Gå til innhold

13-åring stjal 31 000 kroner i kontanter fra foreldrene – brukte dem på Steam-kort hos GameStop


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om guttungen kjøpte spill for pengene burde han jo ha en stor samling han kan spille i fremtiden, ble det derimot våpen og ekstrautstyr for noen av MP spillene så forstår jeg godt frustrasjonen til foreldrene da det kan føles som han ikke sitter igjen med noen verdens ting...

Lenke til kommentar

Er rimelig mange tvilsomme ting her, ser jeg.

 

1. Hvorfor i all verden satte ikke foreldrene pengene inn i banken?

2. Hvorfor brant eller kastet ikke gutten verdikortene etter at de var brukt?

3. Hvorfor reagerte ikke GameStop på noe av dette?

4. Hvorfor er dette på forsiden hos Gamer.no? Kjip sak for de involverte, men er det relevant for resten av oss? Er ikke akkurat første gang folk oppfører seg som idioter, og ikke engang den beste historien. Hva med de to guttene som leide inn horer for å spille på Xbox sammen med dem? :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

GameStop er ikke ansvarlig for barneoppdragelse.

 

At foreldrene nevner GameStop i den sammenhengen de gjør er uforståelig for meg, men virker ensbetydende med et forsøk på å fraskrive seg ansvar for sitt barns handlinger.

 

Hvis man selger en vare for penger, og en kunde kommer med et ønske om å bytte den varen til seg mot penger, er det naturlig at selgeren går med på dette...

 

Hvis foreldrene syntes det er galt at barnet deres stjeler fra dem, burde dem følge mer med på barnet sitt og revurdere sine oppdragelsesrutiner fremfor å legge deler av skylden på en butikk som selger etterspurte varer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vergemålsloven paragraf 14... Dersom en 13-åring kommer inn på gamestop med tusenlapper, kan det argumenteres for at de ansatte burde skjønne at dette ikke var trettenåringens penger. Mye avhenger av hvor voksen denne trettenåringen ser ut

De fleste er vel 14, 15 når de konfirmeres. Det kan fort forklare hvordan en 13-åring har mange penger. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vergemålsloven paragraf 14... Dersom en 13-åring kommer inn på gamestop med tusenlapper, kan det argumenteres for at de ansatte burde skjønne at dette ikke var trettenåringens penger. Mye avhenger av hvor voksen denne trettenåringen ser ut

 

Hva med oppdra-ditt-eget-barn-og-ikke-legg-dette-ansvaret-på-en-butikkansatt-paragrafen?

  • Liker 8
Lenke til kommentar

GameStop er ikke ansvarlig for barneoppdragelse.

 

At foreldrene nevner GameStop i den sammenhengen de gjør er uforståelig for meg, men virker ensbetydende med et forsøk på å fraskrive seg ansvar for sitt barns handlinger.

 

Hvis man selger en vare for penger, og en kunde kommer med et ønske om å bytte den varen til seg mot penger, er det naturlig at selgeren går med på dette...

 

Hvis foreldrene syntes det er galt at barnet deres stjeler fra dem, burde dem følge mer med på barnet sitt og revurdere sine oppdragelsesrutiner fremfor å legge deler av skylden på en butikk som selger etterspurte varer.

 

Støtter meg til denne. Om det blei handla på GameStop eller i kiosken på hjørnet utgjer vel ingen forskjell.

 

Og sidan GameStop i all hovedsak selger dyre varer så har eg vanskelig for å sjå kvifor betjeninga på den butikken skulle ha nekta ein trettenåring å betale med 1000-lappar. Hadde han brent av mange tusen kroner på smågodt eller liknande så kan eg være med på at betjeninga burda ha forstått at dette ikkje er normal pengebruk.

Men på butikkar som GameStop og liknande så er det vell forholdsvis vanlig at det kjem trettenåringar som har fått ein tusenlapp frå bestemor og ein tusenlapp frå foreldra i bursdagsgave?

Å handle for opp til 5000 kr på ein butikk som selg dataspel og spel-konsoller kan vel ikkje akkurat være unormalt? Det er vell omtrent der den ligger prisen for ein siste generasjons konsoll med eit par spel eller ekstrautstyr kostar?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Vergemålsloven paragraf 14... Dersom en 13-åring kommer inn på gamestop med tusenlapper, kan det argumenteres for at de ansatte burde skjønne at dette ikke var trettenåringens penger. Mye avhenger av hvor voksen denne trettenåringen ser ut

 

Hva med oppdra-ditt-eget-barn-og-ikke-legg-dette-ansvaret-på-en-butikkansatt-paragrafen?

Ta det med lovgiver. Er ikke jeg som legger ansvar på noen

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvor har du hue ditt hen når du har så mye cash liggende hjemme?

 

Tja, kan jo ha sammenheng med hvordan arven ble utlevert , å få kontanter som man kan ta vare på å ikke nødvendigvis må registrere i skattevesenet kan være kjekt...

Nå kan man jo stille spørsmål ved hvor fornuftig det er å lære opp 13-åringer til å drive å gjemme penger fra skattemyndighetene. Ikke at 31 000 er nok til å utløse noen formueskatt uansett.

Lenke til kommentar

 

Nå kan man jo stille spørsmål ved hvor fornuftig det er å lære opp 13-åringer til å drive å gjemme penger fra skattemyndighetene. Ikke at 31 000 er nok til å utløse noen formueskatt uansett.

 

 

Tror nok det var snakk om et betydelig større beløp. Det var først når det manglet 31000kr de oppdaget at noe var galt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Tror nok det var snakk om et betydelig større beløp. Det var først når det manglet 31000kr de oppdaget at noe var galt.

...slikt har en altså liggende hjemme i kontanter. Øremerket oppussing. Hvilket en velger å publisere i avisen.

 

Dette virker som en sak hvor få, om noen, har gjort ting på en særlig fornuftig måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...