Gå til innhold

Nå strømmer Netflix i HDR


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva salgs TV man har er en ting, men hvor rask linje trenger man å ha for at HDR skal strømmes tilfredsstillende frem til dette fjernsynet....? ;-)

 

Fra kilden:

 

Det anbefales, at man som minimum har en internetforbindelse på 25 Mb/s, men Neil Hunt, Chief Product Officer hos Netflix, sagde i september 2015, at 4K+HDR sandsynligvis vil ligge på ca. 18 Mb/s i bitrate. Netflix bemærker dog, at hvis din internetforbindelse er langsommere end kravene foreskriver, så kan du også nye HDR i 1080p eller 720p HD-opløsning.

Endret av aerandir92
Lenke til kommentar

 

Hvordan får man egentlig 5.1 lyd ved strømming fra TV appen, som Netflix? Får bare stereo ut fra TV'en.

 

Lyden må sendes via HDMI (via ARC) eller SPDIF til ett anlegg, så skal det fungere lett. Så sant TVen støtter lydformatet, men tror alle TV'er støtter det formatet Netflix dytter ut så.

Tviler på at TVen støtter 5.1 lyd. Har en Samsung 55JS9005. Får bare stereo.

Lenke til kommentar

 

 

Hvordan får man egentlig 5.1 lyd ved strømming fra TV appen, som Netflix? Får bare stereo ut fra TV'en.

Lyden må sendes via HDMI (via ARC) eller SPDIF til ett anlegg, så skal det fungere lett. Så sant TVen støtter lydformatet, men tror alle TV'er støtter det formatet Netflix dytter ut så.

Tviler på at TVen støtter 5.1 lyd. Har en Samsung 55JS9005. Får bare stereo.

 

Du trenger et surround-anlegg. Jeg kopler meg opp til Netflix fra PC'en, har koplet en HDMI-kabel fra video-kortet til en HDMI-inngang på surround for-forsterkeren som fordeler lyden til surroundanlegget og sender bildet til TV'en. På PC'en kan du velge om du skal strømme i stereo, eller surround. Kjempelyd, om du har et bra anlegg. Kjøpte mitt hos Hi-Fi klubbens nettbutikk.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvordan får man egentlig 5.1 lyd ved strømming fra TV appen, som Netflix? Får bare stereo ut fra TV'en.

Lyden må sendes via HDMI (via ARC) eller SPDIF til ett anlegg, så skal det fungere lett. Så sant TVen støtter lydformatet, men tror alle TV'er støtter det formatet Netflix dytter ut så.
Tviler på at TVen støtter 5.1 lyd. Har en Samsung 55JS9005. Får bare stereo.

 

Du trenger et surround-anlegg.

Wow, virkelig??

Lenke til kommentar

"Kompitabel med HDR", for noe pisspreik av leverandørene. I utgangspunktet trenger man ikke HDR-skjerm for å vise et HDR-bilde, dette kan du gjøre på selv en gammel plasmaskjerm. Dette er kun for å suge hvert eneste øre ut av dere forbrukere. Kvalmt.

 

Interressant. Vil det si at jeg får bedre bilder av hdrsendinger på min 2015mod 4k-Samsung som det ikke står noe om hdr-støtte i spesifikasjonene?

Lenke til kommentar

"Kompitabel med HDR", for noe pisspreik av leverandørene. I utgangspunktet trenger man ikke HDR-skjerm for å vise et HDR-bilde, dette kan du gjøre på selv en gammel plasmaskjerm. Dette er kun for å suge hvert eneste øre ut av dere forbrukere. Kvalmt.

 

Jeg forstår ikke helt hva du snakker om.

 

HDR overføres vha 10-bit over HDMI og krever spesiell behandling i tv-en og panel med spesielle egenskaper for å kunne vises med full nytteverdi.

 

Det høres ut som om du blander "HDR" stillbilder (exposure synthesis + tonemapping) med HDR video (video som faktisk vises med >100:1 kontrast).

 

-k

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Kompitabel med HDR", for noe pisspreik av leverandørene. I utgangspunktet trenger man ikke HDR-skjerm for å vise et HDR-bilde, dette kan du gjøre på selv en gammel plasmaskjerm. Dette er kun for å suge hvert eneste øre ut av dere forbrukere. Kvalmt.

Det er uten tvil å tjene penger, ja og dekke marked gjerne high en markedet, som vil ha det beste.

 

Problemet med plasmaskjermer har lenge vært innbrenninger dårlig bildekvalitet selv om ofte fargene kan måles med IPS panel.

Og ikke minst dårlig oppløsning. Plasmaskjermene er en del tykkere også en OLED.

Så liker du ikke utviklingen kan du gjerne beholde plasmaskjermen din så lenge den virker.

 

Tviler på du har hdmi v2 eller HDMI 2.0a i plasmaskjermen din.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

 

Hvordan får man egentlig 5.1 lyd ved strømming fra TV appen, som Netflix? Får bare stereo ut fra TV'en.

Lyden må sendes via HDMI (via ARC) eller SPDIF til ett anlegg, så skal det fungere lett. Så sant TVen støtter lydformatet, men tror alle TV'er støtter det formatet Netflix dytter ut så.

Tviler på at TVen støtter 5.1 lyd. Har en Samsung 55JS9005. Får bare stereo.

 

 

Den støtter 5.1 lyd uten problem. Jeg har tilnærmet samme modell, 55JS8505, får surround fra Netflix der. Bruker ARC for å få lyden fra TVen til annlegget mitt. 

Høyttalerne som følger med TVen er jo bare stereo, men så lenge du kobler det til et eksternt annlegg, så skal det ikke være et problem. 

Eneste som må tenkes på at det er begrenset hvilke lydformater som overføres med surround over SPDIF, men tror formatet Netflix bruker går over. 

 

Bonus: TVen støtter ikke "HD-lyd", altså DTS-HD/DTS:X og Dolby TrueHD/Dolby Atmos, så det fungerer dårlig å bruke TVen som en mediaspiller og forvente å få disse lydformatene ut til annlegget. 

Lenke til kommentar

"Kompitabel med HDR", for noe pisspreik av leverandørene. I utgangspunktet trenger man ikke HDR-skjerm for å vise et HDR-bilde, dette kan du gjøre på selv en gammel plasmaskjerm. Dette er kun for å suge hvert eneste øre ut av dere forbrukere. Kvalmt.

 

Er flere TV'er som har muligheter til HDR i variende grad, sånn egentlig. Men de må jo også støtte å motta HDR signalene, som er lagt inn i HDMI 2.0a standarden. I tillegg til dette så må TVen være UHD og ha HDCP2.2 støtte (som er endel av HDMI2.0), ettersom HDR kun leveres i UHD fra fysiske medier. 

For Netflix sin del trenger du en TV som klarer å dekode H.265, ettersom det er kodeken som brukes på Netflix sine UHD "sendinger" (Usikker om dette også gjelder 1080pHDR, eller om de bare bruker H.264 der, men vil nesten tro de kjører H.265 ettersom TVene som først kan motta HDR, uansett har H.265 støtte). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...