Gå til innhold

GUIDE: Actionkamera til vinterferien?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Storfornøyd med Xiaomi Yi til 600 kroner, bedre bildekvalitet enn GoPro Hero til halvparten av prisen. Ellers har det fungert strålende og tilbehøret er billig.

 

EDIT; Siden artikkelen dukker opp igjen på forsiden påpeker jeg at Xiaomi har ett nytt kamera, Yi 2. Det filmer i 4K oppløsning (som GoPro Hero 4 Black) til nesten halvparten av prisen, 2500 kroner.

Endret av Fekillix
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg har et Sony ActionCam HDR-AZ1.
Irriterende fiskeøye-optikk. Burde muligens kjøpt markedslederen Gopro som ikke har dette. Men det var billig på nettauksjon. Jeg kan muligens bruke software for å omgjøre fiskeøye-optikken, men det hadde vært greiest å slippe.

 

Hvilken gratis software kan jeg i så fall brukes for å få fjernet fiskeøye-optikken fra videoene mine?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Jeg har et Sony ActionCam HDR-AZ1.

Irriterende fiskeøye-optikk. Burde muligens kjøpt markedslederen Gopro som ikke har dette.

Lykke til med å finne kamera med 170 grader vidvinkel uten fiskeøyeoptikk.. Her er et par bilder fra Gopro hero 4 silver:

post-3851-0-44612100-1455989457_thumb.jpgpost-3851-0-51496400-1455990279_thumb.jpg

 

Personlig synes jeg ultravidvinkel faller litt mellom to stoler, særlig til video. Det blir så vidt at det ser helt unaturlig ut. Øynene våre oppfatter aldri verden på den måten ellers så det vil alltid føles kunstig. Derfor foretrekker jeg mer normal synsvinkel eller tele. Teleoptikk gir en mye mindre perspektiv-forvrengning (med motsatt fortegn enn vidvinkel), hovedsaklig ser det bare ut som man er nærmere. Skal man først ha syk vidvinkel mener jeg 360x360 grader er veien å gå, med VR-briller som bare viser et lite utsnitt, med et normalt perspektiv. Gjerne med 4K video/8 Mp stillbilder eller mer for at det lille utsnittet skal ha litt detaljer.

 

Skulle gjerne likt å se en tilsvarende artikkel for 360-graders kamera, der videoene/bildene ble vurdert med VR-briller.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg har et Sony ActionCam HDR-AZ1.

Irriterende fiskeøye-optikk. Burde muligens kjøpt markedslederen Gopro som ikke har dette. Men det var billig på nettauksjon. Jeg kan muligens bruke software for å omgjøre fiskeøye-optikken, men det hadde vært greiest å slippe.

 

Hvilken gratis software kan jeg i så fall brukes for å få fjernet fiskeøye-optikken fra videoene mine?

Du kan fjerne fisheye i GoPro Studio. Jeg vet ikke hvis det virker på Sony men last ned og prøve :) http://shop.gopro.com/EMEA/softwareandapp/gopro-studio/GoPro-Studio.html

Lenke til kommentar

Jeg har eid flere GoPro kameraer. Det beste var det første Hero2. Det var ingen problemer med.

Hero3 modellen måtte jeg bytte to ganger før jeg gav opp. Hero4 Black har jeg byttet tre ganger før jeg nå har gitt opp. Det vanligste problemet har vært at kameraet plutselig slutter å lade batteriene. Da står du der med et fungerende kamera med dødt batteri. Et av de Sony kameraene i testen her ser ut som et greit alternativ, men de tidligere Sony kameraene var merkbart dårligere kvalitet enn GoPro.

Hvis fiskeøye effekten stopper deg fra å kjøpe et slikt kamera kan jeg nevne at det faktisk er mulig å bytte objektiv (linse) på GoPro kameraer, hvis du har spesielle behov.

Lenke til kommentar

Hvis fiskeøye effekten stopper deg fra å kjøpe et slikt kamera kan jeg nevne at det faktisk er mulig å bytte objektiv (linse) på GoPro kameraer, hvis du har spesielle behov.

Han kan jo redusere fisheye ved bruke narrow 1080. Da får han en FOV på 90 grader.

 

Ellers så er jeg enig i at kvaliteten ikke er den beste på GoPro.

Lenke til kommentar

Jeg har et Sony ActionCam HDR-AZ1.

 

samme her.....men ikke fisheye på mine.....

Jeg har eid flere GoPro kameraer. Det beste var det første Hero2. Det var ingen problemer med.

Hero3 modellen måtte jeg bytte to ganger før jeg gav opp. Hero4 Black har jeg byttet tre ganger før jeg nå har gitt opp. Det vanligste problemet har vært at kameraet plutselig slutter å lade batteriene. Da står du der med et fungerende kamera med dødt batteri. Et av de Sony kameraene i testen her ser ut som et greit alternativ, men de tidligere Sony kameraene var merkbart dårligere kvalitet enn GoPro.

Hvis fiskeøye effekten stopper deg fra å kjøpe et slikt kamera kan jeg nevne at det faktisk er mulig å bytte objektiv (linse) på GoPro kameraer, hvis du har spesielle behov.

hvilke tidligere modeller er det du refererer til? Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Det er lett å bare sammenligne kvalitet på bildet, men glem ikke faktorene lydkvalitet og vanntett hus. Jeg endte selv opp med Sony sitt 4k med den remote jeg har på armen.

 

Kameraets formfaktor er bedre egnet til hjelm enn goprou,men gopro er mer egnet til brystkassen. Sony kan også monteres på brystkassen. For montering på siden av en sykkel ville jeg også valgt Sony pga den ligger mer inntil.

 

Sony er vanntett uten tilleggshus, men jeg bruker hus som er vanntett for å beskytte mot slag og riper. Mikrofonen er veldig bra i Sony og med remote på hånden kan man styre den med fullt utstyr på.

 

Her er et klipp med Sony 4k fremover og contour bakoverh

 

ttp://youtu.be/FzQO06msWT8

 

Lydkvalitet fra Sony er veldig imponerende. Men hvis man skal filme i maks kvalitet må microsd være class 10 med en 3 oppi en firkantet U.

Lenke til kommentar

SJcam er også billig og bra. Passer også med Gopr0 tilbehør. Kjøp fra DX så er du sikker på at du ikke får en uoriginal klone.

Jeg har en SJCAM SJ4000 klone på vei i posten. Bare ekstrautstyret er verdt pengene http://www.gearbest.com/action-cameras/pp_246808.html

Har også en annen CAM klone som takler 2.7K / 30fps på vei http://www.gearbest.com/action-cameras/pp_258676.html

Samme som Elephone ELE Explorer, bare enda litt rimeligere. Skal være bra i følge diverse tester på nettet.

Ellers har EKEN H9 fått mye skryt, bare en ser bort i fra oppløsninger over Full HD http://www.gearbest.com/action-cameras/pp_234672.html

Lenke til kommentar

Bare vær obs på at dersom actionkameraet faktisk skal brukes til action så bør man ha minimum 60 fps for å nok bildeflyt. Kameraer som ikke har mer enn 30 fps i noen moduser burde ikke fått lov til å bli kalt actionkamera.

 

Så du anbefaler meg å skygge unna Sony X1000 i 4k modus som ikke klarer mer enn 30fps?

Ser ut som stabilisering ikke kan aktiveres i 4k-mode, og derfor bør jeg heller velge AS200 som også har inngang for ekstern mic.....?!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...