Gå til innhold

Blizzard har uttalt seg om steningen av spillerstyrte «vanilla»-servere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slaget er tapt, Blizzard sier rett ut at det er strengt forbudt å kjøre Vanilla servere, de vil aldri lage en vanilla server selv...Og eneste mulighet vil isåfall være å lage en server hvor du må spille alle nåværende expansions uten hjelpemidler som raskere levling, gruppefinner, raid finner, cross realm osv.

Lenke til kommentar

E skjønner at noen folk kanskje liker det gammle WoW. Men dessverre så er det ikke noe å gjøre med dette.

 

WoW er et spill som stadig utvikles, om det er for det bedre eller værre er for hver og en å si. For meg så skal jeg spille Legion, er det ikke bra? nei vell da er det ikke værre enn å stoppe å spille :)

 

Selv syntes jeg at noen ting burde fjernes fra spillet... Heirlooms, 100 boost, LFR, LFG, og det nye LF systemet med server hopping.

 

Men jeg liker spillet fordi! Jeg spiller med mine venner. Det eneste jeg har å sei til de som forsatt spiller wow(vanilla), la det gå! slutt å lev i fortida og lev i nåtid.

 

Uansett hvor lenge og hvor mye dere klager og griner.. så endrer det ingenting! Blizzard bestemmer over sitt eget spill! Og e er på Blizzard sin side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg så skal jeg spille Legion, er det ikke bra? nei vell da er det ikke værre enn å stoppe å spille :)

 Det eneste jeg har å sei til de som forsatt spiller wow(vanilla), la det gå! slutt å lev i fortida og lev i nåtid.

 

Uansett hvor lenge og hvor mye dere klager og griner.. så endrer det ingenting! Blizzard bestemmer over sitt eget spill! Og e er på Blizzard sin side.

 

Har aldri spilt privat server selv, men sitter fremdeles igjen med beste tiden fra vanilla tbc og lich king. Hvorfor? Som druid hadde jeg evig med abilities, alle skilte seg ut på forskjellige måter, brukes til forskjellige scenario... Jeg måtte passe på at jeg ikke sløste bort mana,ikke overheale, bruke en lavere rank heal spare mana enn høyeste rank heal, prioritere dispell curse/magic/poision jeg måtte bruke line of sight til å gjemme meg fra ranged pvp, gå dyre form når jeg ble manaburnet etc.. jeg måtte faktisk være competetiv for å skaffe gear i pvp. Kunne ikke bare "lett" kjøpe alt av gear eller bli boostet til gear. Jeg måtte selv Ordne eget arena team og spille opp egen personal rating. Når jeg Først Fikk 1850 Rating føltes ekstremt rewarding, det var morro, arena var gøy. Nye mål var 2000 skuldre etc..  

Nå er alt helt latterlig lett og simplifisert. evig mana og 1 dispell ... man har fult pvp gear på en kveld med battlegrounds.

Guild betydde så mye mer før, mange lagde egne nettsider for å ha forum application, alt var satt i system, sosialt samarbeid, gøy morro. Delte taktikker tips etc, folk kunne ikke være generelt drittsekker online på nett da man fort ble blacklistet på server osv.  Typisk scammers, ninjas osv. Commmunity var mye mer rent før. 

 

Hvordan kan det bare totalt 11 Battlegrounds i wow når spillet har vært ute så lenge? Hvordan kan det være så få arena maps? Her kunne det vært så mye mer gjort det mye mer spennende å gøy... er sikkert Exalted med WSG x100  ... Gladiator Sanctum var et steg i riktig retning nytenkning og fikk fram gamle minner fra STV arena. men selv glad sanctum er forferdelig dårlig gjennomført. Folk snakket og planla med hverandre...

Par ting jeg tenkte i farten, men listen er lang... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

E skjønner at noen folk kanskje liker det gammle WoW. Men dessverre så er det ikke noe å gjøre med dette.

 

WoW er et spill som stadig utvikles, om det er for det bedre eller værre er for hver og en å si. For meg så skal jeg spille Legion, er det ikke bra? nei vell da er det ikke værre enn å stoppe å spille :)

 

Selv syntes jeg at noen ting burde fjernes fra spillet... Heirlooms, 100 boost, LFR, LFG, og det nye LF systemet med server hopping.

 

Men jeg liker spillet fordi! Jeg spiller med mine venner. Det eneste jeg har å sei til de som forsatt spiller wow(vanilla), la det gå! slutt å lev i fortida og lev i nåtid.

 

Uansett hvor lenge og hvor mye dere klager og griner.. så endrer det ingenting! Blizzard bestemmer over sitt eget spill! Og e er på Blizzard sin side.

Så utrolig trist det må være å se på ting som du gjør. Du ser bare nye filmer pga du lever i nåtiden, ingenting av gammel musikk eller literatur heller? Nei, du må jo ikke bli underhold av noe som ikke er nytt.

 

Kan anbefale kronos til alle som vil spille på en solid vanilla server! :) Er horde der selv.

Lenke til kommentar

Men jeg liker spillet fordi! Jeg spiller med mine venner. Det eneste jeg har å sei til de som forsatt spiller wow(vanilla), la det gå! slutt å lev i fortida og lev i nåtid.

 

Sånne "se hvor lite jeg bryr meg"-innlegg er så dumme. Hvorfor gjør du det egentlig?

 

Jeg kommer ikke til å spille vanilla wow igjen, men mange ønsker tydeligvis å spille det så jeg skjønner ærlig talt ikke hva Blizzard driver med her. Var det 30 som drev Nostalrius? Jeg vet ikke hvor bra det fungerte eller hva det kostet, men om de klarte det så må det vel være mulig for Blizzard å starte noen offisielle vanilla servere om spillerne er villige til å betale en sum per måned?

 

Skjønner virkelig ikke hvorfor de ikke bare prøver det, feks i liten skala. Går det rundt så kan de utvide om det er interesse for det. Går det ikke rundt så stenger man det bare igjen, og spillerne kan takke seg selv.

 

Men det er vel sånn Blizzard funker nå. Gir det ikke gigainntekter så er det ikke verdt å starte noe "nytt". Unntaket er vel patching av gamle titler, men tror ikke det er noe som gir store utgifter.

Lenke til kommentar

Dette er som å si "fuck you", vi later som vi bryr oss. Vi følte oss tvunget til å komme med en uttalelse.

 

Hva kan Nostalrius folkene gjøre hos Blizzard hvis de ikke kan lage en ny Vanilla server?

 

De sier selv at det er på grunn av beskyttelse av varemerket og/eller åndsverket. Det er en meget legitim begrunnelse. Med andre ord mener Blizzard selv (eller nærmere bestemt advokatene deres) at hvis de ikke håndhever eksklusiviteten så kan det medføre at enhver kan starte servere, noe som kan representere et praktisk problem: Da kan konkurrenter selge Blizzards eget varemerke/åndsverk og Blizzard kan tenkes å tape penger på det. Hvorvidt det ville skjedd er nå en annen sak, men poenget er at når det gjelder slike ting så må man være føre var. Hvis man først mister rettighetene kan man ikke gjøre noe. Det har sikkert vært enighet innenfor Blizzard at de skulle vente med å stenge serveren så lenge de risikofritt kunne gjøre dette.

 

E skjønner at noen folk kanskje liker det gammle WoW. Men dessverre så er det ikke noe å gjøre med dette.

 

WoW er et spill som stadig utvikles, om det er for det bedre eller værre er for hver og en å si. For meg så skal jeg spille Legion, er det ikke bra? nei vell da er det ikke værre enn å stoppe å spille :)

 

Selv syntes jeg at noen ting burde fjernes fra spillet... Heirlooms, 100 boost, LFR, LFG, og det nye LF systemet med server hopping.

 

Men jeg liker spillet fordi! Jeg spiller med mine venner. Det eneste jeg har å sei til de som forsatt spiller wow(vanilla), la det gå! slutt å lev i fortida og lev i nåtid.

 

Uansett hvor lenge og hvor mye dere klager og griner.. så endrer det ingenting! Blizzard bestemmer over sitt eget spill! Og e er på Blizzard sin side.

 

Et veldig ureflektert synspunkt. Å si at noe var "bedre før" gjøres i stor utstrekning i faktisk forekommende argumentasjon. Det er ikke argumentet i seg selv som er godt, det er hvorvidt noe faktisk var bedre før som kan være et godt argument. Hvis du sier  "Nå er det slik, deal with it" så lukker du ikke bare for debatt om hvordan ting bør være ut fra hvordan de var, men også for debatt om hvordan ting bør være ut fra hvordan de er. 

 

Dessuten: Jo, det endrer faktisk noe. Det viser at spillere setter pris på Vanilla-servere, noe som åpenbart har påvirket Blizzard til å la være å stenge den aktuelle serveren så lenge de hadde lovlig spillerom for dette. "Blizzard bestemmer over sitt eget spill!" stemmer derfor ikke. I dette tilfellet er det varemerke- og/eller åndsverksretten som bestemmer over spillet til Blizzard: De hadde ikke hatt noe i mot å la serveren fortsette å gå hvis det ikke representerte en betydelig økonomisk risiko.

 

Du er på Blizzard sin side, ja? Men du vet ikke engang hva synspunktene deres er, og derfor er utsagnet ditt om tilhørighet til deres synspunkt helt uholdbart. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er som å si "fuck you", vi later som vi bryr oss. Vi følte oss tvunget til å komme med en uttalelse.

 

Hva kan Nostalrius folkene gjøre hos Blizzard hvis de ikke kan lage en ny Vanilla server?

 

Nei, det er faktisk veldig logisk da reglene i USA er slik at de MÅ forsvare opphavsrett-beskyttet materiale for å kunne beholde retten til hele Warcraft-universet. Hadde Blizzard følt seg direkte truet at Nostalrius hadde de stengt de serverene for mange år siden. Det er jo tydelig bevist her at det koster dem lite krefter å sende "cease and decist"-brev.

Det de kan gjøre er å ta Nostalrius under vingen som en del av Blizzard Entertainment. Slik kan Nostalrius fortsette som før uten at dumme lover og regler biter Blizzard i stumpen.

Lenke til kommentar

De sier selv at det er på grunn av beskyttelse av varemerket og/eller åndsverket. Det er en meget legitim begrunnelse. Med andre ord mener Blizzard selv (eller nærmere bestemt advokatene deres) at hvis de ikke håndhever eksklusiviteten så kan det medføre at enhver kan starte servere, noe som kan representere et praktisk problem: Da kan konkurrenter selge Blizzards eget varemerke/åndsverk og Blizzard kan tenkes å tape penger på det. Hvorvidt det ville skjedd er nå en annen sak, men poenget er at når det gjelder slike ting så må man være føre var. Hvis man først mister rettighetene kan man ikke gjøre noe. Det har sikkert vært enighet innenfor Blizzard at de skulle vente med å stenge serveren så lenge de risikofritt kunne gjøre dette.

 

Her viser du mangel på kritisk sans, eller rett og slett mangel på forståelse om emnet du tar opp. Det virker for meg som om du har lest svaret Blizzard har kommet med, og regelrett akseptert dem. Om det var et spørsmål om åndverksloven mht. andre tredjeparter, kunne Blizzard enkelt ordnet dette ved å lisensere ut sitt varemerke til spesifikt Nostalrius, Enklere enn det er det ikke. Så nei, begrunnelsen er ikke bare illegitimt, det er et falskt påskudd.

 

Lisensering av spillet løser også det andre problemet Blizzard fremfører; det at det krever ressurser å ha åpen Vanilla-server. En unnskyldning som allerede er vanskelig å ta seriøst, uten å falle av stolen i latter: å drifte en slik server har altså vært problemfritt for en gjeng med selvstendige mennesker, men "krever for store ressurser" fra et av verdens største spillselskap.

 

De hadde ikke hatt noe i mot å la serveren fortsette å gå hvis det ikke representerte en betydelig økonomisk risiko.

 

Igjen, feil. Disse Vanilla-serverne har ikke gjort annet enn å tilføre økonomiske gevinster til Blizzard, og det med ulønnet arbeid fra Nostalrius. Om noe, er de eventuelle økonomiske tapene (ikke bare risiko) et resultat av Blizzards bestemmelse om å stenge serverne. 

 

Det at vi diskuterer på dette nivået viser egentlig hvor forvridd og forkastelig debattklimaet har blitt. I stedet for å diskutere om hvorvidt en gruppe som Nostalrius burde ha fått noe form for kompensasjon eller betaling fra Blizzard for all det bidraget de har gjort for å holde en stor andel av brukerbasen i live, sitter man altså her og vurderer om hvorvidt Nostalrius skal få lov til å fortsette den samme jobben helt gratis. 

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

 

Dette er som å si "fuck you", vi later som vi bryr oss. Vi følte oss tvunget til å komme med en uttalelse.

 

Hva kan Nostalrius folkene gjøre hos Blizzard hvis de ikke kan lage en ny Vanilla server?

Nei, det er faktisk veldig logisk da reglene i USA er slik at de MÅ forsvare opphavsrett-beskyttet materiale for å kunne beholde retten til hele Warcraft-universet. Hadde Blizzard følt seg direkte truet at Nostalrius hadde de stengt de serverene for mange år siden. Det er jo tydelig bevist her at det koster dem lite krefter å sende "cease and decist"-brev.

Det de kan gjøre er å ta Nostalrius under vingen som en del av Blizzard Entertainment. Slik kan Nostalrius fortsette som før uten at dumme lover og regler biter Blizzard i stumpen.

 

 

Jeg ser ikke dekningen for denne tolkningen, har ikke valve rett på varemerket team fortress fordi hvem som helst kan kjøre multiplayer-servere? Denne problemetikken virker lite relevant for varemerkebeskyttelse.

 

AtW

Lenke til kommentar

E skjønner at noen folk kanskje liker det gammle WoW. Men dessverre så er det ikke noe å gjøre med dette.

 

WoW er et spill som stadig utvikles, om det er for det bedre eller værre er for hver og en å si. For meg så skal jeg spille Legion, er det ikke bra? nei vell da er det ikke værre enn å stoppe å spille :)

 

Selv syntes jeg at noen ting burde fjernes fra spillet... Heirlooms, 100 boost, LFR, LFG, og det nye LF systemet med server hopping.

 

Men jeg liker spillet fordi! Jeg spiller med mine venner. Det eneste jeg har å sei til de som forsatt spiller wow(vanilla), la det gå! slutt å lev i fortida og lev i nåtid.

 

Uansett hvor lenge og hvor mye dere klager og griner.. så endrer det ingenting! Blizzard bestemmer over sitt eget spill! Og e er på Blizzard sin side.

 

Må si meg uenig at wow er morsomt lengre.

Ja du kan fortsatt spille med andre, men det er vel kanskje det eneste som er likt med vanilla.

 

Spillet er alt for mainstream. Man gå ikke til dungeons lengre, foruten om man skal kjøre mythic, derav vet ingen hvor inngangen til disse ligger lengre. Summon steinen har råtnet bort og blir ikke brukt.

Man flyr over alt, gjelder også content.

Garrison har blitt alt for mye fokusert på så man idler ikke i SW eller Org lengre, men i sin egen boble. Og da forsvant mer av det sosiale.

Ingen snakker med hverandre lengre og group/raid finder gjør alt så mainstream.

 

Likte veldig godt måten boogie kommenterte på dette.

Wow har blitt som en FPS. Man går fremover på en forhåndspløyd åker og følger denne. Det er liten utfordring, alle klassene kan stort sett gjøre det samme. Man kjøper seg gear, og penger betyr ingenting lengre.

Lenke til kommentar

Tragisk hvordan WoW har utviklet seg de siste årene. Alle skal kunne gjøre alt innhold i en patch. Så en som spiller kun noen timer skal i bunn å grunn ha den samme opplevelsen som de som spiller mer dedikert. 

 

Denne videoen viser hvordan retning spillet går:

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...