Gå til innhold

DEKNINGSTEST: Vi har sjekket om Ice-kundene får like bra nett som Telia-kundene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trikset som Onecall-brukere gjorde, var å gå inn i telefonens innstillinger og endre foretrukket nett til Telenor, så telefonen ikke hele tiden valgte det dårligere Tele2-nettet.

Funker kanskje her også, om det blir noe problem.

 

Håper det går an å velge det til enhver tid beste nettet. Det kan teoretisk sett bli bedre.

 

Hva menes egentlig her:

 

Da vi gjorde de første målingene fikk vi uventet lave måleresultater, og vi lurte på om det var lagt inn noen begrensninger som gjorde at Ice-kundene ble forskjellsbehandlet fremfor Telia-kundene. Vi tok derfor kontakt med Ice, og det viste seg at Ice-SIM-kortene var lagt inn feil i systemet – slik at ytelsen ikke ble det den skulle vært for vårt testformål.

Ice rettet opp i...

 

Hva slags feil? Mener du at de fjernet en begrensning for å komme bedre ut på testen? Kan jeg som kunde også få opphevet hastighetsbegrensningen?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Høy hastighet er ikke viktig når du streamer film på hytta eller liknende.

Når du ser en time lang film, har nettet en hel time på seg til å overføre filmen til ditt apparat.

 

MEN:

Hvis du skal streame den samme filmen på bussen eller toget, og det er skog, tunneller og ødemark med ujevne mellomrom hele tiden, da er det nyttig med høy maxfart.

Youtube har en buffer.

Hvis du kan bufre mest mulig av filmen før neste tunnel, så kan du se film uavbrutt helt til du er gjennom. Om dataoverføringen er rask sålenge du har dekning, slipper du så mange avbrudd.

 

Men datakvote er viktigere enn fart.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 Vi tok derfor kontakt med Ice, og det viste seg at Ice-SIM-kortene var lagt inn feil i systemet – slik at ytelsen ikke ble det den skulle vært for vårt testformål." 

 

Ble Ice gjort oppmerksomme på at dere holdt på med en test, og dermed opphevet en begrensing som ikke andre kunder får opphevet?

Sånn jeg leser dette er hele testen deres helt ugyldig og irrelevant.

Endret av Dimind
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trikset som Onecall-brukere gjorde, var å gå inn i telefonens innstillinger og endre foretrukket nett til Telenor, så telefonen ikke hele tiden valgte det dårligere Tele2-nettet.

Funker kanskje her også, om det blir noe problem.

 

Håper det går an å velge det til enhver tid beste nettet. Det kan teoretisk sett bli bedre.

 

Hva menes egentlig her:

 

Da vi gjorde de første målingene fikk vi uventet lave måleresultater, og vi lurte på om det var lagt inn noen begrensninger som gjorde at Ice-kundene ble forskjellsbehandlet fremfor Telia-kundene. Vi tok derfor kontakt med Ice, og det viste seg at Ice-SIM-kortene var lagt inn feil i systemet – slik at ytelsen ikke ble det den skulle vært for vårt testformål.

Ice rettet opp i...

 

Hva slags feil? Mener du at de fjernet en begrensning for å komme bedre ut på testen? Kan jeg som kunde også få opphevet hastighetsbegrensningen?

Hei,

begrensningen skal være 50 Mbit/s på nedlasting – og det er den hastighetsbegrensningen du også skal ha som Ice-kunde. Det at vi fikk mye dårligere hastigheter først skal altså ha vært en feil. Men om veldig mange opplever å få vesentlig dårligere enn 50 Mbit/s på sine Ice-abonnementer (forutsatt at det er topp 4G-dekning med Telia), vil vi gjerne høre om det til [email protected].

Lenke til kommentar

Også verdt å nevne at ice har 50 mbit/s grense for alle sine abonnement. Så selv om du betaler 100 kr i måneden er begrensningen 50. Du må opp i 650 kr per måned hos Telia for å få fri fart. For 400 kr får du 40 mbit/s og 4 GB mindre data enn ice tilbyr.

 

Har ikke testet om det går opp til 50 mbit/s i områder og tider der jeg burde. Det er jo en øvre grense, så de kan jo lovlig begrense hastigheten lavere enn 50 om de vil. Om de faktisk gjør gjør det, eller om de lar kapasitet styre alt vet jeg ikke. Litt vanskelig å legge merke til forskjellen på det.

 

Likevel, det må jo være lov for ice å gjøre feil, uten at det betyr at de struper hastighet med vilje av den grunn.

Lenke til kommentar

Som andre har kommentert her så virker det ytterst mistenkelig "at noe ligger feil innstilt på simkortet".

 

For å kunne gi ice et klarsignal i en slik test burde dette sjekkes grundig opp i. Hva om det gjelder 90% av kundene?

Høres ut som dem har åpnet slusene for å komme godt ut i testen.

 

Sjansen for et det kun gjaldt dere er virkelig usannsynlig.

Lenke til kommentar

Hvilken av disse tre artiklene (den 23. mai 2016) om mobilnettet passer denne kommentaren best inn under?

 

 

 

Jeg skal i "teorien" ha god dekning. Deknings-stavene viser sterk 4G-dekning også på denne mobil-utgaven i "Chess-nettet".

Forsøker meg i denne diskusjonstråden:
 
Jeg har Chess-abonnement, og det er håpløst å ha 4G slått på. Dersom jeg da foretar en mobilsamtale, så faller samtalen ut jo før jeg vet ordet av det. Jeg har da følgende frekevenser støttet i mobilen.

 

Telefonen må stilles inn til å maksimalt bevege seg ut på 3G-nettverket, og slik skal det jo ikke være, før jeg får til å holde stabile samtaler:
 
Modell LG Spirit 4G LTE H440N (3G/LTE)
 

LTE band 1(2100), 3(1800), 7(2600), 8(900), 20(800)

Endret av G
Lenke til kommentar

ICE har skrytt på Facebook at de har montert senderutstyr på det ene høye punktet etter det andre.

 

Skal de virkelig ha god kapasitet i tillegg til dekning må også bygge mange småceller lavere i terrenget også der det er mange telefoner/enheter samtidig slik Telenor gjør. De er virkelig på hugget med antenner nede ved veier spesielt i tettbebygget strøk.

Lenke til kommentar

ICE har skrytt på Facebook at de har montert senderutstyr på det ene høye punktet etter det andre.

 

Skal de virkelig ha god kapasitet i tillegg til dekning må også bygge mange småceller lavere i terrenget også der det er mange telefoner/enheter samtidig slik Telenor gjør. De er virkelig på hugget med antenner nede ved veier spesielt i tettbebygget strøk.

Vel, slik det er i dag så bruker de jo Telia sine sendere på de områdene, og Telia vant dekningskonkurransen mot Telenor....

Lenke til kommentar

Jeg testet nettopp ved Bussterminalen i Oslo og fikk 20/20, 17 ms ping. Håper flere kan undersøke for da lurer ICE-kundene sine

 

For å være sikker må du også vite hva en telefon med Telia-SIM-kort ville fått på samme sted. Det er ikke sikkert du ville fått mer enn 20 Mbit/s med Telia akkurat der (jeg aner ikke – har ikke målt akkurat der, og en kontrollmåling mellom Telia og Ice må gjøres omtrent samtidig på nøyaktig samme sted). Men måler du et sted der Telia har mer enn 50 Mbit/s, skal du altså få tilnærmet 50 Mbit/s med Ice også. Det er den hastigheten de oppgir i sine abonnementer. 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Men når de tar i bruk VoLTE vil vel mobilen foretrekke en ICE-sender langt unna fremfor en Telia-sender like i nærheten?

Hvorfor det? Mobilens modem jobber i tandem med nettverket, det er telefonen som måler og rapporterer sender og mottakerforhold. Jeg antar at operatørene følger vanligvis industry best practices når det gjelder terskelverdier for handovers, reselections osv.  Mindre variasjoner forekommer sikkert (du kan for eksempel ha enkelte telefonmodemer som er konfigurert til å ha høyere preferanse for 2G framfor 3G når man detter ned fra 4G).

Lenke til kommentar

Hvorfor det? Mobilens modem jobber i tandem med nettverket, det er telefonen som måler og rapporterer sender og mottakerforhold. Jeg antar at operatørene følger vanligvis industry best practices når det gjelder terskelverdier for handovers, reselections osv.  Mindre variasjoner forekommer sikkert (du kan for eksempel ha enkelte telefonmodemer som er konfigurert til å ha høyere preferanse for 2G framfor 3G når man detter ned fra 4G).

 

Fordi det koster mer å leie nett av Telia enn å bruke eget nett. Iddelt burde de bruke beste, men det er mulig at de kommer til å gjøre det slik at den foretrekker eget nett på bekostning av dekning. Vanskelig å finne ut av for kunder, ikke bra gjort om det skjer, men det er en mulighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi det koster mer å leie nett av Telia enn å bruke eget nett. Iddelt burde de bruke beste, men det er mulig at de kommer til å gjøre det slik at den foretrekker eget nett på bekostning av dekning. Vanskelig å finne ut av for kunder, ikke bra gjort om det skjer, men det er en mulighet.

Fortell meg gjerne hvordan det skal fungere teknisk og ikke konspirasjonsteoretisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mobilen har programvare for hvilke master den kobler seg til.

 

Når mast A med din operatør har bedre dekning enn mast B, så kobler den seg til mast A. De kan gjøre det slik at mast A må ha 20% eller bedre dekning enn mast B før den få bytte, siden det er en ice mast.

Nja, ditt første eksempel er ikke gitt at det faktisk skjer. Det avhenger av terskelverdier, load på de ulike nodene og sikkert masse annet. Terminalen utfører målinger og rapporterer til nettverket, nettet tar seg av logikken for hvor og hvilke tjenester enheten skal være koblet til, relevant her er f.eks. for hvor ofte enheten skal søke etter hjemmenettverk osv. Mitt inntrykk er at mobile nettverk er ganske komplekse, mye av funksjonaliteten er spesifisert gjennom 3GPP, håndtering av mobile forbindelser innebærer bruk av standardiserte formler / algoritmer, som sikkert til en viss grad kan justeres i forhold til økonomiske rammer eller føringer. For eksempel, i denne spekulative diskusjonen er det interessant å vite hva slags nasjonal roaming avtale som ligger til grunn mellom ice.net og Telia, er det belastningsavhengig, all you can eat eller en annen variant? Hvis sistnevnte, så er det jo ingen økonomiske incentiver til å tvinge terminalene over på sitt nett fortest mulig.

 

Men det hele koker jo uansett ned til quality of service. Leverer ikke operatøren på dekningsrelaterte tjenester er det i alle fall teoretisk plausibelt at kunder går over til andre operatører.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...