Gå til innhold

ASRock dro sløret av sine nye hovedkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som er spennende er om disse kortene støtter Noctua NH-D15 da det er få X99 kort som støtter den kjøleren siden den øverste PCI-E X16 slotten blir blokkert.

 

I teorien skal NH-D15 passe siden det er én slot fær den øverste PCI-E X16 slotten. Så spørs det om det er plass i praksis.

Lenke til kommentar

Dere skriver dette: Hovedkort fra ASRock er faktisk noe av det bedre på markedet.

Hvordan vet dere det?

 

ASRock var en spinoff fra ASUSTeK Computer. ASRock er i dag er uavhengig og kvalitet og image er styrket fra utgangspunktet hvor det var budsjettserien til ASUSTeK Computer.

Lenke til kommentar

Selv om produktet er nytt, så er ikke chipset'et det:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Intel_X99

 

 

Så jeg synes ikke det var noe særlig som sperrer opp øynene å finne, med et slikt gammelt chipset ombord.

 

Forrige lineup fra ASRock hadde ikke WiFi og det har heller ikke vært "rimelige" kort med WiFi ut av boksen.

 

Disse kortene ser ut til å være tilstrekkelig utrustet med features og til en gunstig pris. Tidligere har man måtte ut med atskillig mer for å få hovedkort med tilsvarede features så dette er er noe å sperre øynene opp for, i alle fall for de som ikke har LGA 2011-3 hovedkort fra før.

 

Kortene fra ASRock Støtter Xeon og ECC Reg og da kan man bygge en arbeidsstasjon til en fin pris. Det stod ikke noe om ECC-minne i produktbladet, men tidligere X99 fra ASRock har støttet ECC-minne med bruk av Xeon-prosessor. Det kommer sikkert info om det når kortene blir lagt ut på websiden til ASRock.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vær litt snill. Han mente sikkert at de har bedret kvaliteten, ikke nødvendigvis at de er best.

 

Så mye outsourcing det er på produksjon i dag og etter flere aktører har måtte legge ned driften så er det noenlunde jevn kvalitet på det meste av PC-utstyr i disse tider. Litt som med briller / solbriller. De har "alle" forskjellige merkenavn men "samtlige" er laget på samme fabrikk.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vær litt snill. Han mente sikkert at de har bedret kvaliteten, ikke nødvendigvis at de er best.

 

Så mye outsourcing det er på produksjon i dag og etter flere aktører har måtte legge ned driften så er det noenlunde jevn kvalitet på det meste av PC-utstyr i disse tider. Litt som med briller / solbriller. De har "alle" forskjellige merkenavn men "samtlige" er laget på samme fabrikk.

 

Alle hovedkortprodusenter er kinesiske. Etter det jeg vet så outsourcer de heller ikke produksjonen, og utviklingen blir heller ikke outsourcet så langt jeg vet.

 

Hvilke hovedkortprodusenter outsourcer, og hvor outsourcer de til?

 

Selv om Vesten outsourcer mye, betyr det ikke at andre gjør. Verden er større en den delen vi lever på :)

Lenke til kommentar

 

Selv om produktet er nytt, så er ikke chipset'et det:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Intel_X99

 

 

Så jeg synes ikke det var noe særlig som sperrer opp øynene å finne, med et slikt gammelt chipset ombord.

 

Forrige lineup fra ASRock hadde ikke WiFi og det har heller ikke vært "rimelige" kort med WiFi ut av boksen.

 

Disse kortene ser ut til å være tilstrekkelig utrustet med features og til en gunstig pris. Tidligere har man måtte ut med atskillig mer for å få hovedkort med tilsvarede features så dette er er noe å sperre øynene opp for, i alle fall for de som ikke har LGA 2011-3 hovedkort fra før.

 

Kortene fra ASRock Støtter Xeon og ECC Reg og da kan man bygge en arbeidsstasjon til en fin pris. Det stod ikke noe om ECC-minne i produktbladet, men tidligere X99 fra ASRock har støttet ECC-minne med bruk av Xeon-prosessor. Det kommer sikkert info om det når kortene blir lagt ut på websiden til ASRock.

 

 

 

Dersom WiFi er et av få argumenter, noe jeg ikke akkurat higer etter å ha på hovedkortene, så er jeg mindre imponert.

Lenke til kommentar

 

Vær litt snill. Han mente sikkert at de har bedret kvaliteten, ikke nødvendigvis at de er best.

 

Så mye outsourcing det er på produksjon i dag og etter flere aktører har måtte legge ned driften så er det noenlunde jevn kvalitet på det meste av PC-utstyr i disse tider. Litt som med briller / solbriller. De har "alle" forskjellige merkenavn men "samtlige" er laget på samme fabrikk.

Alle hovedkortprodusenter er kinesiske. Etter det jeg vet så outsourcer de heller ikke produksjonen, og utviklingen blir heller ikke outsourcet så langt jeg vet.

 

Hvilke hovedkortprodusenter outsourcer, og hvor outsourcer de til?

 

Selv om Vesten outsourcer mye, betyr det ikke at andre gjør. Verden er større en den delen vi lever på :)

 

 

Alle produseres i Kina, sier du, men de fleste nevneverdigr holder til i Taiwan.

 

Komponentene er produsert av andre (generiske elektroniske komponenter, integrerte kretser, slotter, sokler), PCB kan være produsert på bestilling. Design, lodding, kvalitetskontroll og pakking skjer hos produsenten. Om ikke selve produksjonen er outsourcet skjer den på ganske standardiserte maskiner. Hovedpoenget var at produksjonen, komponentvalg og kvalitet var jevn over samtlige merker slik at ingen utmerker seg nevneverdig på kvalitet. Det er dog noen som skiller seg ut med tanke på features i forhold til prisen og ASRock er en av disse. Ellers så er det forskjeller i design, markedsføring/image og suppoert.

 

https://www.youtube.com/watch?v=gxSbhIOtnbE

 

Produsenter i Taiwan:

Gigabyte Technology

Elitegroup Computer Systems

First International Computer

Micro Star International

ASUSTeK Computer

Biostar Microtech International

Lite-On Technology Coroporation

Yosun Industrial Corp

Aopen

Loyal Founder Enterprise

DFI

Universal Scientific industrial Co.

AAEon Technology

Advantech Co.

Leadtek Research

IBASE Technology

Portwell

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom WiFi er et av få argumenter, noe jeg ikke akkurat higer etter å ha på hovedkortene, så er jeg mindre imponert.

Nei, mem WiFi og BT er det som utmerker seg mest på den nye lineupen til ASRockda det var helt fraværende i den forrige. Det er selvsagt andre features som er interesant. Regner også med at det kommer 2-3 varianter til etter hvert som koster $100-150 mer og har enda fler features, men det blir spekulasjon basert på tidligere lanseringer.

 

Det som gjør disse kortene interessant er features + støtte for Xeon, ikke minst dual LAN på kort i prisklassen 2-3k NOK.

 

Sannsynligvis er disse to hovedkortene og en eventuell oppfølger det største som skjer på hovedkortfronten for hele dette året. Det kan godt være at ASUSTeK og MSI kommer med nye flaggskip-kort, men de vil koste det dobbelte eller mer og likevel ikke dekke like mange features.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vurderer dette sterkt.
Har alltid mislikt Asrock siden jeg jobbet med pcer på 90/2000 tallet. Da var det nettop Asus som hadde kvalitet, og Asrock ble lansert som billig modell. Og da var det virkelig billig modell, mer ustabil dritt kort kunne man ikke finne, men det var jo rimelig..
Så derfor har jeg holdt meg unna Asrock siden. (Men nå er vel bunn segmentet overtatt av Biostar? Eller har de skjerpet seg også?)
Men i de senere år ser det jo ut til att de har fått veldig gode tester fra anerkjente steder og siden prisen på alt av x99 er høy, kan det være lurt å spare der man kan.

(6850k ble dyrere enn forventet).

Endret av per parker
Lenke til kommentar

 

 

Vær litt snill. Han mente sikkert at de har bedret kvaliteten, ikke nødvendigvis at de er best.

 

Så mye outsourcing det er på produksjon i dag og etter flere aktører har måtte legge ned driften så er det noenlunde jevn kvalitet på det meste av PC-utstyr i disse tider. Litt som med briller / solbriller. De har "alle" forskjellige merkenavn men "samtlige" er laget på samme fabrikk.

Alle hovedkortprodusenter er kinesiske. Etter det jeg vet så outsourcer de heller ikke produksjonen, og utviklingen blir heller ikke outsourcet så langt jeg vet.

 

Hvilke hovedkortprodusenter outsourcer, og hvor outsourcer de til?

 

Selv om Vesten outsourcer mye, betyr det ikke at andre gjør. Verden er større en den delen vi lever på :)

 

 

Alle produseres i Kina, sier du, men de fleste nevneverdigr holder til i Taiwan.

 

Komponentene er produsert av andre (generiske elektroniske komponenter, integrerte kretser, slotter, sokler), PCB kan være produsert på bestilling. Design, lodding, kvalitetskontroll og pakking skjer hos produsenten. Om ikke selve produksjonen er outsourcet skjer den på ganske standardiserte maskiner. Hovedpoenget var at produksjonen, komponentvalg og kvalitet var jevn over samtlige merker slik at ingen utmerker seg nevneverdig på kvalitet. Det er dog noen som skiller seg ut med tanke på features i forhold til prisen og ASRock er en av disse. Ellers så er det forskjeller i design, markedsføring/image og suppoert.

 

https://www.youtube.com/watch?v=gxSbhIOtnbE

 

Produsenter i Taiwan:

Gigabyte Technology

Elitegroup Computer Systems

First International Computer

Micro Star International

ASUSTeK Computer

Biostar Microtech International

Lite-On Technology Coroporation

Yosun Industrial Corp

Aopen

Loyal Founder Enterprise

DFI

Universal Scientific industrial Co.

AAEon Technology

Advantech Co.

Leadtek Research

IBASE Technology

Portwell

 

 

Taiwan er en øy som ligger under  Folkerepublikken Kina. Det er svært få land som ikke er enige i det. Eksempelvis Norge og FN anerkjenner at Taiwan ligger under Folkerepublikken Kina. Uansett hva du synes er selskap både basert i Taiwan og Kina kinesiske, og det kan umulig være outsourcing hvis du legger fabrikkene i samme land.

 

Men du har rett i at veldig mye nå produseres likt, og samme sted. Så forskjellen i kvalitet der blir veldig liten mellom produsentene.

 

For elektroniske komponenter som de kjøper inn, så er det mulig at det er outsourcing. Eksempelvis om lydkort/Wi-Fi er laget i et annet land enn USA. Noe som er ganske sannsynlig. Samtidig er de gjerne laget i landet det hovedkortene faktisk produseres. Så er det da outsourcing for hovedkortselskapet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...