Gå til innhold

Google har utviklet en skreddersydd brikke for maskinlæring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Målt i maskinlæringsytelsen sett mot strømforbruket, hevder Google at TPU-ene tilsvarer et hopp på syv år inn i fremtiden, eller tre generasjoner dersom vi ser til Moores lov."

 

Jeg trodde Moores lov stor sett ble tolket til å være noe som at antall transistorer på samme areal dobler seg ca annet hvert år. Kan ikke huske at ytelse/strømforbruk var en faktor.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"Målt i maskinlæringsytelsen sett mot strømforbruket, hevder Google at TPU-ene tilsvarer et hopp på syv år inn i fremtiden, eller tre generasjoner dersom vi ser til Moores lov."

 

Jeg trodde Moores lov stor sett ble tolket til å være noe som at antall transistorer på samme areal dobler seg ca annet hvert år. Kan ikke huske at ytelse/strømforbruk var en faktor.

 

Den adre faktoren i Moores law er prisen, som halveres i samme tidsrom. Jeg er like usikker som deg hvordan de drar inn ytelse og strømforbruk, men jeg mistenker at de har dradd inn dark silicone effekt, det faktum at på mindre prosesser kan man ikke lenger bruke alle transistorer samtidig pga strømforbruk, og på den måten har tolket Moores law til å handle om antall transistorer man kan bruke i ett gitt areal. Dette er bare spekulasjoner selvfølgelig, men det er den eneste koblingen jeg kommer på i farten...

Lenke til kommentar

Ærlig talt. For noe tøv. Påstår Google at deres brikker og har gjort et kvantesprang i forhold til det IBM kan tilby, eller er det bare pisspreik?

 

Det virker nesten som Google ser på sin egen teknologi isolert sett og ignorerer andre firma som ligger i front på AI, som f.eks IBM.

Lenke til kommentar

"Målt i maskinlæringsytelsen sett mot strømforbruket, hevder Google at TPU-ene tilsvarer et hopp på syv år inn i fremtiden, eller tre generasjoner dersom vi ser til Moores lov."

 

Jeg trodde Moores lov stor sett ble tolket til å være noe som at antall transistorer på samme areal dobler seg ca annet hvert år. Kan ikke huske at ytelse/strømforbruk var en faktor.

 

Du har rett, dette er spikersuppe. Moores lov gjelder maskinvare og spesifikt antall transistorer - og ikke maskinlæring. Dessuten gjelder også Moores lov for en bestemt tidsperiode, som er over.

Lenke til kommentar

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Moores_lov gjelder vel egentlig litt fremdeles

 

Om man snakker ytelse så snakker vi https://no.m.wikipedia.org/wiki/Koomeys_lov

 

Det står mer korrekt på engelsk wikipedia:

https://en.wikipedia.org/wiki/Moore%27s_law

Moore's law (/mɔərz.ˈlɔː/) is the observation that the number of transistors in a dense integrated circuit doubles approximately every two years. The observation is named after Gordon E. Moore, the co-founder of Intel and Fairchild Semiconductor, whose 1965 paper described a doubling every year in the number of components per integrated circuit,[2] and projected this rate of growth would continue for at least another decade.[3] In 1975,[4] looking forward to the next decade,[5] he revised the forecast to doubling every two years.

 

Moores lov var altså ment å gjelde til 1975 først og så med litt modifikasjon til 1985. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...