Gå til innhold

Dette kan være fremtidens selvbygger-pc


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Greit at det eksperimenteres. Men, en skal ikke forvente at folk omfavner det skikkelig. Spesiellt om det fordyrer systemet ekstra mye, så blir standard komponenter en fordel.

 

Men, dersom standard moduler lar seg omvandle, og at alt dilldallet man behøver blir solgt som et spesialkabinett. At kabinettet ikke koster mer enn nnnn (forslag kr 3000,-) også videre, så ja kanskje.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er jo helt genialt. Så enkelt og så utrolig brukervennlig. En kan jo bare undres på hvorfor ingen har tenkt på dette før. 

PSU ryker, eller er for svak? Å bytte er virkelig plug n play her. Null stress og kjempeenkelt. Hadde definitivt gått noe slikt om det var brukbar støtte for det i bransjen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser ikke helt hva man mener med at hovedkort har vet flate siden 90-tallet. Husker da godt det første PC-en vi fikk her i huset i 1997. En Packard Bell med Pentium MMX og hva jeg husker som et håpløst hovedkort. Dette var nemlig formet rundt kabinetet i 3 deler, noe som gjør det umulig å bytte det med noe som helst.

 

Det er en god grunn til at hovekort har fulgt den samme formen i så lange tider, de følger ATX standarden (i allefall til det punktet hvor ting er kompatible med hverandre). Når noe følger en standard så åpner man også for betraktelig lavere priser og langt bedre valgmuligheter enn noe slikt som dette som er langt fra etablerte standarder. Det er også lite sansynlig at bransjen omfanver dette, da en standard slik som denne låser produsentene til et kube kabinett fremfor den kjente rektangulære boksen. Det er heller ingenting som stopper produsentene i å bruke MiniITX kombinert med paneler for å få et optimalisert kubisk kabinett.

 

Det skal også sies at forbrukere kjøper knapt stasjonære PCer lengre. De som faktisk kjøper stasjonære er bedrifter, og de er som regel ikke ute etter standarder som fordyrer innkjøpet betraktelig slik som denne.

 

Hvem vet, det kan godt være det danner seg en standard rundt dette, men jeg tviler på at det er forbrukerne som kommer til å stå bak det. Kansje Asus kan presse den gjennom for sin egen del, men jeg tviler virkelig på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det skal også sies at forbrukere kjøper knapt stasjonære PCer lengre. De som faktisk kjøper stasjonære er bedrifter, og de er som regel ikke ute etter standarder som fordyrer innkjøpet betraktelig slik som denne.

 

Hvem vet, det kan godt være det danner seg en standard rundt dette, men jeg tviler på at det er forbrukerne som kommer til å stå bak det. Kansje Asus kan presse den gjennom for sin egen del, men jeg tviler virkelig på det. 

 

 

Tja kanskje noe slikt som dette kan endre ting? Hva er årsaken til at vanlige folk ikke kjøper stasjonære maskiner? Jeg tenker det har selvsagt med at vi ønsker å være mobile, og en laptop er enklere å ta med seg. Men om en ser på utviklingen på både OS og hw de siste årene så er det jo ikke slik lengre at oppdateringer på OS krever ny hw slik det var tidligere. Det har heller ikke blitt sluppet virkelig store nyheter som frister massene til å oppgradere på en stund. Mange kjører relativt gamle stasjonære og er mer en greit fornøyd med hastigheten etter å kanskje ha oppgradert til SSD. 

 

Modulbasert pc tror jeg kan kan få langt flere til å "mekke pc". Vi ser neppe gull alderen for modding igjen, slik det var for 10-15-20 år siden og kanskje lengre enn det siden. Men om dette kunne blitt noe av en standard der også tredjepart kunne utviklet hw til uten hauger av lisenspenger og BS så tror jeg absolutt dette kan ha livets rett. 

Lenke til kommentar

Jeg syntes strømkretsene blir overdrevent perifere, lange strekk. Spesiellt for skjermkortets del. Men, se på SATA delen også. Kanskje flere ting også på det bygget lider med samme problemstilling?

 

Det er en god grunn for at f.eks. RAM sitter såpass nær CPU på et hovedkort som det gjør.

Endret av G
Lenke til kommentar

"Om du parer denne trenden med det faktum at dagens unge ikke er like interesserte i å bygge sin egen pc helt fra scratch, var det bare et tidsspørsmål før den modulbaserte og kompakte Avalon så dagens lys."

 

At ikke unge er like interessert i å bygge selv virker som en tom påstand. Folk over 30 er nok ikke lenger like interessert.

Lenke til kommentar

Meh. Vi har standarder. Å bygge en PC er ikke rakettforskning, det er faktisk utrolig enkelt og straight-forward. Skjønner ikke greia med disse modulbaserte systemene. Det gjør det bare dyrere, skaper dårligere utvalg og mindre kompatibelhet. Det vil sikkert også være proprietært, og man vil se en splittet industri med forskjellige standarder, formfaktorer etc. (i større grad av hva vi allerede har). Dagens standarder er heldigvis ganske så gode mtp. kompatibelhet, oppgraderingsmuligheter og utvalg.

Lenke til kommentar

Dette er jo helt genialt. Så enkelt og så utrolig brukervennlig. En kan jo bare undres på hvorfor ingen har tenkt på dette før. 

PSU ryker, eller er for svak? Å bytte er virkelig plug n play her. Null stress og kjempeenkelt. Hadde definitivt gått noe slikt om det var brukbar støtte for det i bransjen. 

 

Jup det er elegant, problemet er at det ikke er standardisert så du er avhengig av deler fra fabrikanten som vil ta seg godt betalt og kan droppe støtte om de ikke gidder mer.
Lenke til kommentar

Hvis modulene blir standardisert fra alle produsenter, disse vil ha samme pris som dagens standard enheter og de vil være mer eller mindre krysskompatible (altså at man f.eks kan bruke standard PSU eller GPU mot en maskin basert på disse modulene f.eks ved feilsøking/oppgradering) så er det greit for meg  :D

 

Og hvis Asus bruker litt tid på designet av den kassa i artikkelen, fjerner noe av det glorete gamer-preget og lager den i standard rack-bredde så virket jo det der som en fin HTPC. Det var egenlig kabinettet jeg syntes hadde mest potensiale her  :lol:

Lenke til kommentar

Hvis modulene blir standardisert fra alle produsenter, disse vil ha samme pris som dagens standard enheter og de vil være mer eller mindre krysskompatible (altså at man f.eks kan bruke standard PSU eller GPU mot en maskin basert på disse modulene f.eks ved feilsøking/oppgradering) så er det greit for meg  :D

 

Og hvis Asus bruker litt tid på designet av den kassa i artikkelen, fjerner noe av det glorete gamer-preget og lager den i standard rack-bredde så virket jo det der som en fin HTPC. Det var egenlig kabinettet jeg syntes hadde mest potensiale her  :lol:

Det fører til at vi får modulformfaktorer, og hver del blir fortsatt dyrere fordi du trenger innhusing og grensesnitt i tillegg til innmaten.

 

Jeg synes fortsatt det er tull, uansett.

Lenke til kommentar

Selv skal jeg sette sammen en ny pc til høsten. Setter inn pci-diskløsning. Den trenger ikke tradisonelle harddisker, ssd eller cd/dvd/blu-ray. Heller trenger jeg ikke lydkort og serielplugger. Kjører alt ut via hdmi til 4k TV.

 

Hadde vært fett om det fantes kabinnetter og HK med dette som formål. Kun kjøre alt fra PCI bus, gpu og disk. Da kunne man krympet både HK og kabinet og allikevel kjørt sli med 2 gpu til 4k tv.

 

Hva tenker fol om dette?

Lenke til kommentar

Det høres ut som en dårlig idé. Skaff deg heller en 4K UHD monitor av god kvalitet og med lav input lag.

 

Kabinetter er som regel tilpasset allround-bruk og det er heller ikke i det segmentet det meste av kundegruppen befinner seg i så det er lite trolig at det finnes kabinetter helt uten alternative opsjoner for montering av lagring.

Lenke til kommentar

Dette er jo helt genialt. Så enkelt og så utrolig brukervennlig. En kan jo bare undres på hvorfor ingen har tenkt på dette før. 

PSU ryker, eller er for svak? Å bytte er virkelig plug n play her. Null stress og kjempeenkelt. Hadde definitivt gått noe slikt om det var brukbar støtte for det i bransjen. 

 

Det er ikke akkurat vanskelig (eller vanlig) å bytte slike komponenter. Min PSU røk en gang etter lynet, og jeg brukte 100x mer tid på å finne/skaffe en ny passende PSU enn å sette den inn i stedet for den gamle.

Det er egentlig ingen komponenter som byttes ofte nok i en hjemme-pc som krever noe som helst "enkel modularitet". Derimot som mange sier så vil en slik løsning kreve komponenter som er tilpasset. Og tror du virkelig at hele elektronikkbransjen lar seg omstille fullstendig bare for en slik kabinett? Neppe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...