Gå til innhold

Intel ruller ut Skylake-H


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Intel Iris Pro Graphics 580 skal etter sigende kunne skilte med en ytelse på 1152 gigaflops, noe som er litt mer enn det dedikerte skjermkortet GeForce GTX 750.

Hvor sammenlignbart er dette tallet mot andre arkitekturer som Nvidia GPU eller AMD GPU?

 

 

førstnevnte er naturlig nok den sterkeste ettersom den er utstyrt med Hyper-threading (parallellprosessering) i tillegg.

Hyperthreading er ikke parallellprosessering men virtuell parallellprosessering. Altså i betydningen later som. Intel har som vane å la prosessere to tråder (t) samtidig ved å la de dele på én fysisk prosessorkjerne ©, så jeg regner med det er 2t/1c her også.

Lenke til kommentar

Hyperthreading er ikke parallellprosessering men virtuell parallellprosessering.

 

Det er vel litt forenklet. Man trenger ikke hyperthreading for at prosessoren skal late som at den parallellprosesser. Hyperthreading er ekstra hardware og gir en målbar forbedring sammenlignet med å ikke ha det (men langt unna to separate kjerner).

 

Ellers enig at en sammenliging av reell ytelse med noen AMD og Nvidia-kort hadde vært interessant.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Kommer den i desktop format? fin HTPC chip som jeg fint kunne brukt.

 

 

 

Hvor sammenlignbart er dette tallet mot andre arkitekturer som Nvidia GPU eller AMD GPU?

 

Denne har 1152 gigaflops, Xbox one 1310gigaflops, ps4 1843 gigaflops. blir spennede å se hva AMD får til med Zen/polaris apu'er



 
Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Jeg er personlig spent på om denne byr på bedre IPC per kjerne eller om det står bom stille der.

Fra Anandtech:

"The die of the Skylake-H processor looks rather long and the lion’s portion of its transistor budget was spent on the mammoth iGPU. The extra on package die is the eDRAM"

 

GPU har nå 72 Execution units, opp fra 48 i Broadwell. GPU er det eneste som teller på disse GPUene, ikke IPC for CPU. Frekvensene er derimot opp, og du har IPC økning for Skylake, men utover det tviler jeg på at det blir noe mer IPC økning. Da er det nok heller Intel sin nye E-serie, eller Kaby Lake du må se til.

Lenke til kommentar

Er det vanlig med så sene etterlanseringer, etter at hovedplattformen er blitt sluppet første gang? Det begynner å bli en del mnd. siden Skylake-plattformen først så lyset.

Broadwell kom aldri med K-versjoner av i5 og i7 til desktop engang. Var det vanlig før? Etter det jeg vet så var det ikke det. Med Broadwell og Skylake derimot, så ble det det. Både det at de kommer med flere ulike produkter nå. Y-serien (Core M) lanseres jo først av alle. Crystal Well, som dette er, er noe nytt fra Broadwell. Mye eDRAM + mye plass brukt til GPU. Crystal Well er beste integrerte grafikk du kan få.

 

Broadwell tok jo over et halvt år å lansere, for så å bli tett fulgt av Skylake, som åpenbart fortsatt får nye produkter, og som kommer til å bli tett fulgt av Kaby Lake. Likevel så ble jo de aller fleste Skylake lansert samtidig, noe en ikke kan si om Broadwell. Det alt ikke ble lansert engang før Skylake bare tok over. Det skyldes jo fabrikasjonsproblemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom en skal ha et nybygg nå, basert på ny generasjon CPU, så blir vel Kaby Lake noe som ikke er så spesiellt lenge å vente til, eller?

 

Skal man spare penger så må man veie ny arkitektur opp mot gammel, både for bruksområde, pris og hva som gir mest kalkulasjoner pr. krone.

Lenke til kommentar

 

Kanskje et hint om hva som kommer i de nye Macbook Pro-ene?

Neppe, Apple valgte AMD for lenge siden http://appleinsider.com/articles/16/04/19/apple-to-adopt-amds-new-polaris-graphics-chips-in-upcoming-macs---report

 

Stor forskjell på GPU og CPU.

 

Apple bruker allerede AMD GPUer i alle produktene sine, til tross for at de er det dårligste valget (men sannsynligvis ikke økonomisk, bare på alle andre måter). Ikke overraskende at de går for AMD, spesielt når AMD sine nye GPUer blir bedre.

Lenke til kommentar

Kaby Lake er en "refinement" eller noe lignende. Jeg tror ikke jeg hadde brydd meg om jeg skulle bygge PC. Med fokuset Intel har for tiden gir jo ikke hver generasjon noe veldig økning i ytelse heller. Mye mer poeng i å vente på Polaris/Pascal/Zen.

 

Det er i såfall brikkesettfornyelse og alle evt. ekstra utganger og ekstra båndbredde på bus'ene som teller mest, om man skal gå for Kaby Lake eller ikke. Jeg forventer jo ikke at den er særlig mye bedre plattform-messig enn hva Skylake er egentlig. Men, den er nok litt mer moden enn Skylake på et og annet.

 

 

 

 

Features[edit]

Kaby Lake will add native USB 3.1 support, whereas Skylake motherboards require a third-party add-on chip in order to provide USB 3.1 ports.[5] It will also feature a new graphics architecture to improve performance in 3D graphics and 4K video playback.[6]

Kaby Lake will add native HDCP 2.2 support.[7]

Kaby Lake will add full fixed function HEVC Main10/10-bit and VP9 10-bit hardware decoding.[8]

Architecture[edit]
  • 14 nm manufacturing process
  • LGA 1151 socket
  • 200 Series chipset (Union Point)
  • Thermal design power (TDP) up to 95 W (LGA 1151)
  • Support for both DDR3L SDRAM and DDR4 SDRAM in mainstream variants, using custom UniDIMM SO-DIMM form factor
  • Support for 16 PCI Express 3.0 lanes from CPU, 24 PCI Express 3.0 lanes from PCH (LGA 1151)
  • Support for Thunderbolt 3
  • 64 to 128 MB L4 eDRAM cache on certain SKUs
  • Up to four cores as the default mainstream configuration
  • Support for Intel Optane Technology
  • Full fixed function HEVC Main10/10-bit decoding acceleration & VP9 10-bit decoding acceleration.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Kaby_Lake

 

 

vs. chipset på Skylake:

 

 

  • 100 Series chipset (Sunrise Point)[51]
Endret av G
Lenke til kommentar

 

Kommer den i desktop format? fin HTPC chip som jeg fint kunne brukt.

 

 

 

Hvor sammenlignbart er dette tallet mot andre arkitekturer som Nvidia GPU eller AMD GPU?

 

Denne har 1152 gigaflops, Xbox one 1310gigaflops, ps4 1843 gigaflops. blir spennede å se hva AMD får til med Zen/polaris apu'er

 

 

 

Har ventet en stund på Zen selv, håper jo det kommer noe mer tallfast snart en det lille som er ute "40%".  Nå værende AMD har vært ute siden 2012. de holder enda trinn med Intel, men så nære som vi er nå til zen kan jeg godt holde av den oppgraderingen lit til 

Lenke til kommentar

@TKongen med flere:
 

So the basic features of the 200-series chipset aside from supporting Kaby Lake-S processors will include up to [/size]24 PCI-e 3.0 lanes (up from 20 on 100-Series Chipset), 6 SATA 3.0 and 10 USB 3.0 ports.[/size]

Read more: http://wccftech.com/intel-kaby-lake-200-series-chipset-processor-platform/#ixzz47su6SMNr[/size]


I would not get too terribly excited about the 200 series chips or XPoint just yet.

XPoint is essentially a large external CPU Cache... like a sort of L4 Cache. This is super helpful for 3D content cration with large assets that need to be rendered on the CPU instead of the GPU, or for "Big Data" research software. This is not going to help you run Adobe content creation software, or video games any faster than you currently do because they would have to be reprogrammed to take advantage of this additional storage medium that runs along side traditional storage solutions (RAM and SSDs).
... Plus, it will be extremely expensive. No idea on a $/GB yet... but most 1st gen products aimed exclusively for production house work tends to be out of reach for normal people.

Still, things like XPint or HMC are certainly the future where you can combine storage and active memory into a single medium. Launching a program would essentially just mean marking a section of storage as 'active' and your program is up and running. No need to copy from SSD to RAM any longer... but that won't affect normal users for several generations yet.


For the 200 series chipsets, we don't even know if they will be out this year. If anything they will be out in 4th quarter, probably November. But with Intel's track record I would not be surprised if it gets pushed back to next year. Either way, don't expect any reliably news on it until July at the earliest.
Looking at the planned features of the new platform about the only thing to really get excited about is adding more HISO/PCIe lanes which will allow you to run more concurrent mobo features at the same time. The ability to run 2 NVMe SSDs in RAID, plus 2 16x GPUs, as well as a few USB ports and onboard Ethernet will be nice.
Mobile chips will also get better battery life by having hardware support for modern HD/4K video formats... but outside of that it is really a very minor upgrade from the old platform.


Out of curiosity, with the insane speed capabilities of NVMe SSDs, what advantage do you think XPoint would give you?


http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-2983311/200-series-union-point-motherboards.html

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...