Gå til innhold

Med dette nødbatteriet kan du lade opp mobilen 40 ganger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vanlig å oppgi kapasitet på mobilbatteri og nødladere i mAh, så det ville ført til mer forvirring om overskriften sa 120,6 Ah...

Det metriske systemet med micro, milli, centi, desi, hekto, kilo osv er jo bygd opp veldig oversiktlig, og ulike forstavelser til benevnelsene benyttes til ulike situasjoner. Avstand mellom byer i kilometer, og f.eks. tykkelse på en mobiltelefon i millimeter. Bilbatteri i amperetimer, og nødladere til mobiltelefoner i milliamperetimer.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det er vanlig å oppgi kapasitet på mobilbatteri og nødladere i mAh, så det ville ført til mer forvirring om overskriften sa 120,6 Ah...

Det var vanlig å oppgi strømkapasiteten i telefonbatterier og nødladere i mAh fordi det var hensiktsmessige størrelser en gang i tida (f.eks 750 mAh i stedet for 0,75 Ah). At det nå skrives 3000 mAh i stedet for 3 eller 3,0 Ah er en lei undervurdering av leserne. Som om man tar utgangspunkt i at leserne er for dumme til å forstå hva milli betyr.

 

Det metriske systemet med micro, milli, centi, desi, hekto, kilo osv er jo bygd opp veldig oversiktlig, og ulike forstavelser til benevnelsene benyttes til ulike situasjoner. Avstand mellom byer i kilometer, og f.eks. tykkelse på en mobiltelefon i millimeter. Bilbatteri i amperetimer, og nødladere til mobiltelefoner i milliamperetimer.

Nei, det er ingen automatikk i hvilken prefiks man skal benytte til ulike typer målinger. Man bruker den som er mest hensiktsmessig. For avstand mellom byer er det naturlig med km siden jeg ikke kan se for meg at to byer som ligger nærmere enn 1 km ikke blir kalt en og samme by. For mobiltelefoner er nok millimeter den mest hensiktsmessige størrelsen i overskuelig fremtid, men det var en gang da centimeter var et bedre mål, og verdens første mobiltelefoner (jeg tror de bygget 4-5 stk som et konseptbevis) var på størrelse med et lite kjøleskap. Der hadde nok meter eller desimeter vært en passende enhet.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Hva er levetiden før batteriet inni der går i stykker? Følger det også den innkjørte 1000x ladesyklusregelen?

Hva koster batteriet? Er på tide at forhandlere kan begynne å vite hva reservedeler ca. koster, for det behøver man dersom man igjen ønsker å omfavne gjenbruk som tema.

 

Stortinget kunne f.eks. tatt dette mer seriøst og pålagt forhandlere å skulle oppgi slike detaljer dersom kunden ønsker det. I dag vil forhandlere kunne "leve med" at de ikke bryr seg særlig overfor spørsmål fra kunder, om disse smådetaljene som er så viktige for miljøet. Med informasjon, så kan man kanskje få fram og på banen konkurranse på reservedeler, slik at disse kan bli billige, og at det vokser fram et enda sterkere tredjepartsdele-forhandlerledd.

 

CO2 bryr de seg mye om, men søppelbergene da?

 

En miljøprofilert butikkjede burde oppgi detaljene uoppfordret egentlig.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Arghh! Jeg blir så irritert på de tullete benevningene at jeg like greit oversetter resten av benevningene til noe like tullete:

 

Dette minner meg veldig mye om tallbenevning, spesielt i media.

 

I Norge benytter vi échelle longue, men du ser støtt og stadig at 10⁹ er kalt 1000 millioner, eller tusen millioner i stedet for en milliard.

 

Hva du aldri ser er at 10¹² er kalt en billion.

Her ser du sinnsykt mye rart, alt fra 1000000 millioner, en million millioner, og tusen milliarder.

 

Når de feiler på noe så fundamentalt som vårt tallsystem, så ser jeg ikke mye håp til alt annet :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sitat

""Batteriet kommer blant annet med 12-volts sigarettuttak, AC-port og fire USB-porter. Produktet er lagt ut på amerikanske Amazon til en pris på 500 dollar, cirka 4000 kroner, så det er ikke direkte billig.""

Hvordan kan TEK vite hva som er billig eller dyrt for befolkningen? Det som er billig for meg trenger ikke nødvendigvis være billig for en annen person. Litt forbedret skriveevne burde være på sin plass. Med andre ord stryk "så det er ikke direkte billig." og avslutt det hele med et punktum.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...