Gå til innhold

Snart kan du forvandle sofaen din til en bevegelsessimulator


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, til film ligger bevegelses data forhånds-programmert, så det bør fungere greit. Til spill deler jeg din skepsis. Kanskje bilspill er greit nok, i en ekte bil merker man jo ikke akselerasjonen med en gang man trykker ned pedalen i annet enn Tesla og liknende. For de fleste vil ikke en eventuell forsinkelse være "unaturlig".

 

Mitt største problem med denne pakkene er prisen. Det er ~6300Kr pluss porto og tollgebyr. Deretter pluss 25% moms. Sluttprisen på denne havner altså fort på ~9k. Sliter med å se for meg hvem som skal være interessert til den prisen. Jeg hadde kanskje kastet en tusenlapp eller to på noe sånt. 9k blir for villt..

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er dette et Kickstarter prosjekt:

- Total gimmick. Kickstarter folk ELSKER gimmick!

- Ingen prototyper, ingen testede eksemplarer.

- Massevis al store løfter, animasjoner og concept-bilder. Raytracing selger, bit**es!

- Finnes ikke ett eneste filmformat (bortsett kanskje fra noen få ment til visse typer kino) som inneholder data som kan få dette systemet til å "funke", det vil si gi nødvendig informasjon om hvordan "4D" komponenten skal aktiveres. Men hvem bryr seg?

Lenke til kommentar

De sier nå at de har 2 prototyper som er med dem på diverse messer ol. Det kan man også se på video'er. Hvordan systemet skal gjenkjenne hvilken film du har satt på har jeg ikke fått med meg. Men de sier nå det skal gå automatisk. Kanskje gjennom filnavn? DVD'er og BluRay'er har vel også mer eller mindre unike id nummer som kan avleses. Men det må vel uansett gjennom en datamaskin. Ellers har man dette "ambilight" systemet som leser rett av bildestrømmen i HDMI. Kan være noe liknende til sofa risteren..

Lenke til kommentar

De sier nå at de har 2 prototyper som er med dem på diverse messer ol. Det kan man også se på video'er. Hvordan systemet skal gjenkjenne hvilken film du har satt på har jeg ikke fått med meg. Men de sier nå det skal gå automatisk. Kanskje gjennom filnavn? DVD'er og BluRay'er har vel også mer eller mindre unike id nummer som kan avleses. Men det må vel uansett gjennom en datamaskin. Ellers har man dette "ambilight" systemet som leser rett av bildestrømmen i HDMI. Kan være noe liknende til sofa risteren..

For det første så vises ikke prototypene i aksjon på videon, nå tenker jeg spesifikt på 3d-rendering av "fremtidig" system contra det de viser. De har ett eller annet under sofaen de demontrerer "4d effekten" med, men det er ikke det samme som på concept-bildene.

For det andre så er det per dags dato ingen "bevegelsesspor" med videoene enten på DVD, Bluray, Netflix, iTunes etc. Ambilight gjenkjenner derimot fargemønsteret på videoen som vises og lager et fargeshow bak - har ingen verdens ting med bevegelser å gjøre, og det finnes heller ingen system så avansert som kan tolke f.eks. en akselerrerrende bil, eksempelvis filmet innenfra, og tolke dette til bevegelser som sofaen skal bevege seg med.

Det tredje problemet stammer fra det andre, og det er det at filmprodusentene må plustelig satse på å lage et "tillegg" til deres filmer som de selger, nemlig dette "bevegelsessporet". Hvor sannsylig er at de skal bruke penger på det? Markedet har alrede prøvd seg på 3d filmer og 3d funksjonalitet for hjemme-tv. Er det noe braksuksess? Contra investering i stereoskopiske kamera, komplisert redigering og faktiske salgstall er det egentlig ikke noe suksess.

Det fjerde er et system-spesifikt problem: du nevner "sofaristeren", noe jeg tror det endelige produktet skal faktisk bli til slutt om de kommer så langt - diverse "dunk" og andre vibrasjoner, uten å løfte sofaen opp. For hvis den vil bli løftet opp så må de forestille deg situasjoner der barn og husdyr vil bli klemt under den. Så et endelig produkt er meget usannsynlig lik på noe måte med demoen de viser.

 

I et nøtteskall så er det et klassisk Kickstarter produkt: løfter som forbigår det faktiske produktet, det er også et nisjeprodukt som er et slags "kickstarter-clickbait" med tanke på hvordan den blir presenter og faktisk endelig produkt, bruksaspekter som folk fort glemmer etc. Blir litt som å starte Mars-kolonisering på Kickstarter og love intergalatiske romskip, stjernekrig, dramatiske møter med utenomjordiske vesener etc. Spennende sci-fi stoff, med lite relevans til virkeligheten og virkelighetens utfordriger... men på papir... å gud så utrolig!

Endret av nessuno
Lenke til kommentar

Nå sa du i forrige innlegg at de ikke har prototyper, og det er jo feil.

 

Men ellers deler jeg din skepsis. Klemfaren hadde jeg ikke tenkt på. Når det gjelder bevegelses-informasjons spor i filmer, så er jeg også helt enig. Derfor så jeg for meg en løsning der de faktisk må legge bevegelses informasjonen inn manuelt. Som en ekstern undertekst fil, bare med info til putene i stedet, som er lagt inn i softwaren til systemet med "flagg" langs en tidslinje som bestemmer hvordan putene skal bevege seg.

 

Til spill kan man med PC og kontroller trekke data rett fra styrespaken på kontrolleren for eksempel. Hvordan de skal få det samme til på konsoller er jeg imidlertid nysgjerrig på. Jeg misstenker at du har rett, og at dette er i overkant optimistisk fra demmes side.

Lenke til kommentar

Nå sa du i forrige innlegg at de ikke har prototyper, og det er jo feil.

 

Men ellers deler jeg din skepsis. Klemfaren hadde jeg ikke tenkt på. Når det gjelder bevegelses-informasjons spor i filmer, så er jeg også helt enig. Derfor så jeg for meg en løsning der de faktisk må legge bevegelses informasjonen inn manuelt. Som en ekstern undertekst fil, bare med info til putene i stedet, som er lagt inn i softwaren til systemet med "flagg" langs en tidslinje som bestemmer hvordan putene skal bevege seg.

 

Til spill kan man med PC og kontroller trekke data rett fra styrespaken på kontrolleren for eksempel. Hvordan de skal få det samme til på konsoller er jeg imidlertid nysgjerrig på. Jeg misstenker at du har rett, og at dette er i overkant optimistisk fra demmes side.

 

Spill- absolutt, der er det så å si "mye enklere".

Angående prototyper så står jeg fortsatt på mitt påstand: renderingen viser "plater" man kan, antageligvis, veldig enkelt legge under den så å si gode gamle IKEA-sofaen alle har hjemme, men demoen de viser (ikke animasjon, live-demoen i videoen)... ja det viser en sofa som beveger seg, men har ingenting under de fire føttene som rendering viser men hat noe helt annet de har gjemt under sofaen. Proof of concept - ja, men ikke en prototype.

Lenke til kommentar

Det meste på kickstarter og indiegogo er for dyrt å betale for. Man betaler mye mer enn produktet er verdt, og da er gjerne ikke første testeksemplar laget engang. Hadde prisen vært redusert med 80% så kunne jeg vært interessert i noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...