Gå til innhold

I London bruker de duer til å tvitre om luftkvaliteten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Duer med ryggsekker flyr rundt i London og løser et problem du neppe visste om"

 

Så duene løser altså ingen problemer, jeg forstår ikke hvorfor jeg trodde den overskriften var til en god artikkel....

Jøss, er luftkvaliteten i en av verdens største byer et problem - det viste jeg ikke. Jaja, godt vi har duer som løser problemet da. Litt dritt må vi tåle for å kunne puste ren due-luft. :roll::p Dette føyer seg dessverre inn i rekken av tek-overskrifter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Duer med ryggsekker flyr rundt i London og løser et problem du neppe visste om"

 

Så duene løser altså ingen problemer, jeg forstår ikke hvorfor jeg trodde den overskriften var til en god artikkel....

 

Hey, det er Tek vi snakker om her. Hva forventet du? En dyptgående artikkel med tekniske detaljer om systemets virkemåte? ;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Duer med ryggsekker flyr rundt i London og løser et problem du neppe visste om"

 

Så duene løser altså ingen problemer, jeg forstår ikke hvorfor jeg trodde den overskriften var til en god artikkel....

 

Duene løser faktisk et problem. Datainnsamling og informasjon til innbyggerne. I og med at duene flytter på seg, får man også målinger fra mange steder hele tiden. Også på steder der mennesker og eller kjøretøyer ikke fritt vil kunne bevege seg, og i flere høyder. Dette gjør at man vil kunne gjøre disse målingene med veldig mange færre målingsenheter.

 

Men jeg er enig i at de fleste nok visste at de fleste storbyer har et problem med forurensning, og at overskriften burde omformuleres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser for meg en liten utfordring i forhold til innhenting av disse devicene når duene dør. Spesielt om duene lever lenger enn batteriene.

 

De burde kanskje lage et pantesystem. Men på en annen side, de beløpene må i så fall være store nok til at folk gidde plukke den av den død due, men små nok til at folk ikke går på duejakt. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser for meg en liten utfordring i forhold til innhenting av disse devicene når duene dør. Spesielt om duene lever lenger enn batteriene.

 

De burde kanskje lage et pantesystem. Men på en annen side, de beløpene må i så fall være store nok til at folk gidde plukke den av den død due, men små nok til at folk ikke går på duejakt. :p

 

Er vel muligens typiske brevduer som brukes, og de har jo for vane å komme frem dit de skal, vil jeg tro.

Lenke til kommentar

"Duer med ryggsekker flyr rundt i London for å bedre luftkvaliteten"

 

Hvordan er denne overskriften bedre? Duene gjør ingenting for å bedre luftkvaliteten de bare måler den.

 

Greit nok med en dårlig overskrift, men når dere presterer å forandre den til en som er enda verre... Hva er reglene/ retningslinjene dere bruker for å lage overskrifter? Jeg hadde gjerne lest artikkelen selv om det sto "Duer skal måle luftkvaliteten" som er en korrekt beskrivelse av artikkelen.

Lenke til kommentar

Duene løser faktisk et problem. Datainnsamling og informasjon til innbyggerne. I og med at duene flytter på seg, får man også målinger fra mange steder hele tiden. Også på steder der mennesker og eller kjøretøyer ikke fritt vil kunne bevege seg, og i flere høyder. Dette gjør at man vil kunne gjøre disse målingene med veldig mange færre målingsenheter.

Men jeg er enig i at de fleste nok visste at de fleste storbyer har et problem med forurensning, og at overskriften burde omformuleres.

 

 

 

Jeg synes det er mer interessant med en praktisk implementasjon via IoT i forhold til slike sensorer, for først når jeg får en annen innretning hjemme som kan respondere på forurensningsnivåene automatisk så gir dette meg en nytteverdi.

 

Dette verktøyet er vel mest nyttig for myndigheter i tiltak og planlegging, for hvor mange av oss vil ta en omvei for å unngå forurensede områder montro?

 

Så til poenget, og hva jeg egentlig var ute etter: Sensorer er fint nok det, men gi meg et relé som har AI og som kan tolke sensordata. Da kan jeg f.eks. slå av ventilasjonsanlegget på de verste vinterdagene når det er vindstille og alle naboer fyrer i peis og ovn for fullt. Ja takk!

Endret av G
Lenke til kommentar
Duene løser faktisk et problem. Datainnsamling og informasjon til innbyggerne. I og med at duene flytter på seg, får man også målinger fra mange steder hele tiden.

 

Vi har null behov for å måle luftkvaliteten i storbyer mer enn vi alerede gjør, det er dermed ikke et problem som løses. Vi har et behov for å faktisk gjøre noe med luftkvaliteten og der har vi et problem siden vi ikke klarer å utføre de beste tiltakene vi vet om på en stor nok skala.

Lenke til kommentar

"Duer med ryggsekker flyr rundt i London og løser et problem du neppe visste om"

 

Så duene løser altså ingen problemer, jeg forstår ikke hvorfor jeg trodde den overskriften var til en god artikkel....

 

Hvis du har astma e.l. så vil en advarsel kunne løse et problem for deg ved at du holder deg innendørs i stedet for å få et anfall.

Lenke til kommentar

 

Duene løser faktisk et problem. Datainnsamling og informasjon til innbyggerne. I og med at duene flytter på seg, får man også målinger fra mange steder hele tiden.

 

Vi har null behov for å måle luftkvaliteten i storbyer mer enn vi alerede gjør, det er dermed ikke et problem som løses. Vi har et behov for å faktisk gjøre noe med luftkvaliteten og der har vi et problem siden vi ikke klarer å utføre de beste tiltakene vi vet om på en stor nok skala.

Det skal sies at dette er et prøveprosjekt, og vil ikke nødvendigvis begrense seg utelukkende til London over tid. Man har en god del sensorer i London allerede, og det er ingen som sier at disse ikke fungerer. Men som jeg skrev er de også stasjonære, hvilket betyr at man kun får målinger fra eksakte områder, og potensielt må ha flere slik for å dekke opp et gitt område enn hva man behøver på bevegelige duer. Ser man på London Air Quality Network kan man se at gater som er relativt nær hverandre kan ha ganske forskjellig forurensningsnivå.

 

I dag har eksempelvis Greenwich - Fiveways Sidcup Rd A20 høyt nivå og Greenwich - Eltham lavt nivå, selv om de i praksis ligger side om side. Rundt omkring disse har man egentlig ikke målinger i det hele tatt. Man har altså sett på de områdene man oppfatter som verst, og plassert sensorer der, og så kalkulerer man gjennomsnitt mellom.

 

I byer der man ikke allerede har et slikt nettverk kan duer kanskje vise seg å være et like godt alternativ.

 

Hvis folk blir beviste på hvilke områder som har betydelig mengde forurensning og har metoder, eksempelvis i form av smarttelefon, for å legge opp ruter som unngår disse så er det nok de som ønsker å benytte seg av dette.

 

Tiltak på større skala blir så en litt annen diskusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Duene løser faktisk et problem. Datainnsamling og informasjon til innbyggerne. I og med at duene flytter på seg, får man også målinger fra mange steder hele tiden. Også på steder der mennesker og eller kjøretøyer ikke fritt vil kunne bevege seg, og i flere høyder. Dette gjør at man vil kunne gjøre disse målingene med veldig mange færre målingsenheter.

Men jeg er enig i at de fleste nok visste at de fleste storbyer har et problem med forurensning, og at overskriften burde omformuleres.

 

 

 

Jeg synes det er mer interessant med en praktisk implementasjon via IoT i forhold til slike sensorer, for først når jeg får en annen innretning hjemme som kan respondere på forurensningsnivåene automatisk så gir dette meg en nytteverdi.

 

Dette verktøyet er vel mest nyttig for myndigheter i tiltak og planlegging, for hvor mange av oss vil ta en omvei for å unngå forurensede områder montro?

 

Så til poenget, og hva jeg egentlig var ute etter: Sensorer er fint nok det, men gi meg et relé som har AI og som kan tolke sensordata. Da kan jeg f.eks. slå av ventilasjonsanlegget på de verste vinterdagene når det er vindstille og alle naboer fyrer i peis og ovn for fullt. Ja takk!

Det er ingen ting som tilsier at IoT ikke kan være en tanke bak dette. Eksempelvis kan det være at disse har et API man kan koble seg opp mot. Med tilstrekkelig uttrekk av data fra dette systemet og andre sensorer borte og hjemme er det ikke noe stort problem å programmere hendelser i eksempelvis en smarthus løsning, selvfølgelig litt avhengig av hva du har.

Lenke til kommentar

Har Verisure smartplug f.eks. Det er jo et slags relé da. Og det beste med en slik, er at man slipper å måtte rigge støpsel-stikk-delene, samt kommunikasjonsdelene:

 

https://www.verisure.no/smart-hjem/smartkontakt.html

 

 

Tviler på at jeg som bruker på kort tidshorisont får noe overstyring der. Så må nok gå for noe annet tenker jeg. Synd da, fordi kommunikasjonskanalene ligger jo der, og relé-delen er der, er jo kun programmering for sikkerhetssystemet, streng kontroll med virkemåte/og at ting virker ordentlig og det der API-et igjen da egentlig for å få ting til å snakke sammen. Kanskje mer, som jeg ikke har så god innsikt i. Tipper jo litt bare her.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Ser for meg en liten utfordring i forhold til innhenting av disse devicene når duene dør. Spesielt om duene lever lenger enn batteriene.De burde kanskje lage et pantesystem. Men på en annen side, de beløpene må i så fall være store nok til at folk gidde plukke den av den død due, men små nok til at folk ikke går på duejakt. :p

Er vel muligens typiske brevduer som brukes, og de har jo for vane å komme frem dit de skal, vil jeg tro.

Ja type racing duer var det visstnok. Etter "beta" test fasen er over i London kan man få være med på prosjektet selv. De har en liste man kan skrive seg på for å få tilsendt en sensor man kan ta med seg. Uansett et nyttig prosjekt å støtte.

 

 

-edit embed fail-

Endret av Yamarin415
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...