Gå til innhold

Telenor: – Dekningskampen er ikke over


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Uenig i konklusjonen

Telenors dekningsdirektør, Bjørn Amundsen, er ikke enig i vurderingen som utroper Telia til vinner.

– Testen er OK den, men konklusjonen er jeg ikke enig i, sier Amundsen til Inside Telecom.

Innen utgangen av 2017 skal alle Telenors utendørs basestasjoner få 4G. Dermed skal det bli 4G-dekning overalt der Telenor i dag har GSM-dekning. Amundsen anslår at selskapet er om lag halvveis i sin 4G-oppgradering.

– Selvsagt skal jeg gratulere Telia, og det har jeg allerede gjort, med det store løftet de har gjort. Fra omtrent ingen tilstedeværelse i nord har de gjort store grep på to år, sier Amundsen.

Dårlig taper?

Tap og vinn med samme sinn.

 

Uansett hva betyr mobil dekning i dagens lange løp.

For meg 4g+ eller ingen ting, siden det uansett ikke konkurere mot fiber\coax er det ikke vits å prioritere det.

 

Kan muligens konkurere hvis man skal ha 25-50 eller 100 mbit hastighet på en god dag.

Men kvotehastighet vil ingen ha, på fiber\DSL kan man laste ned hvor mye man vil uten det koster ekstra eller stuping av hastighet.

Slik burde det også vært på mobilt bredbånd.

 

Men antar kapasitetproblemene er årsaken til det er slik. Ellers ville nye kunder fått tregt hastighet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

  Uenig i konklusjonen

Telenors dekningsdirektør, Bjørn Amundsen, er ikke enig i vurderingen som utroper Telia til vinner.

– Testen er OK den, men konklusjonen er jeg ikke enig i, sier Amundsen til Inside Telecom.

Innen utgangen av 2017 skal alle Telenors utendørs basestasjoner få 4G. Dermed skal det bli 4G-dekning overalt der Telenor i dag har GSM-dekning. Amundsen anslår at selskapet er om lag halvveis i sin 4G-oppgradering.

– Selvsagt skal jeg gratulere Telia, og det har jeg allerede gjort, med det store løftet de har gjort. Fra omtrent ingen tilstedeværelse i nord har de gjort store grep på to år, sier Amundsen.

Dårlig taper?

Tap og vinn med samme sinn.

 

Uansett hva betyr mobil dekning i dagens lange løp.

For meg 4g+ eller ingen ting, siden det uansett ikke konkurere mot fiber\coax er det ikke vits å prioritere det.

 

Kan muligens konkurere hvis man skal ha 25-50 eller 100 mbit hastighet på en god dag.

Men kvotehastighet vil ingen ha, på fiber\DSL kan man laste ned hvor mye man vil uten det koster ekstra eller stuping av hastighet.

Slik burde det også vært på mobilt bredbånd.

 

Men antar kapasitetproblemene er årsaken til det er slik. Ellers ville nye kunder fått tregt hastighet.

Tja, han bør vel helst ikke bejuble at Telia vinner som en representant for Telenor. Jeg synes han kommer greit ut av det.

 

Ellers gleder jeg meg stort til det blir 4G her, men det er mest fordi at med 4G kommer bakkestrøm frem til vår basestasjon som betyr vesentlig forbedring av stabiliteten og "robustheten" til nettet.

 

-Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan se er veldig mange av målingene gjort i sentrale eller semi-sentrale strøk, langs E6 oppover i landet. Og det er vel her racet er jevnest. For min egen del er Telia no-go, hvor Edge er det eneste jeg får på hytta, mens jeg får full 4G-dekning med Telenor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det mest aktuelle spørsmålet i ein slik test er vell kor god dekninga er der folk oppholder seg i kortare eller lengre periodar.

 

Eg savner derfor nokre kontrollmålingar foretatt midt mellom to byar/tettstadar for å sjå om det kun er god dekning i tett bebygde områder, eller om det også er dekning andre stadar også.

 

 

Eg vil derfor foreslå at dere prøver den litt uformelle "netflix-testen". Sett opp to mobilar/nettbrett med forskjellige abonnement og plassere i baksetet på bilen. Legg ut på langtur og hold telling på kor mange gongar hastigheita er så lav at avspelinga stopper.

 

 

Min definisjon av god dekning er ikkje om eg er på internett når eg spaserer i bygatene, men om eg klarer å bruke mobiltelefonen dersom eg f.eks. stoppar på ein rasteplass.

Hjelper meg lite at eg har breidbånd-hastigheiter i byen dersom eg ikkje får ringt veghjelpa dersom eg punkterer i nabokommunen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vil si i dype skoger er mobildekningen superviktig.

Hvis man skader seg på skogstur, blir bitt av huggorm eller skadet ved å falle på stein og de er få mennesker som kan hjelpe er det veldig kritisk.

 

Derfor mener jeg første prioriteten er dette. Men tror det er få området hvor det er så dårlig.

Problemet i skogen er nok det dyreste stedet borsett fra satelitt å bygge ut infrastuktur.

Lenke til kommentar

 

Uenig i konklusjonen

Telenors dekningsdirektør, Bjørn Amundsen, er ikke enig i vurderingen som utroper Telia til vinner.

– Testen er OK den, men konklusjonen er jeg ikke enig i, sier Amundsen til Inside Telecom.

Innen utgangen av 2017 skal alle Telenors utendørs basestasjoner få 4G. Dermed skal det bli 4G-dekning overalt der Telenor i dag har GSM-dekning. Amundsen anslår at selskapet er om lag halvveis i sin 4G-oppgradering.

– Selvsagt skal jeg gratulere Telia, og det har jeg allerede gjort, med det store løftet de har gjort. Fra omtrent ingen tilstedeværelse i nord har de gjort store grep på to år, sier Amundsen.

Dårlig taper?

Tap og vinn med samme sinn.

 

Dårlig taper? Synes ikke Amundsen fremstår som en dårlig taper - heller tvert i mot. Anerkjennelse av Telias innsats, og anerkjennelse av Teks undersøkelse - men med et lite forbehold om hvordan Tek har valgt å tolke resultatene. Det synes jeg er helt fair.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så bra at operatørene har jobbet hardt for å sikre oss Norske kunder god dekning. Også kjekt å se at 4G/+ har kommet godt i gang.

 

For min del kommer jeg til å fortsatt benytte meg av 3G på telefonen i overskuelig fremtid da dette er mest hensiktsmessig for min del. Telefonen hopper jo uansett tilbake til 3G når en samtale skal opprettes, og det blir et eller to hopp mindre i frekvensbånd når jeg struper telefonen til å bruke 3G, mens mange andre brukere lar telefonene hoppe mellom 2G, 3G og 4G ukritisk som dem beveger på seg. :)

Lenke til kommentar

Det som kommer utifra denne testen er at vedkommende ikke engang rører det problemet som eventuelt forårsaker at de taper en del av testen, altså mange kunder fordelt på nettet som igjen vil trekke hastighet når det er en del belastning.

Det kan bety at det som er av eksisterende "terminaler" ikke har bra nok kapasitet til å holde høye og stabile hastigheter og at de derfor neppe kan tilby bedre vilkår for sluttbrukerne sine som i andre land som Danmark og Sverige der man får langt mer for pengene i form av Gb per krone og ytelse totalt sett...

 

De har jo allerede fått en sjakk matt av Telia nå via den langt bedre Eu pakken og de har heller ikke god konkurranseevne til å gi et bedre tilbud i forhold til rene datapakker , her må de virkelig få ut fingeren og skjerpe seg...

Lenke til kommentar

Vi bor 200~300 meter fra E6, i luftlinje, Ca. 12 km sør for Otta i gudbrandsdalen og har bare EDGE dekning fra Telenor!
For å få (en ustabil) H/H+ dekning fra Telenor må vi bevege oss i retning nærmere E6. 3G/4G/4G+ dekning får bare I nærheten av Otta sentrum.
Dekningen er mildt sagt mangelfull.

Lenke til kommentar

Vi bor 200~300 meter fra E6, i luftlinje, Ca. 12 km sør for Otta i gudbrandsdalen og har bare EDGE dekning fra Telenor!

For å få (en ustabil) H/H+ dekning fra Telenor må vi bevege oss i retning nærmere E6. 3G/4G/4G+ dekning får bare I nærheten av Otta sentrum.

Dekningen er mildt sagt mangelfull.

 

Da er det bare å smøre seg med tålmodighet, siden hele GSM-nettet skal oppgraderes til 4G.

Lenke til kommentar

Historier om dårlig dekning får man nok om begge.

Testen kan jo alltids diskuteres, for den er jo mest på dekning langs riksveier, og (som andre også nevner) ikke i områder det folk bor (boligområder).

Mer reelt sett så kan det vel ikke lenger utropes noen vinner, fordi Telia er omtrent gjevnbyrdig konkurrent til Telenor.

Bare for to år siden var Telia (NetCom) markant dårligere i mitt fylke.

Lenke til kommentar

Vi bor 200~300 meter fra E6, i luftlinje, Ca. 12 km sør for Otta i gudbrandsdalen og har bare EDGE dekning fra Telenor!

For å få (en ustabil) H/H+ dekning fra Telenor må vi bevege oss i retning nærmere E6. 3G/4G/4G+ dekning får bare I nærheten av Otta sentrum.

Dekningen er mildt sagt mangelfull.

 

Står det H eller H+ så har du faktisk 3.5G eller HSPA (HIgh Speed Packet Access) som det står for.

 

3G er faktisk maks(teoretisk) 384kbit/s ned og 128kbit/s opp.

H er maks teoretisk 7.2/3.6 mbit

H+ frå 14.4/5.76 til 42.2/11.5 normalt.

Lenke til kommentar

Mangler vanlig mobildekning til å kunne ringe og sende sms innendørs på boligfeltet hvor jeg bor. 15 minutter fra Bergen sentrum. Kunne ikke brydd meg mindre om 4G og hastigheter utover 10mbit på mobilnettet. Jeg vil ha grunnleggende mobildekning. Flott at Telia utfordrer Telenor på dekning.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan se er veldig mange av målingene gjort i sentrale eller semi-sentrale strøk, langs E6 oppover i landet. Og det er vel her racet er jevnest. For min egen del er Telia no-go, hvor Edge er det eneste jeg får på hytta, mens jeg får full 4G-dekning med Telenor.

 

Det er derfor vinneren egentlig

er ganske personlig man må se hvem som er best der man ferdes feks hjemme og på hytta jobben eller plasser man ferdes mye

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...