Gå til innhold

Visste du dette om Taco pulver?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sukker blir jo en form for krydder det og. :)

13g sukker fordelt på en liten familie er ikke noe usundt. Det er overdreven bruk som gjør noe usunt. Det er fortsatt mer sukker i annanas biten man tar, eller typisk colaen mange også serverer.

"Sukker en en form for krydder" var ny. Poenget her er at chili, spisskumin, hvitløk osv er urter og krydre som er supersunt, men dette mister sin verdi når man blander 13 gram sukker i det. Videre tror man at man kjøper krydder, men får mange gram sukker med på kjøpet! Ikke mange som er klar over dette når det kommer til dette pulveret.

Lenke til kommentar

Det aller meste som finnes hyllene på dagligvarebutikker kan med en viss rett defineres som godteri - fra heilkornbrød via skinkrull til pølser og lapskaus. Sjekk sukkerinnholdet i ting der ingen normal husmor anno 1930 eller 1950 ville tenkt tanken om å bruke det - eller at det i det heile tatt var mulig å bruke det! Sukker er nemlig for det ene en framifrå måte å kamuflere mindreverdige råvarer så smaksløkene ikke protesterer og for det andre svært "gjenkjøpsfremmende" - når folk bare ikke vet kilden til smaken.

 

Jeg her heilt enig med Andrull i at sukker også er et krydder og at det er overdreven bruk som gjør noe usunt. Poenget er bare at de 13 grammene sukker inneholder like mye "junk næring" som i et lite egg. Det var altså den ene av alle de "bekker "små" som til slutt lager "stor å". 13 gram sukker fordelt på fire personer er faktisk rundt 1/3 av det jeg vil definere som maksgrense for sunt hverdagskosthold. Når de grammene også er fullstendig unødvendige smaksmessig med mindre man allerede er svakt sukkeravhengig slik at man - akkuat som alkoholikere - må ha litt "bluss på lampen" heile tida for å ha det OK vet jeg ikke om ikke grensa for "krydder" er litt overdrevent.

 

Det er mange grunner til å lage sin mat av RÅvarer slik at man vet hva man spiser. Næringsmiddelsindustriens sykelige trang til å putte sukker i likt og ulikt er en av dem.

Lenke til kommentar

Eg les på kva som er i produktene eg kjøper, så dette var ikkje noko nytt. Lagar tacokrydderet sjølv, så har eg kontroll på salt og sukker.

 

Det gjeld ikkje berre tacopulver, som er ganske moderat i denne samanhengen. Dei tilset sukker i det meste av ferdigprodukt. Hadde dei måtte merke varene etter kva produktet innehaldt mest av så ville det blitt mykje Hvetesukker-produkt rundt omkring. Les på etikettane til det du kjøper, så ser du fort at dei inneheld store mengder sukker og salt. Det er billig og gjev ein smak som dei fleste likar.

 

Eg er tilhengar av å lage mat sjølv frå botn av med gode råvarer og unngå ferdigprodukt så langt ein kan. Det er din (og familien dins) kropp og ingen andre kan styre kva du trykker i deg. Som ein bonus blir mat ein lagar sjølv langt betre på smak.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Oki...

 

På tide at noen begynner å lese innholdsfortegnelser så slipper de å bli overrasket av selvfølgeligheter. Og så må folk slutte å tro at sukker er farlig i moderate mengder. Kroppen trenger alt! Karbohydrater, fett og proteiner. I det ferdige krydderet ville jeg bekymret meg mer fro saltet enn fro sukkeret.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Overlever nok dette også, sukkeret i taco krydderet er nok ikke det verste i tacoen. Og siden jeg faktisk ikke viste dette før nå så kommer jeg nok til å kjøpe en pakke taco krydder i morgen også

Lenke til kommentar

Jeg har alltid vist at det var 13-15 gram sukker i tacokrydder, kommer ann på produsent men når jeg selv bruker 1 pakke tacokrydder på 500 gram kjøtt/kylling så anser jeg ikke det som noe stort problem. Er nok for lat til og begynne og lage egen selvom det smaker helt likt hvis ikke bedre (har gjort det selv tidligere). Tar du halfabrikat taco hver lørdag, rømme,mango chutny,tacosaus,krydder og brus ved siden av så er ikke dette noe særlig sunt selvom du får i deg bra ting fra salaten,tomaten,løk,mais osv.

Lenke til kommentar

Mengden salt i tacopulver er mye verre. Lag heller ditt eget krydder med spisskummen, paprika, cayenne, litt salt og chipotle paste om du har.

 

Enig der. Alt for mye salt. Dessverre er de fleste tilvendt smaken av alt for mye salt, og så baller det på seg med tiden. I grønnsaker finnes det normalt veldig lite salt og mye kalium som en "anti-salt". Det er ofte det folk setter minst pris på som er best for dem. Grønnsaker faller greit inn i den kategorien for mange.

Lenke til kommentar

"Sukker en en form for krydder" var ny. Poenget her er at chili, spisskumin, hvitløk osv er urter og krydre som er supersunt, men dette mister sin verdi når man blander 13 gram sukker i det. Videre tror man at man kjøper krydder, men får mange gram sukker med på kjøpet! Ikke mange som er klar over dette når det kommer til dette pulveret.

Hehe, så du har hittil spist taco fordi du tror det er helsekost? :p

 

Hvor mange er dere som deler på taco-middagen? Hos meg er vi 5 så for enkelhets skyld bygger jeg et eksempel basert på det. 1 pose tacokrydder delt på 5 er 2,67 gram sukker per person. Hos oss serveres det Coca cola til tacoen. Siden jeg ikke drikker brus så blir det 4 som deler på en 1,5L flaske som inneholder 159 gram sukker. Delt på 4 blir det nesten 40 gram per person. Altså 3 ganger mer enn enn det er i taco-krydderposen som altså deles på 5 personer. Hos oss får Cola-drikkerne altså 14,9 ganger mer sukker i seg via brusen enn via taco-krydderet, om vi antar at alt deles likt. Så, kan man jo vurdere hva man synes er viktig å fokusere på.

 

Lyst på en overraskelse? Prøv å ta sukker-regnskapet med en flaske Imsdal Aktiv i stedet for Cola til tacoen. ;)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...