oppdrag. Må de de? Du kan snakke om HMS fra ditt ståsted, dvs du ikke skjønner at man kan jobbe sikkert uansett om det er et sted her på jorden eller andre plasser, men den må *aldri* settes til side, og Everest-sammenligningen er forresten helt korrekt: gjøre noe så unødvendig som å gå opp en farlig fjell, gå forbi folk som trenger hjelp og la være å hjelpe - kun for å tilfredsstille sin egen ego med at "jeg har vært der".

Koloniseringen av Mars vil ikke være samme som Apollo-rakettene til månen. Det blir ikke noe "jeg har vært der" tull, men så "corny" som det kan høres ut blir det et nytt hjem for de som skal reise dit, og da nytter det ikke med slike holdinger som du foreslår.

 

Til slutt: det største problemet med utforskning og kolonisering av verdensrommer har aldri vært at det er farlig og at noen er redde å dra dit, men at HELE romkappløpet var et stort politisk spill.

Hvis Sputnik (den første) var først og fremst et bevis på at Sovietiske raketter kan nå USA og hele kloden ellers med sine stridshoder ved å klare å sende opp et satelitt, så var Apollo-rakettene til Månen en stor PR kampanje. Det vil si hele veien har denne "utforskningen" vært enden med militære interesser i første rekken, eller så hadde den PR og popularitet som mål.

Om alle land idag hadde gitt 10% av hva de bruker på sine forsvarsbudsjetter, plassert det i en felles pott og sagt at vi som mennesker skal helt bestemt reise til Mars, bo der, og utforske teknologi som vil tillate oss å reise til andre solsystemer osv, så hadde kolonisering av andre planeter vært like vanlig idag som å reise med charterfly til syden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Ja, vi kunne kanskje gjort det gjennom å sette av skattepenger. Men nå vil man at næringslivet skal ta seg av romfarten. Men selv om Musk og SpaceX får til å gjenbruke rakettene sine, koster en billett tur retur mars fortsatt 4 millioner kroner. Jeg har ikke råd til det ihvertfall, hvis ikke de starter en diamantgruve på olympus mons og man kan jobbe der og tjene inn igjen billetten og vel så det før man drar hjem igjen.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...