Gå til innhold

Lenovos nye mobil-flaggskip har 6 GB minne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Norge er et bitte bitte lite marked.

Bare i sitt hjemland Kina har Lenovo 1.4 mrd kunder.

Hvis de selger i Inida også, ca 1.2 mrd kunder.

Det er alltid dyrt å ekspandere, og når markedet er så smått og utgiftene så høye sier det seg selv at det ikke blir noe av.

For de som vil ha det er det ganske enkelt å kjøpe fra Ebay og lignende. Problemet blir evt retur og slikt.

Lenke til kommentar

Norge er et bitte bitte lite marked.

Bare i sitt hjemland Kina har Lenovo 1.4 mrd kunder.

Hvis de selger i Inida også, ca 1.2 mrd kunder.

Det er alltid dyrt å ekspandere, og når markedet er så smått og utgiftene så høye sier det seg selv at det ikke blir noe av.

For de som vil ha det er det ganske enkelt å kjøpe fra Ebay og lignende. Problemet blir evt retur og slikt.

 

Regner du lenovos kunder som befolkningstallet i landene her? Hadde vært interessant å se reelle salgstall fra produsenter som både er populære i Kina/India og Norge.

Lenke til kommentar

Veksten ligger ikke i vesten lenger.

Salget av smartphones har stupt hittil i år, de fleste har vel både 2 og 3.

Utviklingen er heller ikke så massiv lenger, selv om det går fremover.

Sier seg selv at det er mest å ta av i østen, mange som har dårlige telefoner eller ikke har noe i hele tatt.

Lenke til kommentar

Hva er grunnen til at vi ikke ser desse i Norge? Er det Lenovo som ikke ønsker dem her?

Lenovo eier Motorola. Motorola selger mobiler i Norge.

 

Hvorfor er det slik at noe kommer der, men ikke her?

 

Det har mye med merkevare, distribusjon osv. Det vil være svært vanskelig for Lenovo, Xiaomi eller andre å bare komme inn i Norge og selge toppmodeller. Folk kjøper liksom stort sett Galaxy og iPhone. Folk kjøper og generelt fra merker de kjenner, så andre telefoner blir mye Sony, Samsung, LG osv.

 

Ikke bare må de overtale kunder, men også butikker. De må sette opp kontakter og sannsynligvis kontor i europa for å sørge for import osv. Akkurat i Lenovo sitt tilfelle er det nok ikke stort problem, da de allerede selger produkter, men for andre kan det være.

 

Så om du skal inn i et marked, så må du vanligvis bruke penger for å komme inn. Du må markedsføre deg og du må få salg som gjør at du kan gå i pluss. Dette er åpenbart risikabelt. Du kan bruke mye penger, men ikke få fotfeste. Da er det bare å avslutte alt og svelge tapet. I Lenovo sitt tilfelle derimot så har de allerede Motorola som merkevare innenfor mobiler. Så de kommer nok til å selge mobiler under Motorola i USA/Europa. Og Motorola lager andre mobiler enn det Lenovo gjør.

 

Det er og slik at de lager mobiler som passer til forskjellige markeder. Eksempelvis er dual-SIM noe som så godt som alltid er å finne på kinesiske telefoner. Du finner det aldri her. Du kan og se til Huawei. De begynner å komme med mobiler i høyere prisklasser nå. Det er først etter at de har sikret seg en klar 3. plass i mobilverden på over 16% markedsandel. Det er først nå de begynner å få et bra bilde i befolkningen i mange markeder. Dermed kan de faktisk selge mobiler i de høyere prisklassene. Likevel, se på de høyeste prisklassene. Sony, LG og HTC mobiler kan gjøre det god i tester, men de eneste telefonene som virkelig selger i de høyeste prisklassene er Galaxy og iPhone. Så Lenovo kan ikke bare komme inn med en toppmodell slik som dette, de ville ikke solgt mye. Folk ville kjøpt noe annet de kjenner til. For folk som er på forumet her så ville det gjerne vært flere som plukker den opp, da folk her vet en del om mobiler. Problemet er at det alene er ikke nok salg. HTC selger jo fortsatt mobilene sine som om de skulle vært blant de beste du får. Jeg sier ikke noe på hvor gode de er, kan godt være den er like god som iPhone og Galaxy, eller bedre. Problemet er at de ikke har en oppfatning blant folk, eller en gjenkjennelse som et topp-merke til å kunne selge til den prisen. Likevel så selger HTC til den prisen, og selskapet har jo gått ganske mye ned i det siste....

 

Huawei har ellers såvidt begynt å komme inn i USA. Nexus 6P er jo og noe Huawei gjorde for å komme inn i markedene i USA. En av tingen som har stoppet dem derimot er at de har måttet betale for lisens for amerikansk mobilnett. En lisens Qualcomm allerede har, men Huawei benytter seg ikke av Qualcomm SoCer. De har egne. Derfor USA alltid få Qualcomm versjon av Samsung enheter(kan være jeg tar feil her... husker ikke alle modellene og hva de kom med hvor, men tror det stemmer :p ). Så har du jo ting som at styresmaktene i USA aktivt motarbeider Huawei.

 

 

@kremt

Huawei har jo økt salget sitt i Vesten enn del også, så selv om markedet ikke vokser, så går det alltid an å ta andeler fra andre :p

 

Men som du sier, så er det jo mer å hente, og også lettere å hente i andre markeder. Det er mye dyrere og vanskeligere å komme seg inn i markedene her, sammenlignet med andre markeder i verden, som Latin-Amerika, Asia og Afrika.

(selv om Asia er en teit inndeling, altfor stor. Det er jo halve verdens befolkning... verden skal liksom være delt i 7, ikke to, men her passer det stort sett, unntak er SK, JP, HK, SI, MC)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...