Gå til innhold

RYKTE: – iPhone 7 får to kameraer og optisk zoom


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå kommer jeg ikke til å kjøpe disse uansett, men de burde virkelig gjøre noe med det utstikkende kameraet.

Som hva da? Jeg synes det ser lovende ut, til å være en telefon selvsagt.

 

Objektivet i figur 5 (til venstre) ser ut som et ganske vanlig (for kompaktkamera) foldeobjektiv med ganske lang brennvidde. Altså et teleobjektiv med zoom. Zoom-gruppa ser ut til å kunne bevege seg ganske langt så det kan bli noe sånt som 2-4x zoom i dette, men da på bekostning av blendertallet som kan bli ganske dårlig. Jeg vil kjapt anslå noe sånt som f/4-8, noe som er langt inne i det diffraksjonsbegrensede området for så små sensorer. Med andre ord er det ingen vits å ha noe høyoppløst sensor her, 3-5 Mp bør være mer enn nok i forhold til hva et objektiv av den soten klarer å oppløse.

 

Objektivet i figur 1A (til høyre) ser ut som et foldeobjektiv med mild vidvinkel, uten zoom og med fast fokus, men et par interessante ting er tingen merket "AS" som kan være en aperture shutter, bedre kjent som bladlukker. Videre ser det ut til å ha ganske stor blenderåpning. Kanskje noe rundt f/2,0-2,5. I dette kameraet gir det mer mening å ha høy oppløsning.

 

Siden disse kan fungere sammen så kan det godt hende de kaller det hybrid zoom, der noe av zoomingen på vidvinkel er digital, helt til den optiske tar over i teleområdet. Det blir neppe noe digital zoom i teleenden. Denne hybride zoomen kan kanskje få en sammenlagt zoomrate på rundt 4-6x.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Da blir det vel optisk zoom på neste galaxy telefon også :p

Ja, det er bare en fordel om Apple også tar i et tak for å heve standarden. Men bare ikke gå i reklamefella og tro at mobiltelefoner kan tilby kamera på høyde med skikkelige dedikerte kamera med det første. Hvem har vel ikke kjøpt flere mobiltelefoner med "godt" kamera det siste tiåret med forestillingen om at "endelig skal telefonen erstatte kameraet fult ut"? :p

Lenke til kommentar

Hvem har vel ikke kjøpt flere mobiltelefoner med "godt" kamera det siste tiåret med forestillingen om at "endelig skal telefonen erstatte kameraet fult ut"? :p

 

 

 

Det tror jeg ikke er så veldig mange. De fleste vil forstå at et mobilkamera ikke kan være like bra som et godt, dedikert kamera med gode objektiver.

 

Men mobiltelefoner har nå blitt såpass gode på foto (og video) at de dekker behovene til de aller fleste hobbyister på en god nok måte.

Lenke til kommentar

Det har du nok mye rett i. Apple sine telefoner har vel i noen år fått mye skryt for å være gode på "point and shoot" på kamerabiten, og det faller nok i god jord hos mange. Ikke bestandig best på bilde, men ett kjapt kamera, med veldig begrensede justeringsmuligheter, men god software/hardware som håndterer kamerabiten kjappt og effektivt.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Nå kommer jeg ikke til å kjøpe disse uansett, men de burde virkelig gjøre noe med det utstikkende kameraet.

Som hva da?

Som at linsen ikke stikker ut fra telefonen, men at telefonen er helt flat på baksiden som andre mobilprodusenter har klart å få til?

For det første, hvor viktig er det for deg? Skaper det problemer med bruken, ergonomien, lommevennligheten eller noe sånt?

For det andre, tynnere kamera går på bekostning av noe, lysstyrke, optisk kvalitet, autofokus, stabilisering, sensorstørrelse, osv osv. Er problemet med utstikkende kamera så stort at du ønsker at det går på bekostning av slike ting?

 

Personlig vil jeg gjerne kompromisse andre veien, nemlig mer utstikkende kamera for å få bedre kvaliteter. Jeg synes gjerne utstikket kan være i størrelseorden 5mm uten at det utgjør noe nevneverdig problem for lommevennlighet etc.

 

En annen ting er at uttrykket "one size fits all" viser sine svakheter nok en gang. Folk er ikke like. Jeg synes det er bra med mangfold, der noen kan få velge telefoner med null utstikk, mens andre kan få velge telefoner med utstikk. Velg etter smak og behag. Dersom alle hadde designet like telefoner "fordi alle andre gjør det" så mister vi denne valgmuligheten. Valgfrihet respekterer at folk er ulike, har ulik smak og kompromisser ulikt. Derfor synes jeg spesielt argumentet om at "som andre har klart å få til" er et spesielt dårlig argument.

Lenke til kommentar

 

Da blir det vel optisk zoom på neste galaxy telefon også :p

Ja, det er bare en fordel om Apple også tar i et tak for å heve standarden. Men bare ikke gå i reklamefella og tro at mobiltelefoner kan tilby kamera på høyde med skikkelige dedikerte kamera med det første. Hvem har vel ikke kjøpt flere mobiltelefoner med "godt" kamera det siste tiåret med forestillingen om at "endelig skal telefonen erstatte kameraet fult ut"? :p

 

Helt riktig. Poenget var også at jeg begynner å bli litt lei av Apple innoverer hele tiden, selvom jeg bruker Android selv. Jeg syntes det også er så latterlig teit, at når iPhone kom i gull, så kom alle android telefoner i gull noen måneder senere. 6s kom i rosè gull, og nå kommer s7 i den samme fargen.

Kan ikke folk finne på noe selv, isteden for å dilte etter Apple. Er jo sanhet med modifikasjoner dette, Samsung har jo gjort mye bra, men føler samtidig at de er for late.

Lenke til kommentar

Jeg syns virkelig Apple skal kikke en del mot S7 Edge under designmøtene for de kommende iPhonene i hvertfall :) Telefonen min ser rimelig nitrist ut ved siden av siste skrik fra Samsung må jeg innrømme.

Jeg syns Apple skal gjøre som de alltid har gjort, og som har vært en av suksessfaktorene til Apple, konsentrere seg om seg selv og la designerne videreføre designspråket til Apple. Det er dette som gir suksess, ikke å forsøke å kopiere andre.

 

Estetisk design er vel mest en subjektiv vurdering, men jeg syns Apple sine telefoner er mye penere enn de andre. Samsung sine er, som mye annen design fra Asia, det jeg kaller "brå-pene". De tar seg kanskje godt ut første gang man ser de og de første dagene etterpå. Men over tid falmer det og blir bare...mehhh...

 

Men design handler jo ikke bare om estetikk. Det handler om så mye, mye mer. Det er det Apple scorer best på, altså å skape en totalitet som er ganske så suveren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syns virkelig Apple skal kikke en del mot S7 Edge under designmøtene for de kommende iPhonene i hvertfall :) Telefonen min ser rimelig nitrist ut ved siden av siste skrik fra Samsung må jeg innrømme.

 

Nå er det jo smak og behag da, men S7 Edge synes jeg ser mye styggere ut enn iPhone 6.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...