Gå til innhold

SNIKTITT: Med dette filteret skal Panasonic ta over LCD-tronen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

Ved bruk av lokal dimming eller det å kunne slå av deler av skjermen som ikke brukes.

Det vil vel redusere sjangsen for innbrenning i panelene, eller hur?

 

Og hvis det faktisk er tilfellet så ser jeg ikke problemet med å lansere skjermer med "2,40:1"-Aspect-Ratio.

De har allerede lagt til rette for støtten av "21:9"-Aspect-Ratio i samtlige produkt-grener...,så da burde det være en smal sak å legge til støtte for "2,40:1"-Aspect-Ratio også.

Lenke til kommentar

Skulle ønske produsenter kunne slutte å bry seg om å ta over tronen for utdatert teknologi.

 

 

 


Ved bruk av lokal dimming eller det å kunne slå av deler av skjermen som ikke brukes.
Det vil vel redusere sjangsen for innbrenning i panelene, eller hur?


Ser ikke hvorfor dette skulle påvirke innbrenning. Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Tyder dette på at Panasonic ikke satser like hardt på OLED fremover?

Panasonic lager ikke OLED paneler. De er avhengig av å kjøpe fra LG, så om LG ikke har noe nytt kan umulig Panasonic ha det.

 

Det er bakgrunnsbelysningen som er delt inn i soner, ikke panelet.

 

Det er vel snakk om et filter, ikke at selve bakgrunnsbelysningen er i soner. Det står ingenting om hvilken belysning som brukes. Kan godt være filter med belysning fra sidene, sannsynligvis er ikke alle TVene her bakgrunnsbelyst, men de kan jo selvfølgelig være.

 

 

Skulle ønske produsenter kunne slutte å bry seg om å ta over tronen for utdatert teknologi.

Og hvis du ikke har OLED teknologi, hva gjør du da? Da må du jo åpenbart fokusere på det du kan selge. LCD er fortsatt viktigere enn OLED. Ville heller ikke si det er utdatert. LCD kommer nok til å bli brukt i lange tider fremover.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Det er vel snakk om et filter, ikke at selve bakgrunnsbelysningen er i soner. Det står ingenting om hvilken belysning som brukes. Kan godt være filter med belysning fra sidene, sannsynligvis er ikke alle TVene her bakgrunnsbelyst, men de kan jo selvfølgelig være.

Nei. Bakgrunnsbelysning.

 

LCD behøver alltid bakgrunnsbelysning.

 

Hvis du med "sannsynligvis er ikke alle TVene her bakgrunnsbelyst" mener at sikkert ikke alle har lokal dimming - men kan være sidebelyst, så bruker du feil uttrykk. Sidebelysning inngår i bakgrunnsbelysning.

 

 

 

Tyder dette på at Panasonic ikke satser like hardt på OLED fremover?

LCD-teknologien lever fortsatt i beste velgående. Produsentene kan tjene mye penger på LCD, men de tjener ikke mye om de begrenser seg til OLED (noe som er bundet til investering, satsing og risiko - LCD er trygt). De som ikke enda har blitt med på OLED-løpet, gjør det nok av økonomisk strategiske grunner. De vil tidsnok jafse av OLED-teknologien når den modnes.

 

 

Skulle ønske produsenter kunne slutte å bry seg om å ta over tronen for utdatert teknologi.

Bare fordi noe ble oppfunnet for hundre år siden, betyr ikke at man umulig kan ha avansert teknologien ytterligere. LCD idag er ikke det samme som det var da LCD først så dagens lys.

 

Dessuten er det en veldig moden teknologi. Modning tar tid. Modning gjør det billig å produsere.

 

OLED er ikke en moden teknologi sett mot LCD.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Skulle ønske produsenter kunne slutte å bry seg om å ta over tronen for utdatert teknologi.

 

 

 

 

Ved bruk av lokal dimming eller det å kunne slå av deler av skjermen som ikke brukes.

Det vil vel redusere sjangsen for innbrenning i panelene, eller hur?

 

 

 

 

Ser ikke hvorfor dette skulle påvirke innbrenning.

 

 

 

Ok..., jeg tenkte mer generelt sett...

Har lest om TV'er med muligheten til å slå av deler av skjermen som ikke brukes.

 

I så måte så burde det vel ha en liten innvirkning på innbrenning..., men det kan godt være at jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Så dette blir et filter mellom baklyset og panelet. Hvis teksten i artikkelen er riktig så blir dette et slags utjevningsfilter for lokal dimming. Dette gjøres nok fordi de trenger kraftigere baklysning for å nå lysstyrkekravet til HDR, men at det vil introdusere lyse flekker i panelet uten et slikt filter.

 

Dette er nok bare begynnelsen på de kreative "jukse-løsningene" vi kommer til å se på LCD-fronten de neste årene. Vi vet fra før at lokal dimming introduserer stor lokal feil i lysstyrke innenfor sonene:

philips9705_large13.JPGlgle8500_large20.JPG

Jeg har sett bedre bilder på dette, men dette var de jeg fant i farten. Noe av det verste du kan vise på en slik skjerm er en gradient som går på skrå over skjermen.

 

For de som ønsker HDR så er det bare å spare/vente til en annen teknologi enn LCD.

Lenke til kommentar

Lite spørsmål her. Kva av modellane her har 10bits panel? For å få "skikkelig/full" hdr er det eit must å ha 10 bits panel. Nokon som veit? For samsung har berre eit par modellar av "hdr" serien sin som har full hdr, og Sony har vel 1 eller 2...

Lenke til kommentar

Det er bakgrunnsbelysningen som er delt inn i soner, ikke panelet.

 

Det er vel snakk om et filter, ikke at selve bakgrunnsbelysningen er i soner. Det står ingenting om hvilken belysning som brukes. Kan godt være filter med belysning fra sidene, sannsynligvis er ikke alle TVene her bakgrunnsbelyst, men de kan jo selvfølgelig være.

 

 

 

På DX900 serien så er bakgrunnsbelysningen bak selve skjermen, og delt opp i soner. Den har altså ekte baklys, og ikke det horrible Edge-LED teknologien som de fleste andre har. Panasonic var eneste i forrige generasjon som hadde dette på OK prisede skjermer, dems CX725 kostet kun 24.000,- for 65" versjonen med dette, og ga enormt bra bilder (Brodern var mer fornøyd med den, enn Samsungen han først testet som kostet 60.000,- på samme størrelse(Han fikk den på tilbud til 40.000,- før han returnerte den igjen).

 

Venter selv på DX900, og håper den blir innen for budsjettet mitt. Eneste jeg har funnet av pris info, er at en regnet med at den ble kostet £3750 i England (for 65DX902B som den heter der), noe som gjør at den blir liggende rundt min maks grense. Eneste jeg har funnet rundt datoer er starten av april. Men håper Panasonic kommer med noe offisielt snart. Hadde forhåpninger at det var det i denne artikkelen når jeg så overskriftene.

 

Da blir det ny TV og UHD Blu-ray i april hvis det stemmer, selv at dessverre Oppo ikke kommer med sin spiller før i august/september i følge dem selv.

Lenke til kommentar

 

Det er vel snakk om et filter, ikke at selve bakgrunnsbelysningen er i soner. Det står ingenting om hvilken belysning som brukes. Kan godt være filter med belysning fra sidene, sannsynligvis er ikke alle TVene her bakgrunnsbelyst, men de kan jo selvfølgelig være.

Nei. Bakgrunnsbelysning.

 

LCD behøver alltid bakgrunnsbelysning.

 

Hvis du med "sannsynligvis er ikke alle TVene her bakgrunnsbelyst" mener at sikkert ikke alle har lokal dimming - men kan være sidebelyst, så bruker du feil uttrykk. Sidebelysning inngår i bakgrunnsbelysning.

 

 

 

Tyder dette på at Panasonic ikke satser like hardt på OLED fremover?

LCD-teknologien lever fortsatt i beste velgående. Produsentene kan tjene mye penger på LCD, men de tjener ikke mye om de begrenser seg til OLED (noe som er bundet til investering, satsing og risiko - LCD er trygt). De som ikke enda har blitt med på OLED-løpet, gjør det nok av økonomisk strategiske grunner. De vil tidsnok jafse av OLED-teknologien når den modnes.

 

 

Du har helt rett..... jeg har rotet til mye her :p

 

LCD er jo egentlig et slags filter i seg selv, og må jo selvfølgelig ha bakgrunnsbelysning. 

 

Det jeg mente var kantbelysning og direkte bakgrunnsbelysning. Ikke bakgrunnsbelysning eller ingen belysning.

 

Jeg er ellers  uenig angående OLED vs LCD. OLED vs LCD virker som en fortsettelse av Japan vs Korea når det kommer til skjermer. I Korea er det kun to selskaper som driver med skjermer. I Japan har man en rekke, men stadig færre. Fallende salgstall har tvunget frem oppkjøp og sammenslåing.  Japan var helt klart teknologisk i ledelsen, og i Sør-Korea begynte man med billige TVer. Men etterhvert lagde de bedre og bedre skjermer, og de var langt bedre til å selge. Panasonic vs Samsung på plasma var et lett valg. Samme med LG. Men se i dag. LG og Samsung lager 55% av verdens LCD skjermer. Andelene TVer solgt for japanerene samlet er vel under LG alene. Det er ikke så lenge siden Sony skilte ut TV avdelingen sin, slik at den ikke skulle ta med seg resten av selskapet om det gikk galt. Sharp har fått inn oppkjøpsbud av et taiwansk selskap.

 

Og hvem er det i dag som har OLED teknologi? Samsung og LG. De har brukt enorme mengder penger i over 10 år på dette. Og hvordan skal japanske selskaper, som har falt av den teknologiske tronen og sliter med økonomien plutselig finne økonomi og tid til å lage OLED om 5 år? Og hvordan skal de konkurrere med LG og Samsung? Det er lettere å følge etter, men OLED vil fortsatt være vanskelig å ta tid å utvikle. Hvilket selskap ser du for deg at skal kunne klare å utfordre LG/Samsung på dette i nær fremtid? Når LG ikke klarer å utfordre Samsung med små OLED skjermer, og Samsung ikke klarer å utfordre LG på store, hvem skal da klarer å utfordre noen av dem? Samsung har hatt kommersiell AMOLED i smartelefoner pre-Android! Det er ikke som om Sony kan vente litt og så blir det bare kjempebillig og de har OLED på et år!

 

Hvis du ikke tror at en slik dominans fra Samsung/LG er mulig, se bare på LG display i dag. Det er ingen som kan konkurrere mot LG sin IPS LCD skjermer i  dag. Det er standarden, det er det beste. De er gjerne pakket inn i Dell og Eple-logoer, men alt er likefullt LG display IPS LCD,  og konkurransen eksisterer ikke. Du har selskaper som AU Optronics (Republikken Kina) som har de nye 144 Hz IPS, som er en annen type IPS. Du har Samsung sine PLS som ingen bryr seg om, men ingen kan utfordre LG. Neste Dell Ultrasharp skjerm, neste iMac eller iPhone, det er bare neste LG skjerm og slik har det vært i en evighet. Med OLED er konkurransen utrolig mye lengre bak teknologisk.

 

De eneste jeg kan se som kan utfordre dem er kineserne. De har mulighet til å ansette veldig mange, som har høy utdannelse fra eget land. Hvis den kinesiske staten først satser på noe og vil få noe til er det og vanskelig å stoppe dem. De har ekstreme mengder ressurser til rådighet. Det har forsåvidt Samsung/LG og, men i verden i dag er Kina helt ærlig i en kategori for seg selv.

 

Japan har selvsagt en sjanse til å komme tilbake, men om du har fulgt med på tilstanden i Japan, og hvordan ting er så er sannsynligheten liten. Det er ikke snakk om finanskrise altså, det er noe annet (tar langt tid å forklare skikkelig). Samtidig, se på Panasonic. Jeg så en over her skryte av en Panasonic modell, godt bilde til en veldig bra pris. Panasonic fortsetter altså veldig i samme spor som de var i når de tapte stort på plasma. De har enda ikke lært seg å selge TVer. Hjelper ikke med skikkelig solide produkter om du ikke får solgt dem. Samsung og LG er langt bedre til å selge. Spesielt Samsung. De klarer fint å selge TVer med lavere bildekvalitet til en høyere pris. Nå har faktisk Samsung fått skikkelig gode toppmodeller som har utrolig bra bilde, men de har lenge vært litt bak de aller beste modellene der. Samtidig så selger de langt flere TVer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tyder dette på at Panasonic ikke satser like hardt på OLED fremover?

Panasonic lager ikke OLED paneler. De er avhengig av å kjøpe fra LG, så om LG ikke har noe nytt kan umulig Panasonic ha det.

 

Ja det er sant. Mwn de gir jo ut ferdig OLED tv'er. Tenkte mer på hva de ønsker å selge fremover. Det er jo ikke utenkelig at ikke alt er bare gull og grønne skoger i OLED-avdelingen når de blir så avhengig av LG til panel. 

Lenke til kommentar

 

Tyder dette på at Panasonic ikke satser like hardt på OLED fremover?

LCD-teknologien lever fortsatt i beste velgående. Produsentene kan tjene mye penger på LCD, men de tjener ikke mye om de begrenser seg til OLED (noe som er bundet til investering, satsing og risiko - LCD er trygt). De som ikke enda har blitt med på OLED-løpet, gjør det nok av økonomisk strategiske grunner. De vil tidsnok jafse av OLED-teknologien når den modnes.

 

Ja det er vel egentlig det jeg antar og håper også. Høres fornuftig ut.

Lenke til kommentar

 

Ja det er sant. Mwn de gir jo ut ferdig OLED tv'er. Tenkte mer på hva de ønsker å selge fremover. Det er jo ikke utenkelig at ikke alt er bare gull og grønne skoger i OLED-avdelingen når de blir så avhengig av LG til panel. 

 

Jeg kan love deg at om Panasonic har en OLED avdeling i det hele tatt så er egenproduserte OLED paneler som i det hele tatt vil være gode nok og rimelige nok til å kunne selges er en stjerne i horisonten. Det at de kjøper paneler virker for meg som et ganske tydelig tegn på at de innser at de er sjanseløse. Skjermprodusenter kjøper jo så godt som aldri paneler av hverandre. De bruker sine egen, selv om de er dårligere. Panasonic tror jeg har godtatt at de ikke vil kunne lage og selge OLED selv, så da vil de hvertfall få en bit av verdikjeden og overleve. De har jo mye kult som gjør at bildet er bedre på Panasonicen enn LG sin orginal. OS derimot... lykke til å selge high end TVer Panasonic.... Det at Panasonic setter bilde/pris som hovedprioritet viser at de fortsatt ikke har lært. Utrolig at ingen av dem virker å ha lært av Samsung enda.... Samsung på den andre side lærer stadig vekk og henter inspirasjon av andre selskaper som selger. Det er en ting hva folk på teknoforum synes og vet. Hadde utelukkende den delen av befolkningen stått for innkjøp hadde nok Panasonic vært store i dag. Samsung på den andre side vet at det ikke er tilfellet. TV er noe alle kjøper, og da bør og salgsstrategi og produktstrategi tilpasses dette.... Det er selskapene som må overbevise kunder om at de må kjøpe, ikke kundene som skal finne ut at denne trenger de, og den er best til den prisen. Slik fungerer dessverre ikke verden.

 

Panasonic undervurderte og hvor mye følelser har å si. Frykt er en veldig kraftig følelse blant mennesker, og er jo direkte knyttet opp mot vår rases overlevelse. Om enn ikke så dramatisk så var det absolutt mange som var redd for at deres fine nye TV skulle bli ødelagt når Panasonic var kongen på haugen av plasmaer. På den andre siden lokket Samsung med slanke (og kantbelyste) LCD TVer med bra design. De hadde mye bedre smart TV funksjonalitet og var mer brukervennlige. Buede TVer som kommer nå er jo litt av det samme. Samme gjelder Edge telefonene. Det føles high-tech ut, det føles nytt og kult og bra ut, og for mange er det nok til et kjøp over noe annet. Samtidig så velger Samsung oftest veldig gode innstillinger og bilder i butikk. Det er ikke veldig korrekte farger, men det føles bra ut når du står i butikken og ser på TVene.

 

Produsenter som Panasonic tapte med teknologisk overtak. De har enda ikke lært virker det som. Samtidig har teknologisk overtak endret seg til at de nå ligger bak teknologisk, og på OLED er de helt utenfor. Jeg ser ikke hvordan Panasonic og andre skal kunne klare å jafse til seg OLED når det modnes. Vil de engang være der innen da? Eller vil de bare bli kjøpt opp og bli brukt som merkevare for kinesiske selskaper innen den tid?

Lenke til kommentar

[...]

Jeg hadde en mistanke om at du formulerte deg litt feil ja.

 

 

 

Og hvordan skal japanske selskaper, som har falt av den teknologiske tronen og sliter med økonomien plutselig finne økonomi og tid til å lage OLED om 5 år?

Japanske selskaper er da ikke nødvendigvis "100 % made in Japan".

 

Det er ingenting som tilsier at man må lage sine egne paneler for å lykkes. Mange produsenter kjøper paneler fra andre aktører.

 

 

Og hvordan skal de konkurrere med LG og Samsung? Det er lettere å følge etter, men OLED vil fortsatt være vanskelig å ta tid å utvikle. Hvilket selskap ser du for deg at skal kunne klare å utfordre LG/Samsung på dette i nær fremtid? Når LG ikke klarer å utfordre Samsung med små OLED skjermer, og Samsung ikke klarer å utfordre LG på store, hvem skal da klarer å utfordre noen av dem? Samsung har hatt kommersiell AMOLED i smartelefoner pre-Android! Det er ikke som om Sony kan vente litt og så blir det bare kjempebillig og de har OLED på et år!

Nå er jeg ingen spåmann, men likevel vil jeg påstå at det ikke er så enkelt som at resten av gjengen er presset til et hjørne. Samsung og LG er ikke alene om å produsere OLED. Plutselig har man oppkjøp og sammenslåing, og vips har man en utfordrer til LG og Samsung. Det er også fullt mulig å selge paneler til de andre produsentene, slik at også Panasonic får være med. Vi vet at de har uttrykket interesse for OLED - tror du de er så dumme at de bare venter på at LCD-fabrikken deres skal få vinger? Om de ikke produserer selv skal de nok klare å få kjøpt. Men det vil jo ta tid før "yields" og produksjonskvantum går opp.

 

 

 

Hvis du ikke tror at en slik dominans fra Samsung/LG er mulig, se bare på LG display i dag. Det er ingen som kan konkurrere mot LG sin IPS LCD skjermer i  dag. Det er standarden, det er det beste. De er gjerne pakket inn i Dell og Eple-logoer, men alt er likefullt LG display IPS LCD,  og konkurransen eksisterer ikke. Du har selskaper som AU Optronics (Republikken Kina) som har de nye 144 Hz IPS, som er en annen type IPS. Du har Samsung sine PLS som ingen bryr seg om, men ingen kan utfordre LG. Neste Dell Ultrasharp skjerm, neste iMac eller iPhone, det er bare neste LG skjerm og slik har det vært i en evighet. Med OLED er konkurransen utrolig mye lengre bak teknologisk.

Joda. Produsenter kjøper komponenter av hverandre i hytt og pine, jeg ser ikke på dette som et problem. De lever godt selv om de ikke får æren av å produsere panelene selv.

 

 

De eneste jeg kan se som kan utfordre dem er kineserne. De har mulighet til å ansette veldig mange, som har høy utdannelse fra eget land. Hvis den kinesiske staten først satser på noe og vil få noe til er det og vanskelig å stoppe dem. De har ekstreme mengder ressurser til rådighet. Det har forsåvidt Samsung/LG og, men i verden i dag er Kina helt ærlig i en kategori for seg selv.

Igjen, hva så? Da vil jo bare kineserene selge videre komponentene sine.

 

 

Japan har selvsagt en sjanse til å komme tilbake, men om du har fulgt med på tilstanden i Japan, og hvordan ting er så er sannsynligheten liten. Det er ikke snakk om finanskrise altså, det er noe annet (tar langt tid å forklare skikkelig).

Igjen, det skal vel godt gjøres å finne produkter som er "100 % pure Japanese".

 

 

Samtidig, se på Panasonic. Jeg så en over her skryte av en Panasonic modell, godt bilde til en veldig bra pris. Panasonic fortsetter altså veldig i samme spor som de var i når de tapte stort på plasma. De har enda ikke lært seg å selge TVer. Hjelper ikke med skikkelig solide produkter om du ikke får solgt dem. Samsung og LG er langt bedre til å selge. Spesielt Samsung. De klarer fint å selge TVer med lavere bildekvalitet til en høyere pris. Nå har faktisk Samsung fått skikkelig gode toppmodeller som har utrolig bra bilde, men de har lenge vært litt bak de aller beste modellene der. Samtidig så selger de langt flere TVer.

Samsung bruker mye penger på reklame, og de har klart å gjort merket sitt til mote. Skal ikke kidza idag ha eple ditt og eple datt, så skal de ha Samsung. Som du sier, produkter som er bedre har de ikke hørt om en gang.

 

Det er altså ikke bare-bare å skulle konkurrere mot situasjonen til Samsung. Mye av æren til TV-salget skyldes galaksen av telefoner de selger. De sitter godt i det. Bare prøv å overbevise noen om å ikke kjøpe en underlegen Samsung-TV, når de sverger på å kjøpe Samsung med begrunnelsen "derfor". Bildekvalitet er ikke noe man bare kan vise folk, det må måles og oppleves. Man kan gjerne påpeke svartnivået, skjermbleeding, hakkete bilde, og de vil bekrefte at de ser det. Men når de ikke har peiling og ikke har erfart noe bedre så gir de faen og kjøper det som ser fint ut og med logoen til merket de liker.

 

Derfor skulle jeg ønske vi hadde bedre TV-tester. Nå vil jeg ikke banne i kirken, men jeg kan ikke si jeg er veldig imponert over TV-tester fra disse kanter. Britene og danskene har derimot skjønt det - men de har ikke så mange sidebesøk. Hadde bare butikkjedene engasjert seg litt istedenfor å være dukketeateret styrt av markedsføringsteamet til industrien - så kunne vi hatt rettferd. Men her skriker de ut "fantastisk bilde", "LED ditt og LED datt" og lever gjerne på tulleordene som industrien lager for å lure kundene. Komplett eller Elkjøp klarer ikke en gang å få til særskriving. På grunn av dette så kunne jeg veldig gjerne tenke meg å jobbe i TV-avdelingen. Skulle ha kalibrert samtlige TV-er, satt på godt sammenligningsbilde, full spesifikasjonsliste og liste/utdrag av skikkelige tester - om jeg fikk lov. Men er vel dumt å kaste bort karriære for å gjøre opp for bitterhet. Poenget var ihvertfall at butikkjedene har mye av skylden for at forbrukerene er idioter. No offense.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...