Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lys som kan stilles inn i forskjellige nyanser ( varmt, blått, nøytralt etc) og til og med farger på enkelte modeller er så å si allemannseie her i Japan, og nesten samtlige husstander har det.

 

Veldig greit egentlig, og da spesielt at man kan stille inn til varmt lys om kvelden, som er mer skånsomt for øyene og som (visstnok) skal føre til bedre søvn etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har kjøpt philips hue selv . Fantastisk system.. Meeeen.

Kjøpte noen nye pærer. Oppdaterte scenene mine.. Men siri responderer bare med de gamle fortsatt. Har resatt homekit. Resatt philips hue programmet. Ingenting funker. Siri bruker fortsatt de gamle scenene.

Kjøpte også 3parts lyspærer fra aliexpress.

Så i etterkant at det stod at de bare fungerte med bridge versjon 1. Philips hue appen nektet å legge de til. Meeen kunne heldighvis legge disse inn via et annet program.

Lenke til kommentar

Philips Hue kan kontrolleres fra andre smarthussystemer, og når (mer enn "hvis") man møter veggen, som f.eks. beskrevet om IFTTT her:

 

Det største problemet er kanskje at IFTTT skulle vært «If This Then That But Only If And Then This». Altså, skru på lysene hjemme når et familiemedlem kommer hjem, men bare hvis de ikke står på fra før av, og ikke til mer enn halv styrke hvis det er kveld.

... så trenger man et smartere system.

 

Jeg har prøvd en del ulike systemer, men det er ingen som er fleksible i Event-motoren (for sluttbruker) som HomeSeer. Et par eksempler vist i denne posten. Og hvis ikke det er nok, så kan du scripte i VB.NET eller C#.

Lenke til kommentar

Det kan kanskje nevnes at det skal være mulig å koble dette systemet sammen med philips TV med funksjonalitet som ambilight tankegangen. Altså utvide led lysene og funksjonaliteten.

 

Har ikke lamper i stua/kjøkkenet som bruker stor sokkel, så for meg er det ikke vits i å investere i dette.

 

Uansett, etter å ha kjøpt Philips "Smart" TV - som fungerer så lenge man bare ikke bruker den, er jeg veldig skeptisk til stabilitet og kvaliteten til softwaren som Philips kommer med om dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ser poenget i artikkelen med at det er litt for dårlig logikkstyring. Jeg har derimot KNX inklusiv Gira Homeserver og det finnes en egen Hue-gateway som kan legges til slik at man kan styre Hue via KNX. Og homeserver har full mulighet for logikkstyring, så her har jeg spekulert litt i det siste om jeg skal gå for Hue som lyskilder på soverom, boder, og på løse lyskilder rundtomkring i huset. Så blir alt ganske lett å styre uten at det krever mye kabeltrekking og relèstyring fra skap,etc (har fra før Dali led downlights i alle oppholdssrom)

http://www.ise.de/en/products/ise_smart_connect_KNX_Hue

Så jeg ser virkelig et potensiale i å bruke Hue i kombo med KNX :)

Lenke til kommentar

ser poenget i artikkelen med at det er litt for dårlig logikkstyring. Jeg har derimot KNX inklusiv Gira Homeserver og det finnes en egen Hue-gateway som kan legges til slik at man kan styre Hue via KNX. Og homeserver har full mulighet for logikkstyring, så her har jeg spekulert litt i det siste om jeg skal gå for Hue som lyskilder på soverom, boder, og på løse lyskilder rundtomkring i huset. Så blir alt ganske lett å styre uten at det krever mye kabeltrekking og relèstyring fra skap,etc (har fra før Dali led downlights i alle oppholdssrom)

http://www.ise.de/en/products/ise_smart_connect_KNX_Hue

Så jeg ser virkelig et potensiale i å bruke Hue i kombo med KNX :)

 

Det finnes masse løsninger for dette. I tillegg til Z-wave som moskus har nevnt har man Enocean, KNX-rf og flere andre. Jeg ser ikke helt det store poenget med en begrenset hue-løsning når man allerede har et skikkelig system i bunn som du har.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg bruker Hue sammen med SmartThings. Da kan jeg lage setup at den skal slå på når jeg kommer hjem, men bare mellom solnedgang og soloppgang, slå av lys (og TV via Harmony) når jeg drar hjemmefra, osv. Alt styres da av SmartThings hub-en. Ikke perfekt, men det funker relativt greit.

Lenke til kommentar

Det finnes masse løsninger for dette. I tillegg til Z-wave som moskus har nevnt har man Enocean, KNX-rf og flere andre. Jeg ser ikke helt det store poenget med en begrenset hue-løsning når man allerede har et skikkelig system i bunn som du har.

 

AtW

 

nei, Hue har jeg mest tenkt fordi det var veldig lett å bare kjøpe et startkit og skru inn noen pærer her og der, og så fungerer det via kontrolleren som følger med. Og så er det bare å legge til en HUE-gateway så kan det plutselig styres fra KNX'en.. og tenker at da er begrensningen til HUE i prinsippet borte. Men mulig det finnes andre alternativer som gjør det samme, til en lavere pris. Men i teorien skal jeg bare kunne skru HUE pærer inn i utelys, lys i utebod, lyktestolper ute på tunet, etc.. så vil det kunne styres siden HUE videresender radiosignalet... kanskje litt mer usikkert hvor lenge de overlever ute da.

Men knx-rf er sikkert også en mulighet, men ser bare for meg litt mer som trenger for å oppnå samme funskjonalitet. Får se hva tiden viser, har ikke gjort noen beslutning enda :)

Lenke til kommentar

 

De fleste problemene knyttet til automatikk som er beskrevet i artikkelen kan vel ordnes hvis man er Android-bruker og har Tasker?

Støtter denne, med bruk av variabler så ligger begrensingen mest i hodet på brukeren.

 

... eller hvor mye tid man orker å bruke på det. Tasker er utrolig fleksibelt, men ikke direkte brukervennlig.

 

Dessuten låser man funksjonalitet til en bestemt telefon.

Lenke til kommentar

"De fysiske bryterne installeres også mer eller mindre automagisk"

Er dette en skrivefeil, eller skrev du dette med vilje? 

 

Ellers et ganske stort komplement om det er så bra at det går automagisk :)

 

 

"Millioner av farger og sikkert like mange teoretiske bruksområder"

 

Orly? Kan man bare nevne noen, for eksempel?

Finn en fargetone i et bilde og prøv å gjenskape den hjemme med Hue. Det finnes mange bilder og fargetoner i verden. Blir lett noen millioner det. Finnes mange idiotiske teoretiske bruksområder du kan tenke deg, men er vel hakket mer gøy enn å se maling tørke kan jeg tenke meg

Lenke til kommentar

Har selv 4 pærer, en bridge (må man ha), og 2 bloom lys gjemt bort bak møbler her i stuen/soverommet (liten leilighet). Har blitt veldig glad i dem til hverdagsbruk og morro på vors, men merker at jeg burde kjøpe en lysbryter/fjernkontroll etterhvert, da selv om det er lettest å styre med mobilen fra sengen etc. noen ganger kan være greit å bare ha en lysbryter å trykke på.

Lenke til kommentar

 

 

De fleste problemene knyttet til automatikk som er beskrevet i artikkelen kan vel ordnes hvis man er Android-bruker og har Tasker?

Støtter denne, med bruk av variabler så ligger begrensingen mest i hodet på brukeren.

 

... eller hvor mye tid man orker å bruke på det. Tasker er utrolig fleksibelt, men ikke direkte brukervennlig.

 

Dessuten låser man funksjonalitet til en bestemt telefon.

Synes Tasker er helt greit å jobbe med jeg da, men "vanlig" programmering er jeg helt grønn på. Vil ikke si att en nødvendigvis låser seg til en enhet heller. Med autoremote så kan en jo oppdater variabler mellom enheter t.o.m (sålenge man bruker android)

Lenke til kommentar

Synes Tasker er helt greit å jobbe med jeg da, men "vanlig" programmering er jeg helt grønn på. Vil ikke si att en nødvendigvis låser seg til en enhet heller. Med autoremote så kan en jo oppdater variabler mellom enheter t.o.m (sålenge man bruker android)

Ja, Tasker er egentlig helt fint å jobbe med, men det betyr ikke at alternativet er "vanlig programmering". Det finnes raskere, enklere og mer oversiktlige måter å automatisere lys på. :)
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...