Gå til innhold

Derfor får ikke pirater dårlig samvittighet av ulovlig nedlasting


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis jeg tar med meg den superultraavanserte 3D printern min... og så kopierer jeg naboens ferrari... har jeg da stjålet naboens ferrari?

 

Hvis du skriver en bok, lanserer den og får den utgitt i landets bokhandlere, men opplever at naboen din sitter på kveldstid med kopimaskinen sin og sprer boka di gratis til alle som har lyst på den...

Har naboen da stjålet boka di?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er fordi det ikke er tyveri, det er brudd på opphavsretten. Jo, brudd på opphavsretten er ulovlig og muligens umoralsk men det er ikke det samme som tyveri. Man frarøver ikke noen andre deres eiendom, man kopierer noe kun de har lovlig rett til å kopiere. Mange mener jo opphavsrett er umoralsk i seg selv men det blir en annen diskusjon.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

For hver ulovlig kopi som blir spredt gratis er det da unektelig et frarøveri av et (potensielt*) salg for innehaver av opphavsretten.

 

*Potensielt, fordi ikke alle som laster ned en kopi hadde villet kjøpe den i utgangspunktet.

 

Men om man sitter der og har gitt ut en populær bok/plate/film/programvare er det sikkert ergelig å vite at det er lettere og gratis å laste den ned en å kjøpe den slik at du tjener penger på den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis jeg tar med meg den superultraavanserte 3D printern min... og så kopierer jeg naboens ferrari... har jeg da stjålet naboens ferrari?

 

Hvis du skriver en bok, lanserer den og får den utgitt i landets bokhandlere, men opplever at naboen din sitter på kveldstid med kopimaskinen sin og sprer boka di gratis til alle som har lyst på den...

Har naboen da stjålet boka di?

Næh... han gir en kopi til alle slappisene som uansett ikke ville betalt for skitn. ?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Enig, derfor trengs det nye forretningsmodeller som ikke er basert på å kjøpe ett fysisk eller digitalt eksemplar av et produkt fra en eksklusiv lisensinnehaver. Hvis denne modellen ikke er påviselig fallitt nå så vet jeg ikke hva som må til.

 

Hvordan tenker du deg disse forretningsmodellene? F eks, hvis du skriver en bok. Hvordan vil du at distribusjonen av boken skal være? Hvordan vil du at inntjening skal foregå? Hvem skal kunne tjene penger på boken din, og hvordan?

Lenke til kommentar

 

Enig, derfor trengs det nye forretningsmodeller som ikke er basert på å kjøpe ett fysisk eller digitalt eksemplar av et produkt fra en eksklusiv lisensinnehaver. Hvis denne modellen ikke er påviselig fallitt nå så vet jeg ikke hva som må til.

Hvordan tenker du deg disse forretningsmodellene? F eks, hvis du skriver en bok. Hvordan vil du at distribusjonen av boken skal være? Hvordan vil du at inntjening skal foregå? Hvem skal kunne tjene penger på boken din, og hvordan?

 

 

Første bud ville vært at et bestemt selskap ikke skulle hatt enerett på å selge den, slik at de som tilbød den beste løsningen ville vært de som tjente penger og ikke de som tilfeldigvis har kjøpt retten til produktet men kanskje ikke formidler det på en god måte (eller slutter å formidle det helt etter et visst punkt). Deretter kunne jeg sett for meg en tjeneste ala en database av bøker hvor man enten betaler en månedlig sum for tilgang eller har reklame. Denne databasen måtte formidlet bøkene på en måte som gjorde det enklere og mer attraktivt å få dem der enn å laste ned en ren tekstkopi uten noen ekstra funksjoner. De som drev tjenesten kunne i neste rekke belønnet bidragsytere etter hvem som brakte mest trafikk.

 

Men dette er bare et tankeeksperiment fra min side som helt sikkert er fullt av svakheter. Det er ikke min oppgave å redde mediabransjen fra seg selv, ei heller har jeg utdannelse eller kompetanse til det. Det er de som har et ansvar for å gjøre sin jobb på best mulig måte, akkurat som vi på min arbeidsplass kontinuerlig drøfter nye løsninger når noe ikke fungerer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du sett sånn, hjernen har et instinktivt moralsk skille mellom tyveri og kopirettighetsbrudd, akkurat som lovene er utformet for å skille på disse. Det må være en hjernesvikt hos de i rettighetsbransjen som kommer med tullete sammenligninger som "you wouldn't steal a car.." :p

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

 

Hvis jeg tar med meg den superultraavanserte 3D printern min... og så kopierer jeg naboens ferrari... har jeg da stjålet naboens ferrari?

Hvis du skriver en bok, lanserer den og får den utgitt i landets bokhandlere, men opplever at naboen din sitter på kveldstid med kopimaskinen sin og sprer boka di gratis til alle som har lyst på den...

Har naboen da stjålet boka di?

Næh... han gir en kopi til alle slappisene som uansett ikke ville betalt for skitn.

Hvorfor skal jeg betale for innhold hvis slappisene får innholdet gratis? Når noen oppsøker et spesifikk innhold for å konsumere, så har de et behov som må tilfredstilles. Det argumentet at de ikke vil betale uansett er ulogisk. Vil de ikke betale, så skal de ikke få behovet sitt tilfredstilt.

 

Kan noen kopiere Ekstra artikklene her i TEK.no og poste dem i Diskusjon.no slik at vi som ikke vil betale 50kr i mnd kan lese dem gratis? Så kan de som er dumme nok til å betale 50kr i mnd, støtte disse journalistene.

 

Point is: Folk har behov som må tilfredstilles, for å tilfredstille behovet, så må de jobbe for det. Dette gjelder alt.

Endret av Greddi
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvis jeg tar med meg den superultraavanserte 3D printern min... og så kopierer jeg naboens ferrari... har jeg da stjålet naboens ferrari?

Hvis du skriver en bok, lanserer den og får den utgitt i landets bokhandlere, men opplever at naboen din sitter på kveldstid med kopimaskinen sin og sprer boka di gratis til alle som har lyst på den...

Har naboen da stjålet boka di?

Næh... han gir en kopi til alle slappisene som uansett ikke ville betalt for skitn.
Hvorfor skal jeg betale for innhold hvis slappisene får innholdet gratis? Når noen oppsøker et spesifikk innhold for å konsumere, så har de et behov som må tilfredstilles. Det argumentet at de ikke vil betale uansett er ulogisk. Vil de ikke betale, så skal de ikke få behovet sitt tilfredstilt.

 

Kan noen kopiere Ekstra artikklene her i TEK.no og poste dem i Diskusjon.no slik at vi som ikke vil betale 50kr i mnd. kan lese dem gratis. Så kan de som er dumme nok til å betale 50kr i mnd, støtte disse journalistene.

 

Point is: Folk har behov som må tilfredstilles, for å tilfredstille behovet, så må de jobbe for det. Dette gjelder alt.

Ekke det som er temaet i dagens debatt.

 

Er det forskjell på å stjele en vare i butikken og det å laste ned musikk fra nettet? Ja det er det selvfølgelig.

Endret av Buzz76
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...