Gå til innhold

Samsungs nyeste telefon har et helt rått batteri på 5000 mAh


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

- Vil tro at det kommer an på hvor strøm-effektiv mobilen er.

Greit nok..., kapasiteten på batteriet vil hjelpe litt på.

Men er mobilen sulten på batteriet..., så blir utbyttet i form av batteritid nokså liten vil jeg tro.

 

Nok en negativ Apple fan vil jeg tro. Hadde Apple laget en telefon med 5000 mah vil du nok sagt wow det er drit bra batteri. Et batteri som varer hele dagen og resten. Men du er bare opptatt av det negative. Hvordan kan et 5000 mah batteri får deg til å tenke negativt
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nå er jeg sikkert knusende uvitende her, men hva hindrer produsenter i å lage datamaskiner med f. eks. 15 000 mAH, dersom 5000 får plass inni en såpass liten telefon? :)

 

5000 mAh tilsvarer her 18.5 Wh (3.7 V). Ut i fra det jeg kan se på komplett.no så ligger kapasiteten på batteriene i laptoper på rundt 40-100 Wh.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

- Vil tro at det kommer an på hvor strøm-effektiv mobilen er.

Greit nok..., kapasiteten på batteriet vil hjelpe litt på.

Men er mobilen sulten på batteriet..., så blir utbyttet i form av batteritid nokså liten vil jeg tro.

Nok en negativ Apple fan vil jeg tro. Hadde Apple laget en telefon med 5000 mah vil du nok sagt wow det er drit bra batteri. Et batteri som varer hele dagen og resten. Men du er bare opptatt av det negative. Hvordan kan et 5000 mah batteri får deg til å tenke negativt

Du må over hodet ikke forveksle meg med Apple-tilhengere, men Bizzy har helt rett. Batteritiden er kapasiteten (Ah * V) delt på forbruk (W). Heldigvis ser det ut som prosessoren er av det gjerrige slaget så det kan godt hende batteritiden blir veldig bra.

 

Nå er jeg sikkert knusende uvitende her, men hva hindrer produsenter i å lage datamaskiner med f. eks. 15 000 mAH, dersom 5000 får plass inni en såpass liten telefon? :)

De bruker heller flere battericeller. To celler a 5Ah er fortsatt bare 5Ah. Forskjellen er at spenningen dobles.

 

Kapasiteten til et batteri er som kjent antall Ah * spenningen.

 

Li-Ion har alltid rundt 3,7V per celle.

 

Celler med mange Ah er vanskeligere og dyrere å lage og få god holdbarhet på, sammenlignet med å koble sammen celler med færre Ah for å oppnå samme kapasitet. Illustrert med et eksempel:

 

2 celler a 3,7V og 3 Ah gir 22,2 Wh kapasitet til en lavere pris enn 1 celle a 3,7V og 6 Ah = 22,2 Wh

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er jeg sikkert knusende uvitende her, men hva hindrer produsenter i å lage datamaskiner med f. eks. 15 000 mAH, dersom 5000 får plass inni en såpass liten telefon? :)

I tillegg til det andre her sier. Vanligvis så kommer laptoper med høyere volt for batteriene sine. Så selv om tallene i mAh timer ikke er så høyt, så er det betraktelig mer energi i dem. Det er jo energi som teller i slutten av dagen.

 

Samtidig, alt logikk ol tar og mye større plass i en PC. All den ekstra plassen brukes til mer og større deler, ikke bare mer batteri. En telefon som dette derimot bruker like mye plass på komponenter ol som en Z3 Compact f.eks. Størrelsen er derimot langt større. Plass som utelukkende blir brukt til batteri. Se og på vekten. 6 slike er vekten til en 13" PC.

 

- Vil tro at det kommer an på hvor strøm-effektiv mobilen er.

Greit nok..., kapasiteten på batteriet vil hjelpe litt på.

Men er mobilen sulten på batteriet..., så blir utbyttet i form av batteritid nokså liten vil jeg tro.

Med tanke på at den bruker nyeste gen AMOLED med 1080p oppløsning og SD 650 og kjører lik SW som andre Samsung mobiler så vil den nesten garantert ha bra batteritid. Se på Huawei sin Mate 8 med 4000 mAh batteri, den har både stort batteri og strømgjerrig. Muligens enda mer enn denne her, takket være Huaweis egen Kirin 950. 

 

Men hvis du bruker den ute i sollys og den atuo-booster lysstyrke og du browser på nettet kan jeg garantere deg at batterimeteret fortsatt vil gå ned raskt. Ikke at faren er stor for det i Norge da :p Men i andre strøk, og for folk som bruker telefonen mye på den måten er det noe å tenke på før du går for en telefon med så stor skjerm.

Lenke til kommentar

PCer i dag kan jo fås med opptil 96 Whr batteri. Det er en grunn til at det er akkurat dette tallet. Hvorfor det spesifikt er 96 har nok med celler, kjemi osv. Det er nemlig en grense på 100 Whr batterier på fly. Eksempelvis kommer jo rMBP med 96 Whr. Si at den hadde hatt 120. Da kunne du ikke tatt den med på flyet. Og vi flyr mye, og tar ofte med oss PC. Så sånn sett finnes det PCer helt opptil "grensen" for hva du kan ha. Lenovo sine internt + eksternt komboer går og opp til maks 96 Whr.

 

Grunnen er jo at når de kommer i den størrelsen så vil det si mye konsentrert energi, mer enn amerikanerne vil ha på fly. Lithium batterier som tar fyr slokker jo ikke og kan skade en del skade på et fly.

Lenke til kommentar

PCer i dag kan jo fås med opptil 96 Whr batteri. Det er en grunn til at det er akkurat dette tallet. Hvorfor det spesifikt er 96 har nok med celler, kjemi osv. Det er nemlig en grense på 100 Whr batterier på fly. Eksempelvis kommer jo rMBP med 96 Whr. Si at den hadde hatt 120. Da kunne du ikke tatt den med på flyet. Og vi flyr mye, og tar ofte med oss PC. Så sånn sett finnes det PCer helt opptil "grensen" for hva du kan ha. Lenovo sine internt + eksternt komboer går og opp til maks 96 Whr.

 

Grunnen er jo at når de kommer i den størrelsen så vil det si mye konsentrert energi, mer enn amerikanerne vil ha på fly. Lithium batterier som tar fyr slokker jo ikke og kan skade en del skade på et fly.

Slik problemstilling har jeg faktisk aldri tenkt over. Det virker som en svært lei årsak til at det ikke kan lages enda høyere kapasitet på batteriene. 

Lenke til kommentar

Skulle ønske samsung kom med samme telefonen uten metall, uten glass på baksiden og med utbyttbart batteri. Da også til en litt rimeligere penge. Metall er noe dritt på fjellet vinterstid med bare fingre. Glass er bare noe dritt generelt. Og utbyttbart batteri er mye kjekkere på tur enn nødlader, pluss at du kan bytte batteriet sjøl når det begynner å bli dårlig etter et par år. Men det er vel det siste produsentene helst vil unngå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er jeg sikkert knusende uvitende her, men hva hindrer produsenter i å lage datamaskiner med f. eks. 15 000 mAH, dersom 5000 får plass inni en såpass liten telefon? :)

 

Har nok noe med spenningsnivået å gjøre. En telefon har et 5V batteri, mens en bærbar PC har et 20V batteri. Det kverver mer plass.

Lenke til kommentar

Skulle ønske samsung kom med samme telefonen uten metall, uten glass på baksiden og med utbyttbart batteri. Da også til en litt rimeligere penge. Metall er noe dritt på fjellet vinterstid med bare fingre. Glass er bare noe dritt generelt. Og utbyttbart batteri er mye kjekkere på tur enn nødlader, pluss at du kan bytte batteriet sjøl når det begynner å bli dårlig etter et par år. Men det er vel det siste produsentene helst vil unngå.

Verden har bestemt at glass og metall er tingen. Plast er billig og sånn er det. Åpenbart. Samsung har sluttet å prøve å gjøre noe annet enn hva verden har bestemt seg for er best. På Napoleon sin tid mente man aluminium var best. Da ar det aluminiumservise til de viktigste gjestene, og gull til resten. Til tross for at aluminium bare er blitt billigere å produsere er det åpenbart et veldig dyrebart og bra materiale. Så om telefonen din skal være bra og koster over 3000 kr, da bør den nesten være i aluminium. Hvis den er i plast, så er den bare automatisk billig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer og på hva som skjer om vi får batterier som si har en tetthet som er 4 ganger større enn nå. Selv vanlige batterier i størrelsen 40W-50W kommer langt over 100W grensen for fly da. Er det slik at PCer og mobiler aldri vil kunne gå over 100W pga slike ting? Jeg håper inderlig ikke det.

 

Klar over at det kan være noe annet som ikke er like farlig. Likevel, energi er energi. Det finnes nesten alltid måter å frigi energi raskt på, som alltid vil kunne regnes som farlig på et fly. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...