Gå til innhold

RYKTE: «Bekrefter» Nvidias GTX 1080 og GTX 1070


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir spennende å se hvor mye bedre de nye kortene blir. Men det skal mye til for at jeg bytter ut mitt 970 før om en del år.

 

forresten blir vel "«X0X0»" feil. "«X0Y0»" hadde vært riktigere.

 

GTX970 er jo fortsatt såpass langt over det som kreves for "bra nok" ytelse at de fleste klarer seg en stund til ennå. Entusiaster bytter sikkert oftere, men du trenger strengt tatt ikke bytte ut en GTX970 på en stund ennå.

Lenke til kommentar

 

Blir spennende å se hvor mye bedre de nye kortene blir. Men det skal mye til for at jeg bytter ut mitt 970 før om en del år.

 

forresten blir vel "«X0X0»" feil. "«X0Y0»" hadde vært riktigere.

GTX970 er jo fortsatt såpass langt over det som kreves for "bra nok" ytelse at de fleste klarer seg en stund til ennå. Entusiaster bytter sikkert oftere, men du trenger strengt tatt ikke bytte ut en GTX970 på en stund ennå.

 

 

Nei, hvis man ikke trenger å bytte ut 970, så trenger man ikke å bytte ut 970. Hvis man trenger det, så har man sannsynligvis allerede gjort det, siden Nvidia-kort med høyere ytelse enn 970 har vært tilgjengelig like lenge.

 

Poenget mitt: "bra nok" er subjektivt, i tillegg til at det avhenger av bruksområdet. Spesielt skjermoppløsning i spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hva med en samlet oppdatering rundt AMDs kort?

 

 

 

 

- Satt akkurat å tenkte samme tanke...

AMD og NVIDIA er jo tross alt konkurenter.

 

Granted..., TEK skrev jo ganske nylig om FirePro modellen som kommer med 32GB med G-RAM.

Men ja..., det hadde vært fint å få vite litt mer om kommende kort som er mer rettet imot Spilling og andre litt mer dagligdagse ting.

Da det er mer overkommelig å stå i med 5k til 10k for et kort, i motsettning til 40k til 50k.

Lenke til kommentar

Gøy hvordan artikler skal ha det til at nVidia først vil slippe GTX 1070, GTX 1080 og GTX 1080 ti, når det eneste nVidia sålangt har bekreftet at de vil slippe kort som "erstatter/kompanserer" for ytelsen til dagens GTX 970, GTX 980 og GTX 980 ti. 

 

Har større tro på at vi først får se GTX 1060, GTX 1070 og GTX 1080 som erstatter disse, mens vi må vente ennå et halvt år på GTX 1080 ti. I tillegg skulle vel GTX 1080 ti lages med en annen Pascal-brikke enn GTX 1080, så da kan det umulig stemme at vi får se både GTX 1080 og GTX 1080 ti hvis nVidia kun slipper GP106 til sommeren?

Lenke til kommentar

 

 

Blir spennende å se hvor mye bedre de nye kortene blir. Men det skal mye til for at jeg bytter ut mitt 970 før om en del år.

 

forresten blir vel "«X0X0»" feil. "«X0Y0»" hadde vært riktigere.

GTX970 er jo fortsatt såpass langt over det som kreves for "bra nok" ytelse at de fleste klarer seg en stund til ennå. Entusiaster bytter sikkert oftere, men du trenger strengt tatt ikke bytte ut en GTX970 på en stund ennå.

 

 

Nei, hvis man ikke trenger å bytte ut 970, så trenger man ikke å bytte ut 970. Hvis man trenger det, så har man sannsynligvis allerede gjort det, siden Nvidia-kort med høyere ytelse enn 970 har vært tilgjengelig like lenge.

 

Poenget mitt: "bra nok" er subjektivt, i tillegg til at det avhenger av bruksområdet. Spesielt skjermoppløsning i spill.

Mange, som f. eks. meg selv, tenker nok å oppgradere i takt med VR. I tillegg er det på ingen måte riktig å si at folk som trenger noe bedre allerede har oppgradert. Du må være temmelig desperat, eller uinformert for å oppgradere nå, siden Pascal sannsynligvis vil bli den største oppgraderingen etter Kepler ble lansert.

 

Man bør alltid kjøpe kort som gir mest mulig for pengene (Dette bør være åpenbart). Neste generasjon vil gi betraktelig mer ytelse, og vil antagelig ikke være særlig dyrere.

Lenke til kommentar

Wow! Ingen som kommenterer på at Pascal ikke er 14nm, men heller 16nm. Sikkert en glipp fra Tek, men fint å rette opp :)

"same shit different wrapper"... ;)

Prosessene er ganske like, da det ikke er noen industristandard på hvordan man regner "nm" mellom transistorer.

Hadde man sammenlignet med Intel sin 14nm prosess så hadde både GF/Samsung og TSMC sine prosesser blir kalt 20nm FinFET.

 

Produktnavnet på prosessen Nvidia bruker er TSMC 16FF+ (FinFET Plus)

Endret av HKS
Lenke til kommentar

 

 

 

Blir spennende å se hvor mye bedre de nye kortene blir. Men det skal mye til for at jeg bytter ut mitt 970 før om en del år.

 

forresten blir vel "«X0X0»" feil. "«X0Y0»" hadde vært riktigere.

GTX970 er jo fortsatt såpass langt over det som kreves for "bra nok" ytelse at de fleste klarer seg en stund til ennå. Entusiaster bytter sikkert oftere, men du trenger strengt tatt ikke bytte ut en GTX970 på en stund ennå.

 

 

Nei, hvis man ikke trenger å bytte ut 970, så trenger man ikke å bytte ut 970. Hvis man trenger det, så har man sannsynligvis allerede gjort det, siden Nvidia-kort med høyere ytelse enn 970 har vært tilgjengelig like lenge.

 

Poenget mitt: "bra nok" er subjektivt, i tillegg til at det avhenger av bruksområdet. Spesielt skjermoppløsning i spill.

Mange, som f. eks. meg selv, tenker nok å oppgradere i takt med VR. I tillegg er det på ingen måte riktig å si at folk som trenger noe bedre allerede har oppgradert. Du må være temmelig desperat, eller uinformert for å oppgradere nå, siden Pascal sannsynligvis vil bli den største oppgraderingen etter Kepler ble lansert.

 

Man bør alltid kjøpe kort som gir mest mulig for pengene (Dette bør være åpenbart). Neste generasjon vil gi betraktelig mer ytelse, og vil antagelig ikke være særlig dyrere.

 

 

Oppgradere nå? Det er det da ingen som hverken gjør eller foreslår å gjøre.

 

Man bør selvfølgelig strebe etter å kjøpe et skjermkort som gir mest mulig ytelse for pengene (jeg går ut fra at det var det du mente), men ordet "alltid" vil jeg ikke bruke i den sammenhengen. Det finnes flere variabler her. For gaming i 4k hjelper det så lite å ha skjermkortet som gir mest ytelse for pengene, HVIS det ikke leverer tilstrekkelig ytelse. Levetid er en annen betraktning.

 

Neste generasjon skjermkort vil alltid gi mer ytelse per krone, så det vil alltid "lønne" seg å vente. Hvis man imidlertid ikke venter, vil man ha glede og/nytte av et kraftigere skjermkort i tidsrommet frem til et nyere og bedre lanseres/kan kjøpes, og sannsynligvis en god stund etter det også. Hvor mye er DET verdt?

 

Til slutt er det verd å nevne at et skjermkort som 980 Ti står seg godt i ytelse per krone, både mot billigere og dyrere skjermkort. Det er dyrt, men det gir også mye ytelse for pengene.

Endret av Ar`Kritz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Blir spennende å se hvor mye bedre de nye kortene blir. Men det skal mye til for at jeg bytter ut mitt 970 før om en del år.

 

forresten blir vel "«X0X0»" feil. "«X0Y0»" hadde vært riktigere.

GTX970 er jo fortsatt såpass langt over det som kreves for "bra nok" ytelse at de fleste klarer seg en stund til ennå. Entusiaster bytter sikkert oftere, men du trenger strengt tatt ikke bytte ut en GTX970 på en stund ennå.

 

 

Nei, hvis man ikke trenger å bytte ut 970, så trenger man ikke å bytte ut 970. Hvis man trenger det, så har man sannsynligvis allerede gjort det, siden Nvidia-kort med høyere ytelse enn 970 har vært tilgjengelig like lenge.

 

Poenget mitt: "bra nok" er subjektivt, i tillegg til at det avhenger av bruksområdet. Spesielt skjermoppløsning i spill.

Mange, som f. eks. meg selv, tenker nok å oppgradere i takt med VR. I tillegg er det på ingen måte riktig å si at folk som trenger noe bedre allerede har oppgradert. Du må være temmelig desperat, eller uinformert for å oppgradere nå, siden Pascal sannsynligvis vil bli den største oppgraderingen etter Kepler ble lansert.

 

Man bør alltid kjøpe kort som gir mest mulig for pengene (Dette bør være åpenbart). Neste generasjon vil gi betraktelig mer ytelse, og vil antagelig ikke være særlig dyrere.

 

 

Oppgradere nå? Det er det da ingen som hverken gjør eller foreslår å gjøre.

 

Man bør selvfølgelig strebe etter å kjøpe et skjermkort som gir mest mulig ytelse for pengene (jeg går ut fra at det var det du mente), men ordet "alltid" vil jeg ikke bruke i den sammenhengen. Det finnes flere variabler her. For gaming i 4k hjelper det så lite å ha skjermkortet som gir mest ytelse for pengene, HVIS det ikke leverer tilstrekkelig ytelse. Levetid er en annen betraktning.

 

Neste generasjon skjermkort vil alltid gi mer ytelse per krone, så det vil alltid "lønne" seg å vente. Hvis man imidlertid ikke venter, vil man ha glede og/nytte av et kraftigere skjermkort i tidsrommet frem til et nyere og bedre lanseres/kan kjøpes, og sannsynligvis en god stund etter det også. Hvor mye er DET verdt?

 

Til slutt er det verd å nevne at et skjermkort som 980 Ti står seg godt i ytelse per krone, både mot billigere og dyrere skjermkort. Det er dyrt, men det gir også mye ytelse for pengene.

"Hvis man trenger det, så har man sannsynligvis allerede gjort det, siden Nvidia-kort med høyere ytelse enn 970 har vært tilgjengelig like lenge."

 

Poenget med innlegget var egentlig bare å kommentere at de som "trenger" noe bedre ikke nødvendigvis har oppgradert allerede. Jeg tror de aller fleste som kjøper toppmodellene til Nvidia/AMD sikter seg inn på lanseringen til neste generasjon hvis de tenker å oppgradere.

 

Det er selvfølgelig mer enn bare ytelse/pris som teller. Man må se hva bruksområdet er. Likevel er det noen prisklasser man aldri bør kjøpe skjermkort i. De billigste kortene er nesten ikke bedre enn interngrafikken i CPUen, og man kan mangedoble ytelsen ved å legge på noen kroner ekstra.

 

I andre enden av skalaen har man, som du nevnte, hatt veldig bra ytelse/pris de siste årene, med f. eks 980Ti. Da må man såklart vurdere om man trenger ytelsen, og ikke bare kjøpe fordi det gir mest for pengene.

Lenke til kommentar

 

Blir spennende å se hvor mye bedre de nye kortene blir. Men det skal mye til for at jeg bytter ut mitt 970 før om en del år.

 

forresten blir vel "«X0X0»" feil. "«X0Y0»" hadde vært riktigere.

 

GTX970 er jo fortsatt såpass langt over det som kreves for "bra nok" ytelse at de fleste klarer seg en stund til ennå. Entusiaster bytter sikkert oftere, men du trenger strengt tatt ikke bytte ut en GTX970 på en stund ennå.

Vi får se når minnebruken kommer over 3.5 gb på 4gb kortet. Blir nok en fin lysbildefremvisning ihvertfall :) Glad jeg har 4 GB.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...