Gå til innhold

Gratis overklokking var for godt til å være sant


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er verken ondskapsfullt eller unormalt, det heter prisdiskriminering. Det er det samme som at Norwegian krever betalt for at man får reservere sete på forkant. Setereservasjon tilfører ikke Norwegian ekstra kostnader, men oppleves som en ekstra premium for kunder, ergo kan de ta mer betalt for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes innledningen og bildet som er brukt i denne artikkelen er misvisende. Her er det tydelig at det er en 6700K som ikke lengre skal kunne overklokkes. Dette støttes opp av RIP-gravstøtten og overskriften "Intel snur om overklokking". I tillegg brukes bildeteksten "«Gratis» overklokking av Skylake-prosessorer var for godt til å vare. Nå sier Intel stopp.".

 

Det blir dermed ikke klart før lengre ut i artikkelen at det er snakk om prosessorene utenfor K-serien. Hva slags lurejournalistikk er dette?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg synes innledningen og bildet som er brukt i denne artikkelen er misvisende. Her er det tydelig at det er en 6700K som ikke lengre skal kunne overklokkes. Dette støttes opp av RIP-gravstøtten og overskriften "Intel snur om overklokking". I tillegg brukes bildeteksten "«Gratis» overklokking av Skylake-prosessorer var for godt til å vare. Nå sier Intel stopp.".

 

Det blir dermed ikke klart før lengre ut i artikkelen at det er snakk om prosessorene utenfor K-serien. Hva slags lurejournalistikk er dette?

 

Er vel heller et lite gjennomtenkt utvalg av bildet , noe jeg tipper kan fikses relativt lett.

I mellomtiden kan du jo nyte noen fine bilder hos pclabs

Lenke til kommentar

Dette er verken ondskapsfullt eller unormalt, det heter prisdiskriminering. Det er det samme som at Norwegian krever betalt for at man får reservere sete på forkant. Setereservasjon tilfører ikke Norwegian ekstra kostnader, men oppleves som en ekstra premium for kunder, ergo kan de ta mer betalt for det.

Når ble Norwegian benchmarken på moral? Jeg vil påstå at det er ondskapsfullt å ta ekstra betalt for en tjeneste som ikke koster dem noe ekstra. At man har et navn for det gjør det ikke automatisk greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes innledningen og bildet som er brukt i denne artikkelen er misvisende. Her er det tydelig at det er en 6700K som ikke lengre skal kunne overklokkes. Dette støttes opp av RIP-gravstøtten og overskriften "Intel snur om overklokking". I tillegg brukes bildeteksten "«Gratis» overklokking av Skylake-prosessorer var for godt til å vare. Nå sier Intel stopp.".

 

Det blir dermed ikke klart før lengre ut i artikkelen at det er snakk om prosessorene utenfor K-serien. Hva slags lurejournalistikk er dette?

 

Hei, dette var et fint bilde vi hadde liggende i arkivet vårt, og det var absulutt ikke meningen å villede. Jeg ser likevel det kunne gi blandede signaler om en ser nøye etter på det. Har fjernet «K»-en, og håper det hjelper (selv om det riktig nok ikke finnes noen prosessor med navn i7-6700 og modellnummeret som også synes på bildet! :))

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Burde det ikke stå enten "base frequency" eller "grunnfrekvens"?

Basefrekvens blir en merkelig fornorsking av et egentlig engelsk ord + frekvens. Det er forsåvidt ikke feil, men grunnfrekvens høres mer norsk ut.

 

Ellers ganske ventet dette skulle komme. Eneste som forundrer meg er at det var mulig i utgangspunktet. Ser ikke hvordan folk blir sinte over dette? Intel fikser jo kun en feil med produktene sine. Hvis folk skal være sinte, hvorfor ikke være sinte på at de er låst i utgangspunktet?

Lenke til kommentar

Det er jo det som er problemet for AMD. Deres CPUer i Athlon og FX serien fortsatte jo å være god verdi for pengene, fordi AMD priset dem lavt. De brukte gjerne litt mer strøm uten at det nødvendigvis var et stort problem. Problemet er jo at Intel har holdt prisene, men økt ytelse, og senket strømforbruk. Situasjonen på CPU i dag er altså at flere AMD CPUer er dyrere enn Intel prossesorer som er raskere. Samtidig som de bruker halvparten av strømmen. Da er det ganske klart hva en bør kjøpe. Med den overklokkbare pentium prossesoren fra Intel (Intel sine CPUer er heller ikke så strømsnille når de overklokkes, som er den største grunnen for AMDs strømforbruk), så har de dekket et stort spekter der Intel ofte gir bedre verdi for pengene, og egentlig aldri dårligere så langt jeg vet. Det er det jeg tror Zen vil potensielt gjøre noe med. Vi vil hvertfall se konkurranse mot Intel pentium og i3, og sannsynligvis i5. Strømforbruket bør ikke være veldig ille heller. Litt mer usikker på om de klarer å presse Intel på pris. Det tviler jeg på.

 

Vi har jo og sett hva som skjer med AMD når de ikke er best verdi lengre. Nvidias GTX 970 kom ut i Q3 2014, til info. Fulgt av GTX 960 senere på året:

3baf5502-dd13-441d-8dd6-3b5afbbe0347.jpg

 

Både 7000-serien og 200 serien til AMD hadde mange produkter som var best i value, og AMD holdt fint markedsandelen med dem. Problemet er at 900 serien til Nvidia kom litt ned i pris pluss forbedringer ellers. AMD sin 300 serie endret ingenting, og de kom likt i pris med Nvidia. AMD kan ikke prise likt som Nvidia som grafen fint viser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes innledningen og bildet som er brukt i denne artikkelen er misvisende. Her er det tydelig at det er en 6700K som ikke lengre skal kunne overklokkes. Dette støttes opp av RIP-gravstøtten og overskriften "Intel snur om overklokking". I tillegg brukes bildeteksten "«Gratis» overklokking av Skylake-prosessorer var for godt til å vare. Nå sier Intel stopp.".

 

Det blir dermed ikke klart før lengre ut i artikkelen at det er snakk om prosessorene utenfor K-serien. Hva slags lurejournalistikk er dette?

 

Det kalles 'click bait' og gjøres 100% bevisst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette er verken ondskapsfullt eller unormalt, det heter prisdiskriminering. Det er det samme som at Norwegian krever betalt for at man får reservere sete på forkant. Setereservasjon tilfører ikke Norwegian ekstra kostnader, men oppleves som en ekstra premium for kunder, ergo kan de ta mer betalt for det.

Når ble Norwegian benchmarken på moral? Jeg vil påstå at det er ondskapsfullt å ta ekstra betalt for en tjeneste som ikke koster dem noe ekstra. At man har et navn for det gjør det ikke automatisk greit.

Da har du et forkvaklet forhold til begrepet ondskap... Dette skjer hele tiden, både oppjustering og nedjustering. For eksempel er "X-tra" (eller var det "First Price" det het?) et godt eksempel på prisdiskriminering. Her tilbyr Coop de samme varene for en *billigere* penge, bare i annerledes forpakning. Forpakningen er stygg som juling for å sørge for at de kun selges til kjipe/prisbeviste kunder. i7 2600 og 2600K har ingen forskjeller bortsett fra at den ene varianten er låst. Intel tilbyr den låste for billigere, slik at prisbeviste kunder ikke skal handle hos andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...