Gå til innhold

ANMELDELSE: Pandemic: Legacy


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det stemmer, spillet er i teorien ferdig når alle månedene er spilt, så selve spillet varer mellom 12-24 sesjoner, alt avhengig av hvor flinke dere er. Spillet gir god valuta for pengene og gir mye god underholdning for flere folk.

Lenke til kommentar

"Du skal rive i stykker korta".

 

So viss eg tar den drastiske avgjeringa om å IKKJE øydelegge korta eg har betalt masse penger for men rett og slett leggje dei til side slik at eg kan bruke dei viss eg har lyst til å spele spelet på nytt igjen, er då spelet øydelagt for meg?

 

Tviler. Du spiller sikkert bare ikke etter spillskapernes visjon lengre. Men hvem bryr seg om det?! Betaler ikke store summer for å ødelegge, eller gjøre spillet uspillbart utenfor gruppen jeg først starta spillet med.

Lenke til kommentar

Det var snakk om klistremerker og, som blir vanskelig å gjenbruke. Likevel er det nesten som en gimmick å regne, da man sikkert like fint kunne brukt andre tokens og forhindret at spillet ble "brukt opp".

 

Som med så mye annet ligger det vel en økonomisk begrunnelse i bunnen av dette og.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner bekymringene for at et brettspill skal brukes opp. Du kan se for deg et videospill som har en historie som overrasker underveis. Andre gangen du spiller gjennom det, er det ikke lenger like interessant fordi du vet om alle hemmelighetene underveis. Det blir litt det samme med Pandemic: Legacy. Det ligger nok ikke noe økonomisk bak dette, siden det ikke oppfordrer til å kjøpe ny kopi av samme spill. Etter å ha spilt gjennom kampanjen er jeg godt fornøyd og jeg har ikke lyst å spille det på nytt, fordi jeg vet om alt som skjer. Jeg gleder meg derimot til sesong 2 og alt det har å tilby.

 

Teknisk sett kan du ta vare på ting slik at det blir mulig å bruke på nytt. Noen har laget et verktøy som forteller deg hva du bør gjøre for å ta vare på komponentene. Personlig syns jeg dette ikke er nødvendig, siden jeg har fått gleden min ut av det. Vi var fire personer som spilte dette i timesvis på timesvis. Du kan sammenligne dette med å gå på kino, hvor fire billetter ikke er langt unna prisen for dette spillet, men det gir mye mer underholdning for pengene.

 

Dessuten er det gøy å klistre på ting og se at brettet endrer seg. Det er gøy å rive i stykker kort - noe som egentlig er forbudt i spill. De har laget en god pakke i dette spillet og jeg anbefaler at det brukes til det designerne har planlagt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tviler på at det økonomiske motivet er å forhindre gjensalg eller å ødelegge spillet slik at spillerne må kjøpe et nytt spill om de vil spille det igjen. Jeg tipper motivasjonen bak å ødelegge spillet var et ønske om å lage noe som er originalt og forskjellig fra andre brettspill.

 

Grunnen til at noen skulle ønske det er vel fordi det å skape noe nytt gir glede i seg selv (spesielt om det er noe nytt innenfor noe du har en lidenskap for) og det at sjansen for å lykkes økonomisk er mye større om det du gjør er delvis nyskapende.

 

At spillets ødeleggelse muligens kan gi større inntjening enn om spillet ble bevart er derfor trolig en faktor som først ble tatt med i beregningen når spillet var ferdig eller nesten ferdig designet. Men det kan jo ha hatt en positiv effekt for å få spillet godkjent av utgiveren. Man skulle i utgangspunktet tro at utvidelsepakker som i Carcasonne serien hadde vært en bedre ting å satse på for å melke mest mulig ut av produktet. (Samletrangen er sterk hos mange mennesker.)

 

Men, selvfølgelig kan jo utgangspunktet ha vært at man skulle lage et sesongbasert spill, altså et rent økonomisk utgangspunkt. Og ideen om ødelegge spillet kunne da ha utviklet seg utifra en et ønske om å finne en måte å selge sesongbaserte spill på. Jeg kan overhodet ingenting om brettspillbransjen så alt dette er selvfølgelig bare spekulasjoner fra min side.

 

Jeg kan ikke tenke meg at det er så veldig mye penger å tjene for de som designer disse spillene (regner med at utgiverne tjener godt nok) med voksen tematikk, kjeder som selger brettspill som kun er myntet på voksne og eldre ungdom er jo ikke noe det er så mange av. I Norge kjenner jeg bare til Outland.

 

Men muligheten er der for de som er dyktige på markedsføring. Med så mange spilleglade (dataspill) voksne som det er i verden i dag, er det trolig mange potensielle nye kunder å "konvertere".

Endret av Mithridates VI
Lenke til kommentar

Med mindre man er steinrik river man ikke i stykker kort som koster 800 kroner. Går sikkert helt fint å legge dem til side. Den mekanikken er sikkert ment for faste spillegrupper som møtes hos hverandre og spiller et nytt spill hver session/måned og aldri spiller det igjen. Omtrent som disse super sjeldne Magic The Gathering-kortene som man skal rive i stykker etter bruk, men som er verdt mange tusen hvis man selger dem. Sikkert noen diehards som gjør det, men de aller fleste sier bare "vi later som jeg river det i stykker" og legger det nederst i bunken

 

Det er vel ikke noe hyttespill ala ludo uansett. For mye regler.

 

Jeg prøvde å kjøpe et "ordentlig" brettspill med alt for mye regler til en sommerferie på hytta med familien. Det ble bare ork, ingen hadde lyst å sette seg inn i regler for AD&D og spillet ble liggende og støve ned i år etter år. "Åh må vi spille det der igjen" ble mantraet. 899,- rett i dass.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Dette er et spill jeg må ha.

Har sikklet over det siden sist det ble nevnt her på gamer.

1) Men har 2 problemer:

Jeg finner ingen norske butikker som selger det.

Amazone er uaktuelt. Sist jeg kjøpte et brett spill der, kostet det mer å få det inn i landet, enn selve spillet.

 

2) Mangler noen å spille med som liker brettspill like godt. Vurderer å bli med i en brettspill klubb der jeg bor, kun for dette spillet.

Lenke til kommentar

Dette er et spill jeg må ha.

Har sikklet over det siden sist det ble nevnt her på gamer.

1) Men har 2 problemer:

Jeg finner ingen norske butikker som selger det.

Amazone er uaktuelt. Sist jeg kjøpte et brett spill der, kostet det mer å få det inn i landet, enn selve spillet.

 

2) Mangler noen å spille med som liker brettspill like godt. Vurderer å bli med i en brettspill klubb der jeg bor, kun for dette spillet.

https://www.gamezone.no

https://www.spillsjefen.no/

http://www.brettspill.no/

 

 

Lenke til kommentar

Interessant konsept.

 

Men ville ikke kjøpt det selv, med tanke på at store brettspill fort koster 800 kroner eller mer. Og når man bare kan spille det en gang blir det en dyr affære.

 

Man spiller minst 12 ganger og opptil 24 ganger. Hvert spill tar rundt en time å spille og jo lengre ut i kampanjen du kommer jo lengre tid tar hvert spill ettersom reglene blir mer og mer kompliserte og valgene flere.

 

Med mindre man er steinrik river man ikke i stykker kort som koster 800 kroner. Går sikkert helt fint å legge dem til side. Den mekanikken er sikkert ment for faste spillegrupper som møtes hos hverandre og spiller et nytt spill hver session/måned og aldri spiller det igjen. Omtrent som disse super sjeldne Magic The Gathering-kortene som man skal rive i stykker etter bruk, men som er verdt mange tusen hvis man selger dem. Sikkert noen diehards som gjør det, men de aller fleste sier bare "vi later som jeg river det i stykker" og legger det nederst i bunken

 

Det er vel ikke noe hyttespill ala ludo uansett. For mye regler.

 

Jeg prøvde å kjøpe et "ordentlig" brettspill med alt for mye regler til en sommerferie på hytta med familien. Det ble bare ork, ingen hadde lyst å sette seg inn i regler for AD&D og spillet ble liggende og støve ned i år etter år. "Åh må vi spille det der igjen" ble mantraet. 899,- rett i dass.

 

Du sier "ordentlig" brettspill, da lurer jeg fælt på hva du mener. Det finnes mange gode ordentlige brettspill som ikke har mange regler, ta f.eks Splendor som har to små ark med regler, hvorav mye er bilder. Typiske spill med D&D-tema er overkompliserte og tar lang tid å sette seg inn i, eller spill fra firmaet Fantasy Flight Games.

 

Mye av det som gjør spillet spennende er nettopp at man ødelegger ting. Det betyr at valgene du gjør er svært kritiske og blir husket fremover, hvilket fremhever opplevelsen enda mer. Om det er frykt for at spillet ikke skal selges videre på bruktmarkedet, så er det dessverre slik med brettspill at verdien går til null så snart forseglinga er åpnet. Motivasjonen til designerne var slettes ikke å tjene penger på at vi ødelegger spillet, men å skape noe nytt og unikt. Det har de absolutt klart og med stor suksess.

Lenke til kommentar

 

Dette er et spill jeg må ha.

Har sikklet over det siden sist det ble nevnt her på gamer.

1) Men har 2 problemer:

Jeg finner ingen norske butikker som selger det.

Amazone er uaktuelt. Sist jeg kjøpte et brett spill der, kostet det mer å få det inn i landet, enn selve spillet.

 

2) Mangler noen å spille med som liker brettspill like godt. Vurderer å bli med i en brettspill klubb der jeg bor, kun for dette spillet.

https://www.gamezone.no

https://www.spillsjefen.no/

http://www.brettspill.no/

 

 

 

Takk.

Sjekket prisjakt eller prisguide. Da fikk jeg opp at ingen hadde det på lager.

Derfor jeg spurte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...