Gå til innhold

Hva med å full-lade mobilen din på bare 15 minutter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

Det var ikke mye nyttig info hos Oppo?

 

Kjapp lading er en ting..., men hva med levetiden på batteriet ved bruk av hurtigladning?

Med tanke på at færre og færre mobiler har utskiftbart batteri per idag.

Det blir surt å måtte kjøpe ny tlf hvis hurtigladning fører til at dette må gjøres langt oftere.

 

Ikke at det overrasker meg noe særlig egentlig...

Vi lever jo tross alt i et "Bruk og Kast"-samfun. *SUKK*

Lenke til kommentar

Dette høres risky ut, hvis det ikke er noen slags deteksjonsmulighet for om kabelen som er koblet til takler strømmen eller ikke. Det er mildt sagt kunnskapsløst å si at dette er "trygt" fordi spenningen er lav. Nettopp lav spenning gjør at for å pushe gjennom like mye effekt så må strømmen opp, og det kraftig. Det ER en grunn til at Qualcomm gjør sin hurtiglading på opptil 20 volt. Den standarden går så høyt som 100W, skal du kjøre det på 5 volt betyr det svimlende 20 ampere gjennom den stakkars kabelen. 

Lenke til kommentar

Edit - Litt Googling avklarte at Oppo-laderen pusher 5A på 5V, eller 25W. Det er ganske mye, og lader/mobil kommuniserer aktivt med USB-kabelen for å være sikker på at den tåler spenningen. Morsomt når du tester 2$-kina-kabelen du kjøpte på DealXtreme som er garantert VOOC-kompatibel, men som fort blir fyrverkeri istedet... 

Tror jeg holder meg til QuickCharge 2,0 (og nå 3,0) som gjør ladingen på høyere spenning, det er definitivt tryggere, uansett hva Oppo påstår.

Lenke til kommentar

Jeg har oppo find 7 og den har også vooc lading. Lader batteriet fullt på litt over en time. Har hatt den i snart 2 år og har ikke merket at batteriet har blitt noe dårligere. Jeg bruker den ganske mye og batteriet holder fortsatt en dag. Noe den også gjorde når den var ny. Bruker selvsakt bare orginale vooc laderen og en treig 12v lader i bilen.

Lenke til kommentar

Oppo gjør det igjen! Bare elsker VOOC på min Oppo Find 7.

 

 

Edit - Litt Googling avklarte at Oppo-laderen pusher 5A på 5V, eller 25W. Det er ganske mye, og lader/mobil kommuniserer aktivt med USB-kabelen for å være sikker på at den tåler spenningen. Morsomt når du tester 2$-kina-kabelen du kjøpte på DealXtreme som er garantert VOOC-kompatibel, men som fort blir fyrverkeri istedet... 

 

Tror jeg holder meg til QuickCharge 2,0 (og nå 3,0) som gjør ladingen på høyere spenning, det er definitivt tryggere, uansett hva Oppo påstår.

Litt enda mer googling avklarer også at Oppo bruker batterier med flere celler, slik at du fordeler lasten. Til forskjell fra QuickCharge, som i grunn bare er "overklokking" for batterilading. Det er det som er så kult med VOOC, at det er en hurtigladeteknologi som er snillere med batteriet og ikke bare øker strøm og spenning som QC.

 

Så jeg tror du skal revurdere å holde deg til QuickCharge. ;)

 

 

De har også oppnådd en ladeeffektivitet på 97 % med Super VOOC. Det har jo også noe å si.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

"Det kinesiske selskapet bedyrer videre at løsningen er svært sikker, noe som selvsagt har sammenheng med at den ikke bruker høye spenninger"

Jeg har vondt for å se den selvsagte sammenhengen her. En lav spenning gir høyere strøm, og mer varmgang i kontakter og stiller større krav til kabeltversnitt.

At høy spenning er "farlig", eller rettere sagt at mangelen på "høy" spenning gjør dette ufarlig er jo bare vrøvl - det er jo ikke snakk om høyspennig om det er 30-40 volt heller. Det som nok gjør løsningen sikker, er at lader og telefon kommuniserer, og overvåker spenning ut av lader/inn i telefon, slik at dårlig kabel og eller kontakt detekteres, og strømmen justeres ned ved behov.

Lenke til kommentar

Oppo gjør det igjen! Bare elsker VOOC på min Oppo Find 7.

 

 

Edit - Litt Googling avklarte at Oppo-laderen pusher 5A på 5V, eller 25W. Det er ganske mye, og lader/mobil kommuniserer aktivt med USB-kabelen for å være sikker på at den tåler spenningen. Morsomt når du tester 2$-kina-kabelen du kjøpte på DealXtreme som er garantert VOOC-kompatibel, men som fort blir fyrverkeri istedet... 

 

Tror jeg holder meg til QuickCharge 2,0 (og nå 3,0) som gjør ladingen på høyere spenning, det er definitivt tryggere, uansett hva Oppo påstår.

Litt enda mer googling avklarer også at Oppo bruker batterier med flere celler, slik at du fordeler lasten. Til forskjell fra QuickCharge, som i grunn bare er "overklokking" for batterilading. Det er det som er så kult med VOOC, at det er en hurtigladeteknologi som er snillere med batteriet og ikke bare øker strøm og spenning som QC.

 

Så jeg tror du skal revurdere å holde deg til QuickCharge. ;)

 

 

De har også oppnådd en ladeeffektivitet på 97 % med Super VOOC. Det har jo også noe å si.

 

Spiller ingen trille hvor mange celler de bruker for mitt poeng, som er at høy strømstyrke i en liten kabel er potensielt problematisk. VOOC er like mye "overklokking" som Quick Charge er det. Poenget er å få mye effekt raskt inn i batteriet. Oppo har valgt å holde spenningen på 5V og pushe strømmen helt til 5A, Qualcomm har valgt å øke spenningen samtidig og jeg opprettholder at det er en bedre måte å gjøre det på. 

 

Batteripakkene i stort sett alt av mobiler om dagen er rundt 3,7 volt, så ladespenningen er noen hakk over det igjen. Så uansett VOOC eller QuickCharge så må altså spenningen transformeres ned. Det skjer i ladeelektronikken i mobilen. Så uansett om QuickCharge kjører 5, 9, 12 eller om så 20V mellom laderen og mobilen så går det ikke 20 volt inn i batteriet. Samme med VOOC, selv om ladespenningen er 5V så får ikke batteripakken den spenningen. Fant ikke tekniske data på ladekretsene i farten, men batteriet i en Find 7 (som bruker VOOC) har en maks ladespenning på 4,35 volt, og en nominell spenning på 3,8 volt. 

 

Så siden spenningen mellom lader og mobil påvirker ikke ladespenningen i det hele tatt, er det dermed ikke noe som tilsier at VOOC skulle være snillere med batteriet enn QC.

Lenke til kommentar

Spiller ingen trille hvor mange celler de bruker for mitt poeng, som er at høy strømstyrke i en liten kabel er potensielt problematisk. VOOC er like mye "overklokking" som Quick Charge er det. Poenget er å få mye effekt raskt inn i batteriet. Oppo har valgt å holde spenningen på 5V og pushe strømmen helt til 5A, Qualcomm har valgt å øke spenningen samtidig og jeg opprettholder at det er en bedre måte å gjøre det på. 

 

Batteripakkene i stort sett alt av mobiler om dagen er rundt 3,7 volt, så ladespenningen er noen hakk over det igjen. Så uansett VOOC eller QuickCharge så må altså spenningen transformeres ned. Det skjer i ladeelektronikken i mobilen. Så uansett om QuickCharge kjører 5, 9, 12 eller om så 20V mellom laderen og mobilen så går det ikke 20 volt inn i batteriet. Samme med VOOC, selv om ladespenningen er 5V så får ikke batteripakken den spenningen. Fant ikke tekniske data på ladekretsene i farten, men batteriet i en Find 7 (som bruker VOOC) har en maks ladespenning på 4,35 volt, og en nominell spenning på 3,8 volt. 

 

Så siden spenningen mellom lader og mobil påvirker ikke ladespenningen i det hele tatt, er det dermed ikke noe som tilsier at VOOC skulle være snillere med batteriet enn QC.

Jo det spiller mange trille. Det følger jo med kabel som er tykk nok og har mange nok ledere til bruket. VOOC-kontrolleren måler ytelsen og skrur av hurtiglading om f.eks. spenningen blir for lav (noe som kan skje om man bruker altfor tynn kabel). Selv bruker jeg bare 20 awg USB-kabler (kjøpte en mega-pakke). At folk kjøper Kina-kabler til 5 kr er deres dumhet. Man kan måle spenningsfallet med folks tynne møkkakabler. Laderene leverer ofte ikke 5 V en gang. Kvalitsladere er ratet til f.eks. 5,1 V eller mer og holder minst 5 V stabilt til og med ved overlast.

 

Problemet du snakker om har ikke noe med hurtigladeteknologiene å gjøre, men laber kvalitet på kabler og ladere.

 

VOOC er absolutt ikke "overklokking" på samme måte som Quick Charge, ettersom hver av cellene blir belastet i mindre grad. Det sier seg selv at hvis du lader to små celler med 1 A hver, så er det bedre enn å lade en stor celle med 2 A.

 

Selvsagt blir jo batteriet matet med samme ladespenning. Det er åpenbart feil fra min side å antyde noe annet, det gikk rett og slett forbi meg i farten. Men det er fortsatt forskjell på hvordan batteriene blir påvirket, når Oppo-batteriet har paralelle celler som kan lades samtidig. Derfor er VOOC snillere med batteriet.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Det sier seg selv at hvis du lader to små celler med 1 A hver, så er det bedre enn å lade en stor celle med 2 A.

 

Nå er vel anbefalt ladestrøm såvidt jeg husker lineær med batterikapasiteten. En celle på 3Ah kan dermed lades med dobbelt så høy ladestrøm som to celler på 1,5Ah, uten at det tar noe mer skade av det.
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...