Gå til innhold

– Sony skal lansere en ny PlayStation 4 for 4K-spilling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM

Merkelig hvis de kjører på med en strategi hvor de midtveis lanserer kraftigere hardware, hvor mye skal man våge å undergrave eget marked. En ting er tidligere videreutvikling, hvor man har fått mindre versjoner som genererer mindre varme og dermed mindre støy, men her tar man det hele litt vel mye lengre. 

Lenke til kommentar

Er jo ikke så fryktelig ulikt det nintendo gjorde med "new 3DS". Det skal jo sies at nintendo nærmest har monopol i det håndholdte markedet om en trekker fra mobiler, så det blir en litt annen situasjon. For dog håpe at de ikke gjør som nintendo og lanserer spill som kun fungerer på 4,5 men heller satser på å kunne stille inn grafikk kvalitet eller framrate høyere på den oppgraderte konsollen. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Med tanke på hvor tragisk utdatert grafikk konsollene har hatt contra PC, så ser jeg ikke for meg at de klarer "plutselig" å lage en fullverdig konsoll som klarer å kjøre 4k. Mest sannsynligvis blir grafikken der nedjustert, mest sannsynligvis vil den ikke klare å kjøre mer enn 30fps (maks) i gjennomsnittet, og i tillegg er det meget sannsynlig at konsollen blir "subsidiert" av spillene de kommer til å selge - ikke ulikt skamdyre blekkpatroner til skrivere som ofte koster like mye som en ny skriver.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

De som allerede har kjøpt PS4 må da føle seg lurt. Hadde eg følt (er XONE eier). "skal by både på flere grafiske muskler" , rekner med at dette betyr at den kommer med kraftigere hardware i forhold til det PS4 har nå. Å oppgradere kraften på en eksisterende konsoll er en uting. Får bare håpe det ikke stemmer.

Lenke til kommentar

De som allerede har kjøpt PS4 må da føle seg lurt. Hadde eg følt (er XONE eier). "skal by både på flere grafiske muskler" , rekner med at dette betyr at den kommer med kraftigere hardware i forhold til det PS4 har nå. Å oppgradere kraften på en eksisterende konsoll er en uting. Får bare håpe det ikke stemmer.

 

Held ikkje Microsoft på med akkurat det samme med XBox One no? Meiner at eg las det nyleg.

 

Kay

Lenke til kommentar

Jeg hadde heller tatt 60FPS, bedre grafikk og bedre bildekvalitet (AA/AF) i 1080p. Men nå er ikke 4K i spill med en oppdatert PS4 spesielt sannsynlig.

 

La oss håpe at man får valget via et kontrollpanel om man vil bruke kreftene på 4K eller på FPS aa/af   

 

Så kan man slenge på et 5ghz AC kort :)

Lenke til kommentar

For at dette skal fungere må de vel tredoble maskinvaren og dermed prisen. Ellers er det en nedskalert gimmick. Jeg kan godta at de øker prisen og lager en premium versjon fordi 4k er sykt krevende og de som ikke forstår det burde ikke bruke elektronikk. Her er det snakk om flere valgmuligheter, noe konsollene mangler, så dette støtter jeg.

Lenke til kommentar

Støtter også dette. Helt kurant at de sikter inn en noe spesialisert versjon inn i et mer nisjemarked som krever mer enn dagens utstyr.

 

Hjelper jo ikke å komme med nye konsoller for høyere oppløsnong, når spillutviklere utnytter den bedre maskinvaren til bedre grafikk. Flere versjoner for ønsket oppløsning gjør saken bedre.

 

Da slipper forbrukere betale mer for noe de ikke trenger, og de som sitter på 4K utstyr er ikke låst til PC. Så dette må vel være Win Win for Sony.

 

Det er jo tross alt bare grafikkdelen som trengs å byttes ut. Den har vel nok minne, og "CPU-delen" sitt arbeid vil ikke endre seg av økt oppløsning.

Lenke til kommentar

99% av spill kommer ikke til å kunne kjøres i 4K med akseptabel ytelse uansett hva slags hardware de putter inn. Og de ønsker neppe å øke kostnadene på produksjon ved å ha bedre hardware i den, og heller ikke å gjøre dagens PS4-eiere sinte.

 

Dere som tror at hardware blir bedre, bør presentere argumenter for det og hvorfor det skulle være en lur avgjørelse. Ellers virker det fullstendig åpenbart for meg at dette som tidligere sagt bare er HDMI2.0/4K output støtte slik at man kan spille 4K bluray og streame 4K.

Endret av Ziff
Lenke til kommentar

Støtter også dette. Helt kurant at de sikter inn en noe spesialisert versjon inn i et mer nisjemarked som krever mer enn dagens utstyr.

 

Hjelper jo ikke å komme med nye konsoller for høyere oppløsnong, når spillutviklere utnytter den bedre maskinvaren til bedre grafikk. Flere versjoner for ønsket oppløsning gjør saken bedre.

 

Da slipper forbrukere betale mer for noe de ikke trenger, og de som sitter på 4K utstyr er ikke låst til PC. Så dette må vel være Win Win for Sony.

 

Det er jo tross alt bare grafikkdelen som trengs å byttes ut. Den har vel nok minne, og "CPU-delen" sitt arbeid vil ikke endre seg av økt oppløsning.

Et 4K framebuffer vil bruke i overkant av 0.5GB mer minne enn 1080p med FP16 hvis jeg ikke tar helt feil. Det kan vel også bli en del mer enn dette om ikke render targets skal ha en langt lavere oppløsning iforhold til 4K. Med 5GB tilgjengelig minne til spill kan det bli et problem med spill som allerede er ute, men noe det går ann å rette seg etter i fremtidige spill. Men en mye kraftigere GPU for 4K oppløsning vil kreve en del mer minnebåndbredde.
 
AMD Polaris skal ha en 2,5x strømforbruk til ytelse forbedring, så det blir isåfall klart en nisjemarked med en langt dyrere og større konsoll. 
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...