Gå til innhold

Nå har Opera-gründeren lansert sin nye nettleser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Satte denne som hovedleser i dag, har brukt den siden beta 1 kom ut! En fantastisk nettleser egentlig. Men skulle ønske at den støttet fullt ut Chrome tilleggene, bla så sliter jeg med 1Password, og få denne til å virke skikkelig i Vivaldi..

Lenke til kommentar

Er det noen fordel å ha samme "layout engine" som Chrome (blink)?

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Vivaldi_(web_browser)

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Google_Chrome

 

 

Nå har ikke jeg greie på hva som gjør Chrome til en så bloated webbrowser da, og det finnes kanskje ingen relasjon med hvilken "layout engine" som benyttes, men det er ihvertfall irriterende å kjøre Chrome på svak maskinvare, når ting er så oppblåst.

Endret av G
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg greie på hva som gjør Chrome til en så bloated webbrowser da, og det finnes kanskje ingen relasjon med hvilken "layout engine" som benyttes, men det er ihvertfall irriterende å kjøre Chrome på svak maskinvare, når ting er så oppblåst.

Chrome kjører hver tab i en egen prosess, det er årsaken til at den bruker så kriminelt mye minne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Hm.. det er en ting jeg ikke finner ut av.. hver gang jeg åpner en ny nettside i fra bokmerkelinja, så åpnes den i en ny tab. Hvor finner jeg innstillingene slik at nettleseren åpner nye sider i samme tab? 

Lenke til kommentar

Har brukt denne som standard nettleser siste året ca. Hyppige oppdateringer gjør at betaversjonen har føles merkverdig stabil. Vesentlig mer enn MS Edge som jeg den gang byttet fra. Holder seg jevnt på rundt 1gb ram med 4-10 faner oppe, så midt på treet ram bruk. Er ingen power user, men støtter masse customization så lett å gjøre den til noe som føles "hjemme". Anbefales sterkt, spesielt om du er lei de "tradisjonelle" nettleserne.

Lenke til kommentar

Nesten alt har alternativer i Vivaldi, fra utseende til funksjoner. Når det er ulike preferanser for noe har de gjort det valgbart for brukeren. Det er veldig befriende. Også henter de ikke inn statistikk eller annen informasjon om brukerne, for dem som setter pris på slikt.

 

På svak maskinvare kan Vivaldi fremdeles være litt treg. Det er fremdeles noen småting som skal på plass, men utviklingen så langt har vært imponerende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hm.. det er en ting jeg ikke finner ut av.. hver gang jeg åpner en ny nettside i fra bokmerkelinja, så åpnes den i en ny tab. Hvor finner jeg innstillingene slik at nettleseren åpner nye sider i samme tab? 

 

Innstillinger>bokmerker>fjern avhuking på "Åpne bokmerker i egen fane"
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

 

Hm.. det er en ting jeg ikke finner ut av.. hver gang jeg åpner en ny nettside i fra bokmerkelinja, så åpnes den i en ny tab. Hvor finner jeg innstillingene slik at nettleseren åpner nye sider i samme tab? 

Innstillinger>bokmerker>fjern avhuking på "Åpne bokmerker i egen fane"

 

 

Pokker!! Takk!! Den lå jo rett under øya på meg den! Jaja, øya er det første man blir blind på sies det!! :D

Lenke til kommentar

Det høres ut som et DPI-skaleringsproblem i Win10. Huk av for å deaktivere DPI-skalering for Vivaldi under egenskaper, så kan du justere skaleringen på brukergrensesnittet i selve programmet. Da ser ting skarpt ut.

Er det meg du snakker til? Jeg bruker Linux, men problemet er i og for seg det samme på Windows. Det har ingenting med DPI å gjøre, men at Vivaldi bruker samme motor som Chrome, og den bruker sin helt egen metode for font-rendering istedenfor å bruke systemets font-rendering.

 

Vennligst sett deg inn i det før du svarer igjen.

Lenke til kommentar

Er ikke noe rart du føler deg blind med den forbannede font-renderinga. Utrolig at de ikke klarer å vise normale fonter slik de vises i resten av operativsystemet. Isteden er de gnidd utover, og støtter heller ikke BGR subpiksler.

 

Er ikke sånn hos meg, fontene er krystallklare uansett nettleser. Eneste forskjell jeg ser mellom firefox og chrome er at fontene er tykkere i firefox.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...