Gå til innhold

SNIKTITT: – HTC Vive er den morsomste dingsen jeg har prøvd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

Dette hørest veldig interesant ut...

Men samtidig også litt skremmende.

 

Det faktum at det kreves et nok så kraftig HW-oppsett for å leve seg inn i det som artikkel-forfatteren selv beskriver som tegneserie-aktige omgivelser.

Det sier virkelig sitt om hvor krevende VR virkelig er.

Og at noen VR-5-opplevelse er for øyeblikket langt utenfor vår rekkevidde..., enn så lenge.

Lenke til kommentar

VR har noen seriøse mangler, for det første er field of view enda litt lite, oppløsning enda for lav. Det finnes ingen "bra" spill. Du kan kanskje gå rundt i rommet, men du har en forbanna kabel hengende rundt føttene dine, noe som er oppskrift på katastrofe i lengden. Er en kul start, men prisen og mangel på innhold kommer til å gjør dette til en kalkun om det ikke skjer noe drastisk

Lenke til kommentar

For min del er det lite interessant å gå rundt på et lite område, eller styre med en mindre presis kontroller. Forøvrig interessant at ingen diskuterer standardiseringer på både input devicer og andre elementer ved denne teknologien, og heller lanserer disse som pakker som ikke nødvendigvis gir samme funksjonalitet og dermed også forskjeller i spill. Ikke så mange ute enda så klart, men bare vent.

 

Men, altså, jeg vil heller ha fokus på at man spiller på samme måte som i dag, men med mulighet til å se seg rundt. Altså, jeg vil ha presisjonen til en mus slik at jeg kan sikte på et punkt, eksempelvis en dør, men med muligheten til å se meg rundt uten å flytte siktet fra denne døren. Bevegeligheten vil uansett være for begrenset til å kunne være nyttig i de fleste tradisjonelle spill uansett.

 

På samme måte vil jeg i bilspill og flyspill styre med tradisjonelle kontrollere, og kunne se meg rundt.

 

Å rusle rundt i blinde på stua for å bygge noe som frakter ballonger er ikke helt min greie.

Lenke til kommentar

*snip*

 

Jeg er enig i at det bør være mer fokus på at man ikke MÅ sprelle rundt på stuegulvet og vifte med armene.

 

Den største grunnen for å kjøpe dette for min del er sim-racing. Det å ta realismen et hestehodeforan med muligheten til å se rundt seg mens du kjører (for å ha kontroll på hvor motstanderen er).

 

Også ser jeg jo også frem til å kunne bruke det med mus og tastatur.

 

Dette med bevegelseskontrollerene og at du kan gå rundt i rommet er bare en bonus. Men en spennende en, om man utnytter det godt.

Lenke til kommentar

For min del er det lite interessant å gå rundt på et lite område, eller styre med en mindre presis kontroller. Forøvrig interessant at ingen diskuterer standardiseringer på både input devicer og andre elementer ved denne teknologien, og heller lanserer disse som pakker som ikke nødvendigvis gir samme funksjonalitet og dermed også forskjeller i spill. Ikke så mange ute enda så klart, men bare vent.

 

Men, altså, jeg vil heller ha fokus på at man spiller på samme måte som i dag, men med mulighet til å se seg rundt. Altså, jeg vil ha presisjonen til en mus slik at jeg kan sikte på et punkt, eksempelvis en dør, men med muligheten til å se meg rundt uten å flytte siktet fra denne døren. Bevegeligheten vil uansett være for begrenset til å kunne være nyttig i de fleste tradisjonelle spill uansett.

 

På samme måte vil jeg i bilspill og flyspill styre med tradisjonelle kontrollere, og kunne se meg rundt.

 

Å rusle rundt i blinde på stua for å bygge noe som frakter ballonger er ikke helt min greie.

 

Dette er noe som er blitt testet en del. Xbox controller til bevegelse så kan du se deg rundt i vr. Et kjempe stort problem er motion sickness. Ettersom kroppen ikke føler bevegelsen du ser og hører er det mange som blir dårlig av det.

 

Jeg skulle veldig gjerne tatt en WOW størrelse verden og utforsket den i vr, enten på de dere tredmøllene eller med en steam controller (mus+tastatur virker litt klumsete med vr). Menjeg vil ikke bli kvalm av det

Lenke til kommentar

Forøvrig interessant at ingen diskuterer standardiseringer på både input devicer og andre elementer ved denne teknologien, og heller lanserer disse som pakker som ikke nødvendigvis gir samme funksjonalitet og dermed også forskjeller i spill. Ikke så mange ute enda så klart, men bare vent.

 

OSVR er et forsøk på å samle hardwareleverandører og utviklere om en standard, både på API og hardware-sida.

Men det er vanskelig å enes om en felles standard, når det meste av arbeidet som gjøres hittil er nybrottsarbeid i større eller mindre grad.

 

Dessuten har du alltid utfordringa som XKCD harselerer med: https://xkcd.com/927/

En eventuell industri-standard eller de-facto standard, vil måtte jobbes fram gjennom markedet og forbrukernes lommebøker.

Lenke til kommentar

Må man ha en slik sekretær, eller HMS-kyndig person som passer på deg og dine omgivelser  :wee: ?

 

 

 

Til høyre ser du demo-operatøren som orienterer meg underveis, og som holder øye med hva som foregår inni brillene på skjermen sin. (Foto: Tek.no)

 

Lenke til kommentar

 

Vil disse og evt. Oculus distribueres via vanlige norske nettbutikker etterhvert? Er jo greit å kunne forholde seg til norske regler og rettigheter når en invisterer ca 10 000 i moroa ?

 

7000 mener du vel.

790 dollar er 6800 nok, pluss moms og gebyrer, blir fort mer 7000 skal du se ;)
Lenke til kommentar

 

 

Vil disse og evt. Oculus distribueres via vanlige norske nettbutikker etterhvert? Er jo greit å kunne forholde seg til norske regler og rettigheter når en invisterer ca 10 000 i moroa ?

 

7000 mener du vel.

790 dollar er 6800 nok, pluss moms og gebyrer, blir fort mer 7000 skal du se ;)

Oculus sin kundestøtte opplyser at prisen de operer med, altså enheten+frakt, også inkluderer mva.

 

Luna (Oculus Support)

Feb 2, 11:16 AM

 

Hello,

 

Thank you for contacting Oculus!

 

VAT is included in the estimated total of the Oculus Rift pre-order.

 

Please do note that, while VAT and import duties have been included, the order may be subject to additional fees levied when the Product reaches your specified destination.

 

These additional fees would not be from Oculus, but from your specific country's local agencies if it applied.

 

Please let me know if I can help with any other questions.

 

Take care!

 

Luna

Community Operations

 

 

Jeg kan ikke forstå dette svaret på noen annen måte enn at med mindre speditøren skulle finne på å ta ekstra betalt knyttet til leveringen skal alt være inkludert.

Endret av MartinGM
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Vil disse og evt. Oculus distribueres via vanlige norske nettbutikker etterhvert? Er jo greit å kunne forholde seg til norske regler og rettigheter når en invisterer ca 10 000 i moroa ?

 

7000 mener du vel.

790 dollar er 6800 nok, pluss moms og gebyrer, blir fort mer 7000 skal du se ;)

Oculus sin kundestøtte opplyser at prisen de operer med, altså enheten+frakt, også inkluderer mva.

 

Luna (Oculus Support)

Feb 2, 11:16 AM

 

Hello,

 

Thank you for contacting Oculus!

 

VAT is included in the estimated total of the Oculus Rift pre-order.

 

Please do note that, while VAT and import duties have been included, the order may be subject to additional fees levied when the Product reaches your specified destination.

 

These additional fees would not be from Oculus, but from your specific country's local agencies if it applied.

 

Please let me know if I can help with any other questions.

 

Take care!

 

Luna

Community Operations

 

 

Jeg kan ikke forstå dette svaret på noen annen måte enn at med mindre speditøren skulle finne på å ta ekstra betalt knyttet til leveringen skal alt være inkludert.

Jeg tror de snakker om lokal (for dem) VAT. Norske avgifter og speditørs gebyrer kommer som regel på toppen av dette. Du skal ikke betale moms to ganger, og kan i teorien søke om refusjon av den utenlandske avgiften, men det er mye hassel med dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Vil disse og evt. Oculus distribueres via vanlige norske nettbutikker etterhvert? Er jo greit å kunne forholde seg til norske regler og rettigheter når en invisterer ca 10 000 i moroa ?

 

7000 mener du vel.

790 dollar er 6800 nok, pluss moms og gebyrer, blir fort mer 7000 skal du se ;)

Jeg har fått beskjed om at 750 EUR som jeg betaler for Rift, inkluderer alt av avgifter (spes. MVA/VAT) og shipping. Akkurat nå er 750 EUR = 7160 NOK.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...