Gå til innhold

Nå er verdens første WiGig-ruter i salg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-135366

Det jeg ikke helt forstår er at den innebygde switchen kun støtter 10/100/1000Mbps. 802.11ad sin hastighet på 4600Mbps vil jo ikke unne utnyttes til sitt fulle potensiale.

 

Jeg ser jo at dets fulle potensial kan utnyttes så lenge du bruker trådløse enheter, og ikke kobler noe til switchen. 

Endret av medlem-135366
Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det er er det kostnadsbiten på 10Gbit Ethernet som er problemet. Det er foreløpig ikke billig nok til forbrukerutstyr og etterspørselen er ikke stor sammenliknet med mobile og trådløse teknologiener. Men det er sikkert noen her som har mer kunnskap om det...

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det er er det kostnadsbiten på 10Gbit Ethernet som er problemet. Det er foreløpig ikke billig nok til forbrukerutstyr og etterspørselen er ikke stor sammenliknet med mobile og trådløse teknologiener. Men det er sikkert noen her som har mer kunnskap om det...

D-LINK D-Link 10 Port switchincl 8x10G ports _ 2xSFP

 

Dette koster ikke så mye med tanke på ofte 1 gigabit switcher i samme segment fort koster tusenlappen.

Så det har blitt billigere og mere tilgjengelig. Men ja er enig 15 000-20 000 kr i privatsegmentet er litt mye for en ruter med wireless AD.

Tror det blir billigere om noen år. Og mindre.

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det er er det kostnadsbiten på 10Gbit Ethernet som er problemet. Det er foreløpig ikke billig nok til forbrukerutstyr og etterspørselen er ikke stor sammenliknet med mobile og trådløse teknologiener. Men det er sikkert noen her som har mer kunnskap om det...

 

Om du er villig til å bruke 100 000 kr på nettverksutstyr så kan du ringe Altibox og de kan hjelpe deg med en løsning der de kan levere 10 Gbit/s til deg. Om du er villig til å betale for det. Det er ikke offisielt men jeg tipper de tar 20 000 kr i mnd. for 10 Gbit/s.

Lenke til kommentar

 

Slik jeg har forstått det er er det kostnadsbiten på 10Gbit Ethernet som er problemet. Det er foreløpig ikke billig nok til forbrukerutstyr og etterspørselen er ikke stor sammenliknet med mobile og trådløse teknologiener. Men det er sikkert noen her som har mer kunnskap om det...

Om du er villig til å bruke 100 000 kr på nettverksutstyr så kan du ringe Altibox og de kan hjelpe deg med en løsning der de kan levere 10 Gbit/s til deg. Om du er villig til å betale for det. Det er ikke offisielt men jeg tipper de tar 20 000 kr i mnd. for 10 Gbit/s.

 

Luring jobber du for altibox?

Da mitt forrige innlegg + https://backupbay.no/ er et mere en godt bok bevis på det er mulig å skaffe 10 gigabit utstyr til ganske under 100 000 kr man må bare gå fra GPON\P2P Singlemode til multimode og utstyr backup bay selger så betaler man ca en 10 del av hva altibox tar.

 

Bayonette er langt billigere for borettslag.

Det er fristene for meg å spørre: http://event.tu.no/event/tek-konferansen-vaar-2016-143728/program

 

På dette møte hva dagens priser er, for mistenker altibox har mulighet å gi 10 gigabit til 5000 kr måneden.

Desverre dekker ikke det graveutgifter til villafelt men selve maskinvaren bør være mulig å dekke til den prisen.

Er vel særlig borettslag muligens som dette blir prioritert først til.

 

Prisene er ikke helt riktig fra en tek artikkel i 2004:

Jeg forventer til neste år at prisene kommer å bli:

1 gigabit for 1000 kr måned.

Kanskje 2 gigabit for 1500 kr måned.

Ellers er jeg usikker med lave hastighet om de blir økt.

Slik f.eks canaldigital gjorde med 25 mbit til 30.

 

Kan være altibox har 50 mbit eller 100 mbit som laveste hastighen for de som ikke trenger dette bør finne seg annet en fiber. Da det ikke er vits med så lave hastighet da selv windows oppdateringer\ film går det tregt.

Og kostnadene er høye for etablering.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Forståelig at ikke så mange produsenter har kastet seg over dette tidlig. 60 GHz ?!?!?

De fleste synes dekningen på 2,4 Ghz er for dårlig, for ikke å snakke om 5 GHz. Noen som har laget dekningskart over dette og sammenlignet dem opp mot hverandre ?

fordelen med 5Ghz er nettopp det kortere rekkevidde en 2.4Ghz, akkaurt derfor passer 5Ghz perfekt i byer det det er  proppfult av wifi over alt. 

 

Selv bruker jeg 2x APer (Unfi AP AC Pro) som mine klinter kobler automatisk imellom når jeg forflytter meg rundt.

Lenke til kommentar

 

 

Noen som har laget dekningskart over dette og sammenlignet dem opp mot hverandre ?

Dekningskart over hva?

 

 

Hvor man geografisk har en ok link i klienten mot trådløsrouteren i de forskjellige GHz-modusene.

 

Det er nok ca umulig, det er så forskjell på vegger, hvor mye isolasjon man har, kledning utendig og innvendig. Hva støygulvet((?) noise floor) er også kritisk, i tillegg til at dette varierer gjennom dagen gjjør det ikke lettere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...