Gå til innhold

Apple lanserte kompakt utgave av iPad Pro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke dette produktet.

 

Hvilke andre enn de som tegner mye er dette beregnet på?

 

Hva er det, bortsett fra pennen, man ikke kan gjøre med en vanlig ipad? Og hvordan kan denne erstatte en vanlig PC som Apple snakker så mye om?

 

iPad Pro har vel nok maskinkraft til å gjøre at man ikke nødvendigvis trenger en PC ved siden av.

 

Apple snakker vel uansett ikke om å erstatte PCen. De kjører jo hardt på Mac.

Lenke til kommentar

 

Jeg skjønner ikke dette produktet.

 

Hvilke andre enn de som tegner mye er dette beregnet på?

 

Hva er det, bortsett fra pennen, man ikke kan gjøre med en vanlig ipad? Og hvordan kan denne erstatte en vanlig PC som Apple snakker så mye om?

 

iPad Pro har vel nok maskinkraft til å gjøre at man ikke nødvendigvis trenger en PC ved siden av.

 

Apple snakker vel uansett ikke om å erstatte PCen. De kjører jo hardt på Mac.

 

 

Men er det maskinkraften som er det viktigste? Hva er det man har nok maskinkraft til med pro, som man ikke kunne gjøre med en "vanlig" ipad tidligere? 

 

Jeg er litt enig i at proen er et nisjeprodukt. (uten at det nødvendigvis er noe galt med det såklart)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Jeg skjønner ikke dette produktet.

 

Hvilke andre enn de som tegner mye er dette beregnet på?

 

Hva er det, bortsett fra pennen, man ikke kan gjøre med en vanlig ipad? Og hvordan kan denne erstatte en vanlig PC som Apple snakker så mye om?

 

iPad Pro har vel nok maskinkraft til å gjøre at man ikke nødvendigvis trenger en PC ved siden av.

 

Apple snakker vel uansett ikke om å erstatte PCen. De kjører jo hardt på Mac.

 

 

Men er det maskinkraften som er det viktigste? Hva er det man har nok maskinkraft til med pro, som man ikke kunne gjøre med en "vanlig" ipad tidligere? 

 

Jeg er litt enig i at proen er et nisjeprodukt. (uten at det nødvendigvis er noe galt med det såklart)

 

AtW

 

Det handler vel om profesjonelle brukere ja ("Pro"). Da kan maskinkraft være svært relevant, f.eks. til 3D-visualisering m.m.

Lenke til kommentar

Hva slags profesjonell bruk er det du tenker på da? Selv der er det et ganske snevert produkt. Å vise ting i 3D kan man stort sett gjøre ganske greit med en normal ipad. Men for all del, til noen ting er det kjekt med en penn for profesjonell bruk, sier ikke at det er en unyttig sak, men det er ganske snevert, så jeg skjønner hvorfor covah spør.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Det handler vel om profesjonelle brukere ja ("Pro"). Da kan maskinkraft være svært relevant, f.eks. til 3D-visualisering m.m.

 

 

Hvilke profesjonelle brukere?

 

Man får jo bare vanlige iOS apper til denne, ikke fullverdige program.

Profesjonelle brukere bruker feks. Photoshop for bildebehandling og feks. AutoCAD for 3D modellering.  Begge disse finnes for iOS, men i nedstrippede utgaver.  

 

Hadde den kjørt osX hadde jeg forstått produktet, men med iOS er det jo bare en fancy ipad med pen.

 

Trenger man penn og en lett enhet, må da feks. Surface4 være 100x bedre?

Lenke til kommentar

Trenger man penn og en lett enhet, må da feks. Surface4 være 100x bedre?

Trodde ikke det fantes noe Surface 4-versjon?

 

Hvis du mener Surface Pro 4, så blir det nok litt feil å sammenligne med denne nye iPaden. Da er det mer naturlig å sammenligne med iPad Pro 12" og ikke denne 10" som er myye lettere og mye mindre.

 

iPad Pro har vel nok maskinkraft til å gjøre at man ikke nødvendigvis trenger en PC ved siden av.

 

Apple snakker vel uansett ikke om å erstatte PCen. De kjører jo hardt på Mac.

Nå er det vel Software og ikke Hardware som er problemet da. Pro-navnet blekner så fort man skal gjøre noen pro-oppgaver innenfor mitt felt hvertfall.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde den kjørt osX hadde jeg forstått produktet, men med iOS er det jo bare en fancy ipad med pen.

 

Trenger man penn og en lett enhet, må da feks. Surface4 være 100x bedre?

Det finnes nok noen profesjonelle applikasjoner på iPad pro, tegneprogrammer og andre apper siktet mot bedrifter.

 

Men det finnes naturligvis flere og bedre programmer på windows. 3D-modellering, videoredigering og photoshop er sannsynligvis helt utelukket på iPad.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Tror apple gjør et veldig bra valg med å nedskalere

Ipad pro.

En skal vel lete lenge etter en som er like kompakt, lett , har like kraftig ytelse og med såpass god penn som denne har?

Mange studenter kan gjøre et godt kjøp her.

 

Surface Pro 4 er selvsagt en kraftig konkurent , men her blir det litt smak og behag. Ikke alle trenger å kjøre fullprogrammer, og det finnes mange utrolig gode apper idag.(og mer kommer)

Apple pencil er ene og alene god nok grunn for meg til å velge ipad pro fremfor surface Pro 4. Har tested begge og var uten tvil mest fornøyd med pennfølelsen på ipaden.

Har jeg lyst å kjøre fullprogrammer bruker jeg enten astropad eller setter meg ned på min wacom cintiq 13 som er koblet til en mac mini.

 

At den er såpass lett og liten som den er , er jo ikke feil det heller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

Jeg kjøpte iPad air i 2013 med 32Gb og 4G kosta da 5890,- skulle jeg kjøpt nå måtte det blitt 128Gb og 4G, det ville da havnet på over kr 10.000,-!!! Da får jeg klare meg med det jeg har i noen år til!

 

Hvorfor er iPad Pro 9,7-tommer 32GB med LTE/4G utelukket?

 

 

Jeg skal vel si meg enig i at de kunne spart seg for 32GB versjonen og heller hatt en grunnmodell på 64GB. Det koster vel ikke så mye mer å lage en med 64GB enn 32GB at det kan forsvare den store prisforskjellen på sluttproduktet?

Lenke til kommentar

Tror apple gjør et veldig bra valg med å nedskalere

Ipad pro.

En skal vel lete lenge etter en som er like kompakt, lett , har like kraftig ytelse og med såpass god penn som denne har?

Mange studenter kan gjøre et godt kjøp her.

 

Og hva gjør du om du skal bruke et program i skolesammenheng? For programmer er nyttige hjelpemidler som brukes aktivt på universitetetet. Der går det i Linux, OSX og Windows. OSX og Windows dekker det aller meste, men windows er helt klart best mtp. støtte på det området. iOS? Det kan du faktisk bare glemme. Android og.

 

 

 

Ellers spent på fargejusteringen. DisplayMate har etterlyst dette lenge, da farger blir vasket ut i sterkt lys. Hvis dette fungerer vil den jo kunne justered til å være fargeriktig i mange ulike lysforhold. Helt klart en faktisk pro funksjon!

Lenke til kommentar

Den store ulempen med Surface Pro er at den ikke er i Apples økosystem. Bortsett fra det er det den nær perfekte maskin hw-messing, synd med programvaren.

 

Personlig tror jeg at jeg holder meg til MacBook + iPad Air 2 + iPhone, men iPad pro frister litt for fotobehandling grunnet penn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Og hva gjør du om du skal bruke et program i skolesammenheng? For programmer er nyttige hjelpemidler som brukes aktivt på universitetetet. Der går det i Linux, OSX og Windows. OSX og Windows dekker det aller meste, men windows er helt klart best mtp. støtte på det området. iOS? Det kan du faktisk bare glemme. Android og.

Kommer an på hva en studerer. For mange teoretiske fag, er det å ha en elektronisk skriveblokk helt genialt, og kan være tilstrekkelig. Jeg kjenner en del matematikere (studenter og professorer) som har kjøpt iPad Pro nesten ene og alene på grunn av pennen. iPad klarer nesten, men ikke helt, å erstatte en fullverdig laptop. Den er like fullt et veldig godt tillegg på grunn av pennen. Det er uvurderlig å kunne skrive ned små matematiske notater raskt og ha dem lagret digitalt.

 

Ofte er det minimalt med programvare en trenger for matematikk, gjerne bare LaTeX (tilgjengelig), referatsystem/artikkelsortering (tilgjengelig, eg. Mendeley), av og til Matlab/Python (matlab og python er tilgjengelig!), og noen ganger Mathematica (ikke tilgjengelig, må eventuelt bruke Remote Desktop, men det er langt fra alle som trenger eller kan bruke Mathematica i studiet sitt/forskningen sin). Igjen, den erstatter ikke en laptop, men er et godt tillegg. 

 

Angående påstanden: "OSX og Windows dekker det aller meste, men windows er helt klart best mtp. støtte på det området." Når det gjelder andre operativsystem hender det veldig ofte at Linux er kravet (iallfall innen programmering/numerikk), akademisk numerisk programvare skrives hovedsakelig for Linux. Dette gjelder spesielt naturvitenskapelige og matematiske fag. På grunn av OS X' nærhet til Unix, fungerer ofte programvaren på OS X (og Mac er veldig populært innen akademia). Du kan få det til å fungere på Windows, men det kan være ubehagelig.  EDIT: Det er ikke universelt sant at Windows er bedre på støtten til programvare brukt i undervisning. Det kommer helt an på fagfeltet. En iPad er som nevnt uansett ofte ikke nok.

 

 

I litt mykere retninger, og kanskje innen mer ingeniørfag hvor de kun bruker programvaren og ikke produserer den [og egentlig ikke har peiling på hva de regner ut! :p], kan det godt hende at Windows passer bedre.

 

Den store ulempen med Surface Pro er at den ikke er i Apples økosystem. Bortsett fra det er det den nær perfekte maskin hw-messing, synd med programvaren.

Jeg vil si dette er en litt forsiktig uttalelse. Surface Pro 4 har fortsatt drøssevis av rapporter om at ting fungerer dårlig. Basale ting som suspend fungerer ikke som det skal* og tastaturtilkobling fungerer ikke alltid (krever omstart). Joda, det er sannsynligvis et programvare(fastvare)-problem, men det strekker seg mye lenger enn "ikke i Apples økosystem" :p

 

Jeg ville ikke turt å kjøpe en Surface Pro 4 før Microsoft fikser problemene, uansett om man kan leve med Windows eller ei. 

 

* Ja, jeg har sett at det har kommet fastvareoppdatering, men det finnes fortsatt rapporter som sier at denne ikke fungerer.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Kommer an på hva en studerer. For mange teoretiske fag, er det å ha en elektronisk skriveblokk helt genialt, og kan være tilstrekkelig. Jeg kjenner en del matematikere (studenter og professorer) som har kjøpt iPad Pro nesten ene og alene på grunn av pennen. iPad klarer nesten, men ikke helt, å erstatte en fullverdig laptop. Den er like fullt et veldig godt tillegg på grunn av pennen. Det er uvurderlig å kunne skrive ned små matematiske notater raskt og ha dem lagret digitalt.

 

Ofte er det minimalt med programvare en trenger for matematikk, gjerne bare LaTeX (tilgjengelig), referatsystem/artikkelsortering (tilgjengelig, eg. Mendeley), av og til Matlab/Python (matlab og python er tilgjengelig!), og noen ganger Mathematica (ikke tilgjengelig, må eventuelt bruke Remote Desktop, men det er langt fra alle som trenger eller kan bruke Mathematica i studiet sitt/forskningen sin). Igjen, den erstatter ikke en laptop, men er et godt tillegg. 

 

Når det gjelder andre operativsystem hender det veldig ofte at Linux er kravet (iallfall innen programmering/numerikk), akademisk numerisk programvare skrives hovedsakelig for Linux. Dette gjelder spesielt naturvitenskapelige og matematiske fag. På grunn av OS X' nærhet til Unix, fungerer ofte programvaren på OS X (og Mac er veldig populært innen akademia). Du kan få det til å fungere på Windows, men det kan være ubehagelig. 

 

I litt mykere retninger, og kanskje innen mer ingeniørfag hvor de kun bruker programvaren og ikke produserer den [og egentlig ikke har peiling på hva de regner ut! :p], kan det godt hende at Windows passer bedre.

Skulle gjerne sett noe bra statistikkprogramvare til iPad da. Innenfor økonomi handler det ofte om dataanalyse og her har ikke iPad mye å by på så vidt jeg kan se. Hverken SAS JMP, SPSS, R, Stata eller andre populære har noe som kommer i nærheten av å erstatte desktop-versjonen. Ellers skulle jeg ønske jeg hadde denne iPaden for noen år siden da jeg startet å studere. Det er helt genialt å ha elektronisk skriveblokk hvor man også kan skrive inn formler o.l. for hånd.
Lenke til kommentar

 

 

Ofte er det minimalt med programvare en trenger for matematikk, gjerne bare LaTeX (tilgjengelig), referatsystem/artikkelsortering (tilgjengelig, eg. Mendeley), av og til Matlab/Python (matlab og python er tilgjengelig!), og noen ganger Mathematica (ikke tilgjengelig, må eventuelt bruke Remote Desktop, men det er langt fra alle som trenger eller kan bruke Mathematica i studiet sitt/forskningen sin). Igjen, den erstatter ikke en laptop, men er et godt tillegg. 

 

Når det gjelder andre operativsystem hender det veldig ofte at Linux er kravet (iallfall innen programmering/numerikk), akademisk numerisk programvare skrives hovedsakelig for Linux. Dette gjelder spesielt naturvitenskapelige og matematiske fag. På grunn av OS X' nærhet til Unix, fungerer ofte programvaren på OS X (og Mac er veldig populært innen akademia). Du kan få det til å fungere på Windows, men det kan være ubehagelig. 

 

 

Men Ipad kjører jo ikke OSX, har man behov for andre OS kan man viritualisere på en god måte med et skikkelig os, det kan du ikke på en ipad, så både windows og osx er mye nærmere linux enn ios er. (at mac er spesielt populært innen akademia på naturfag/matematikk-fronten kjenner jeg meg forsåvidt heller ikke igjen i, men er jo noen år siden jeg studerte, uansett, så virker ikke akkurat ios så pop)

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

@ATWindsor Jeg tror du misforsto det jeg skrev om andre operativsystemer. Det var en kritikk av utsagnet "men windows er helt klart best mtp. støtte på det området.", som trenger en del forbehold siden det virkelig kommer an på fagfeltet. Den delen av innlegget var ikke et forsvar av iPad fremfor laptop, selv om det kanskje kom litt dårlig frem.

 

Når det gjelder OS X utbredelse har den absolutt blitt større med tiden. Og jeg er ikke den eneste som mener det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...