Gå til innhold

Best lyd via minijack


Gjest Bruker-405938

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-405938

Hvilken mobil/nettbrett gir best lyd via minijack?

 

Har prøvd iphone 5 og 6

Ipad air2 .

Tivoli radio.

 

Synes air2 låter best av det jeg har prøvd!

Bruker beyerdynamic.

 

Er egentlig fornøyd med air 2. Men er det noen bedre alternativer som låter bedre? Eller er det da ekstern dac/forsterker som gjelder? Er i oppgraderingsmodus når det gjelder mobil/brett.

Må låte bra via BT også. Bruker bt og spotify i bil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DAC blir nok best i.o.m at de er dedikert til formålet. Har ikke testet de senere iDingsene så har ikke noe sammenligningsgrunnlag der, men de pleier å være rimelig bra. For BT bør du helst ha aptX Lossless i enhetene dine for best kvalitet. BT nedgraderer automagisk signalet til eldre standard ved manglende støtte.

Lenke til kommentar

Av de OP nevner er iPhone 5 og 6 klart best. IPhone 5/5s har meget bra lyd fra hodetelefonutgangen, noe objektive målinger bekrefter. Jeg har en portabel DAC/AMP Chord Mojo og kan ikke si lyden blir hørbart bedre med den (iPhone -> USB - Apple Camera Adapter -> Mojo -> Hodetelefon).

Nå bruker jeg kun Mojon med hodetelefoner som ikke får tilstrekkelig volum fra mobilen, f.eks. Beyerdynamic DT800 600 ohm, Sennheiser HD650 eller Fostex T50RP.

Endret av bar1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938

Av de OP nevner er iPhone 5 og 6 klart best. IPhone 5/5s har meget bra lyd fra hodetelefonutgangen, noe objektive målinger bekrefter. Jeg har en portabel DAC/AMP Chord Mojo og kan ikke si lyden blir hørbart bedre med den (iPhone -> USB - Apple Camera Adapter -> Mojo -> Hodetelefon).

Nå bruker jeg kun Mojon med hodetelefoner som ikke får tilstrekkelig volum fra mobilen, f.eks. Beyerdynamic DT800 600 ohm, Sennheiser HD650 eller Fostex T50RP.

Av de OP nevner er iPhone 5 og 6 klart best. IPhone 5/5s har meget bra lyd fra hodetelefonutgangen, noe objektive målinger bekrefter. Jeg har en portabel DAC/AMP Chord Mojo og kan ikke si lyden blir hørbart bedre med den (iPhone -> USB - Apple Camera Adapter -> Mojo -> Hodetelefon).

Nå bruker jeg kun Mojon med hodetelefoner som ikke får tilstrekkelig volum fra mobilen, f.eks. Beyerdynamic DT800 600 ohm, Sennheiser HD650 eller Fostex T50RP.

Mine er bare 32ohm. Følte kanskje air 2 er bedre enn iphone 5. Er ipod bedre enn ipad og iphone?

Lenke til kommentar

Hvis lydnivået med dine hodetelefoner er høyt nok rett fra mobilen, trenger du ingen ekstra DAC/Amp.

Ipod touch 5 har måleresultater som er bedre enn iPhone 5, men 5s var enda bedre.

Iphone 5s regnes fortsatt som mobilen med best lydkvalitet (på hodetelefonutgangen).

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938

Har nå prøvd litt att og frem. Helt annet lydbilde med air2 vs iphone 5. Noen som vet hvilken innmat som er i de forskjellige ios dingsene? Eneste jeg savner er 2-3 hakk mer volume.

 

Edit: har nå lastet ned canopner og lastet inn musikken med høyeste kvalitet via itunes(cd ripp)

Begynner og låte bra nå

Endret av Bruker-405938
Lenke til kommentar

Suser det i ørene etter en stund bør du skru ned volumet. Er lett å få permanent skade på hørsel med hodetelefoner og iem.

 

Bruker du Apple produkter kan du teste appen CanOpener. Der kan du registrere følsomhet på din hodetelefon (hvis den ikke er registrert allerede) og få informasjon om hvilket volum du hører på (omtrentlig). Fungerer selvfølgelig bare på "egen" musikk og ikke gjennom DRM kontrollert musikk fra Apple Music etc...

Endret av bar1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938

Suser det i ørene etter en stund bør du skru ned volumet. Er lett å få permanent skade på hørsel med hodetelefoner og iem.

 

Bruker du Apple produkter kan du teste appen CanOpener. Der kan du registrere følsomhet på din hodetelefon (hvis den ikke er registrert allerede) og få informasjon om hvilket volum du hører på (omtrentlig). Fungerer selvfølgelig bare på "egen" musikk og ikke gjennom DRM kontrollert musikk fra Apple Music etc...

Har lastet ned canopener. Fant ikke mine hodetelefoner. Så har laggt de inn manuellt. Hvordan får jeg flac inn i canopener

?

Noen som har oversikt på hvilken dac/forsterker som sitter i de forskjellige apple dingsene?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938

Skal være en flac tab der? Jeg har bare testet CanOpener med mp3/aac.

 

Har ingen liste men tidligere var det Wolfson. Nyere er Cirrus Logic. Begge er Cirrus Logic etter oppkjøp.

Er tab der ja, trodde jeg overførte med beste kvalitet via itunes. Men det er tydligvis ikke flac?

Kan jeg laste inn musikk uten og bruke itunes? Hvordan få flac filer inn på ipad?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938

Fant en gammel ipad 1 i skuffen. Fikk ikke installert canopner. Men spiller veldig bra. Veldig likt air 2. Hører ikke noen forskjell med mine hodetelefoner.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Bruker-405938

Har nå også testet samsung tab a. Låter bra den også. Men ikke på høyde med air 2. Spiller ikke like høyt og mangler litt detaljer iforhold til air2. Noen som har testet den nye htc 10?

Lenke til kommentar

DAC blir nok best i.o.m at de er dedikert til formålet.

 

Det sitter en DAC inne i alle nettbrett og telefoner; den er også "dedikert til formålet", altså å konvertere en digital fil til analog lyd.

Det er ingen naturlov som sier at en DAC er best når den befinner seg utenfor telefonen, koblet til med en USB-kabel.

 

I den grad noen mener å kunne høre forskjell på DAC'er, er det nok mye psyko-akustikk og placebo ute og går...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938

Etter og ha testet innebygde dac'er så er jeg rimelig sikker på at ipad gir best lyd. Har ikke fått testet nyere iphone skikkelig. Eller htc10 som visstnok skal være bra. Samme uteffekt på htc 10 som ipad/iphone 6/6s.

Etter og ha lest meg opp på nett, så gir ikke dac bedre lyd om en ikke har headset som trenger mer effekt,kontra ios dingser. Kjører 32ohms direkte i ipad. Vurderer og kjøpe iphone6 132gb, da jeg var så dum og kjøpte ipad med 16gb. Streaming gir ikke ønsket kvalitet. Så da blir det cd-stripp via itunes.

 

 

Hva gjør dere andre for og få best lyd? Spotify låter ikke alltid like godt. Har prøvd tidal, sliter litt med app'n som tuller. Er kjøp via itunes veien og gå?

Endret av Bruker-405938
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938

Plan er og rippe de cd'ene jeg har. Men hva med fremtidige musikkjøp? Hvilken kvalitet leveres via eks itunes? Max 320?

Ser for meg og bruke øreklokker og mobil i fremtiden.

Endret av Bruker-405938
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...