Gå til innhold

RYKTE: HTC One M10 kan bli den første i One-serien med et virkelig bra kamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir feil av artikkelforfatter å kalle kameraet "god". I teknologiverdenen er som regel "god" definisjonen på en enhet når det sammenlignes med andre konkurrenter på det daværende tidspunktet. I dette tilfellet ser man at hvis ryktet stemmer (som det er høyt sannsynlig at det gjør), så er det aldeles ingen "virkelig bra kamera", slik artikkelforfatter påstår. Nexus 6Ps/5Xs kamera er virkelig god, ja. Men selv når den ble lansert for noen måneder tilbake, var samtlige modeller på markedet bedre: Galaxy S6/Note 5, LG G4/V10 og iPhone 6S var alle bedre.

Så til HTC One M10. La oss for diskusjonens skyld anta at HTC One M10 klarer å levere ikke bare en like bra kamera som Google gjorde med deres seneste Nexus-modell -- som er en bragd i seg selv, mtp. HTCs historie -- men at de også klarer å gjøre det bedre med OIS og software-delen. Men innen M10 lanseres på markedet (som er rundt mars), har Samsung Galaxy S7 og LG G5 -- begge to med enda bedre kamera enn sine forgjengere -- lansert sine telefoner en måned i forveien.

Vi vil med andre ord få nok et år der HTC leverer dårligere kamera enn sine konkurrenter. Vil kameraet være bra? Såklart! Men det sier mer om utviklingen av mobilkameraer, enn det sier om hvorvidt HTC har levert en god kamera.

Og det er bare ETT av mange problemer HTC har. De andre er altfor høye priser (de bør se på Motorola og LG som eksempler), utsettelse av lanseringsdato og fjerning av fronthøyttalere. Selv er jeg en stor tilhenger av M7 og M8, og håper på å se noe lignende fra HTC igjen. Men det siste år -- aller først med M10 -- har de nådd det punktet hvor de selv skaper sin egen ulykke. Bare det faktum at ledelsen i HTC bestemte seg å utsette lanseringsdatoen til M10 i desember (av alle måneder), fordi de var ufornøyd med telefonens design, kan gi katastrofale konsekvenser for HTC. S7 og G5 lanseres ikke bare før, men vil også få 1-2 måneders forsprang.

 

For min del blir det mest interessant å se hva Sony klarer å gjøre. Når de kan lansere så solide produkter som Z5 (Premium og Compact) med drittprosessoren Snapdragon 810, blir det utrolig interessant å se hvor de klarer å utnytte Snapdragon 820 (og kanskje også 830), sammen med UFS 2.0. 

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Noe usikker hva folk mener er ett bra kamera og ikke... men min M8 tar myyyye bedre bilder enn iPhone 5, både dagslys, skumring og natt! (så mye bedre at min bedre halvdel, som har iPhone, ber meg ta bilde når det er noe hun vil ha bilde av). Sett på pc så er M8 bildene mine bedre enn både iPhone 5s og S6... Så hvis M10 har oppgradert M8 kamera er det en sikker vinner for meg ihvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette kameraet sammen med 1440p AMOLED skjerm. Sikkert også samme som er i Nexus 6P. Selvfølgelig vil den jo være bra, men som La Menthe skriver over, når denne kommer ut har jo allerede Galaxy S7 kommet ut. Den vil jo åpenbart ha bedre skjerm. Så hvis ryktene her stemmer så vil HTC komme med enda en telefon som er god, men ingenting mer. Samtidig som de har et uforsvarlig høyt prisnivå til å selge noe som er bare en god telefon.

 

Hvordan koster en HTC M9 over 1000 kr mer enn en LG G4? Du kan få en Galaxy S6 til samme pris som M9. Ser du vekk fra tilbudet koster M9 800 kr mer enn S6 og 1800 kr mer enn G4. Latterlig pris. Du skal like HTC ekstremt godt om du skal kjøpe den telefonen i dag. Når din helt ok mobil er priset likt som Galaxy S6 Edge som er den mest premium Android telefonen, så er faktisk noe ekstremt galt med prisingen.

Noe usikker hva folk mener er ett bra kamera og ikke... men min M8 tar myyyye bedre bilder enn iPhone 5, både dagslys, skumring og natt! (så mye bedre at min bedre halvdel, som har iPhone, ber meg ta bilde når det er noe hun vil ha bilde av). Sett på pc så er M8 bildene mine bedre enn både iPhone 5s og S6... Så hvis M10 har oppgradert M8 kamera er det en sikker vinner for meg ihvertfall.

Det kan godt være du er god til å ta bilder, og at din bedre halvdel er dårlig. Du mikser ellers inn 3 forskjellige modeller her.

 

Hvis du hadde tatt en lik sammenligning mellom disse telefonene derimot, så hadde du lett sett at M8 hadde falt langt bak. S6 spesielt er jo veldig god på auto, til tross for at du kan få vel så gode eller bedre bilder med LG sitt kamera, hvis du kan litt om å ta bilder.

 

Jeg skal hvertfall love deg, det er ingen andre enn ekstreme HTC fans som ville sagt M8 sitt kamera er bedre enn Galaxy S6:

http://www.dxomark.com/Mobiles

Merk at både M9 og M8 er under Galaxy S3 og iPhone 4S

HTC sin sterkeste kameratelefon er A9, som fortsatt faller bak Galaxy S5.

 

Så hvis jeg var deg ville jeg sett litt på hvordan bildene ble tatt, og så tatt en ekstra kikk på bildene igjen. Det er ikke slik at den er litt under i en test, men du opplever den bedre. Kameraet er KLART mye dårligere enn i S6 eksempelvis. Hvis du opplever noe annet er det ikke relatert til kameraet, men en annen faktor. Det er jo ikke noe problem å ta elendige bilder selv med gode kameraer f.eks. Og mobilkameraer er ikke vanskelige å få til å ta dårlige bilder.

Lenke til kommentar

Det er jo ellers en ting at Sony klarer å lage gode telefoner tross Snapdragon 810. Noe som helt klart er veldig bra gjort. Og de vil utvilsomt kunne konkurrere med Samsungs Galaxy telefoner når de faktisk har en skikkelig SoC, og for mange vil de nok ende opp med å være bedre enn Samsungs telefoner.

 

Men det store spørsmålet er, kommer de til å klare å selge mange enheter? Z3 og Z3C var og veldig solide enheter. Det er stort sett veldig lite klager fra folk på Sony sine telefoner. De har minnekort, mye batteri, vanntette osv, men de har likevel ikke høye salgstall. Jeg tror de hadde en liten økning nå i år, men de fortsetter å være et lite selskap.

 

For meg har hvertfall Sony alltid laget gode telefoner, uten at de har solgt noe videre av den grunn. Prisene har vært høye, men stort sett ikke urimelige. Compact versjonene pleier ikke å være ille på prisen. Jeg tror det største problemet Sony har er at telefonene deres bare overall er veldig gode produkter, men det er det. Både iPhone og Galaxy har jo trekk som er sterk debatterte med folk som sier det er bra/dårlig. Det genererer jo mye oppmerksomhet, og det gjør at de skiller seg klart ut. Jeg føler Sony sine telefoner blir litt kjedelige, om folk forstår hva jeg mener med det. Det er jo på en måte bra. Det betyr at det ikke er noe styr og den bare gjør jobben sin, men ofte vil ikke folk ha det, og jeg tror denne stilen gjør at salgstallene ikke er høye til tross for generasjoner med gode enheter.

 

Er ellers også positivt overrasket over Z5 premium. Hverken skjerm eller batteritid har blitt slaktet av det jeg har sett av tester hvertall. (Altså farger, lysstyrke osv for skjerm). Samtidig, igjen, Samsung sine buede telefoner skaper mye mer oppmerksomhet og skaper langt flere salg enn Sony sin 4K skjerm. Med noe som i utgangspunktet er ubrukelig så gjør Samsung enhetene sine langt mer premium enn Z5 premium er. Samsung genererte sikkert større økning i salg i antall enheter med noe helt ubrukelig i år enn Sony gjorde med 5 modeller, som alle var gode.

 

Til tross for at Sony nå får Snapdragon 820 og lager enda en veldig god telefon, så har jeg ingen tro på at de kommer til å klare å gjøre noe i konkurransen mot Samsung. Sony har heller ikke så mye å forbedre seg mot. Med Samsung har jo folk en rekke klager. Med minnekort som kommer tilbake. Fortsatt nedtrimming av TouchWiz mot stock Android osv. Sammen med eget kamera + egen ISP + egen kamera app. Jeg tror Galaxy S7 vil inneholde nok til at det de vil fortsette å øke salget sitt over S6 nivået. Og jeg ser ikke veldig mye som skulle tilsi at Sony vil oppleve noen stor vekst for å være ærlig. Og Samsung fortsetter, til tross for hva kritikerne sier, å være gode til å selge produktene sine. De er relativt sett gode til å selge produktene sine, selv når de nødvendigvis ikke har det beste produktet. Se f.eks på TV verden for eksempel her. Panasonic med masse veldig gode billige plasmaer?  Fortsatt utkonkurrert av Samsung sine LCD TVer. Noe som aldri burde skjedd utifra et pris/bildekvalitets perspektiv. I Japan har de ikke klart å stoppe trenden økonomien har i 20 år nå. Jeg tror ikke 2016 blir annerledes, jeg tror ikke 2016 heller blir året de klarer det.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...