Gå til innhold

TEST: Canal Digital Smart HD boks


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forutsatt at svensken på kundeservice forstod hva jeg spurte om er det mulig å bestille boksen nå.

Prisen for boks "Smart zapper" 1390,- og "Smart PVR" 2380,-

De ga ingen rabatt ved f.eks. å binde seg i 12 mnd.

 

Hei. Fikk beskjed om at eksisterende kunder skal ha mulighet til å bestille denne fra og med neste uke (kan godt hende de er i gang alt?), og at nye kunder må vente til 1.mai.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå står min ADB 5720SX og samler støv etter at jeg har satt opp alt via Windows Media Center på en egen "stue-PC". Etter at Apple TV (Gen.4) kom inn i hus så føles hele "stue-PCen" noe overkill da den nå kun brukes for Windows Media Center og Apple TV har tatt over for alt mulig annet så har vurdert å fjerne den, men den fungerer jo ypperlig for emulering av gamle konsollspill osv..

 

Men kan ikke helt se hva denne nye boksen skulle gi meg fremfor dagens ADB dekoder? ADB har jo et forholdsvis godt rykte blant "entusiaster", mens dette nye selskapet "Kaon" virker det ikke som så veldig mange har hørt noe særlig om. Programvaren fremstår mer eller mindre identisk, og den støtter verken 4K/UHD eller HDR (som sikkert er irrelevant i lang tid enda, men likevel) og ADB 5720SX kan jo ikke sies å være noen merkbar sinke hva gjelder ytelse på navigering og akkurat på bildekvaliteten så er det vel ytterst liten sannsynlighet for at det skiller noe som helst mellom ADB 5720SX og denne nye på HD-kanaler (720P/1080i) og ved oppskalering av SD-kanaler så har jo ADB et ganske så godt rykte fra før av.

 

 

 

En ting jeg og mange savner med ADB 5720SX er muligheten for å sette pass-through i innstillingene så det ikke foregår noen omskalering av bilde på maskinvaren til dekoderen i det hele og store så dette heller kan skje på TV-en eller eventuelt en AV-receiver om man skulle inneha såpass godt utstyr at dette mest sannsynlig vil gjøre en bedre jobb en dekoderen i seg selv makter. Dette var ikke mulig på 5720SX, der var man tvunget til å sette en spesifikk oppløsning som tvinger all skalering til å skje på dekoder og jeg regner med at denne nye, med mer eller mindre identisk programvare ikke har fått på plass en slik mulighet i innstillingene?

Lenke til kommentar

 

Forutsatt at svensken på kundeservice forstod hva jeg spurte om er det mulig å bestille boksen nå.

Prisen for boks "Smart zapper" 1390,- og "Smart PVR" 2380,-

De ga ingen rabatt ved f.eks. å binde seg i 12 mnd.

 

Hei. Fikk beskjed om at eksisterende kunder skal ha mulighet til å bestille denne fra og med neste uke (kan godt hende de er i gang alt?), og at nye kunder må vente til 1.mai.

Jeg fikk bestilt nå :)

 

Dere burde teste om det funker med annen disk i denne!

 

Prisen på disk synes jeg var grei, men når man har ørten disks liggende er det jo litt unødvendig å kjøpe ny...

Lenke til kommentar

Ja, Kaon er solid merke.

 

Jeg forstår ikke helt argumentet for å bytte til denne dekoderen, i forhold til den som er nå. Av og på knapp på baksiden er typisk Kaon dekodere, men ekstremt upraktisk. Å ha ekstern hdd via USB kan man på nåværende dekoder også om CD åpner opp for det i programvare.

Lenke til kommentar

Får vel si velkommen etter til Canal Digital... Ulempen med dagens situasjon er at hver leverandør har monopol på hva de leverer av utstyr ut til kundene, man vanskeliggjør også bruk av 3. parts dekodere som jeg vil si leverer i langt større grad enn distributørenes monopol-dekodere.

 

Miljøaspektet spiller selvfølgelig også inn. Det er mildt sagt hårreisende at man må skifte ut alt av hardware hvis man skal skifte tv- leverandør. Dette skaper også selvfølgelig et større avhengighetsforhold til leverandøren av tv- tjenester enn det som er nødvendig.

 

Men etter min mening er tv- signaler gjennom luft, kabel og sattelitt en utdøende rase, eller så burde det være det. I takt med at flere får tilgang til høyhastighetsbredbånd ala kabel og fiber, burde man heller satse på streaming. Du slipper man å tenke på dekoder- hardware, det vil også bli enklere for den enkelte forbruker å skifte leverandør. Dessverre kommer nok ikke dette til å bli en realitet på mange år enda (hederlig unntak er Altibox).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du vil ikke få Viasat HD. Viasat selger heller ikke cam slik at man kan se på kanalene deres i en 3. part løsning.

 

Har forståelse av at firmaene ønsker beskyttelse mot kortdeling og piratvikrsomhet, men det burde være mulig å åpne opp for 3. part utstyr.

Lenke til kommentar

Får vel si velkommen etter til Canal Digital... Ulempen med dagens situasjon er at hver leverandør har monopol på hva de leverer av utstyr....

 

Men etter min mening er tv- signaler gjennom luft, kabel og sattelitt en utdøende rase, eller så burde det være det. I takt med at flere får tilgang til høyhastighetsbredbånd ala kabel og fiber, burde man heller satse på streaming. Du slipper man å tenke på dekoder- hardware, det vil også bli enklere for den enkelte forbruker å skifte leverandør. Dessverre kommer nok ikke dette til å bli en realitet på mange år enda (hederlig unntak er Altibox).

Mener du Altibox tilbyr TV kanaler uten noe som helst hardware fra dem (forstod ikke det med Altibox)?

Vi får se hvordan Internett situasjonen er om 5-10 år. I dag er det selv i sentrale deler av Norges største byer ikke mulig å få godt bredbånd, eller kunne velge leverandører av raskt bredbånd.

Riks TV og Canal digital tilbyr å kunne sette kort rett i TV , da slipper man dekoder hardware i det hele tatt.

Ved streaming trenger man ofte å tenke enda mer på hardware, så det blir vel ofte litt ugunstig for mange...

Dersom all TV bruk gikk over straming, så blir det kraftig ekstrabelastning på nettett.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Vel og bra med tekniske forbedringer. Men hva med innholdet fra Canal Digital? Samme programmer går om og om igjen i åresvis: Krokodiller og og elefanter i opptil 3-4 kanaler samtidig og lagertømming, bilberging og alaska-filmer i andre.

Lenke til kommentar

Vel og bra med tekniske forbedringer. Men hva med innholdet fra Canal Digital? Samme programmer går om og om igjen i åresvis: Krokodiller og og elefanter i opptil 3-4 kanaler samtidig og lagertømming, bilberging og alaska-filmer i andre.

 

Løsningen er enkel, drit i tradisjonelle TV-sendinger.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått PVR'en og med tredje parts disk i den så reagerte den ikke. Ingen opptaksmeny.

 

Putta inn HDD'en som kom med og da popper det opp på skjermen at HDD er detektert og må klargjøres bla bla bla.

 

Nå gadd jeg ikke dille noe mere med det, men detta burde tek.no testa i reviewet sitt.

 

Mulig det funker med en tom disk... mulig jeg tester en gang til når jeg gidder...

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått PVR'en og med tredje parts disk i den så reagerte den ikke. Ingen opptaksmeny.

 

Putta inn HDD'en som kom med og da popper det opp på skjermen at HDD er detektert og må klargjøres bla bla bla.

 

Nå gadd jeg ikke dille noe mere med det, men detta burde tek.no testa i reviewet sitt.

 

Mulig det funker med en tom disk... mulig jeg tester en gang til når jeg gidder...

 

Sikkert viktig hva disken er formatert i da!

Lenke til kommentar

 

Nå har jeg fått PVR'en og med tredje parts disk i den så reagerte den ikke. Ingen opptaksmeny.

 

Putta inn HDD'en som kom med og da popper det opp på skjermen at HDD er detektert og må klargjøres bla bla bla.

 

Nå gadd jeg ikke dille noe mere med det, men detta burde tek.no testa i reviewet sitt.

 

Mulig det funker med en tom disk... mulig jeg tester en gang til når jeg gidder...

 

Sikkert viktig hva disken er formatert i da!

Boksen formaterer disken selv. Men det kan selvfølgelig hende den ikke vil det om disken allerede har en partisjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...