Gå til innhold

Snart slutt på gratis oppgradering til Windows 10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Holder det ikke å oppgradere til Win10 for så å gjenopprette Win 7 samme dag hvis man vil utsette å bruke Win 10 på enkelte maskiner?

Da vil maskinen legges til å databasen til Microsoft over godkjente maskiner med Win10, og man kan installere Win10 på tom harddisk ved senere behov.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det mulig å kjøpe en Win10 lisens uten å registrere seg med navn, uten måtte logge inn med egen ID, og uten at de sporer bruken din?

 

Da skal jeg begynne å tenke på det...

 

Bedre at Microsoft sporer deg, enn at teensa hacker oldtids softwaren din å tømmer kontoen ;-) Viste du at mobilen din også spores? Både på hvor du befinner deg å hva den brukes til ;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For dere som mener Win7/8->10 er en oppgradering, det er ikke så enkelt at modellnummeret bestemmer hva som er opp og ned. På noen områder er det forbedringer, på andre områder forverringer. Blant annet personvern, spam og DRM er områder som er forverret, samt en del standardinnstillinger som bare er til pest og plage. For min del vippet det over grensen til uholdbart allerede i XP-tida så jeg har brukt Linux siden det, med unntak av Win7 på jobb. Jeg har faktisk ikke prøvd Win8/8.1 eller 10 ennå og har ingen planer om det ettersom de endringene jeg leser om på ingen måte er forbedringer etter min mening. Særlig nå som Steam har kommet til Linux ser jeg stadig færre grunner til å svelge alle kamelene Windows bringer med seg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Er det mulig å kjøpe en Win10 lisens uten å registrere seg med navn, uten måtte logge inn med egen ID, og uten at de sporer bruken din?

 

Da skal jeg begynne å tenke på det...

Bedre at Microsoft sporer deg, enn at teensa hacker oldtids softwaren din å tømmer kontoen ;-) Viste du at mobilen din også spores? Både på hvor du befinner deg å hva den brukes til ;-)

 

 

Jeg kan ikke se hva det har med det jeg skrev å gjøre? Jeg vil bare ha en Windows lisens som fungerer slik det har gjort tidligere (man eier nøkkelen i motsetning til en 'konto'), og forventningen om at bruken ikke loggføres og sendes til MS er vel ikke spesielt urimelig heller? 

Endret av Ziff
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For dere som mener Win7/8->10 er en oppgradering, det er ikke så enkelt at modellnummeret bestemmer hva som er opp og ned. På noen områder er det forbedringer, på andre områder forverringer. Blant annet personvern, spam og DRM er områder som er forverret, samt en del standardinnstillinger som bare er til pest og plage. For min del vippet det over grensen til uholdbart allerede i XP-tida så jeg har brukt Linux siden det, med unntak av Win7 på jobb. Jeg har faktisk ikke prøvd Win8/8.1 eller 10 ennå og har ingen planer om det ettersom de endringene jeg leser om på ingen måte er forbedringer etter min mening. Særlig nå som Steam har kommet til Linux ser jeg stadig færre grunner til å svelge alle kamelene Windows bringer med seg.

 

La oss ta opp noen punkter : 

 

* Blant annet personvern, spam og DRM er områder som er forverret : Dette kan blankt avvises

 

https://www.theguardian.com/technology/askjack/2015/aug/15/windows-10-microsoft-should-privacy-problems-worry-me

 

Microsoft doesn’t collect as much information as Google and Facebook, but its business isn’t based on selling adverts against your profile. Microsoft says: “We do not use what you say in email, chat, video calls or voice mail, or your documents, photos or other personal files to target ads to you,” and “Windows does not collect personal information without your consent.”

Windows 10 may be a much scarier privacy proposition than Windows 7, but it’s not scarier than smartphones. I don’t think it’s nearly as scary as, for example, CCTV cameras, reward cards (eg Tesco’s Clubcard and Nectar), or the US and UK governments.

 

Artikkelen oppsummerer ganske greit et poeng som jeg tror de fleste ikke tenker på ,har man i dag en smarttelefon med Android / iOs eller Windows Phone så lekker man privat informasjon som det moner... Og de fleste tenker ikke engang over det. Er det noe vi virkelig bør bekymre oss over?

Kommer litt an på , det hele er jo avhengig av hvordan denne informasjonen brukes , ikke alle vil være komfortable med at noen vet hva man gjør på nettet eller kanskje misforstår det man gjør og tror at det kan brukes mot deg.

 

Det er også ikke risikofritt å tro at Linux eller andre Os er mindre utsatt for tap av personlige data , det er jo ganske så soleklart at informasjonen kan fanges inn av teleoperatøren din uten at de trenger å ha programvare lagt inn på telefonen din , eksempelvis så er Telia helt klar over hvilke tjenester du bruker og kan stoppe nedlastninger av oppdateringer til Steam når du har brukt opp kvoten din om du har mobilt bredbånd ( de er ganske så klare over hvilke porter som brukes av Steam og velger å legge inn brudd på tilkoblingene der / korrumperer data)  og de har trolig også brukt en rekke ymse verktøy for å få brukerne til å tro at de behøver en bedre tjeneste enn det de betaler for.

 

Så nevnte du Spam, men har du egentlig belegg for det? 

Du blir daglig utsatt for reklame på tv , nett ( om du er med å betale for at det skal finnes flere nettsider enn kun facebook ved å ikke ha ad-block på ) og andre medier og får en notis fra Oset på at du kan få et program til en konkret pris så mener jeg at man ikke er spesielt mer utsatt enn andre.

Faktisk så lar det seg fint å fjerne en del av denne "spammen" uten problemer , spesielt mange som reagerte på get office som enkelt kan fjernes : http://www.howtogeek.com/226321/how-to-disable-the-%E2%80%9Cget-office%E2%80%9D-notifications-on-windows-10/

 

DRM?

 

 

Windows 10 won’t run old games with SafeDisc, and those with certain versions of SecuROM, because it’s a security risk. We’re talking about old games here – mainly from 2003-2008, according to Microsoft – including some modern classics. The PC version of BioShock, for example, used SecuROM when it was released in 2007, although it was removed in 2008.

 

Joda, det er faktisk riktig at Windows 10 ikke lar deg legge inn noen spill , som et eksempel tok jeg fram Spellforce 2 fra Jowood som har trolig verdens verste sikkerhetsrisiko og la det inn ,med på følget kom Starforce som faktisk la inn systemfiler som både Chrome og Windows 10 ønsket å fortelle meg var en kraftig sikkerhetsrisiko.

Jeg hoppet over "advarslene" og endte opp med å måtte ta en restart... Det ble en evig restart faktisk da Windows 10 ikke greide å reparere skaden et par "uskyldige" filer greide å innføre via registeret og system32/driver mappen : sfsync04.sys / sfdrv04.sys og sfhelp.sys ( Om noen får dette problemet kan det løses ved å bruke cmd og manuelt endre filnavnet bak disse til .sy ) .

 

Så ja, det er faktisk en grunn at noen av disse spillene ikke får lov til å kjøre i Windows 10.

Jeg har også testet en god del spill som av lignende årsaker må ha en .exe eller patch for å fungere uten Dvd og per dags dato kan jeg ikke si å ha møtt på et eneste problem så lenge patchen ikke inneholder risikabel kode. 

Faktisk har jeg funnet et par "cracks" som trolig inneholdt malware og har blitt byttet ut med programvare som ikke gjør det.

Spesielt et par barnespill som jeg eier har jeg måttet fikse da ungene er notorisk til å ødelegge selve dvd'en når de prøver å dytte den inn så fort de kan.

 

Personlig mener jeg at all hysteriet rundt "personinformasjon" er svært overdrevet , jo det stemmer at mye av vår personlige informasjon blir brukt , men dette er ikke nytt og de fleste som ordnet seg en e-post konto hos hotmail / outlook / yahoo / gmail eller bruker en nettjeneste som skype / twitter / facebook / instagram / whatsapp gir allerede ut frivillig ut en god del personlig informasjon for å kunne bruke disse tjenestene.

 

Steam er heller ikke bedre , de gir deg annonser basert på hvilke spill du spiller og undersøker hvilken maskinvare du har og hvilke tjenester du kjører , lagrer personlige samtaler du har på "chatten" osv...

http://store.steampowered.com/privacy_agreement/?l=norwegian

 

Skal man virkelig forholde seg til dette og er redd for personvernet sitt bør man trekke ut nettverkskabelen og kaste mobilen i do før man tar seg en tur til folkeregisteret og endre navn og annen personalia, men pass deg for overvåkningskameraene som er på veien for de ser deg.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Wow, Windows 10 er ikke like ille som smarttelefoner og overvåkingskameraer. For et fantastisk stort pluss!  :wallbash:

 

Smarttelefoner er stort sett så ille som du kan få det mens det fortsatt er lovlig.

 

Så argumentet ditt er at fordi noe annet urelatert (smarttelefoner) er ille, er det greit at Windows er ganske ille. Det er jo tross alt ikke like ille. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

 

Wow, Windows 10 er ikke like ille som smarttelefoner og overvåkingskameraer. For et fantastisk stort pluss!  :wallbash:

 

Smarttelefoner er stort sett så ille som du kan få det mens det fortsatt er lovlig.

 

Så argumentet ditt er at fordi noe annet urelatert (smarttelefoner) er ille, er det greit at Windows er ganske ille. Det er jo tross alt ikke like ille. 

 

 

Nei, argumentet mitt er at man blir utsatt for langt mer i form av smarttelefonene som vi alle har og til med noen økter i Chrome / Firefox med konkrete apper gjør at vi virkelig gir fra oss mye informasjon.

Poenget er også at vi er såpass utsatt for overvåkning i dag at det er trolig nesten umulig at vi ikke blir sett på en eller annen måte , til og med de nyeste Tesla bilene sender ut brukerinformasjon om oss under kjøringen som naturlig nok er for å forbedre bilens egen sikkerhet og kjøring , men igjen det er informasjon om måten vi kjører på som kan være ubehagelig for noen.

 

Så igjen, om du er bekymret om at personinformasjonen din lekker ut bør man unngå å være på nett , betale kontant osv osv osv.

Realiteten er dessverre at det er vanskelig å kontrollere hvor mye informasjon som lekker ut , heldigvis ser det ut som at Microsoft ikke er så ille (de bruker hovedsakelig informasjonen selv og selger den ikke videre ((enda)) )

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det mulig å kjøpe en Win10 lisens uten å registrere seg med navn, uten måtte logge inn med egen ID, og uten at de sporer bruken din?

 

Da skal jeg begynne å tenke på det...

 

Da lurer jeg på hvilken lyssky virksomhet du bruker pcen din til, bruk du har behov for dette?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Er det mulig å kjøpe en Win10 lisens uten å registrere seg med navn, uten måtte logge inn med egen ID, og uten at de sporer bruken din?

 

Da skal jeg begynne å tenke på det...

 

Da lurer jeg på hvilken lyssky virksomhet du bruker pcen din til, bruk du har behov for dette?

Og mens vi er inne på det med å mistenkeligjøre deltagerne på et diskusjons forum, hva er du PST? FBI? NSA? CIA? FSB?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

For dere som mener Win7/8->10 er en oppgradering, det er ikke så enkelt at modellnummeret bestemmer hva som er opp og ned. På noen områder er det forbedringer, på andre områder forverringer. Blant annet personvern, spam og DRM er områder som er forverret, samt en del standardinnstillinger som bare er til pest og plage. For min del vippet det over grensen til uholdbart allerede i XP-tida så jeg har brukt Linux siden det, med unntak av Win7 på jobb. Jeg har faktisk ikke prøvd Win8/8.1 eller 10 ennå og har ingen planer om det ettersom de endringene jeg leser om på ingen måte er forbedringer etter min mening. Særlig nå som Steam har kommet til Linux ser jeg stadig færre grunner til å svelge alle kamelene Windows bringer med seg.

 

Hvorfor i all verden komme med så bombastiske påstander da? Blir bare for dumt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...