Gå til innhold

Trer denne porten omsider inn i pensjonistenes rekker?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

På laptoper vil VGA imidlertid ha større nytte, da det fortsatt er en del gamle projektorer uten digitalinnganger rundt omkring.

det er vel få nye maskiner som leveres med dette?

 

Finnes enda en del som har det.

Dette er også avgjørende på en del skoler å slikt for hvilken laptop som de ansatte skal ha - da gamle og selv nye(?) prosjektorer ofte blir montert med bare VGA kabel tilgjengelig.

 

Men på tide å ta livet av VGA nå ja. 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

 

Burde fjernet både DVI og VGA.

Displayport/hdmi holder mer en nok.

 

Næh, fremdeles mange som bruker DVI.

Og de har allerede en HDMI-/DP-port ved siden av DVI-porten og bruker DVI av gammel vane. Men de kan fortsette å bruke DVI i årevis til de endelig kjøper seg ny maskin. Håper ikke de får angstanfall når de ser at DVI-porten ikke er der!

Lenke til kommentar

Problemstillingen med å ha en gammel skjerm og et nytt kort uten VGA er vel ikke-eksisterende?

 

 

Nja, ikke helt ikke-eksisterende. Frobe nevner innledningsvis det med laptop og mobilitet (koble seg til prosjektor).

 

En annen utfordring som vanlige folk som ikke er "reisende forretningsfolk" kan støte på, det er den jungelen av tilkoblinger som finnes utover analog D-SUB kontakt. Du har gjerne et TV-apparat, og der har man som oftest funnet et hav av kontaktmuligheter siden den har så mange forskjellige bruksområder.

 

Men på en PC-monitor så vil du ikke ha like mange tilkoblingsmuligheter. Det finnes monitorer i mange utførelser i forhold til mulige kontakter. Og tro meg, du ønsker ikke å gå i baret å mangle enten HDMI eller Displayport. DVI-porten er jo også gammeldags, men den skal få leve videre en stund altså..

Endret av G
Lenke til kommentar

Har bare hatt dvi og displayport i jobbpcen en god stund, men er dønn avhening av å ha med en adapter til VGA når jeg reiser rundt og skal holde foredrag andre steder - mange projektorer omkring som bare har vga, eventuelt bare har vga koblet til fordi det er den kabelen som en gang ble trukket gjennom tak og vegger...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og de har allerede en HDMI-/DP-port ved siden av DVI-porten og bruker DVI av gammel vane. Men de kan fortsette å bruke DVI i årevis til de endelig kjøper seg ny maskin. Håper ikke de får angstanfall når de ser at DVI-porten ikke er der!

Hvis du gjør som jeg og bruker doneringsskjermer som sekundærskjerm eller bare har en litt eldre billigskjerm så er ikke HDMI/DP et alternativ.

Sekundærskjermen jeg bruker nå har DP, DVI og VGA, men jeg har et 780. Da har jeg bare en HDMI, en DP, en DVI-I og en DVI-D. Med minte to monitorer og TV koblet til så må jeg bruke en DVI. Hadde f.eks brukt 570-en min hadde jeg ikke hatt DP i det hele tatt.

 

Jeg hadde foretrukket kun DP på alt av utstyr, evt HDMI fordi VGA og DVI o.l er noe dritt å koble til og fra, men så sitter man med det utstyret man har. Heller tvilsomt at jeg kjøper et nytt skjermkort for flere DP utganger.

Lenke til kommentar

 

Ikke noe nytt dette. Ingen VGA i mine 780TI, der er det bare DP, HDMI-mini og DVI.

 

780Ti hadde en port som kunne konverteres fra DVI til VGA...

DVI har pinner for VGA så du bruker en overgang for å koble til vga, denne følger med alle skjermkort jeg har vært borte i også veldig lenge siden jeg så en egen vga port på et skjermkort i iallefall utenom de veldig billige.

 

Da Ti1080 har DVI så burte det ikke være noen stort problem å beholde vga, spørsmålet er mer hvor relevant det er.

Hovedårsaken til at vga fortsatt brukes er at når du kjøper skjermer følger det med en vga kabel og ingenting annet.

Lenke til kommentar

Heter ikke selve kontakten D-sub 15 og signaltypen VGA?

DE15 med tre rader, de kommer også med to rader. Det blir ofte slikt at signaltyper o.l som bruker en koblingstandard og er/var i mye bruk så blir signaltype og kontakten det samme. "ingen" vet jo hva VGA-kontakten, seriellporten osv egentlig heter og man vet jo hva som menes med navnene uansett.

 

RJ45 er et godt eksempel på dette, som intressant nok ikker kontakten eller standarden som brukes med ethernet. :p

 

RJ45: 8P8C, informal designation for T568A/T568B, including Ethernet; not the same as the true RJ45S

https://en.wikipedia.org/wiki/Registered_jack#Unofficial_plug_names Endret av Chris93
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...