Gå til innhold

DEKNINGSTEST: Ingen 4G? Da kan du ha feil telefon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4G bands LTE band 1(2100), 2(1900), 3(1800), 5(850), 7(2600), 8(900), 20(800) - E2303   LTE band 2(1900), 4(1700/2100), 5(850), 7(2600), 12(700), 13(700), 17(700), 28(700) - E2306   LTE band 1(2100), 3(1800), 5(850), 7(2600), 8(900), 28(700), 40(2300) - E2353

Hvilken gjelder for norge?

 

primært 800, 1800 og 2600 MHz?

Det kan riktignok være en del forskjeller i hvor gode antennene i ulike telefonmodeller er. En telefon med god antenne kan være i stand til å ta imot 4G-signalene helt i utkanten av dekningsområdet, der en annen telefon må skifte over til 3G eller 2G.

Hvordan finner man ut dette? https://play.google.com/store/apps/details?id=com.agence3pp

Lenke til kommentar

4G bands LTE band 1(2100), 2(1900), 3(1800), 5(850), 7(2600), 8(900), 20(800) - E2303   LTE band 2(1900), 4(1700/2100), 5(850), 7(2600), 12(700), 13(700), 17(700), 28(700) - E2306   LTE band 1(2100), 3(1800), 5(850), 7(2600), 8(900), 28(700), 40(2300) - E2353

Hvilken gjelder for norge?

 

primært 800, 1800 og 2600 MHz?

Det kan riktignok være en del forskjeller i hvor gode antennene i ulike telefonmodeller er. En telefon med god antenne kan være i stand til å ta imot 4G-signalene helt i utkanten av dekningsområdet, der en annen telefon må skifte over til 3G eller 2G.

Hvordan finner man ut dette? https://play.google.com/store/apps/details?id=com.agence3pp

for å sjekke fart er speedtest veldig greit.

Tips : farten vil endre seg bare du rører/flytter på mobilen. Jeg gjør selv flere tester før jeg er fornøyd.Det skal lite til for å endre farten.

Lenke til kommentar

Her jeg bor ca 5 min på en sakte sykkeltur fra sentrum, varierer dekningen daglig fra ikke dekning til 2 prikker på 4g og en sjelden gang full dekning. som oftest har jeg grei 3g dekning eller da 0-1 prikk på 4g.

 

For et par år tilbake etter at 4g ble lansert hadde jeg alltid god dekning her.. Så hva skjer med dekningen, for den har gradvis blitt dårligere for hvert år. Og beveger man seg rundt 100 m vekk, ja da har man full dekning..

 

Så jeg for en er ikke imponert over dekningkvaliteten i Fredrikstad.

Lenke til kommentar

Her jeg bor ca 5 min på en sakte sykkeltur fra sentrum, varierer dekningen daglig fra ikke dekning til 2 prikker på 4g og en sjelden gang full dekning. som oftest har jeg grei 3g dekning eller da 0-1 prikk på 4g.

 

For et par år tilbake etter at 4g ble lansert hadde jeg alltid god dekning her.. Så hva skjer med dekningen, for den har gradvis blitt dårligere for hvert år. Og beveger man seg rundt 100 m vekk, ja da har man full dekning..

 

Så jeg for en er ikke imponert over dekningkvaliteten i Fredrikstad.

Jeg har kommentert den dårlige dekningen til Telia i Fredrikstad før. Tele2 hadde god dekning, da de solgte sine master og NetCom overtok, ble dekningen dårlig. Brått mistet vi nesten all dekning i et stort boligområde. Vi har knapt 4G dekning og selv 3G er variabel.

 

Så større byer har nok mye mer variabel dekning.

 

I Fredrikstad var Tele2 best, da egne master fra Tele2 fylte ut manglende dekning fra NetCom/Telia mastene. Når NetCom/Telia kjøpte Tele2 ble dekningen dårligere, fordi Tele2 sine sendere ble avviklet.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

 

Her jeg bor ca 5 min på en sakte sykkeltur fra sentrum, varierer dekningen daglig fra ikke dekning til 2 prikker på 4g og en sjelden gang full dekning. som oftest har jeg grei 3g dekning eller da 0-1 prikk på 4g.

 

For et par år tilbake etter at 4g ble lansert hadde jeg alltid god dekning her.. Så hva skjer med dekningen, for den har gradvis blitt dårligere for hvert år. Og beveger man seg rundt 100 m vekk, ja da har man full dekning..

 

Så jeg for en er ikke imponert over dekningkvaliteten i Fredrikstad.

Jeg har kommentert den dårlige dekningen til Telia i Fredrikstad før. Tele2 hadde god dekning, da de solgte sine master og NetCom overtok, ble dekningen dårlig. Brått mistet vi nesten all dekning i et stort boligområde. Vi har knapt 4G dekning og selv 3G er variabel.

 

Så større byer har nok mye mer variabel dekning.

 

I Fredrikstad var Tele2 best, da egne master fra Tele2 fylte ut manglende dekning fra NetCom/Telia mastene. Når NetCom/Telia kjøpte Tele2 ble dekningen dårligere, fordi Tele2 sine sendere ble avviklet.

Det virker nesten som man må ha direkte syn til senderne om dagen. Bor selv midt på Østlandet, i ett relativ flatt område, og har kun 1(svak 1er) av 5 i dekning, dette på Phonero (Telenor nett). 1 km unna så har jeg full dekning. (Bor i tre/gips hus, ingen betong eller noe slikt).

 

Det var bedre i GSM tidene syntes jeg.

 

Kommer nok aldri til å gå for Telia/Netcom. Hadde det før, og funket ikke i jobb. Kjedelig når en med Telenor står med full dekning i en kjeller, mens Netcom ikke hadde nett i det hele tatt, og det midt i Oslo sentrum (Sjekket det så sent som i fjor, hvor jeg med Telenor nett hadde full dekning, og jeg en jeg jobbet med ikke fikk ringt engang). Ikke bra når man er avhengig av telefon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi bor i ett land med veldig kupert terreng. Når det velges så mye bruk av frekvenser med svært kort rekkevidde, blir det dyrt for selskapene å holde god dekning overalt.

 

Boligområder med fastboende ser ut til å ha mindre prioritet enn turiststeder og større hovedveier.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg tror det bare var femmer'n som hadde problemer med 4G, jeg kommer i farta ikke på andre telefoner som slet med 4G-dekning.

 

Bare så det er sagt: de nyeste iPhonene dekker en haug av frekvensbånd.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...