Gå til innhold

EU: – Så mye taper musikkindustrien på piratkopieringen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

kjenner ikke en eneste person som piratkopierer musikk, eller som hvertfall har nevnt det. men er flere som sier de piratkopierer serier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
 For det andre så tar de ikke tilstrekkelig opp eksempel 3 over. Hvis man skal beregne de "økonomiske kostnadene" ved piratvirksomhet så bør man inkludere fordeler før man setter to streker under svaret.
 

Er mer eller mindre enig i det du sier.

Man kan også teorisere om flere eksempler:

Du har €15 og du har lyst på en plate til €10 og et t-skjorte til €15.

Eksempel 1: Piratkopiering er ikke mulig og du velger da å kjøpe plata og bruker da €10.

Eksempel 2: Det er fullt mulig å laste ned musikk ulovlig og velger da å laste ned plata og kjøper t-skjorta til €15.

I eksempel 2 tjener faktisk EU mer pga. av piratkopiering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har bare skummet gjennom rapporten, så jeg skal prøve å ikke være for påståelig. Men så vidt jeg kan se er rapporten i beste fall villedende.

 

Noen forenklede eksempler:

1. Du har 10 Euro. Hvis ikke piratkopiering er en mulighet bruker du pengene på musikk. Musikkindustrien får en økt omsetning på 10 Euro.

 

Alle de involverte følte tydeligvis at de tjente på transaksjonen, så isolert sett var handelen positiv for samfunnet.

 

La oss nå introdusere piratkopiering. 

 

2. Du har 10 Euro. Du piratkopierer musikken, og bruker i stedet pengene på nye sokker. Sokkeindustrien får en økt omsetning på 10 Euro.

 

Du har fått den samme musikken som i eksempel 1, som du verdsetter til mer enn 10 Euro, og i tillegg har du fått nye sokker som du verdsetter til minst 10 Euro. Musikkindustrien har mistet 10 Euro i omsetning, sokkeindustrien har fått 10 ekstra.

 

Dette alternativet er åpenbart bedre enn alternativ 1. Du har fått nesten dobbelt så mye, mens næringslivet i EU har fått like mye penger. 

 

 

Og om du stjeler sokker og kjøper ei pakke med sjokolade, så er det enda bedre alternativ? 

Og om du stjeler ein Ferrari på vei hjem, så blir det enda bedre?

 

 

 

On subj. Mye vil ha mer. De som driver å saksøke og slåss er jo artister som allerede har mer enn penger enn en liten by.

På en "ok" låt eller en bra skive kan de generere meir inntekt, enn heil familie tjener i løpet av 1 liv.

Då er det åpenbart noe feil med prisingen. Når prisene kommer til å stå i still med arbeidet som er lagt ned, da komme folk til å betale.

 

Det same gjelder filmer/serier. Når 1 film skaper fleire hundre millioner i inntekt? Kutt lønninger til skuespilere med 90%, kutt ned prisene på billetter/leie med 90% - folk kommer til å betale for det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Piratkopiering av musikk gjør jeg ikke lenger på grunn av gode strømmetjenester som Spotify.

Piratkopiering av Film/Serier gjør jeg ofte, fordi det ikke er gode nok strømmetjenester. Jeg betaler også for netflix, og jeg hadde betalt mer hvis de hadde mer relevante filmer og serier. Jeg flyttet nylig, og kastet både blu ray og dvd plater fordi piratkopiering med en medieserver som kategoriserer alt er utrolig mye mer lettvindt enn å rote i fysiske plater.

Piratkopiering av spill gjør jeg ofte fordi det er enkelt og gratis. Hvis spillene viser seg å være gode kjøper jeg dem i etterkant. Jeg er helt sikker på at jeg ville brukt like mye/lite penger på spill selv om det ikke var mulig å laste dem ned gratis, men jeg ville ha spilt betydelig færre spill.

 

Jeg har ikke dårlig samvittighet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg har bare skummet gjennom rapporten, så jeg skal prøve å ikke være for påståelig. Men så vidt jeg kan se er rapporten i beste fall villedende.

 

Noen forenklede eksempler:

1. Du har 10 Euro. Hvis ikke piratkopiering er en mulighet bruker du pengene på musikk. Musikkindustrien får en økt omsetning på 10 Euro.

 

Alle de involverte følte tydeligvis at de tjente på transaksjonen, så isolert sett var handelen positiv for samfunnet.

 

La oss nå introdusere piratkopiering. 

 

2. Du har 10 Euro. Du piratkopierer musikken, og bruker i stedet pengene på nye sokker. Sokkeindustrien får en økt omsetning på 10 Euro.

 

Du har fått den samme musikken som i eksempel 1, som du verdsetter til mer enn 10 Euro, og i tillegg har du fått nye sokker som du verdsetter til minst 10 Euro. Musikkindustrien har mistet 10 Euro i omsetning, sokkeindustrien har fått 10 ekstra.

 

Dette alternativet er åpenbart bedre enn alternativ 1. Du har fått nesten dobbelt så mye, mens næringslivet i EU har fått like mye penger. 

 

 

Og om du stjeler sokker og kjøper ei pakke med sjokolade, så er det enda bedre alternativ? 

Og om du stjeler ein Ferrari på vei hjem, så blir det enda bedre?

 

 

 

On subj. Mye vil ha mer. De som driver å saksøke og slåss er jo artister som allerede har mer enn penger enn en liten by.

På en "ok" låt eller en bra skive kan de generere meir inntekt, enn heil familie tjener i løpet av 1 liv.

Då er det åpenbart noe feil med prisingen. Når prisene kommer til å stå i still med arbeidet som er lagt ned, da komme folk til å betale.

 

Det same gjelder filmer/serier. Når 1 film skaper fleire hundre millioner i inntekt? Kutt lønninger til skuespilere med 90%, kutt ned prisene på billetter/leie med 90% - folk kommer til å betale for det.

Det er litt slitsomt at folk fortsatt mener at nedlasting = stjeling. Når du stjeler noe er det noen som mister det. Hvis du laster ned noe du i utgangspunktet ikke ville kjøpt, har ingen mistet noen ting.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hvordan skal vi ellers få tak i musikk nå?

Piratikopiering og nedlasting er snart eneste alternativ, for platebutikkene er borte, og streaming er ett dårlig alternativ.

Jeg ønsker digitale musikkfiler lagret til mine egne disker og minnepenner osv. Dermed blir det nedlasting og piratkopiering som blir løsningen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mye man ikke tenker på :

 

A : Langsiktig gevinst.

1 : Du har ikke penger men har lyst til å høre på det siste albumet fra en musiker. Du laster det ned.

2 : Du får økonomisk stabilitet i livet ditt og velger å gå på koserten til musikeren som du ble kjent med via nedlastningen.

3 : Du begynner å kjøpe musikken fordi du får den tilgjengelig hvor du enn er via en nettjeneste eller kjøper en spesialutgave som har med ting fra konsertene osv.

 

B : Kortvarig gevinst.

1 : Du kjøper musikk fra en "kjent" musiker og det faller ikke i smak i det hele tatt. Aldri mer sier du.

2 : Du bruker pengene dine på noen få Cd'er, treffer aldri helt som du ønsker og gir helt opp.

3 : Du går aldri på konsert eller fortsetter å kjøpe musikk fra musikeren/e...

 

Bare et av mange muligheter...

 

Når det gjelder denne spørreundersøkelsen tar den såklart ikke for seg langvarige forhold, vil de som nå er 12 til 18 år virkelig fortsette med å kopiere musikken når de får råd? Hva skjer når de har lyst til å gå på konsert og møte idolene sine?

 

Jeg tror personlig at årsaken til at musikkindustrien reagerer sånn den reagerer er fordi vi ser at på verdensbasis har ting endret seg , Nå er det ikke en "Michael Jackson" som alle vil ha like mye som flere lokale og territoriale musikere som gjør at pengene og oppmerksomheten blir langt mer fordelt.

 

Personlig håper jeg at den store eraen der noen få tjener kvadrillioner på fans er over og at det nå vil kreve litt mer i form av konserter og det å fortsette å leve livet som en musiker isteden for å ta opp noen få sanger og håpe at det ene opptaket gir deg enorme inntekter i all fremtid...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det er litt slitsomt at folk fortsatt mener at nedlasting = stjeling. Når du stjeler noe er det noen som mister det. Hvis du laster ned noe du i utgangspunktet ikke ville kjøpt, har ingen mistet noen ting.

 

Det er sant. Men mener du folk som laster ned ville ikke kjøpt musikk? Selvfølgelig, ikke alt. Men noe av de ville de kjøpt. 

Same gjelder serier, filmer, bøker. 

Kan godt hende du ville endt opp med 50 filmer og ikke 1000 du har i dag. Men då stjal du I ALLE FALL 50 filmer?

 

En anna ting å tenke på, at du også deler filer, selv mens du laster ned. Då hjelper du evt. andre å stjele.

Lenke til kommentar

 

 

Det er litt slitsomt at folk fortsatt mener at nedlasting = stjeling. Når du stjeler noe er det noen som mister det. Hvis du laster ned noe du i utgangspunktet ikke ville kjøpt, har ingen mistet noen ting.

 

Det er sant. Men mener du folk som laster ned ville ikke kjøpt musikk? Selvfølgelig, ikke alt. Men noe av de ville de kjøpt. 

Same gjelder serier, filmer, bøker. 

Kan godt hende du ville endt opp med 50 filmer og ikke 1000 du har i dag. Men då stjal du I ALLE FALL 50 filmer?

 

En anna ting å tenke på, at du også deler filer, selv mens du laster ned. Då hjelper du evt. andre å stjele.

 

 

Hva med de som blokkerer annonser på nettet? De stjeler jo også ved å lese artikler som de ikke betaler for ved å se annonsene..

 

Nei, det er ikke å stjele når man kopierer , det har ofte med økonomi å gjøre og når alternativet er å ikke få et salg nå men kanskje noen kjøper blu-ray versjonen pga kvaliteten på denne kontra den serien som er ute på nett så sier det jo seg selv at det vil gi inntekter over tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så har man også poenget hvor et tapt salg ikke ville betydd et garantert salg, om produktet ikke ble piratkopiert.

 

Hadde piratkopiering plutselig blitt 100% umulig å utføre på noe vis, så hadde man ikke sett tallet speilet som salg akkurat.

 

Nettop, piratkopiering av musikk er også 20 år eldre en internet for folk flest.

Gettoblastere med to kassettspillere var vanlig i min ungdom.

Husker også turbo tape kassettene med C64 spill.

Disketter, cd, så kom HD til HD kopieringen,

 

Om du ikke hadde torrent og alternativene ville du ha joggesko nettverket,

trolig ville disker i 8gb klassen og utadbare stasjoner vært mye mer vanlig i dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...