Gå til innhold

GUIDE: Bedre YouTube, sikrere surfing og smarte funksjoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det vi kanskje synes er den aller smarteste funksjonen, og som vi ikke forstår hvorfor Youtube ikke har implementert på en bedre måte selv, er valget for å starte videoene i en spesifikk oppløsning, eventuellt den høyeste tilgjengelige oppløsningen. Flere og flere klipp er filmet i høyere oppløsning enn Full HD, og når stadig flere av oss har skjermene og båndbredden som gjør det mulig å oppleve den beste kvaliteten, hvorfor kreve at vi manuelt må overstyre Youtubes kvalitetsinnstillinger hver eneste gang?

At den husker forrige oppløsning skjer vel i HTML5-versjonen?? Eller er jeg helt på bærtur?

 

En god grunn til at det ikke skulle skje er fordi intetanende brukere konsumerer både Youtube sin båndbredde og sin egen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er noen av mine favoritter (Chrome/Chromium)

  • Adblock+: denne burde være opplagt, er vel ikke mange seriøse brukere som ikke bruker denne?
  • Ghostery: Tilsvarende Disconnect
  • Vimium:  Automatiske snarveier for alle lenker og mange funksjoner (inspirert av Vi)
  • TampermonkeyTilsvarende Greasemonkey til FF. Lar deg kjøre din egen JavaScript på sidene du ønsker
  • WappalyzerKjenn igjen programvare, biblioteker, servere, etc. for en webside du besøker. Veldig nyttig dersom du driver med webutvikling og er nyskjerrig
  • StylebotLegg til din egen CSS for hvilken som helst side
  • Social Fixer for FacebookGir deg en haug med muligheter for å tilpasse facebook
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker Firefox, og ser veldig mye på youtube. Her er noen addons jeg ikke klarer meg uten.

 

Youtube High Definition: Lar deg sette avspillingskvalitet, størrelse og volum. Du kan også slå av annonteringer permanent.

Youtube Flash Video Player: Tvinger youtube til og bruke flash. Kombinert med FlashBlock så slipper du autoplay når du klikker på en video. Så du kan avslutte Firefox med flere videoer oppe, men som ikke starter og spille før du klikker på de. Med html5 så loader fremdeles videoen. Masse bugs med html5. Flash er dritt og, men html5 er værre.

Flashblock: Forklarer seg selv. Slipper flash som starter av seg selv på sider du ikke har godkjent flash.

Roomy Bookmarks Toolbar: Bedre plass til bokmerker i bokmerkelinjen.

Ublock Origin: Reklame, nei takk.

Noscript: Sier seg vel selv hva den gjør. Gjør surfing litt mer tungving første gang du åpner en ny side, men når du har godkjent det du vil skal kjøre, så er det ikke noe problem lengre.

Privacy Badger: Stopper trackere osv

Who stole my pictures?: Veldig liten addon som gjør at du kan høyreklikke på et bilde, og søke det opp på forskjellige sider. Greit de få gangene du ser en muffens finn annonse eller facebook profil.

Session Manager: Veldig grei hvis du er som meg, og åpner neste video forslag i en ny fane, hele tiden...

 

Bruker noen andre addons også, men disse er de viktigste for meg.

Lenke til kommentar

Youtube Flash Video Player: Tvinger youtube til og bruke flash. Kombinert med FlashBlock så slipper du autoplay når du klikker på en video. Så du kan avslutte Firefox med flere videoer oppe, men som ikke starter og spille før du klikker på de. Med html5 så loader fremdeles videoen. Masse bugs med html5. Flash er dritt og, men html5 er værre.

Generelt sett er det lett å være enig. Det er en utrolig provoserende uting når man åpner en nettside hvor du helt uventet blåses bakover av noe som spilles av uten ditt samtykke, men på et rent videonettsted hvis funksjon er lyd og bilde?

 

Da HTML5-video ble introdusert var det en del frustrerende barnesykdommer som gjorde Flash overlegent, men bruker du en oppdatert nettleser og har du forsøkt igjen i senere tid? Hvilke bugs er det du erfarer?

 

Har du mange faner som du ønsker gjenåpnet etter en avslutning så bør du aktivere "Ikke last inn faner før de velges" som du finner under generelle innstillinger. Firefox skal da både åpnes raskere og du skal også slippe flere hørselsskader.

 

Flashblock: Forklarer seg selv. Slipper flash som starter av seg selv på sider du ikke har godkjent flash.

 

FlashBlock og NoScript som du også bruker spiller ikke bra på lag sammen.

 

Hvis du vil så kan du heller blokkere flash i NoScript.

 

Det også mulighet for å aktivere Click to Play i nettleseren uten hjelp av noen utvidelser:

https://support.mozilla.org/en-US/kb/set-adobe-flash-click-play-firefox

 

Å helt skrote Flash fra maskinen er så klart enda bedre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Generelt sett er det lett å være enig. Det er en utrolig provoserende uting når man åpner en nettside hvor du helt uventet blåses bakover av noe som spilles av uten ditt samtykke, men på et rent videonettsted hvis funksjon er lyd og bilde?

 

Da HTML5-video ble introdusert var det en del frustrerende barnesykdommer som gjorde Flash overlegent, men bruker du en oppdatert nettleser og har du forsøkt igjen i senere tid? Hvilke bugs er det du erfarer?

 

Har du mange faner som du ønsker gjenåpnet etter en avslutning så bør du aktivere "Ikke last inn faner før de velges" som du finner under generelle innstillinger. Firefox skal da både åpnes raskere og du skal også slippe flere hørselsskader.

 

Nå ser mitt youtube vindu vanligvis slik ut http://i.imgur.com/tlG9F2W.png med forskjellige ting oppe, og selv med youtube som godkjent i noscript, så blir videoen stoppet av flashblock. Så derfor vil jeg påstå at de funker bra sammen, har brukt det i flere år nå. Det funker fint med noscript installert, men ikke når du blokkerer scriptet som spiller av videoen. Men du kan fremdeles blokkere andre scripts på siden, og få de til og virke sammen.

 

Men med html5 så finner jeg ikke noe som kan stoppe en video på samme måte som flashblock gjør. Noen ganger så stopper de, noen ganger så stopper kun bildet men lyden går fortsatt, og noen ganger så nekter det og loade videoen uansett.

 

Jeg bruker så klart "ikke last inn faner før de velges".

 

Det er ikke sikkert jeg vil se videoen med en gang jeg åpner firefox, derfor synes jeg det er veldig greit når den blir stoppet som jeg viser i screenshot over. Har vel blitt godt vandt etter flere år med flashblock.

 

Hadde kastet flash på dør på dagen hvis jeg hadde fått til det samme med html5.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...