Gå til innhold

GUIDE: Operasjonen som kan gi PC-en din langt bedre nettverksytelse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis BIOS har whitelist over godkjente kort kan man ikke oppgradere uten å installere en modifisert BIOS først, dette gjelder de fleste Thinkpad og flere andre modeller. 

Med uoriginalt kort får man bare feilmelding og får ikke startet maskinen.

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv opplevd store problemer med AC-7260 i to ulike datamaskiner - tester på flere routere - og skulle gjerne byttet bort fra det. Min fem år gamle Dell yter ekstremt mye bedre på samme nettverk, uten støtte for AC, så synes ikke man burde bytte om man er fornøyd med det man måtte ha fra før.

Lenke til kommentar

Merkelig at man ikke nevner MU-MIMO og fordelen ved å oppgradere til et kort som støtter det. Kjøpte et Rivet Killer Wireless-AC 1535 for moro skyld da det var på tilbud hos Multicom. Ble positivt overrasket for å si det mildt.
Man må selvsagt også ha en ruter som støtter teknologien.

 

Ang. Asus sine Zenbooks kan jeg ikke si at jeg er overrasket da disse også er kjent for å ha kreative løsninger på harddisk-koblinga si.

Lenke til kommentar

Hvis BIOS har whitelist over godkjente kort kan man ikke oppgradere, dette gjelder de fleste Thinkpad.

 

Dette er det største problemet faktisk, på en del av mine eldre maskiner har jeg heldigvis funnet en BIOS mod som fjerner denne "funksjonen"

Dessverre er ikke dette tilgjengelig for alle modeller :(

 

Lenke til kommentar

Er ikkje alltid at dette er så lett faktisk.

Vurderte dette på ein Asus Zenbook UX32VD. Problemet er at antennekoplingane er mindre på denne enn det som er vanleg. Til og med om ein kjøper ein ny N6200 så passar den ikkje inn. Virkar som at Asus har fått bygd ein spesiell versjon.

 

m.2 kort har vanligvis mindre kontakter (MHF4) enn det som er vanlig for mini-PCIe kort (U.FL). Men jeg regner med at Asusen din er blant de få unntakene som har et mini-PCIe kort med de små kontaktene? Da kan det kanskje virke å kjøpe et nytt m.2 kort (f.eks, 7260NGW) og en overgang fra mini-PCIe til m.2 (ala http://www.hwtools.net/Adapter/M2MP1.html ). Men det forutsetter at det er plass til dette. Hvis du bare har en halv mini-PCIe slot, så er det definitivt ikke det. Og det gjelder å bestille riktig, siden m.2 har en nøkkel for forskjellige typer kort. Og jeg aner jo heller ikke om de små antennekontaktene dine faktisk er MHF4... Kanskje er det en mellomting.

 

Et annet alternativ er å installere nye antenner. Som oftest ikke så vanskelig hvis du ikke er redd for å demontere skjermen. Det mest kronglete er gjerne å trekke kablene gjennom skjermhengslene.

 

Eller du kan bytte kontakter på de originale kablene. Men det er veeeldig tynn koaks, og sannsynligvis ingenting ekstra å gå på i lengden, så det er kanskje litt risky.

Lenke til kommentar

Litt off topic, men er det noken som har forsøkt å bruke dette kortet sammen med pFsense? Trenger et AC kort i brannmuren som eg kan bruke som AksessPunkt.

 

Har ikke prøvd, men vær OBS på at 7260-kortene ikke kan fungere som AP på 5GHz. Den tilgjengelige firmwaren støtter ikke det. Se f.eks.

http://vincent.bernat.im/en/blog/2014-intel-7260-access-point.html

 

Dette er også bekreftet av Intel (Emmanuel jobber for Intel med utvikling av drivere for disse kortene):

http://www.spinics.net/lists/linux-wireless/msg124064.html

Lenke til kommentar

Dell er fine sånn. Bygget av standard komponenter. (I de jeg har ihvertfall)

 

BIOS-begrensningene har ingenting med standard komponenter å gjøre. Det er en ren software-greie som bare sjekker kortenes ID mot en svært kort whitelist av godkjente IDer. Produsentene har typisk en søkt forklaring om myndighets-krav til radiosendere som forklaring på dette. Det er en bløff. Selv om det er korrekt at de må godkjenne (eller egenerklære) en laptop som en helhet, der både antenner og integrerte kort er med i godkjenningen, så er det ingen land som krever at de legger hindringer i veien for senere utskifting av komponenter. Det er ikke deres ansvar etter at de har solgt maskinen til deg.

 

Den reelle årsaken til whitelistingen er nok mulighetene for å selge deg kort til 10 ganger så høy pris som nødvendig, og å selge deg en ny laptop i stedet for at du oppgraderer den gamle.

 

Selv bruker jeg fremdeles en snart 8 år gammel Thinkpad x301 som arbeidsverktøy. Men etter en BIOS-justering fikk den LTE (originalt 3G uten HSPA) i 2012, og et AC7260 (originalt N5300) i 2013. Og i fjor ble det jammen et cat6 LTE-kort (MC7455). Men der stanser det nok. Det siste skulle jo helst hatt USB3 for full ytelse, og denslags er det ikke på denne maskinen. Alderen begynner å tynge

Lenke til kommentar

+bmork

 

Du skal aldri avskrive en gammel Thinkpad.

Kinesiske entusiaster har begynt å designe nye hovedkort til eldre modeller.

T42/43 har fått i5-hovedkort med DDR3, HDMI og SATA:

http://forum.thinkpads.com/viewtopic.php?f=2&t=114057

X60/61 har fått hovedkort med i7, DDR3 osv.:

http://forum.thinkpads.com/viewtopic.php?f=30&t=117955

 

Min X301 har også fått Middleton BIOS, men brukes lite da jeg føler den ikke er kjapp nok selv med 8GB og raskere SSD, og batterilevetiden er begrenset selv med ekstrabatteri istedenfor caddy.

Nå vurderer jeg å modifisere en T430s med T420s tastatur for reisebruk, men for stuebruk så vil nok min Frankenpad T60 med AC WiFi holde ut en stund til.

 

--- 

 

Når det gjelder kravene til whitelist så er det ikke bare fordi fabrikantene skal tjene ekstra penger.

FCC har satt krav om at sender og antenne skal godkjennes sammen, og ikke kunne byttes ut.

Her er en advarsel fra FCC om at de ville trekke tilbake generell godkjenning for bruk av RP-SMA kontakter for WiFi fordi hvem som helst kunne kjøpe og bytte disse:

https://apps.fcc.gov/edocs_public/attachmatch/DA-00-1087A1.pdf

Dette kravet ble heldigvis trukket tilbake etter mye protester.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...