Gå til innhold

Dette skal være den første mobilen med 10-kjerners prosessor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

I hvilket tilfelle trenger man 10 kjerner på en mobiltelefon?

Opptak av video i høy kvalitet og framerate, muligens. Samtidig som man streamer det, og samtidig som man øh, aner ikke. ett eller annet.

 

En kjerne tilsvare jo ikke en "app" skulle jeg tro.. er vel mulig å kjøre flere kjerner på samme app, som igjen kanskje kan øve fleksibiliteten til mobil telefonen? Har ikke peiling, men heldigvis er det noen smarte folk der ute som kan utnytte flere kjerner.

Lenke til kommentar

 

 

I hvilket tilfelle trenger man 10 kjerner på en mobiltelefon?

Opptak av video i høy kvalitet og framerate, muligens. Samtidig som man streamer det, og samtidig som man øh, aner ikke. ett eller annet.

 

En kjerne tilsvare jo ikke en "app" skulle jeg tro.. er vel mulig å kjøre flere kjerner på samme app, som igjen kanskje kan øve fleksibiliteten til mobil telefonen? Har ikke peiling, men heldigvis er det noen smarte folk der ute som kan utnytte flere kjerner.

Ja, men tvilsomt at én mobilapp vil bruke alle. derfor jeg listet opp flere ting.

Lenke til kommentar

 

En kjerne tilsvare jo ikke en "app" skulle jeg tro.. er vel mulig å kjøre flere kjerner på samme app, som igjen kanskje kan øve fleksibiliteten til mobil telefonen? Har ikke peiling, men heldigvis er det noen smarte folk der ute som kan utnytte flere kjerner.

 

Ja, men tvilsomt at én mobilapp vil bruke alle. derfor jeg listet opp flere ting.
Anandtech har testet dette, og både Chrome og oppdatering av apps brukte 8-9 tråder hver på en prosessor med åtte kjerner: http://www.anandtech.com/show/9518/the-mobile-cpu-corecount-debate Endret av teitur
Lenke til kommentar

For de som er interessert, er Meizu kjent som et kvalitetsmerke i Kina, og skal visst være bedre enn Xiaomi. Utformingen på telefonene er typisk kinesisk; Apple-kloner. De er også relativt kjempebillige.

 

Som støtte for dette kan jeg vise til følgende anecdotal evidence: Dama mi har en Meizu, jeg har en Xiaomi.

Lenke til kommentar

 

 

En kjerne tilsvare jo ikke en "app" skulle jeg tro.. er vel mulig å kjøre flere kjerner på samme app, som igjen kanskje kan øve fleksibiliteten til mobil telefonen? Har ikke peiling, men heldigvis er det noen smarte folk der ute som kan utnytte flere kjerner.

Ja, men tvilsomt at én mobilapp vil bruke alle. derfor jeg listet opp flere ting.
Anandtech har testet dette, og både Chrome og oppdatering av apps brukte 8-9 tråder hver på en prosessor med åtte kjerner: http://www.anandtech.com/show/9518/the-mobile-cpu-corecount-debate

 

Det er jo bra, men hvordan er utnyttelsen av alle kjernene? Jeg mener, spill kan ofte dra nytte av 4 kjerner, men ikke alle kjernene blir makset helt ut, siden noen tråder trenger informasjon fra andre tråder for å fortsette. Er det mulig at disse 8-9 trådene hadde kunne utført arbeidet sitt ca like fort med bare 4 eller 6 kjerner? Ting som oppdatering av apper er muligens heller ikke det mest tidskritiske man kan gjøre. Det koker vel mest ned til hva som bruker mindre energi. 8 kjerner med 20% last, eller 4 kjerner med 40% last. Men det regnestykket overlater jeg helst til utviklerene, og lar pengene mine stemme på den beste løsningen etter at jeg har lest tester :p.

 

For de som er interessert, er Meizu kjent som et kvalitetsmerke i Kina, og skal visst være bedre enn Xiaomi. Utformingen på telefonene er typisk kinesisk; Apple-kloner. De er også relativt kjempebillige.

 

Som støtte for dette kan jeg vise til følgende anecdotal evidence: Dama mi har en Meizu, jeg har en Xiaomi.

Relativt kjempebillige i Kina, men man må ikke glemme at det blir lagt på mer moms her, og at butikkene må operere med større fortjeneste per enhet for å dekke høyere driftskostnader, og eventuelle reklamasjoner i opptil 5 år. Ellers så har jeg absolutt ikke noe imot å kjøpe billigere kinesiske merker fra en norsk butikk. Bare synd at jeg ikke har sett noen modeller som er vanntette enda.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar
Gjest medlem-135366

I hvilket tilfelle trenger man 10 kjerner på en mobiltelefon?

 

Mer datakraft har vel aldri skadet noen. Håper bare at dette ikke går ut over batterilevetiden. Ser for meg:

- Avansert stemme gjenkjenning

- Video konvertering på mobil istedenfor PC

- Komprimering av filer

- Flere bakgrunns apper kjørende

Lenke til kommentar

I hvilket tilfelle trenger man 10 kjerner på en mobiltelefon?

 

Dersom du tar en titt på feks. dagens 4 og 8-kjerne cpu'er for mobiltelefoner, ser du at den ikke bruker alle kjernene samtidig. De fungerer etter bigLITTLE prinsippet, der man har noen kjerner med høy ytelse men høyt batteriforbruk, og noen kjerner med lavere ytelse men langt lavere batteriforbruk.

 

Ved å gjøre dette, får man en mobil med lang batterikapasitet, der kjernene med lavere ytelse kjører når man ikke har behov for høy cpu kraft, men som tar i bruk de andre kjernene når man kjører i gang spill eller andre cpu-intensive aktiviteter.

 

Dersom du googler cpu'en i denne telefonen, ser du at den kjører etter tilsvarende prinsipper, bare med et lag til. Dvs. 4 kjerner med lav ytelse, 4 med middels og 2 med høy ytelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

I hvilket tilfelle trenger man 10 kjerner på en mobiltelefon?

Opptak av video i høy kvalitet og framerate, muligens. Samtidig som man streamer det, og samtidig som man øh, aner ikke. ett eller annet.

 

En kjerne tilsvare jo ikke en "app" skulle jeg tro.. er vel mulig å kjøre flere kjerner på samme app, som igjen kanskje kan øve fleksibiliteten til mobil telefonen? Har ikke peiling, men heldigvis er det noen smarte folk der ute som kan utnytte flere kjerner.
Ja, men tvilsomt at én mobilapp vil bruke alle. derfor jeg listet opp flere ting.

Det er mange redigeringsprogram som er kommet eller kommer for Android som tar i bruk mange kjerner. Til og med CAD.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...