Gå til innhold

TEST: Sony Xperia X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snapdragon 650, 3GB RAM, 1080p, ikke vanntett og beskjeden batteristørrelse i en ellers tykk formfaktor (Z5 er både tynnere og har større batteri) til 6000,-. Og det verste av alt er vel at disse telefonene (Xperia XA, X, X Performance) ble allerede presentert i januar, og var, rent spesifikasjonsmessig, klare til å bli lansert da. Men de venter altså et halvt år før de gjør det.

Bra jobba, Sony! Dere klarer på egenhånd å ødelegge for mobilavdelingen, med det dere gjør her.

Ventet lenge på disse telefonene, og hadde tom. planer om å gå for Xperia X, da ytelsen på SD650 allerede er ganske god (på linje med SD808), samtidig som den ikke utvikler varme og throttler mye, slik SD820 og især SD810 gjør -- faktorer som jeg personlig føler går utover den generelle ytelsen/bruksopplevelsen på telefonen. Men til den prisen der, kan de bare glemme det.

Spesielt minket batteristørrelse i tillegg til økt tykkelse er et stor irritasjonsmoment med hele X-serien. Hva Sony driver med her, vet jeg ikke. Og det faktum at de med 3000 mAh enkelt kunne ha knust konkurrentene i batteritester, som de har gjort med tidligere modeller, gjør det hele bare trist.

Skuffelsen er vel like stor med Xperia X Performance. 1080p og 3GB er forsåvidt nok på en telefon. Men til flaggskippris (7000-7500,-)? Neppe.

Endret av La Menthe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har en Xperia nå, og vanntetthet er:

1) en av de avgjørende faktorene sist gang jeg kjøpte telefon, og

2) eneste grunnen til at jeg ikke ble uten telefon i forrige sommerferie.

 

Så jeg kjøper meg vanntett telefon neste gang også. Hos noen som produserer slike, naturligvis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Snapdragon 650, 3GB RAM, 1080p, ikke vanntett og beskjeden batteristørrelse i en ellers tykk formfaktor (Z5 er både tynnere og har større batteri) til 6000,-. Og det verste av alt er vel at disse telefonene (Xperia XA, X, X Performance) ble allerede presentert i januar, og var, rent spesifikasjonsmessig, klare til å bli lansert da. Men de venter altså et halvt år før de gjør det.

 

Bra jobba, Sony! Dere klarer på egenhånd å ødelegge for mobilavdelingen, med det dere gjør her.

 

Ventet lenge på disse telefonene, og hadde tom. planer om å gå for Xperia X, da ytelsen på SD650 allerede er ganske god (på linje med SD808), samtidig som den ikke utvikler varme og throttler mye, slik SD820 og især SD810 gjør -- faktorer som jeg personlig føler går utover den generelle ytelsen/bruksopplevelsen på telefonen. Men til den prisen der, kan de bare glemme det.

 

Spesielt minket batteristørrelse i tillegg til økt tykkelse er et stor irritasjonsmoment med hele X-serien. Hva Sony driver med her, vet jeg ikke. Og det faktum at de med 3000 mAh enkelt kunne ha knust konkurrentene i batteritester, som de har gjort med tidligere modeller, gjør det hele bare trist.

 

Skuffelsen er vel like stor med Xperia X Performance. 1080p og 3GB er forsåvidt nok på en telefon. Men til flaggskippris (7000-7500,-)? Neppe.

 

Enig.

 

Et annet alternativ fra kina med SD650 er Xiaomi Redmi note 3 PRO. Ca 1800,- til 2400,- inkludert mva og fortolling avhengig av versjonen man velger. 5.5" med 4050mAh batteri, fingeravtrykksleser og metallskall. Eneste negative er et kamera som kun er greit i dagslys, i mørke omgivelser er det dårlig. Samt manglende støtte for 800MHz 4G nettet som nå bygges ut her og norsk reklamasjonsrett. Sony sin telefon er likevel IKKE verdt 3 ganger så mye.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Sony har fjernet de beste argumentene for å velge Sony.
Heldigvis har Samsung sett lyset, så det vil fortsatt være mulig å kjøpe vanntette toppmodeller.

Godt å være kvitt den knusbare baksiden i glass. Men stort batteri og vanntett er mine hovedkriterier.

 

 

Nå må vi opp i den absolutte toppmodellen for å få det, altså Xperia X Performance. Den er fortsatt et stykke unna markedet.

 

Navnet Performance antyder kraftigere prosessor og mer minne, på bekostning av dårligere batteri og høyere pris?

Dette kompromisset er jeg i så fall ikke interessert i, bare for å få den vanntett.

 

Merker at jeg har blitt mer og mer interessert i Ebay-telefoner...

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Fjorårets modell var også lagt med et crappy GLASS chassis som veldig lett knuste.

 

Tror en kanskje kan sammenligne den nye X serien til Sony med Samsungs forrige S6, noe nytt, men noe nytt som mangla endel ting fra forgjengeren. Kanskje neste utgave blir vanntett igjen?

 

Er kjempeglad for at de endelig har gått vekk fra de problemene glass-metall-glass chassiset førte med seg. Til og med Apple tok til vet her

Lenke til kommentar

TheAirborn: Xperia X-serien tar over for Xperia Z. Det vil ikke komme flere Z-er, men X-ene vil det formodentlig bli flere av. Så langt vet vi om Xperia X Performance og Xperia XA som begge er på vei.

Xperia X-serien matcher så langt ikke normalen for Xperia Z. Vi har tre forskjellige telefoner (XA, X og X Performance) der ingen er en kompakt toppmodell med "alt", og der de to svakeste i flokken begge stiller seg bak Xperia Z-serien på en del områder. Formodentlig vil X Performance bli den som kan danke ut den vanlige Z5-en, men foreløpig er det ingen Z5 Premium-erstatter på gang, som jeg vet. Kan hende går det en stund til vi får se neste 4K-skjerm i en telefon.

Gitt alt som satses på VR i disse dager spørs det vel om ikke noen raskt er på den ballen igjen.

 

(edit)

Sony uttalte seg om dette ved lansering under MWC:

http://www.xperiablog.net/2016/02/24/confirmed-xperia-z-series-is-no-more/

 

Jeg kjenner ikke til at Sony har sagt noe nytt i anledningen siden den gang, og dobbeltsjekket akkurat med en av våre kontakter i Sony som heller ikke har hørt noe mer enn at Xperia Z nå er forbi, og erstattes av X-serien.

Endret av fjarle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Jeg forstår egentlig ikke det store behovet mange har for vanntett telefon. Bader dere mye med telefonen i lomma? Får liksom inntrykk av at alle plutselig er sånne oppdagelsesreisende som skal svømme tvers over stillehavet og derfor er helt avhengig av en vanntett telefon slik at de kan sjekke Facebook ute på det åpne hav.

 

Jeg har aldri følt behovet for en vanntett telefon personlig, men det kommer kanskje av at jeg er ganske forsiktig med tingene mine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bor på Vestlandet, og det er mye nedbør her. Jeg er mye utendørs, og er ikke interessert i fuktskader. Telefonen brukes aktivt hele tiden, med både veikart, skog og sjøkart.

Jeg har den i hånda mens det regner rett på skjermen.

Hvis det regner så blir ikke telefonen ødelagt. Jeg trenger ikke beskytte den i det hele tatt, men kan holde på med mitt ærend uavbrutt.

Vissheten om at telefonen er trygg betyr at jeg ikke trenger å bli hindret av været.

 

Vi har nok forskjellige behov. Alle trenger ikke å prioriterte vanntett telefon fremfor design, ytelse, pris etc.

Men for meg er det viktig. En telefon som bare tåler godvær ville være en stor hindring i mine fritidsaktiviteter.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår egentlig ikke det store behovet mange har for vanntett telefon. Bader dere mye med telefonen i lomma?

 

Noen av grunnene til at jeg har en vanntett telefon i dag og har det som krav for min neste telefon også er at jeg blant annet liker å lese på mobilen når jeg tar et bad, og om jeg skulle glippe telefonen er det ikke noe problem. Jeg kan ha mobilen i baklommen på sykkeltrøyen, på armen når jeg løper, eller ha den liggende klar i kajakken for å ta bilder (uten å måtte ha den i en vanntett pose) og ikke bekymre meg for at den drukner av svette, regn eller en kantring ute i sjøen. jeg kan la mobilen ligge på et bord og ikke bekymre meg når noen søler en mugge med vann eller liknende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg forstår egentlig ikke det store behovet mange har for vanntett telefon. Bader dere mye med telefonen i lomma? Får liksom inntrykk av at alle plutselig er sånne oppdagelsesreisende som skal svømme tvers over stillehavet og derfor er helt avhengig av en vanntett telefon slik at de kan sjekke Facebook ute på det åpne hav.

 

Jeg har aldri følt behovet for en vanntett telefon personlig, men det kommer kanskje av at jeg er ganske forsiktig med tingene mine.

 

Du har altså aldri hørt om noen som f.eks. mister telefonen i do, badekaret eller vasken, altså? Jeg har hørt mange slike historier, og også opplevd det selv. 

 

I mitt tilfelle har en telefon endt sitt liv med et bad da den datt ut av lomma, mens en annen telefon, vanntett sådan, overlevde da jeg plutselig måtte ta over ansvaret for en smårolling som allerede badet i havet. Det viste seg i ettertid at ja, ganske riktig, jeg hadde en telefon i lomma og ikke i sekken der jeg trodde den var. Flere minutter under vann i saltvann, og en risiko for å stå uten telefon med en uke igjen i utlandet. Gikk bare bra det. Kunne valgt noe annet, men prioriterte vanntett. Det sparte meg for å kjøpe ny telefon, ca. 3000-3500 i min foretrukne prisklasse, og jeg gjør det samme valget neste gang. 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...