Gå til innhold

TEST: Netgear Nighthawk X8 (R8500)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ytelsestestene er kun med én enkelt klient?

 

Relevant her blir hvordan ytelsen er, og da effekten av to separate 5 GHz-nett, hvis man har en rekke enheter - gjerne plassert i noe forskjellige retninger fra ruteren.

 

Noe av hensikten med disse dyrere ruterne blir også å kunne levere høyere ytelse med mye parallell bruk. Og i praksis vil man ha enheter som henger på "å forstyrrer" selv om de ikke har den store trafikkmengden.

 

Hjemme her er det ikke uvanlig at et par av ungene streamer, den ene spiller (og streamer ut...) med venner på besøk (med sine pc-er), nettradioen står på hele tiden på kjøkkenet, streaming foregår på stua og annet generelt bruk. Det er egentlig da jeg merker forskjellen mellom ruteren jeg har i dag og en del tidligere rutere - eller sagt på en annen måte, man trolig i større grad merker forskjellen mellom en 800-1000 kr ruter og en til det dobbelte - og hva tjener man så på å doble prisen enda en gang?

 

I testsammenheng kan det kanskje også være en ide å plassere ruteren "sub-optimalt", slik at man gjør det litt mer utfordrende.

 

Med det sagt, det er nok ikke så mange - selv ganske kravstore brukere - som merker spesiell forskjell mellom de litt mer påkostede modellene og disse med ekstremt høy pris. Og er behovet rent wlan-messig veldig stort, kan man ofte være tjent med å ha en ekstra ruter via kabel eller PLC et annet sted i huset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prisen er latterlig, men så er man også inne i en trend der man skal ha dyre varianter av alle produkter. Noen har råd til det beste hva det enn gjelder, og prisen sier jo åpenbart hva som er topp-produktene, yes?

 

 

Prisene på routere har en latterlig utvikling for tiden. Snart er det billigere å legge TP-kabel i hele huset, da får man en like bra router for 200kr.

 

Trenger ikke å legge TP-kabel for å få en bra ruter. Jeg hadde tidligere en trådløs Asus som kjørte DD-WRT og den var mer stabil enn den jeg har nå. Den gamle kostet under 200 kroner, og den jeg har nå koster fem til seks ganger mer. Du får fortsatt trådløse rutere til under 200 kroner, på lager, uten at jeg kan gå god for noen av modellene. 

Lenke til kommentar

Bildet av RJ45 portene ser noe rart ut. De til høyre ser mindre ut enn de på venstre i bildet.

 

Og det er fordi: 

[x] de er det!

[x] optisk illusjon!

 

 

post-19503-0-09104400-1462533603_thumb.jpg

 

1) LAN-portene er en anelse lavere enn WAN-portene. 

 

2) De to WAN-portene ser ut til å være to uavhengige komponenter som står på siden av hverandre. De fire LAN-portene er en enkelt komponent, og dermed laget med de fordelene det gir. Først og fremst er det mye mindre avstand mellom hver port. Siden WAN-portene tar mer plass, spesielt i bredden, gir det også et forsterket inntrykk av at de er større. 

 

3) Siden WAN og LAN-portene er laget forskjellig, er også formen noe forskjellig. Dette vises på at metallet i bunnen har noe annerledes form, og åpningen til WAN-porten er bredere i bunnen. 

 

Men bredden på åpningen er lik, og så får vi anta at innmaten er lik nok til at samme kabelen passer begge steder. 

 

Hvorfor gjør jeg dette med tiden min... :-p 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...